3x-lcd-technologie-tn-s-ips-a-mva-v-praxi
Monitory Článek 3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi

3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi | Kapitola 8

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

13. 6. 2005 00:00 54

Seznam kapitol

1. Tři matadoři: TN, S-IPS a MVA 2. Měření (metodika), jas a kontrast 3. Není černá jako černá... 4. Pozorovací úhly a podání barev
5. Pozorovací úhly 6. Podaní barev - barevné přechody 7. Kontrolní obrazec - barvy 8. Reakční doba

V dřívějších článcích jsme se buďto věnovali obecné technologii plochých panelů, nebo jsme podrobně rozebírali praxi, ale vždy jen jeden konkrétní panel. Dnes se zkusíme podívat na situaci, kdy panely rozdílných obrazových technologií postavíme k sobě, ať předvedou, jak zvládají naše testovací úkoly. Pokud si myslíte, že všechny ploché panely jsou stejné, tak podobný test Vás přesvědčí, že ve skutečností jsou docela rozdílné..

Reklama

 

Natáčení tekutých krystalů (LC) v elektrickém poli je fyzikální záležitosti. Celý proces pootočení molekuly vyžaduje jistý čas, trvá určitou dobu - i když se jedná o milisekundy. Molekuly mají svou (byť nepatrnou) hmotnost i setrvačnost a svou roli hraje také kapalné prostředí v kterém natáčení probíhá.

Reakční dobu (dobu odezvy, response time) dělíme na dvě části:

  • dobu náběhu - tr - rise time (doba, kdy se zhasnutý bod rozsvítí),
  • a dobu vypnutí - tf - fall time (fall je anglické slovo pro "spadnout").
Čím sou obě fáze (v praxi se sčítají) kratší, tím rychleji panel reaguje na rychlé změny obrazu. Reakční doba by přestala být problémem, pokud by klesla na úroveň kolem 4ms. V ostatních případech je možné zaznamenat jisté mlžení obrazu.

Základní údaj (podle ISO) uvádí, čas potřebný pro plné zhasnutí a rozsvícení bodu (přechod černá-bílá-černá) a povoleným pásmem tolerance 5%. Celý problém je však mnohem složitější - v praxi má panel celou matici hodnot "tr" a "tf", a to v závislosti na tom, ze kterého odstínu daná buňka startuje a na kterém odstínu má cílově skončit.

3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

Může se stát, že transformace mezi odstínem č. 192 na odstín č. 64 panelu potrvá 40ms. Tady je problém, který se občas nazývá "Grey-to grey" (GtoG) response time. Aby buňky LC nebyly tak líné, často se jejich změna urychluje. Můžeme říci, že většina panelů má elektroniku (lepší nebo horší), která se pokouší buňky "popohnat".

Urychléné buňky

3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

Nápad je jednoduchý - pokud se k přepnutí barevného bodu používá například napětí 1V po dobu řekněme 10ms, proč bychom nemohli zkusit přivést 1.5 nebo 2V, ale po kratší dobu, například 5ms. Panel jako takový se v tomto případě nemění, jiná je jenom elektronika která na jednotlivé pixely působí, a to tak, aby změna stavu (přesněji otočení molekul LC působením elektrického pole) byla elektronicky urychlena.

Reakční doba v praxi

Používali jsme testovací program PixPerAn využívající grafické rozhraní Windows, můžete si jej stáhnout i u nás (zde, 68kB, formát .rar). Program dokáže zobrazit celou řadu pohybujících se obrazců...

3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

Výsledný dojem nelze už dnes zachytit fotoaparátem (aparát může zachytit dvě fáze pohybu a není jasné, jedná-li se o zpoždění nebo "řádný" náběh nového frame) proto přinášíme jen ilustrační fotografii:

3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

Response time - teoretické testy

Už u prvních testů s pomocí PixPerAn bylo vidět, že nejhůře je na tom panel s matricí S-IPS, na druhou stranu výsledky nebyly tak špatné, jak by rozdíl "papírových" reakčních dob napovídal:

  • TN+film, LG L1915S: 12ms,
  • PVA, FSC P19-2: 13ms, Grey-to-Grey - 8ms,
  • S-IPS, NEC 1970NX: 25ms,.
Rozhodně se nejednalo o dvounásobnou reakční dobu - pomocí testů (spíše velmi přísných - viz. výsledky) odhadujeme tyto reakční doby na:

  • TN+film, LG L1915S: tr 12ms, tf 8ms (20ms),
  • PVA, FSC P19-2: tr 12ms, tf 12ms (24ms),
  • S-IPS, NEC 1970NX: tr 12ms, tf 14ms (26ms).
Přes nejhorší výkon S-IPS, nedopadl tento test vůbec špatně, měli jsme dojem, že je téměř stejně dobrý jako zcela nový "urychlený" panel S-PVA.

Pokud máte dojem, že správné by bylo reakční dobu přesně změřit, máte pravdu jenom z části. Správně by bylo potřeba vytvořit podobnou matici (úrovně jasu vs. reakční doba), jaká je uvedena výše, a to je v běžných podmínkách prakticky nemožné. V této situaci je přímé porovnání více než dostačené (koneckonců kvalita zvuku španělské kytary se také neměří).

Práce ve Windows

Dnešní panely vyhoví většině kancelářských úloh a žádné problémy s pomalou odezvou (rozmazávaní textu, kurzoru nebo tabulek) při běžné práci nezaznamenáte. S panely které byly dříve označované jako 25ms nebo 30ms (ve skutečnosti se jednalo o odezvu cca 50ms) jste mohli žasnout proč nelze přečíst hodnoty v Excelu, když tabulkou skrolujete.

Hry

Nejdříve musíme upozornit na to, že není hra jako hra - pro 95% her není doba odezvy moderních TFT panelů žádným problémem (včetně Doom III, Half Life 2, The Chronicles of Riddick). Ostatních 5% her jsou akce, kde dochází k rychlému otáčení hráče kolem osy, k rychlým pohybům a skokům - například Unreal Tournament 2004. Také hráči Counter Stricke ploché panely nevyhledávají - pohybová optická nejistota znesnadňuje na pixel přesné míření.

Poznámka: Ukázky jsou ze hry Doom III, popis patří Unreal Tournament 2004:

3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

FSC P19-2 (S-PVA)

FSC P19-2 (S-PVA) poskytuje dobrou dynamiku obrazu a dodatečná akcelerace (proto slibovaných 8ms při přechodu "G-to-G") panelu v rychlých scénách vyloženě pomáhá - předchozí generace panelů MVA a PVA se na hry vůbec nehodila (uvádělo se 25ms, ale jednalo se spíše o 30-40ms panely).

3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

NEC 1970NX (S-IPS)

Panel S-IPS mírně překvapil - pomineme-li jistou nejistotu a neostrost která byla k vidění jen u velmi rychlých her, je tento panel překvapivě bezproblémový. Obraz navíc mírně vylepší přepnutí do kontrastnějšího režimu Video. Na druhou stranu jsme ocenili jsme živé a kontrastní barvy - Far Cry v maximální kvalitě bylo pastvou pro oči.

3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

LG L1915S (TN+film)

Urychleny panel TN (12ms LG L1915S) se jevil jako nejlepší - rozdíl byl však malý a měli jsme dojem, že ani zde nebudou profesionální hráči jásat. Trochu nám vadilo poněkud tmavší podání obrazu - viz. obrázek: Doom III byl v tomto podání ještě o trochu temnější než obvykle a nepomohlo ani seřizování obrazu.

Poznatek číslo 6: Moderní panely už s 3D hrami nebojují tak, jak tomu bylo dříve - použitelné byly v zásadě všechny tři modely. Jako nejrychlejší se jevil panel typu TN a v těsném závěsu následoval S-PVA a inovovaný S-IPS. Rychlé hry (s rychlým během, častým skákáním a otáčením) ale byly trochu problém - všechny panely v některých situacích neposkytovaly nejostřejší obraz a žádná technologie to těm jiným "nenandala".

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama