hercules-3d-prophet-9800-128mb-tentokrat-bez-pro
Hardware Článek Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro" | Kapitola 7

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

16. 9. 2003 00:00 90

Seznam kapitol

1. Hercules 3D Prophet 9800 128MB 2. Příslušenství, přetaktování 3. Kvalita obrazu, testovací konfigurace 4. 3DMark2003, 3DMark2001, CodeCreatures
5. Splinter Cell, Unreal II, UT2003 6. Serious Sam SE, Quake III, RtCW 7. Zhodnocení, srovnání, minigalerie

Dlouhou dobu očekávaná grafika Radeon 9800 dorazila konečně minulý týden do redakce. Hercules 3D Prophet 9800 už od rozbalování z krabice vyvolával otázky: je to podtaktovaný Radeon 9800 Pro? Bude to díky slušně nasazené ceně GeForce FX 5900 killer? Jak si vede v porovnání se svým předchůdcem - Hercules 3D Prophet 9800 Pro - v čem se od něj liší, kolik % výkonu činí rozdíl v taktu a jak si v našich testech poradí s GeForce FX 5900? - to všechno se dozvíte v této recenzi. Třešničkou na dortu je přetaktování karty, které (no, prozradím to už teď) je výborné, jádro šlo přetaktovat o 127MHz.

Reklama

 

Srovnání pomocí indexů

V minulé recenzi HIS Excalibur Radeon 9800 Pro jsem začal po vzoru digit-life trošku experimentovat se systémem celkového hodnocení karty. Do dnešní recence jsem ho zcela změnil, přibyla položka FPS index, která je jakousi sumou hodnoty snímků za sekundu z několika her a testů. V atributech užitečnost a síla grafické karty jsem zvýšil váhu naměřených fps a snížil vliv ceny a odhadované kvality grafické karty (a jejích funkcí). Do příště bych to takto chtěl zvýšit ještě více a konečně nahradit Splinter Cell Tomb Raiderem: AOD a pak snad na této sestavě na čas ustálit pro porovnávání. Bližší vysvětlivky a vzorce výpočtů najdete na této stránce dole.

  Hercules 3D Prophet 9800 128MB 325/580 MHz Hercules 3D Prophet 9800 Pro 128MB 380/680 MHz Albatron Gigi GeForce FX 5900PV 128MB 400/850 MHz
FPS index 785 818 829*
Užitečnost 736 559 574*
Síla gr. karty 1403 1449 1462*
  Hercules 3D Prophet 9800 128MB 452/680 MHz Hercules 3D Prophet 9800 Pro 128MB 439/742 MHz Albatron Gigi GeForce FX 5900PV 128MB 429/920 MHz
FPS index 841 842 842*
Užitečnost 763 568 548*
Síla gr. karty 1475 1494 1516*

* Poznámka: Naměřené výsledky FX 5900 jsou vyšší kvůli nezapínání FSAA ve hře Splinter Cell. Radeony zapínali FSAA alespoň mimo mód nočního vidění. To se odrazilo i na celkového výsledku. Jinak by pravděpodobně karta byla těsně pod jeho výkonností. Uvidíme, jak kartami zamíchá DX9 hra TRAOD.

Zhodnocení

Hodnocení je opravdu snadné. Hercules na testy dodal perfektně provedenou kartu v úhledném balení s tradičně ostrým 2D zobrazením Radeonu. Výkon bez přetaktování je zhruba na úrovni Radeonu 9700 Pro, nepříliš daleko za GeForce FX 5900, po přetaktování (u kterého karta od Herculesu ukázala veliký potenciál, připomenu jen, že 325/290 (580 DDR) MHz jsme se dostali až na 452/340 (680 DDR) MHz) se srovná se slaběji přetaktovanou FX 5900 od Albatronu (která při ceně 15000 v DPH mu nemůže v našem koeficientu užitečnosti konkurovat) i s docela solidně přetaktovaným Radeon 9800 Pro (@439/742). Karta je v ceníku Czechcomputeru za 10500 s DPH (oproti 14100 3D Prophetu 9800 Pro) a tak ve své kategorii nabízí vynikající poměr cena výkon. Upozorňuji, že jsem mohl mít štěstí na kus a ne každý 3D Prophet 9800 půjde takto přetaktovat, ale už podle dobrých zkušeností s 3D Prophet 9800 Pro se dá předvídat, že přes 430MHz půjde asi hodně z těchto karet. 

Jedinou slabinkou se může zdát menší počet bundlovaných her než je často vidět u konkurence (toto Hercules trošku kompenzuje perfektním instalačním CD karty). Jinak se dá s klidem konstatovat, že v podobné ceně najdete jen těžko lepší kartu než Radeon 9800 a hodně přetaktováníchtivých uživatelů si teď asi koupi dražších FX 5900 anebo Radeonů 9800 Pro rozváží a zvolí právě 9800. Radeonu 9700 Pro je asi definitivně odzvoněno, bez přetaktování je zhruba stejně výkonný jako Radeon 9800, který navíc skrývá větší potenciál k přetaktování a F-buffer, investici do budoucích her s dlouhými pixel shader kódy.

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Září 2003, Hercules 3DProphet 9800 s čipem Radeon 9800
Nejlepší poměr cena / výkon v kategorii Hi-end

Za zapůjčení karet Hercules 3D Prophet 9800 128MB a Hercules 3D Prophet 9800 Pro 128MB děkujeme firmě Guillemot s.r.o.

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Minigalerie screenshotů

V minulých recenzích jsem vám představil (resp. těm, co je ještě neviděli) dema od nVIDIE a asi nejhezčí demo od ATi - Chimp. Dnes sbírku zkompletuji a jsou zde screenshoty ze dem a šetřičů nejen pro Radeon 9800, ale i jeho předchůdce Radeon 9700.

ATi dema
Animusic
Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz
  Debevec RNL
Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz
  Debevec RNL
Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz
 
Bear
Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz
  Bear
Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz
  Bear
Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz
 
ATi šetřiče obrazovky
Gargoyle
Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz
      Caves
Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz
 
Moebius
Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz
      Bacteria
Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Vysvětlivky

FPS Index

Je to jednoduše součet fps ze několik her a 3Dmarku 2001SE, přičemž nejvyšší váhu v něm má rozlišení 1024x768x32 a mód se zapnutým 4x FSAA a 8x (u ATi 16x) anisotropním filtrováním. Počítám jej podle následujícího vzorce:

FPSindex =
( SpCell1024*0.6 + SpCell1280*0.3 + SpCell1600*0.1 ) +
( UT1024*0.6 + UT1280 * 0.3 + UT1600*0.1 ) +
( SSSE1024*0.6 + SSSE1280*0.3 + SSSE1600*0.1 ) +
( RtCW1024*0.6 + RtCW1280*0.3 + RtCW1600*0.1 ) +
( 3DMark2001SE1024points/100 ) +
( SpCell1024aaa + UT1024aaa + SSSE1024aaa + RtCW1024aaa + Q3A1600aaa )

Kde:
SpCell1024 - Splinter Cell, 1024x768x32-bit, Caspian Oil Refinery, high detail
UT1024 - Unreal Tournament 2003, 1024x768x32-bit, botmatch v Antalus, max. detail
SSSE1024 - Serious Sam Second Encounter, 1024x768x32-bit, Grand Cathedral, high detail
RtCW1024 - Return to Castle Wolfenstein, 1024x768x32-bit, demo checkpoint, max. detail
3DMark2001SEpoints - 3Dmark2001SE celkové skóre, 1024x768x32-bit, default
Q3A1600aaa - Quake III Arena, 1600x1200x32-bit, demo001, FSAA 4x, Aniso 8x

Koeficient užitečnosti

FPS Index využiju při výpočtu užitečnosti grafické karty, kde zohledním ještě cenu a nabízené funkce a kvalitu (Poss).

