Nová dimenze VoIP - Volejte skoro zadarmo | Kapitola 4
Seznam kapitol
S tím, jak se neustále rozšiřuje dostupnost Internetu i v těch nejodlehlejších místech, zažívají boom hlasové služby VoIP. Je jasné, že vše jde kupředu hlavně díky výhodnějším cenám. V dnešním článku se tedy mimo jiné dozvíte, jak si ze svého mobilu zavolat do Anglie za 3 Kč za minutu a jak si na pevnou VoIP linku z mobilu zavolat zdarma!
Brána však umožňuje i směrování příchozích hovorů z VoIP čísla přímo na zvolený mobilní telefon a volající tak ani nepozná, že volá na mobil daleko od místa pracoviště, což se může hodit.
Pro toto nastavení je nutné použít telnet, přes který lze bránu také spravovat.
Spustíme tedy telnet ve Windows (přes start – spustit).
Do příkazové řádky telnetu napíšeme open a IP adresu brány pro komunikaci přes telnet.
Po výzvě Login zadáme heslo do brány, ve výchozím nastavení tedy „admin“ a dostaneme se do hlavního menu brány, kde jsou i stavové informace. Mobilního operátora Vodafon brána detekuje jako SPT Telecom. Naštěstí to na funkci nemá vliv.
Pro naše nastavení si však nevybereme nic z nabídky, ale přejdeme do debugovacího módu pomocí následujících příkazů:
- 1) Stiskneme CTRL+d a potvrdíme Entrem
- 2) Do řádku zapíšeme kód “1968e1t1win”
- 3) Zapíšeme příkaz atpm alist
Po tomto příkazu se zobrazí tabulka se současnými registracemi.
Dále vložíme příkaz: atpm req
Pro smazání současného záznamu vložíme: atpm adel a číslo VoIP
Pro kontrolu zda byl záznam úspěšně smazaný, vložíme opět příkaz atpm alist. Záznam VoIP operátora by se nyní neměl zobrazovat.
To samé provedeme i pro přednastavené číslo 200.
Dále vložíme nový záznam s mobilním číslem.
246030060 je číslo VoIP operátora
777847391 je číslo mobilu, na který chceme volání směrovat.
Záznam vložíme příkazem atpm aadd dle následujícího screenshotu:
Zda bylo vložení úspěšné, zjistíme opět příkazem atpm alist
Pro uložení změn je třeba ještě vložit následující příkazy:
- 1) atpm done
- 2) activate
- 3) commit
Po tomto nastavení, pokud bude voláno VoIP číslo, tak brána automaticky vytočí číslo zadaného mobilního telefonu.
Přejdeme ještě zpět do webového prostředí do vynechaných nastavení.
Dialing plan se používá v případě, že se brána neregistruje u žádného poskytovatele VoIP. Hovory zde lze směrovat přímo na zadané místo v síti dle volaného čísla bez SIP proxy serveru. Lze upřesňovat pravidla pro příchozí a odchozí hovory, kudy je má brána směrovat v závislosti na předvolbě. Brána může příchozí číslo smazat a místo něj vytočit jiné. Praktické využití brány bez VoIP operátora je však malé, takže toto nastavení je spíše bonusové.
V advance settings lze upravit parametry VoIP např. používané kodeky. Dále nastavení telefonní linky a sítě. Jedná se spíše o ladění a ve většině případů, nastavení nebude nutné měnit.
Nastavit zde lze také přesměrování hovorů v případě obsazené linky nebo nepřítomnosti.
Nastavení Hotline settings slouží automatickému vytáčení zadaného čísla.
Při takovémto nastavení brána při zavolání na číslo SIM karty reaguje tak, že čeká 5 vteřin na zadání koncového čísla a pokud není zadáno, automaticky vytočí číslo zadané v Port 2 number.