Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo
autor: Plexo , publikováno 15.9.2008
Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

S tím, jak se neustále rozšiřuje dostupnost Internetu i v těch nejodlehlejších místech, zažívají boom hlasové služby VoIP. Je jasné, že vše jde kupředu hlavně díky výhodnějším cenám. V dnešním článku se tedy mimo jiné dozvíte, jak si ze svého mobilu zavolat do Anglie za 3 Kč za minutu a jak si na pevnou VoIP linku z mobilu zavolat zdarma!


Jako další zajímavý počin firmy Soundwin je SOHO SIP PBX ústředna, která překvapí nejen velikostí, ale také nízkou cenou. Brána je ve dvou verzích a to WiPBX a iPBX. Mezi sebou se liší pouze tím, že WiPBX má navíc Wi-Fi část stejně jako ATA brána W110.

Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

Pomocí této ústředny si lze vytvořit až 100 linek – čísel a volat i přes 10 SIP operátorů.

Brána je na zadní straně vybavena:

  • konektorem pro napájení
  • RSMA konektorem pro připojení externí antény (WiPBX)
  • WAN portem pro připojení k internetu k SIP operátorovi
  • LAN portem pro připojení switche, na které se poté připojují VoIP telefony nebo počítače.

Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

Takto lze na switch také připojit jak VoIP ATA bránu W110, tak i GSM bránu a funkce bran kombinovat.

Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

Součástí balení brány je zdroj, CD s manuálem, UTP kabel a odpojitelná anténa.

Ústředna se opět konfiguruje přes webové rozhraní zadáním adresy 222.222.222.1. Ve výchozím nastavení je zapnut DHCP server, takže ústředna počítačům IP adresy přiřadí.

Po zadání přihlašovacích údajů tj. jméno a heslo: „admin“ přejdeme v Menu na průvodce – Wizard

Konfigurace je zde prakticky totožná jako u ATA brány. Pouze AC&AP mode je zde nazván příznačněji WISP&AP mode, a tedy může ústředna opět zastoupit funkcí bezdrátového klienta a připojovat se k Internetu přímo přes Wi-Fi.

Abychom si ukázali taky trochu něco jiného, vezměme případ, kdy se brána připojuje k Internetu kabelovým připojení přes WAN port, telefony a pevné počítače přes switch na LAN portu a přes Wi-Fi část se mohou připojovat Notebooky i se SW SIP klienty nebo jiný Wi-Fi klient se SIP telefonem nebo ATA bránou. Prakticky se tak můžete stát virtuálním VoIP operátorem se 100 klienty, což by pro začátek mělo stačit.

Co se také změnilo, je obrázek v levém dolním rohu. Místo slečny už zde máme celý pár.

V nastavení tedy klikneme na AP mode.

Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

Dostaneme se na nastavení WAN portu a zároveň bezdrátové části. Zde nastavíme IP adresy na WAN části v případě, že je máme staticky přiřazené. Dobrou zprávou je také možnost vypnutí překladu adres NAT. Počítače a telefony tak mohou být „vidět“ z WAN části.

V nastavení Wi-Fi části si zvolíme SSID, kanál na kterém bude ústředna vysílat a způsob zabezpečení. Nejsilnější zabezpečení je za použití WPA2 - AES

Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

V dalším nastavení si změníme výchozí IP adresu LAN portu na některou z neveřejných např. 192.168.8.1. DHCP server můžeme nechat zapnutý. Rozsahy se automaticky změní po potvrzení nové IP adresy

Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

V posledním kroku nastavíme jednak připojení k SIP operátorovi a jednak vlastní čísla pro vnitřní hovory.

VoIP operátor se nastavuje přes Add servis provider. Do Caller ID se vkládá přiřazené telefonní číslo.

Čísla vnitřních linek se vkládají v Add User Extension. User extension je telefonní číslo linky, Caller ID je vidět při volání z linky na volaném telefonu, může tedy zůstat stejné jako tel. číslo.

Tyto údaje slouží pro vložení do IP telefonů, které musí podporovat také SIP. Proxy server a Domain je IP adresa na LAN části v našem případě tedy 192.168.8.1. Port zůstává 5060.

Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

Do stránek se vloudila malá chybka a názvy polí v Add User Extension jsou bílým písmem na bílém pozadí. Po označení se již můžeme orientovat.

Po vložení čísel potvrdíme přes Submit a brána se restartuje.

Po restartu ji samozřejmě již najdeme na nové adrese, kterou jsme zadali v Net settings (LAN, 192.168.8.1).

Přejdeme na upřesňující nastavení v IP PBX Setup, nejprve v Trunk management – SIP trunk a klikneme na Advance, kde se nastavují parametry daného VoIP operátora.

Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

V nastavení zkontrolujeme, zda je vše správně vyplněné dle instrukcí od VoIP operátora.

DID slouží k směrování příchozích hovorů. Buď lze ponechat IVR, kdy hovor převezme klasický hlasový automat s informacemi, které lze do ústředny nahrát nebo směrovat příchozí hovory na vybranou linku.

Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

Dále přejdeme na přeskočenou záložku SIP extension Setup, kde se nastavují vnitřní linky.

Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

Po kliknutí na advance se dostaneme do upřesňujícího nastavení pro každou linku. Vedle již zadaných údajů čísla a hesla linky je nutné linku přiřadit do některé z 10 skupin. Tyto skupiny prakticky představují VoIP operátora, tak jak byl zadán v nastavení výše. Lze rozdělit, zda z daného operátora bude linka pouze hovory přijímat a volat přes jiného.

V našem případě máme jen jednoho operátora, a tak u všech linek označíme jedničku. Dále lze pro každou linku nastavit přesměrování hovorů v nepřítomnosti (Call forward always), při obsazené lince (Call forward on busy) a při nezvedání po zadanou dobu v Call forward on No Answer. Možné je také zapnout funkci hlasové schránky a záznamy posílat na E-mail.

Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

Takto nastavíme všechny vnitřní linky.

Pro možnost odchozích volání je třeba dále VoIP operátory přiřadit do skupiny, která je definována zvolenou předvolbou. Nastavení provedeme v Trunk management - Trunk Grup.

Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo

Z All Trunks přesuneme účet do Trunk Grup a číslo předvolby vložíme do Number.

V případě odchozího volání z vnitřní linky pak před číslo volaného ještě přidáme 1. Předvolba se nepoužívá pro volání na vnitřní linku.

V dalších možnostech lze dále nastavit směrování hovorů a bližší chování ústředny. Uvítací automatické hlášky lze přímo nahrát přes telefon nebo je uploudovat jako soubory ve Voice Management. Brána podporuje formáty GSM a G.729. Do formátu GSM můžeme převést zvuk v MP3 nebo WAV například pomocí programu EXPRESS RIP, který lze stáhnout ze stránek http://www.nch.com.au.

Hudbu, která je klasicky slyšet při přesměrování hovoru, lze nahrát ve formátu GSM nebo WAV.

Ústředna obsahuje i další potřebné funkce, jako je přebírání a předávání hovoru, vyzvánění na více telefonech a detailní výpis hovorů (CDR – Call Detail Record), který lze exportovat do CSV pro tvorbu statistik.

Po dokončení nastavení je nutné v Save & Logout opět provést uložení a reboot ústředny pro spolehlivou aplikaci provedených změn.

Celé nastavení lze opět také, stejně jako u ATA brány v záložce Management, uložit a případně nahrát zpět. Nastavení, které jsme provedli lze stáhnout zde.

Závěrem

V přenosu hlasu po Internetu je bezesporu budoucnost ať se již bude používat nová verze SIP protokolu nebo zcela nové protokoly a zvukové kodeky. Klasická analogová linka bude na neustálém ústupu z důvodu slabé rozšiřitelnosti. Díky technologiím xDSL tak kabely budou sloužit pouze pro přenos dat.

Představené brány a ústředna jsou důkazem, že VoIP zvládne vše to co analogová linka nebo ústředna, navíc však za řádově nižší ceny.



Tagy: VoIP  GSM  telefon  telefonovat  levne  skype  SIP  H.323  IAX2  Soundwin  W110  V100  WiPBX  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
15.9.2008 07:00:59   89.176.78.xxx 163
Jenom dodám, že nedávno vyšel nový Firmware v3.1.4, který umožňuje na GSM bráně V100 nastavit volání z VoIP na mobil přímo v GSM parameters a není tak nutné nastavení přes Telnet
15.9.2008 09:01:17   195.144.99.xxx 171
"Nemá smysl vzorkovat zvuk z mikrofonu vysokou frekvencí jako pro hudbu, když pro přenos hlasu si vystačíme s frekvencemi do 1 kHz." Pokud vím telefonní pásmo které bylo vymezeno tak aby bez vetších problémů se srozumitelností dokázalo "přenést" lidskou řeč je 300 Hz - 3400 Hz, podle Shannon-Kotělnikovova teorému je potřeba informaci vzorkovat na frekvenci minimálně dvojnásobné, tedy minimálně 6400 Hz ale v praxi se používá 8 kHz. Někde se asi stala chyba.
15.9.2008 09:13:55   81.19.47.xxx 140
Díky za upozornění, je to chyba, má tam být " do 3,5 kHz"
15.9.2008 09:22:56   195.144.99.xxx 130
v tom případě bych upravil i tu formulaci věty, protože pro přenos si rozhodně nevystačíme s frekvencemi do 3,5 kHz. Pro záznam v základní kvalitě určitě, ale pro přenos se NF signál ješte vzorkuje a moduluje aby se přizpůsobil přenosové cestě. I když to je spíš boj o slovíčka
15.9.2008 09:40:49   89.111.89.xxx 151
kdyz mluvite o pouzivane vzorkovaci frekvenci, tak tam ma byt 8kHz
zkuste si najit Nyquist theorem
17.9.2008 09:31:18   195.144.99.xxx 120
Jen bych upozornil že shannon-kotělnikovovo pravidlo o kterém mluvím je to samé jako nyquistův theorém o kterém mluvíte vy
17.9.2008 09:54:11   89.111.89.xxx 120
jj ja jen ze ten Nyquist se lepe hleda
15.9.2008 09:19:55   88.102.135.xxx 130
ja sice presne nevim jak to tam funguje, ale spis bych si tipl, ze se ani nepouziva klasicka PCM modulace, kterou popisujete a ktera se pouziva u analogovych pripojek. Spis bych hadal, jestli tam neni pouzite kodovani zdroje, tzn. treba CS-ACELP, RPE-LTP apod. jak je popsano napriklad zde nebo tady . Nicmene v principu se jedna o naprosto odlisny zpusob pristupu k digitalizaci hovoroveho signalu.
15.9.2008 09:43:21   89.111.89.xxx 150
zamenujes vzorkovaci frekvenci A/D prevodniku (Hz) s vyslednym datovym tokem kodeku (kbps)
15.9.2008 11:26:43   213.226.245.xxx 150
Zdravím, nemohl by mi někdo poradit s výběrem VoIP operátora? Je jich na mě nějak moc. Jakékoliv rady, zkušenosti vítány.
15.9.2008 11:27:30   213.226.245.xxx 140
Bude to na občasné volání na pevnou a semtam na mobil, žádné speciální požadavky...
15.9.2008 14:37:35   195.113.33.xxx 150
Zkus 802.cz, je levnej a neměl jsem s nim problémy.
15.9.2008 21:45:22   89.176.117.xxx 140
Souhlasím, 802.cz je kvalitní operátor, mají i dobrou technickou podporu. Pro některý HW mají i automatickou konfiguraci (provisioning). Ovšem chce to i kvalitní železo, výborné zkušenosti mám s Linksys PAP2T resp. SPA2102. Na routeru to chce nastavit QoS, tj. nejlépe je mít na routeru linux a použít HFSC, které narozdíl od HTB řeší nejen šířku pásma, ale i latence.
15.9.2008 22:55:27   85.210.105.xxx 130
Mozna by ti mohl vyhovovat Voipcheap.
16.9.2008 11:20:46   88.208.87.xxx 130
Nevím jestli ti to pomůže, ale běžně používám SkypeOut pro hovory do USA na mobil, platím asi 0,50 Kč/min a funguje to bez problémů.
14.11.2008 22:39:43   89.190.42.xxx 70
pokoušeli jste někdo tel.branu V100 nastavit tak, aby příchozí hovory na GSM části šly přímo na analogový telefon? Myslím že tato možnost tam není a nenapadá mne, jak ji tam nastavit.Lze použít Hot line pro přesměrování, ovšem to již bere kredit při vyzvánění telefonu.Brána přijme hovor a teprve poté ho přesměruje.Máte stejnou zkušenost?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

154 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 67.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.