User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?
i Zdroj: PCTuning.cz
Apple Článek User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?

User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou? | Kapitola 3

Jan Horčík

Jan Horčík

7. 5. 2010 03:00 41

Seznam kapitol

1. Špatný a dobrý user experience design 2. Na začátku byli odborníci 3. Funkce a použitelnost 4. Rozhoduje prvních pár sekund 5. Nejde jen o čas 6. Uživatel stojí uprostřed

Dlouho tu nebyl žádný pěkný nový buzzword. Samé grafiky, procesory, prostě pořád jen technická nuda. Samo to označení už tak trochu upadlo v zapomnění, a tak je načase vytáhnout jej opět na slunce jarních dnů. "User experience" - je to úplně nový obor, nebo jen další módní výstřelek internetového světa?

Reklama

Nikdo nikdy nepřemýšlel nad tím, zda je někdo odborníkem na použití lžíce, hrnku, nože nebo lopaty. To proto, že tyto jednoduché nástroje fungují na principu "kouknu a vidím". Takzvaný selský rozum člověku okamžitě sdělí jakou mají funkci a jak s nimi zacházet. Problém s počítači dlouho spočíval v tom, že takto nemohly fungovat. Byly příliš složité - obsahovaly implicitně příliš mnoho možností na to, aby bylo okamžitě jasné jak je ovládat a co s nimi dělat. Ba co víc, vlastně ani nebylo jasné k čemu bychom je jako jejich uživatelé vůbec mohli a měli využívat.

Počítač jakožto multifunkční nástroj postrádal pro běžného člověka praktické využití. Dalo se s ním toho dělat tolik, že nakonec pohodlná většina nedělala nic. Zvídavá menšina zkoumala a pokoušela jeho neomezené možnosti. A děti hrály hry. Postupem času zastal domácí počítač i pro zbytek rodiny alespoň funkci psacího stroje. To už je prakticky uchopitelná funkce. Potřebuji napsat dopis - sednu si k počítači, napíšu ho a vytisknu.

User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?
i Zdroj: PCTuning.cz

Jakožto člověk "neodborný", leč obdařený selským rozumem, budu postupovat následovně: zapnu počítač, najdu software s jehož pomocí mohu psát. Napíšu text a vytisknu jej. Za předpokladu, že k počítači je připojena funkční tiskárna. Naprosto banální úloha dělá, jak by mohly potvrdit armády "ajťáků", dodnes mnoha uživatelům problém. Otázka zní: může za to špatný user experience design? Nebo jen vytažený napájecí kabel? První rada každého IT oddělení proto zní: "Zkoušeli jste to vypnout a zapnout?"

User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?
i Zdroj: PCTuning.cz

Facepalm!

IT tlačenice

Skutečnou odpověď nikdy nezjistíme, poněvadž jich může být milión a jedna. Můžeme se odtud ale odpíchnout k hlavnímu tématu článku, tj. pojmu "user experience". Používám anglického výrazu, protože česká verze tohoto termínu dosud není ustálená a v zainteresované komunitě se o ní ještě před rokem živě diskutovalo. Jde o uživatelskou zkušenost, uživatelský prožitek, nebo snad uživatelský zážitek? Nebo všechno dohromady? A co to vlastně je a proč tady o tom píšu?

User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?
i Zdroj: PCTuning.cz

Každý produkt vnímáme konkrétně našimi smysly (jde o počitky) a také abstraktně vlastní myslí. Očima, sluchem, chutí i hmatem můžeme prozkoumat, jak nějaký produkt vypadá a pokusit se odvodit si jeho funkci. Chvíli to trvá, než nám začne být jasné k čemu je a jak používat lžíci (1-2 roky), bonbón (4-6 let) nebo auto (12-49 let). Čím konkrétnější formu produkt má a na více smyslů působí, tím snadnější jeho jeho uchopení pomocí mentálního modelu, tj. představy k čemu to slouží a jak se to používá.

Pochopit na první pohled, dotek nebo olíznutí počítač není úplně jednoduché. Když ale počítači dáte vlastní jméno (iPad), jasnou formu (nudná placka) a několik jasných funkcí (fotky, knihy, prohlížení webu, stahování aplikací), jde to mnohem snáz.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama