3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr | Kapitola 6
Seznam kapitol
Máte omezený rozpočet a zajímá vás jakou grafickou kartu si koupit? V prvním díle našeho seriálu porovnáme výkon 21 grafických karet (celkem v testu jich je 24), na každou z nich v článku najdete minirecenzi a podíváme se i na poměr cena/výkon za každou z nich. Článek je rozdělen na dvě části, část A obsahuje minirecenze karet a část B grafy výkonu a zhodnocení karet. Testováno bylo opět v nebývalém množství 7 teoretických a 10 herních testů. V příští části bychom měli porovnat karty do 8500 Kč a nakonec opravdový high-end. V poslední čtvrté části by se měl projekt ucelit a vytvořit tak průvodce výkonem grafických karet, jedinou českou konkurenci zahraničních 3Digest či VGA-charts. Na konci testu je vše bohatě shrnuto a i méně znalý uživatelé dostanou snad cenné rady.
Max Payne
Max Payne je hra postavená na moderním enginu od Remedy (použit i v 3DMarku 2001). Hodně existujicích módů prodlužuje jeho hratelnost. Hra je sice generace DirectX8, ale využívá jen Vertex Shader. Z dalších technik pak například bump-mapping. K testování se nejčastěji používají 4 dema, tomshardware.com používal Shooting Alex demo, anandtech.com svůj Truck Exploding, pro srovnání procesorů se užívá Final Scene No. 2 (CPU-demo). Já jsem použil nejnáročnější z nich Final Scene No. 1 (VGA-demo), které dobře odráží výkon grafické karty.
Dobrý výkon Radeonů a SiS Xabre i GeForce 3 Ti, všechny karty řady GeForce FX mají s výkonem ve hře potíže, FX 5200 byla přímo zoufalá. Velice solidně se ukázal Radeon 7200 a Radeon 9000 Pro vytěžil ze svých frekvencí.
Gun Metal
Vůbec nejnáročnější herní benchmark v této recenzi, obzvlášť lens flare efekt a chvíle, kdy se obrovský robot přemění v letadlo a je nutno renderovat obrovskou plochu s lesy a mnoha desítkami různých bojových strojů mačká i z nejrychlejších sestav dneška opravdu vše. Nevím proč, ale u některých ATi karet je v testu nastaveno 2x FSAA a nejde vypnout, tak jsem pro objektivitu zapnul FSAA 2x u všech karet v testu.
Pokud karta nepodporuje pixel shader, benchmark sice běží, ale výsledek je neplatný (a poměrně vysoký, třeba Radeon 7200 měl přes 10 fps), některé materiály nejsou vůbec renderovány. GeForce3 se ukazuje ve výborném světle, Radeonům dělá evidentně problémy efekt "Sun Glare" a proto tentokrát nevítězí.
Comanche 4 benchmark demo
Jedna z prvních her, která přímo vyžadovala ke svému běhu HW TnL jednotku. Engine od Novalogic vypadá pěkně dodnes, intenzivně využívá vertex shaderu 1.1 a pro vodní hladinu pak pixel shader 1.1. Zde je log z 3D-Analyze: c4.shader.out.txt.
Podobný obrázek jako jinde, tentokrát se poměrně slušně drží GeForce 4 MX a hlavně nízko taktovaný R9200 neztrácí na své kolegy.