hercules-3d-prophet-9800-128mb-tentokrat-bez-pro
Hardware Článek Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro" | Kapitola 6

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

16. 9. 2003 00:00 90

Seznam kapitol

1. Hercules 3D Prophet 9800 128MB 2. Příslušenství, přetaktování 3. Kvalita obrazu, testovací konfigurace 4. 3DMark2003, 3DMark2001, CodeCreatures
5. Splinter Cell, Unreal II, UT2003 6. Serious Sam SE, Quake III, RtCW 7. Zhodnocení, srovnání, minigalerie

Dlouhou dobu očekávaná grafika Radeon 9800 dorazila konečně minulý týden do redakce. Hercules 3D Prophet 9800 už od rozbalování z krabice vyvolával otázky: je to podtaktovaný Radeon 9800 Pro? Bude to díky slušně nasazené ceně GeForce FX 5900 killer? Jak si vede v porovnání se svým předchůdcem - Hercules 3D Prophet 9800 Pro - v čem se od něj liší, kolik % výkonu činí rozdíl v taktu a jak si v našich testech poradí s GeForce FX 5900? - to všechno se dozvíte v této recenzi. Třešničkou na dortu je přetaktování karty, které (no, prozradím to už teď) je výborné, jádro šlo přetaktovat o 127MHz.

Reklama

Poslední sadou testů jsou OpenGL hry. V této oblasti není v poslední době žádný zajímavý engine, který by stál za zařazení mezi stálé testy, stále se jen čeká na DooM III. Většina herních OGL testů je (alespoň bez FSAA a anisotropního filtru) i v 1600x1200 limitována výkonem procesoru a propustností paměti.

Serious Sam: The Second Encounter

Použil jsem zase demo Grand Cathedral, které dobře reprezentuje nejnáročnější a přitom typické masívní souboje ve hře a je velice citlivé na vysoké přetaktování pamětí grafické karty. K testovaní jsem použil High Detail settings++ skripty z 3Dcenter.de a verzi hry 1.07.

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Serios Sam SE je doménou FX 5900, stačilo malé přetaktování a ujala se vedení, nicméně výsledky jsou limitovány výkonem procesoru.

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Po zapnutí FSAA a aniusotropního filtru se obě FX 5900 ujímají jasného vedení. 16-ti násobné anisotropní filtrování textur je pro Radeony již příliš velkou zátěží (ale opravdu oba módy - 16x u ATi a 8x u nVIDIE - jsou zhruba kvalitativně srovnatelné).

Quake III Arena

Quake III se proměnil spíš ve velice dobrý benchmark procesoru (v 640x480). Na tomto enginu je však postaveno mnoho i v současnosti hraných her, takže jej stále budeme používat. Koneckonců v nějtěžším módu dokáže rozškálovat i ty nejvýkonnější grafiky. Testoval jsem verzí 1.11 a přiloženým demem demo001.

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Výsledky v 1600x1200 se nám krásně seřadily podle frekvence VPU jednotlivých karet.

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Naopak po zapnutí FSAA a Aniso jde přetaktovaná FX 5900 dopředu, Radeon 9800 na základní frekvenci podobně jako v předchozím nastavení již ztrácí. 

Return to Castle Wolfenstein

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Testoval jsem verzí 1.4 této graficky velice zdařilé předělávky enginu Quake III. Použil jsem hodně diskutované demo z 3Dcenter.de - checkpoint (s Catalysty a zapnutým anti-aliasingem můžete při natahování dema pozorovat poblikávání obrazovky, které však ve vlastní hře přítomno již není).

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Všechny karty jsou limitovány výkonem procesoru a pamětí, rozdíly jsou minimální.

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Po zapnutí FSAA odpadne FX 5900 a i Radeon 9800 díky nižšímu taktu začne ztrácet, naopak Radeonu 9800 Pro pomůže vysoký takt pamětí a nejtěžším módu posbírá vavříny.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama