3x-lcd-technologie-tn-s-ips-a-mva-v-praxi
Monitory Článek 3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi

3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi | Kapitola 3

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

13. 6. 2005 00:00 54

Seznam kapitol

1. Tři matadoři: TN, S-IPS a MVA 2. Měření (metodika), jas a kontrast 3. Není černá jako černá... 4. Pozorovací úhly a podání barev
5. Pozorovací úhly 6. Podaní barev - barevné přechody 7. Kontrolní obrazec - barvy 8. Reakční doba

V dřívějších článcích jsme se buďto věnovali obecné technologii plochých panelů, nebo jsme podrobně rozebírali praxi, ale vždy jen jeden konkrétní panel. Dnes se zkusíme podívat na situaci, kdy panely rozdílných obrazových technologií postavíme k sobě, ať předvedou, jak zvládají naše testovací úkoly. Pokud si myslíte, že všechny ploché panely jsou stejné, tak podobný test Vás přesvědčí, že ve skutečností jsou docela rozdílné..

Reklama

 

První reálný snímek předvádí, jak se panely vypořádají ze zobrazením homogenní černé plochy. Přesto, že by v tmavé místnosti měla v této situaci zářit jen myš, bylo možné dlouhým časem exponovat tuto fotografii (realita není pochopitelně tak dramatická, dlouhá expozice situaci poněkud vyhrotila):

3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

LG L1915S (TN+film) , NEC 1970NX (S-IPS), FSC P19-2 (S-PVA)

Zde je vidět, že černá plocha panelu S-IPS (panel uprostřed) je ve zcela zatemněné místnosti nejenom poměrně světlá (cca 4 lx, černá barva pak působí tmavě-šedým dojmem), ale i to, že ve velkých černých plochách se u tohoto panelu objevují nepěkné "duchy".

Možná si řeknete, jak takový panel (S-IPS) může být vůbec doporučovan pro profesionální grafické práce... Je to jednoduché, předpokládá se, že s panelem se pracuje při určité úrovni okolního osvětlení - nejnáročnější pracoviště mají okolní osvětlení dokonce kalibrované (zářivky s konstantním jasem a chromatičnosti). Grafici si tedy pomohou okolním osvětlením (duchy se pak rychle "umravní"), problém by u S-IPS mohl nastat při sledování videa (tmavé hry) v naprosté tmě.

Poněkud lepší byl (s 2.3lx) panel typu TN (LG L1915S) a exceloval S-PVA (FSC P19-2), u kterého ve dne nelze zjistit, jestli zobrazuje černou plochu, nebo jestli je vypnutý...

Poznámka: bílá barva nám už nepřinesla žádné větší problémy - žádné duchy se tentokrát nekonaly.

Poznatek číslo 1: Technologie S-PVA nabízí nejlepší podání černé barvy a nejvyšší kontrast, S-IPS má s velmi tmavými odstíny mírné problémy (ty však zmizí při okolním osvětlení).

Podání černé při pohledu z boku...

Možná jste slyšeli o tom, že při pohledu z boku jsou na panelech S-IPS vidět odstíny modré barvy. Panely jsme tehdy nafotili z boku:

3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

LG L1915S (TN+film) , NEC 1970NX (S-IPS), FSC P19-2 (S-PVA)

I toto tvrzení je pravdivé, S-IPS se v černých plochách při bočním pohledu skutečně jeví jako namodralý (opakuji, v reálu to není tak dramatické). Kontrast, a to je důležitější, je ale v pořádku...

Všimněte si na tomto záběru také panelu TN (ten nejvíce vzadu) - ten rapidně ztrácí kontrast a je na tom s podáním černé barvy nejhůře. O sledování "film noir" z bočního pohledu nemůže být v zatemněné místnosti ani řeči.

Poznatek číslo 2: S-IPS se při bočním pohledu jeví ve tmavých oblastech jako mírně namodralý. Panely typu TN při pohledu z boku ztrácejí rychle kontrast (obraz ztrácí úroveň černé i sytost).

Tímto oslím můstkem se dostáváme k problematice pozorovacích úhlů...

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama