hercules-3d-prophet-9800-128mb-tentokrat-bez-pro
Hardware Článek Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro" | Kapitola 5

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

16. 9. 2003 00:00 90

Seznam kapitol

1. Hercules 3D Prophet 9800 128MB 2. Příslušenství, přetaktování 3. Kvalita obrazu, testovací konfigurace 4. 3DMark2003, 3DMark2001, CodeCreatures
5. Splinter Cell, Unreal II, UT2003 6. Serious Sam SE, Quake III, RtCW 7. Zhodnocení, srovnání, minigalerie

Dlouhou dobu očekávaná grafika Radeon 9800 dorazila konečně minulý týden do redakce. Hercules 3D Prophet 9800 už od rozbalování z krabice vyvolával otázky: je to podtaktovaný Radeon 9800 Pro? Bude to díky slušně nasazené ceně GeForce FX 5900 killer? Jak si vede v porovnání se svým předchůdcem - Hercules 3D Prophet 9800 Pro - v čem se od něj liší, kolik % výkonu činí rozdíl v taktu a jak si v našich testech poradí s GeForce FX 5900? - to všechno se dozvíte v této recenzi. Třešničkou na dortu je přetaktování karty, které (no, prozradím to už teď) je výborné, jádro šlo přetaktovat o 127MHz.

Reklama

Syntetické testy jsou za námi, teď se podívejme, jestli Radeon 9800 potvrdí svou výkonnost v reálných hrách. Nejprve otestujeme 3 hry pro rozhraní Direct3D, tentokrát všechny založené na engine Unreal (za což se tak trochu omlouvám, brzo bych chtěl přidat DX9 hru Tomb Raider: AOD, ale dosud jsem neměl čas vytvořit vhodné demo).

Splinter Cell

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Pro testování ve Splinter Cell jsem použil opět demo Caspian Oil Refinery z Beyond3D.com, díky intenzívnímu využití pixel shaderů hodně vytěžuje grafickou kartu a není tolik závislé na CPU jako k verzi 1.2b přiložená dema.

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

V nižším rozlišení se je Radeon 9800 jen těsně za konkurencí, R9800 @ Pro opět před samotným Pro (a ve všech dalších testech opět, tudíž rychlejší časování pamětí asi bude realitou).

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

V 1600x1200 již FX 5900 výrazně ztrácí, naopak oba přetaktované Radeony odskakují. 

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Že by zázračný výkon FX 5900 po slabším bez FSAA a anisotropního filtru? Ne, v žádném případě, jen Detonatory detekují běžící Splinter Cell a automatický vypínají anti-aliasing, protože kvůli post filtering efektům jsou při zapnutém FSAA a módu nočního vidění výrazné chyby v obraze (toto bude možné až v enginech pod DX9). FSAA u GeForce ve hře opravdu nefunguje:

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz


Takto FSAA 4x asi nevypadá - FX 5900, 45.23 (klikněte na náhled)

Musím ale říct, že při porovnání screenshotů ATi s FSAA 4x a bez něj jsem si žádných zvláštních artefaktů nevšiml (možná jen ve tři ráno už jen špatně vidím :-) ). Z pečlivějšího porovnávání jsem zjistil, že ve hře FSAA funguje, ale vypne se při zapnutí nočního vidění (viz zubaté hrany na screenshotu z nočního vidění i přes zapnuté FSAA). Že by elegantnější řešení? :

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz


Radeon 9800, Catalyst 3.7: Normální vidění s FSAA 4x - krásně vyhlazené hrany

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz


Radeon 9800, Catalyst 3.7: Noční vidění s FSAA 4x - vodorovné i svislé hrany jsou zubaté, FSAA nefunguje

Unreal II : The Awakening

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Tradičně slabý výkon FX 5900 v této hře, naopak Radeon 9800 se i přes nižší takt drží na dohled svého staršího a výkonnějšího brášky.

Unreal Tournament 2003

Použil jsem mapu Antalus, protože podle mě dobře reprezentuje průměrnou mapu v této hře. Nejnáročnější mapy (většinou ty menší s hustou interakcí botů) jsou v botmatch více závislé na výkonu CPU. Nepoužil jsem zabudovaný Benchmark.exe, ale testoval jsem vlastním dávkovým souborem, detaily nastavoval na maximum pouze v menu a ut2003.ini needitoval.

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak vidíte průlety Spectatora jsou i v nejnáročnějším módu dokonce i s Radeonem 9800 na základní frekvenci plynulou záležitostí. Obě FX 5900 předvádí slušný výkon i ve srovnání s hodně přetaktovanými Radeony.

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro"
i Zdroj: PCTuning.cz

V reálnějším botmatch (které je však limitováno procesorem a propustností systémové RAM) se však FX 5900 propadají a Radeon 9800 předčí FX 5900, oba přetaktované Radeony jsou pak v nejtěžším módu jasnými vítězi.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama