Procesory, Paměti, Desky Recenze Test desky MSI MAG X670E Tomahawk WIFI: Nejlevnější highend pro AMD Ryzen

Z. Obermaier

Z. Obermaier

5. 9. 2023 15:00 10

1. Téměř nejvyšší třída za solidní cenu 2. Testovací sestava 3. Představení desky (Obsah krabice) 4. Základní deska – layout 5. Specifikace desky 6. Bližší pohled na desku a teploty
7. Napájení desky 8. BIOS 9. Přetaktování Ryzen 5 7600X 10. Přetaktování pamětí s AGESA 1.0.0.7c 11. Hodnocení

Ryzeny pro AM5 jsou na trhu už rok a může se zdát, že výrobci už všechny desky vydali vloni. Není tomu tak, dnes testovaná deska je celkem novinka. MSI ji vydalo teprve nedávno, bude tedy zajímavé zjistit, zda a jak se deska uvedená s takovým odstupem liší od těch raných.

Jak už bylo nastíněno v perexu, tato deska je zvláštní hlavně tím, že byla uvedená na začátku letošního léta. Její prvotní BIOS sice odkazuje na únor, na trhu ale nebyla. Bývá zvykem, že výrobci uvedou celou plejádu desek s aktuálním čipsetem hned po uvedení nových procesorů. V prvé řadě jde na trh highend, poté levnější modely, nakonec ty nejlevnější desky. MSI ale po roce od uvedení první vlny X670E desek uvádí desku střední, vyšší třídy. Je to celkem nezvyklá situace a důvod po tak pozdní vydání je mi záhadou.

Zákonitě se nabízí myšlenka, že taková deska musí být zcela vyladěná a stoprocentně funkční. Mohla by mít i některé funkce, které první vlna desek neměla. Jde o desku střední třídy, takže nelze čekat špičkovou nabídku vlajkových lodí, přesto je to zajímavé řešení se solidním poměrem ceny k výkonu a svým možnostem. Během testování šlo nejlevnější desku pro AMD s plným X670E čipsetem na českém trhu.

MSI se opravdu v první vlně nejvybavenějších desek s AM5 drželo celkem při zemi. Nabídka čítá jen dvě hodně drahé desky nejvyšší řady MEG (GODLIKE a ACE) a jednu desku v řadě MPG (CARBON WIFI). Jedinou levnou deskou byl model PRO X670-P WIFI. Ta není ale určena přímo hráčům. Je tedy už jasné, že MSI potřebovalo nějakou špičkovou herní desku s příznivější cenou. Právě tou je dnes testovaná MAG X670E TOMAHAWK WIFI.

Výbava desky

Obrázek ukazuje něco z toho, co deska nabízí. Bohužel na něm není popsaná veškerá výbava. Z pohledu portů je deska vybavená královsky. Nese síťovou kartu 2.5G, řadu portů USB 3.x, několik portů USB-C, WiFi 6E je samozřejmostí. Důležitým prvkem je podpora PCIe 5.0 ve slotech PCIe i M.2. MSI se také chlubí automatickým taktováním Core Boost a taktováním pamětí Memory Boost.