Užitečnost budu počítat podle tohoto vzorce

Kuse = ( FPSindex*10 + Poss*0.4 ) / (Cena/500)

Poss je odhadovaný potenciál a kvalita grafické karty, tedy velice subjektivní veličina (od minule jsem zvýšil vliv kvality 2D a snížil váhu hodnocení kvality ovladačů) spočítaná takto:

Poss = ( 2D*50 + Ovladače*50 + AF*6 + TLF + DOT3 + EMBM + CEM + AA*2 + S3TC +    Glide + VS + PS + TCL + DH) / 4

Kde:

  • 2D - odhadovaná kvalita 2D (100 bodová stupnice);
  • Ovladač - odhadovaná kvalita ovladačů (problémy s instalací, chyby ve hrách, kompatibilita, ..., 100 bodová stupnice)
  • AF - anisotropní filtrování:
    • = 800 - GeForceFX;
    • = 700 - RADEON 9500/9600/9700/9800
    • = 600 - GeForce3/4;
    • = 500 - RADEON, RADEON 8500/9000/9100/9200;
    • = 400 - GeForce2, Parhelia;
    • = 150 - KYRO, KYRO II;
    • = 0 - není;
  • TLF - trilineární filtrování:
    • = 600 - k dispozici;
    • = 200 - k dispozici, ale s velkými ztrátami výkonu či kvality ;
    • = 150 - pouze aproximace TLF;
  • DOT3 - Bump Mapping DOT3:
    • = 600 - k dispozici;
    • = 0 - není;
  • EMBM - Bump Mapping EMBM:
    • = 600 - k dispozici;
    • = 0 - není;
  • CEM - Cubic Environment Mapping:
    • = 600 - k dispozici;
    • = 0 - není;
  • AA - antialiasing (on condition of minimal gameplay):
    • = 700 - GeForce4 MSAA, Parhelia FAA16x, RADEON 9700 MSAA, GeForceFX;
    • = 600 - GeForce3 MSAA;
    • = 400 - SSAA, RADEON 8500 SmoothVision;
    • = 0 - není;
  • S3TC - S3 texture compression:
    • = 600 - KYRO, KYRO II, RADEON, RADEON 7500, RADEON 8500/9000/9700, Parhelia, GeForce4;
    • = 400 - GeForce256/2/3;
    • = 0 - není;
  • Glide - Glide for UT-engine games (kvůli férovosti vůči řadě karet Voodoo):
    • = 450 - k dispozici;
    • = 0 - není
  • VS - hardware vertex shaders:
    • = 700 - Parhelia, RADEON 9500/9600/9700/9800, GeForceFX;
    • = 400 - GeForce3/4, RADEON 8500/9000/9100/9200;
    • = 0 - není;
  • PS - hardware pixel shaders:
    • = 800 - version 2.0;
    • = 600 - version 1.4;
    • = 450 - version 1.3;
    • = 400 - version 1.1;
    • = 0 - není;
  • TCL -  Hardware TCL (Transform Clipping Lighting):
    • = 400 - k dispozici;
    • = 0 - není;
  • DH - další schopnosti karty: výstup na dva monitorů (DualHead/TwinView/HydraVision technologie), TV-tuner.:
    • = 4000 - All-in-Wonder (např. RADEON 8500DV/7500DV/9700);
    • = 2100 - Matrox Parhelia;
    • = 2000 - VIVO (např. GeForce FX a další karty)
    • = 700 - RADEON 7500, RADEON 8500/9000/9500/9700, GeForce4;
    • = 500 - Matrox G400/G450/G550;
    • = 400 - GeForce2 MX (je-li výstup na dva monitory)
    • = 0 - není;

Koeficient síly grafické karty

Podobným výpočtem ale v hrách jen pro rozlišení 1600x1200 a nahrazením 3Dmarku 2001SE 3Dmarkem 2003 (z 3Dmarku2001 jsem ponechal jen hru 2 a 4 - Dragothic a Nature) + přidáním CodeCreatures benchmarku. Tato položka by tedy měla sílu grafické karty v dnešních i budoucíh 3D hrách. Tato hodnota již není funkcí ceny grafické karty.

Ksg =
( ( (SpCell1600 + SpCell1600aaa ) +
    ( UT1600 + UT1600aaa ) + 
    ( SSSE1600 + SSSE1600aaa ) +
    ( RtCW1600 + RtCW1600aaa ) +
    ( 3DMark2003points/50 + ( 3Dmark2001G21024 + 3Dmark2001G41024 )/5 )
    ( CodeCreatures1600 ) ) * 10 +
  ( Poss * 0.4 ) )  / 10

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama