3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr | Kapitola 2
Seznam kapitol
Máte omezený rozpočet a zajímá vás jakou grafickou kartu si koupit? V prvním díle našeho seriálu porovnáme výkon 21 grafických karet (celkem v testu jich je 24), na každou z nich v článku najdete minirecenzi a podíváme se i na poměr cena/výkon za každou z nich. Článek je rozdělen na dvě části, část A obsahuje minirecenze karet a část B grafy výkonu a zhodnocení karet. Testováno bylo opět v nebývalém množství 7 teoretických a 10 herních testů. V příští části bychom měli porovnat karty do 8500 Kč a nakonec opravdový high-end. V poslední čtvrté části by se měl projekt ucelit a vytvořit tak průvodce výkonem grafických karet, jedinou českou konkurenci zahraničních 3Digest či VGA-charts. Na konci testu je vše bohatě shrnuto a i méně znalý uživatelé dostanou snad cenné rady.
3DMark 2001 SE
Výhodu měly karty, co spustili všechny 4 herní testy, tedy DX8 a DX9 akcelerátory (R8500,9000,9100,9200, FX5200, GF3, Xabre). Ostatním kartám je za čtvrtou hru počítána 0.
3DMark 2003
Byl aplikován poslední opravný patch - 330. Nastavení ponecháno na implicitním. Ukaret této výkonnosti nemá tento test příliš cenu, uvedl jsem ho jen pro úplnost.
Na kartě Riva TNT2 3Dmark03 vůbec nespustíte, je to s přivřenýma očima DX6 kompatibilní karta. Karty generace DX7 spustí první test, ty které zvládnou DX8 (mají HW pixel shader) spustí 3 testy a FX5200 potom vítězí díky tomu, že spustí i 4. test Mother Nature a díky bodům z něj předstihne i Radeony R200 a RV250.
CodeCreatures Benchmark Pro
V době vypuštění vyrazil tento benchmark všem dech - v minimálních požadavcích měl uvedeno 512MB RAM, 128MB grafické paměti (buď 128MB grafiku či alespoň v BIOSu nastaveno 128MB Aperture Size) a pixel shader 1.1. Dnes již tyto požadavky nejsou ničím neobvyklým, ale engine firmy CodeCult zůstává velice náročným především po geometrické stránce, jednotlivé snímky mají okolo 700.000 polygonů. Je zde intenzivně využit vertex shader 1.0 - 1.1 a k renderingu vodní hladiny pak pixel shader 1.1 - viz log soubor pořízený pomocí 3D-Analyze 2.16a - cc.shader.out.txt
Jak jsem zmínil výše, karty vez pixel shaderu (tedy DirectX 8 karty a výše) test vůbec nespustí. Xabre ukázal, že jeho shadery jsou opravdu pomalé, naopak FX5200 poměrně překvapila.