hercules-3d-prophet-9800-128mb-tentokrat-bez-pro
Hardware Článek Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro" | Kapitola 3

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

16. 9. 2003 00:00 90

Seznam kapitol

1. Hercules 3D Prophet 9800 128MB 2. Příslušenství, přetaktování 3. Kvalita obrazu, testovací konfigurace 4. 3DMark2003, 3DMark2001, CodeCreatures
5. Splinter Cell, Unreal II, UT2003 6. Serious Sam SE, Quake III, RtCW 7. Zhodnocení, srovnání, minigalerie

Dlouhou dobu očekávaná grafika Radeon 9800 dorazila konečně minulý týden do redakce. Hercules 3D Prophet 9800 už od rozbalování z krabice vyvolával otázky: je to podtaktovaný Radeon 9800 Pro? Bude to díky slušně nasazené ceně GeForce FX 5900 killer? Jak si vede v porovnání se svým předchůdcem - Hercules 3D Prophet 9800 Pro - v čem se od něj liší, kolik % výkonu činí rozdíl v taktu a jak si v našich testech poradí s GeForce FX 5900? - to všechno se dozvíte v této recenzi. Třešničkou na dortu je přetaktování karty, které (no, prozradím to už teď) je výborné, jádro šlo přetaktovat o 127MHz.

Reklama

 

Kvalita obrazu 2D

Tentokrát jsme se trošku více podívali na kvalitu zobrazení 2D (ne, neproklínejte nás, integrovaný TV-out ani TMDS transmitter zajišťující obraz pro LCD jsme neotestovali). Kvalitu obrazu všech karet jsme zkusili na dvou monitorech, low-endové sedmnáctce (Samtron Samsung 76E, 70KHz) a sice ne nejnovějším, zato velice povedeném Trinitronu od Sony - E400 (96 resp. 106kHz).

V rozlišeních 1024x768 @ 85Hz, 1152x768 @ 100Hz , 1280x1024 @ 90Hz, 1600x1200 @ 75Hz a 1600x1200 @ 85Hz předváděly oba Herculesy velice dobrý a ostrý obraz, na stejné úrovni stejně jako minule recenzovaný HIS 9800 Pro, tedy ostrost výborná, podání barev mírně horší než u FX5900 od ASUSu (které jsem hodnotil 95%). Naproti tomu, FX 5900 od Albatronu měla sice pěkné podání barev avšak horší ostrost hlavně v rozích, zejména oproti nedávno recenzovaným ASUSům to byl výrazný rozdíl, hodnotím proto 85%. Co je však důležitější obě karty od Herculesu hodnotím stejně jako HIS 9800 Pro, tedy 90%.

Hercules 3D Prophet 9800 Pro 128MB - 90%

Kvalita obrazu 3D

Kvalitu 3D zobrazení (zejména při použití anti-aliasingu a anisotropního filtru) jsme již probrali v minulých recenzích karet s čipy R350 a NV35, tak vás pouze odkážu tam.

Byl jsem jen zvědav, jestli je v nových Catalystech 3.7 již opravena chyba v zobrazení při zapnutém FSAA a anisotropním filtru ve herním testu Gun Metal Benchmark 2 (klikněte na náhled obrázku):

Gun Metal Benchmark 2, 4x FSAA, 8x (16x u ATi) Aniso
Radeon 9800, Catalyst 3.7
Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz
  GeForce FX 5900, Detonator 45.23
Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Nekonalo se tedy. Stále stejná chyba, která jak patrno u konkurenčních Detonatorů k vidění není. No tak snad příště. Jinak musím říct, že v docela velkém množství her, které jsem spouštěl (pro zjištění max. přípustné frekvence přetaktování) sem si jiných závažnějších chyb nevšiml.

Testovací konfigurace, použité testy

Hardware
Procesor AMD Athlon XP (Barton)  @3000+  (200 x 10.5 = 2100MHz)
Základní deska ASUS A7V600, čipset VIA KT600
Paměť 512MB Samsung DDR333@400 CL2 (2-3-3-7 CMD2)
Pevný disk Seagate Barracuda ATA IV 60GB, 7200ot., 2MB cache, ATA100
Grafické karty Hercules 3D Prophet 9800 (Radeon 9800) 128MB 325/580 MHz
Hercules 3D Prophet 9800 Pro (Radeon 9800 Pro) 128MB 380/680 MHz
Albatron Gigi FX5900PV (GeForce FX 5900) 128MB 400/850 MHz
Ovladače, software
Operační systém Windows XP Professional SP1
DirectX, čipset driver 9.0b, VIA 4.49
Ovladače grafické karty nVIDIA Detonator FX 45.23
ATi Catalyst 3.7
Teoretické testy 3Dmark 2003 patch 330
3Dmark 2001SE build 330
Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
Herní testy Splinter Cell 1.2b
Unreal II: The Awakening
Unreal Tournament 2003 v2199
Serious Sam Second Encounter 1.07
Return to Castle Wolfenstein Multi-player 1.4
Quake III Arena 1.11

Nastavení testů, vysvětlení ke grafům

U karty FX 5900 jsem testoval s osminásobným anisotropním filtrem a u Radeonů 9800 pak s šestnáctinásobným (v minulých recenzích se prokázalo, že NV35 má kvalitnější filtrování textur a je tak kvalitativně porovnatelné její 8x Aniso právě s 16x Aniso u R350). V testech, kde jsem byl v rozlišení 1024x768x32-bit dle naměřených výsledků příliš limitován subsystémem CPU, RAM a čipset, tak jsem vytvořil jen grafy ve vysokém rozlišení 1600x1200x32-bit, kde se již grafiky lépe škálují. Grafy v 1024x768, kde jsou všechny takto silné grafické karty srovnány v jedné linii pak nemají žádnou vypovídací hodnotu (snad jen, abyste věděli kolik fps budete mít s podobnou sestavou po koupi takových grafických karet). Výsledky jsem však samozřejmě naměřil a ve srovnávacích indexech v hodnocení, pak použil. V grafech má pak Hercules Radeon 9800 128MB a jeho přetaktované verze stříbrnou (šedou, dle barevného ladění krabice) barvu, Hercules Radeon 9800 Pro 128MB zlatou (žlutou) a Albatron Gigi GeForce FX 5900PV 128MB modrou barvu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama