Hlavní stránka Návody Úpravy: přetaktování Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
autor: Štefek Petr , publikováno 9.5.2005
Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
V tomto článku si poněkud pohrajeme se základní deskou na čipsetu nForce 4 a oblíbeným procesorem Athlonem 64 3000+. Podstatou samotného článku není zjišťovat výkon samotného procesoru nebo čipové sady, ale především zjistit jaký je vliv nastavení některých vlastností systému. Zaměříme se na Hyper Transport, FSB a vliv duálního řadiče pamětí na výkon při obvyklých činnostech na počítači. Obvyklými činnostmi je myšleno hraní her, komprese audia a filmů. {mospagebreak title=Hyper Transport - vliv na výkon systému}

Specifikaci standardu sběrnice Hyper Transport má na svědomí HyperTransport Technology Consortium, které bylo založeno společnostmi Advanced Micro Devices, Alliance Semiconductor, Apple Computer, Broadcom Corporation, Cisco Systems, nVidia, PMC-Sierra, Sun Microsystems a Transmeta. Hyper Transport byl před vznikem tohoto konsorcia znám jako Lightning Data Transport (LDT).

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Hyper Transport (dále jen HT) je full-duplexní (posílá data oběma směry současně) sběrnice, která je připojena na integrovaný NorthBridge a je schopna pracovat na rychlostech od 200MHz do 1400MHz, což zajišťuje až 2.8GT/s (biliónů transakcí za sekundu, kde transakce představuje přenesení 1bitu). Tyto rychlosti znamenají opravdu velkou rezervu v propustnosti této sběrnice, kde lze při maximálních možných daných specifikací dosáhnout až 22.4GB/s, což představuje asi 70 násobné zrychlení oproti staré legacy PCI sběrnici (tyto rychlosti se týkají nového standardu HT 2.0 při 32-bitech).

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Podporu Hyper Transportu tedy nevyužívají jen výrobky společnosti AMD, ale samozřejmě i jiných společností mezi kterými je i ATi, SiS, ULi, nVidia a VIA. V naprosté většině se jedná o čipsety pro motherboardy, ale HT najde uplatnění i v superpočítačích jako je CRAY.

 

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

V současné době můžeme u platformy AMD vidět HT na dvou rychlostech, a to 800MHz pro systémy na socketu 754 a 1000MHz pro systémy na socketu 939. Pomalejší varianta (tedy 800MHz) je k vidění i na socketu 940, který je určen pro procesory AMD Opteron. Nesmíme opomenout na velmi důležitou věc, kterou je šíře této sběrnice. Hyper Transport může pracovat s šíří 2, 4, 8, 16 a 32-bitů a to obousměrně (full-duplex).

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Hyper Transport
  DnesV budoucnu
Propustnost

8 GB/s

22.4 GB/s

Bitová šíře 16-bit32-bit
Frekvence 1 GHz1.4GHz

Testované rychlosti Hyper Transportu:

  • HT 1x odpovídá propustnosti 1.6GB/s
  • HT 2x odpovídá propustnosti 3.2GB/s
  • HT 3x odpovídá propustnosti 4.8GB/s
  • HT 4x odpovídá propustnosti 6.4GB/s
  • HT 5x odpovídá propustnosti 8.0GB/s

Základní deska MSI K8N Diamond, kterou používáme na testy je založena čipsetu nVidia nForce 4 SLI, který v současné době představuje špičku mezi desktopovými čipsety pro procesory Athlon 64. Právě na tomto systému si ukážeme jak snížení propustnosti HT ovlivní běžnou činnost, která zahrnuje hraní her, kompresi hudby a filmů.

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Často se setkávám s tím, že uživatelé, kteří ještě s overclockingem nemají potřebné zkušenosti zbytečně své úsilí degradují snahou o  vysokou frekvenci HT nebo dokonce při taktování opomenou snížit multiplikátor této sběrnice. Problém spočívá v tom, že většina základních desek spolehlivě pracuje s HT jen do frekvence 1100MHz, ale samozřejmě se najdou i výjimky, které vyvrací pravidlo.

Při pokusech s přetaktováním Athlonů 64 je bez snížení tohoto násobiče HT většinou konečná při frekvenci FSB něco přes 220MHz. Tento test by měl ukázat jak rezervy HT do budoucna, tak vyvrátit strach se snížení výkonu, pakliže je nastaven násobič na hodnotu 3x, kde tato hodnota s přehledem stačí i na nejlepší overclockerské desky jako DFI či ABIT, kde je možno dosáhnout až FSB až 350MHz (samozřejmě při takové frekvenci FSB činí frekvence HT opět až 1050MHz). V další kapitole si zase posvítíme na vliv frekvence FSB na výkon procesoru.

 

Hardware

  Procesor  AMD Athlon 64 3000+ (1800MHz, 512kB cache - 1.4V )
  Chladič CPU  BOX
  Paměť  2*512MB Corsair DDR400 CL2,5
Grafická kartaLeadtek GeForce 6600 256MB (550/620)
  MotherBoardMSI K8N Diamond 54G (nForce 4 SLI)
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 76.44 (WHQL)

  Teoretické testy

PCMark 04

  Herní testy

Doom III
FarCry
Half-Life 2
Unreal Tournament 2004

Doom 3

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

 

Verze 1.1
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisCube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping
Nastavení640x480, 1024x768, 1600x1200 ~ high-detail (bez FSAA)
Návod jak testovat[ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Doom 3 versus Hyper Transport dopadl velmi zajímavě, neboť při snížení násobiče na 1x došlo k propadu o 7 snímků, což už opravdu není zanedbatelné. Opět je ale nutné podotknout, že za normálních podmínek nemá uživatel důvod nastavovat násobič Hyper Transportu tak nízko. Rozdíly mezi mezi nastavením 5x, 4x a 3x jsou nepodstatné.

 

FarCry

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

 

VerzeFarCry 1.3
RozhraníDirectX 8/9
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader
Nastavenímax. quality 640x480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

FarCry je na tom o něco lépe než Doom 3 při minimální propustnosti Hyper Transportu, kde se výkonový pokles pohybuje jen kolem 2 FPS. V rozlišení 1600x1200 se díky grafické kartě rozdíly naprosto setřely.

Half-Life 2

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

 

VerzeHalf-Life
RozhraníDirectX 9/8/7
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine
Nastavenímax. detail, 640x480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA/AF)
Stažení benchmarkuBenchEmAll

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Half-Life 2 stejně jako FarCry pocítil propad 2 FPS, a to i v rozlišení 1600x1200, kde by se takový propad uskutečnit neměl díky omezení grafickým akcelerátorem. Jeden snímek za sekundu ovšem znamená spíše povolenou odchylku od měření.

Unreal Tournament 2004

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

 

VerzeUT2004 3355
RozhraníDirectX 8/7
Heslovitý popismulti-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení640x480, 1024x768, 1600x1200 Max Det. (bez FSAA/AF)
Návod jak testovatTorlan - BenchEmAll (Custom)

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Unreal Tournament 2004 ukazuje podobné výsledky jako předchozí hry a maximální rozdíl činí jen 4 FPS. Opět je tedy rozdíl mezi frekvencemi 1GHz a 200MHz velmi malý, což ukazuje značnou rezervu.

PCMark 04

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

PCMark 04 v dílčích testech neodhalil žádné výchylky, což je dáno také tím, že tyto testy nespotřebují příliš velké procento celkové propustnosti.

{mospagebreak title=FSB - vliv na výkon procesoru}

Dosažení co největší frekvence FSB (Front Side Bus) je odjakživa takovou malou overclockerskou Mekkou a je všeobecně uznáváno pravidlo, čím více, tím lépe. Toto pravidlo je nepochybně postaveno na dobrém logickém základu, ale platí v současné době jen u některých platforem (Intel). Kvalitní základní desky dovolí uživateli nastavovat FSB po 1 MHz až do hodnot přesahujících 400MHz, což už je opravdu velmi předimenzované a v praxi nepoužitelné.

Zásadní věc je ovšem vědět (ne myslet si), jaký má zvýšená frekvence FSB vliv na reálný výkon procesoru. Tato kapitola se bude snažit odpovědět na otázku, zda mají tyto vysoké frekvence své opodstatnění. Jinými slovy, jestli se vyplatí snížit multiplikátor HT a zvyšovat frekvenci FSB až do svého maxima. Přímo na to navazuje otázka, jestli se vyplatí na platformě AMD 64 investovat do drahých overclockerských základních desek (DFI, Abit, Epox).

Doporučené základní desky pro overclocking:

Socket 939

  1. DFI LanParty UT NF4 Ultra-D
  2. DFI LanParty UT NF4 SLI-D
  3. ABIT AN8 Fatal1ty
  4. EPoX 9NPA+ Ultra
  5. MicroStar K8N Neo2 Platinum

Socket 754

  1. DFI LanPARTY UT nF3 250Gb
  2. ABIT NF-8
  3. Epox EP-8KDA3+
  4. MicroStar K8N Neo Platinum
  5. Asus K8N4-E Deluxe

Jednu polovinu tohoto dilematu si vyřešíme hned na počátku. Desky s možností vysokého FSB se určitě vyplatí v případě, že máte procesor s nízkým multiplikátorem jako například v testu použitý Athlon 64 3000+ s jádrem Winchester, který má své maximum s velmi dobrým chlazením kolem 2.6-2.7Ghz (frekvence kolem 2.7GHz už s demontovaným IHS), což je bez toho, aby deska zvládla FSB kolem 300MHz nemožné. Dále si vzpomeňme na Sempron 2600+ s jádrem Palermo (multiplikátor 8x) na levnějším socketu 754, který rovněž bez možnosti stabilní FSB přes 300MHz na své maximum nedostaneme. Tedy ano, v těchto případech mají tyto desky smysl.

U procesorů Athlon 64 je frekvence HT a FSB fixována na sebe, takže pokud přetaktujete FSB, tak zároveň přetaktujete i Hyper Transport (proto ono snižovaní násobiče u HT). Frekvenci zjistíte například v programu CPU-Z a samozřejmě v BIOSu základní desky.

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Pro zajištění nepatrného ovlivnění podmínek pamětmi byly samozřejmě při každém každém jednotlivém měření nastaveny na hodnotu kolem 400MHz, kde právě tato hodnota je typická u nepřetaktovaného systému s Athlonem 64 a je to také oficiální podporované maximum pro paměti DDR 1. Použitý motherboard dovoluje nastavení frekvence pamětí se skokem 16MHz, což jsem v tomto testu velmi docenil.

Měření proběhlo při následujících nastaveních:

Front Side Bus
Multiplikátor FSBFrekvence CPUHyper Transport
9x

200MHz

1800MHz

1000MHz

8x 225MHz1800MHz900MHz
7x 257MHz1799MHz1032MHz
6x 300MHz1800MHz900MHz

FSB byla tedy přizpůsobena požadované frekvenci 1800MHz, což představuje základní takt Athlonu 64 3000+ pro socket 939. Poslední dosažitelná hodnota na použité základní desce MSI K8N Diamond byla 300MHz, což je na MSI velmi slušný výsledek. Rovné podmínky jsou tedy zajištěny. Jak vyšlo najevo z minulé kapitoly, tak snížení frekvence Hyper Transportu neměla zásadní vliv na vybrané testy, tudíž rozdíly 100MHz u jednotlivých měření jsou zanedbatelné. Pro úplnost dodávám, že procesor fungoval ve všech případech s defaultním napětím 1.4V.

Doom 3

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

 

Verze 1.1
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisCube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping
Nastavení640*480, 1024*768, 1600x1200 ~ high-detail (bez FSAA)
Návod jak testovat[ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Doom 3 si zvýšením FSB vůbec nepomohl a rozhodující je tedy pouze konečná frekvence CPU. Pokud bychom synchronně s FSB přetaktovali i paměti, tak by tu jistě nějaké navýšení výkonu bylo, ale samozřejmě jen v jednotkách FPS.

FarCry

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

 

VerzeFarCry 1.31
RozhraníDirectX 8/9
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader
Nastavenímax. quality 640*480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

FarCry zcela kopíruje průběh hry Doom 3, takže ani zde se nekoná žádný ten snímek navíc.

Half-Life 2

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

 

VerzeHalf-Life
RozhraníDirectX 9/8/7
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine
Nastavenímax. detail, 640x480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA/AF)
Stažení benchmarkuBenchEmAll

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Half-Life 2 ukazuje při nejvyšším nastavení přírůstek 1 FPS, což je v toleranci odchylky při měření, čili naprosto nepodstatné.

Unreal Tournament 2004

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

 

 

VerzeUT2004 3355
RozhraníDirectX 8/7
Heslovitý popismulti-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení640x480, 1024x768, 1600x1200 Max Det. (bez FSAA/AF)
Návod jak testovatTorlan - BenchEmAll (Custom)

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Unreal Tournament 2004 vykazuje na nejvyšších frekvencích FSB přírůstek 1FPS, a to se opět nedá považovat za podstatnou záležitost.

PCMark 04

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

 

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

PCMark 04 pokračuje v kurzu nastaveném hrami, což znamená, že se žádný náskok s vysokým FSB nekoná.

{mospagebreak title=Duální řadič pamětí - vliv na výkon systému}

Athlony 64 mají integrován paměťový radič přímo ve svém jádře, což zvyšuje nároky na počet pinů samotného procesoru a patice, ale odměnou jsou nižší náklady na čipset motherboardu (v případě nForce 4 jeden čip) a také o dost nižší latence, než je tomu v případě řadiče integrovaného na základní desce (tedy alespoň teoreticky).

Athlony 64Semprony pro socket 754 mají také integrovaný paměťový řadič přímo v procesoru s tím rozdílem, že je pouze jednokanálový. Tento test odpoví na to, jestli je to pro běžného uživatele handicap, který je natolik vážný, aby bylo nutné přecházet na socket 939, kde mají Athlony 64 duální paměťový řadič a mají tedy 128-bitový přístup k paměti.

Starší série 140 procesorů AMD Opteron určených do profesionálních systému má rovněž jen jednokanálový integrovaný řadič paměti. Novější série 2xx a 8xx mají už duální řadič a rozdíl mezi sériemi je pouze v možnosti vytvořit dvou a osmi-procesorové systémy.

Single-channel vs. Dual-channel
Socket Paměťové modulyPropustnostPřístup k pamětem
s754

1

až 6.4GB/s

64-bit

s939 2až 3.2GB/s128-bit

Samozřejmě pokud často pracujete se specializovanými programy pro editaci videa či zvuku, kde se často pracuje s velkým objemem dat přímo v operační paměti, pak nemáte co řešit a jednoznačně přejděte na dual-channel, který vám ušetří dnes tolik vzácný čas. Osobně občas pracuji s programem SoundForge, který umožňuje editaci a procesování zvukových stop přímo v systémové paměti a zde je přínos duálního řadiče opravdu znát.

Pro jednoduché zjištění toho, jestli máte paměti zapojeny v dual-channelu nebo v single-channelu opět můžete použít CPU-Z. Mód ve kterém jsou paměti zapojeny se vypisuje také při startu na úvodní obrazovce.

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Pro potřeby testu jsem tedy zapojil paměti jak v duálním režimu (128-bit), tak i do 64-bitového single-channelu, kde se propustnost paměťového subsystému logicky zmenší na jednu polovinu, což je dáno přechodem ze 128-bitového přístupu k pamětem na 64-bitový. Použitá platforma je opět socket 939, ale z grafů samozřejmě vysledujete i paralelu pro socket 754, který je rovněž omezen na single-channel. 

 

Doom 3

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

 

Verze 1.1
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisCube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping
Nastavení640*480, 1024*768, 1600x1200 ~ high-detail (bez FSAA)
Návod jak testovat[ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Doom 3 si ve spojení s dual-channelem o něco polepšil, ale celkově se dá říci, že je zde i v rozlišení 1024x768 problém ve slabé grafické kartě. Pokud vezme dostatečně výkonnou grafickou kartu typu GeForce 6800GT nebo Radeon X850XT, tak bude rozdíl činit přibližně 5 FPS.

 

FarCry

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

 

VerzeFarCry 1.3
RozhraníDirectX 8/9
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader
Nastavenímax. quality 640*480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

FarCry vykazuje přírůstek přibližně 4FPS, což dokládá jistou malou výhodu dual-channelu, ale rozhodně není důkazem dominance.

 

Half-Life 2

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

 

VerzeHalf-Life
RozhraníDirectX 9/8/7
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine
Nastavenímax. detail, 640x480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA/AF)
Stažení benchmarkuBenchEmAll

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Half-Life 2 si polepšil z testovaných her nejméně, ale to se týká jen počtu FPS, protože procentuálně jsou na tom všechny hry podobně.

 

Unreal Tournament 2004

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

 

VerzeUT2004 3355
RozhraníDirectX 8/7
Heslovitý popismulti-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení640x480, 1024x768, 1600x1200 Max Det. (bez FSAA/AF)
Návod jak testovatTorlan - BenchEmAll (Custom)

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Unreal Tournament 2004 doznal podle očekávání také malého výkonového nárůstu, který je ovšem stejně jako v předchozích případech zanedbatelný. Pokud bychom měli systém postavený na procesoru Athlon 64 s frekvencí kolem 2.8-3GHz a grafické kartě na úrovni Radeonu X850XT PE a výše, tak bychom zaznamenali i vyšší nárůst výkonu při zapojení do dual-channelu. Zde je výkon omezován dalšími subsystémy.

PCMark 04

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

PCMark 04 si polepšil v kategorii DivX komprese, kde se náskok pohybuje kolem 4 snímků a je pravděpodobné, že s procesorem na úrovni FX-55 by byl náskok je ještě o něco větší.

{mospagebreak title=Závěr}

Hyper Transport

Podle všech dosavadních výsledků je propustnost Hyper Transportu druhou věcí, která nejméně ovlivňuje výkon systému, a tak se není třeba bát toho, když máte procesor nebo základní desku, která podporuje jen 800MHz u HT (4x200MHz). Testy prokázaly, že ani snížení na nejnižší možnou hodnotu systém příliš neoslabí, ale subjektivně musím říci, že systém je pak o něco línější než za normálních podmínek.

V praxi z toho plyne jediná věc, pokud se chystáte přetaktovat procesor, tak se soustřeďte na samotnou frekvenci CPU a Hyper Transport na hodnotách třeba nižších než stanovený 1GHz (u socketu 939) vás nemusí trápit. Samozřejmě při přetaktování je dobré vyladit celý systém, tak aby nikde nebylo příliš  ubráno. Konečné nastavení HT tedy orientujte podle frekvence sběrnice, což znamená vždy zkontrolovat výsledný takt HT a pokud příliš nepřesahuje 1GHz (nejlépe do 1.1GHz), tak můžeme být spokojeni a jít laborovat na jiný píseček.

FSB

Zde je pravidlo zcela jednoduché, protože jak jsme v tomto testu zjistili, tak Athlonů 64 závisí jejich výkon pouze na konečné frekvenci CPU a nikoliv na FSB, kde ani hodnoty kolem 300MHz nepomohou k vyššímu výkonu CPU na stejné frekvenci. Mít tedy frekvenci FSB nastavenu například na hodnotě 350MHz je tedy spíše o pocitu z dobře nataktovaného procesoru než z navýšení výkonu. To vše ovšem platí jen pokud srovnáváme CPU na stejné frekvenci.

Pokud máme procesor, který má zamknutý násobič (všechny krom řady AMD Athlon 64 FX) a ještě je tento násobič na hodnotách kolem 8-9x, tak se jednoznačně motherboardy s možností stabilní práce s vysoko taktovanou FSB rozhodně hodí. Vše si ukážeme na malém příkladu. Vezměme Athlon 64 3000+ s multiplikátorem 9x a dvě desky, jedna zcela obyčejná levnější deska s možnostmi stabilní FSB kolem 260MHz a druhou dražší overclockerskou desku, kterou bez problému donutíme k práci s FSB vyšší než 300MHz. Výsledek je takový, že na levnější desce dostaneme Athlon 64 3000+  na frekvenci maximálně kolem 2.4GHz (limitováno základní deskou) a na dražší OC základní desce dosáhneme třeba taktu 2.7GHz (limitováno procesorem - samozřejmostí je perfektní chlazení). 

Dual-channel vs. Single-channel

Zde je situace poněkud složitější. Pokud máte základní desku pro socket 754 s Athlonem 64, což znamená nutně použít single-channel, tak nemusíte úprkem přecházet na dual-channel a tím i socket 939, protože navýšení výkonu není nijak zásadní. Samozřejmě v teoretických benchmarcích je propustnost paměťového subsystému poloviční, ale v reálných aplikacích je rozdíl jen v jednotkách procent.

Pokud si budete pořizovat počítač nový, tak se už rozhodně vyplatí šáhnout po socketu 939 s Athlony 64 a jejich duálním řadičem pamětí, což obnáší zvolení čipsetu, kde raději preferujte nForce 4 nad VIA KT890 a tím i solidní PCI Express základ systému. Výjimka by snad byla rozumná jen v případě, že vlastníte opravdu výkonnou grafickou kartu řady Radeon X800 nebo GeForce 6800 pro sběrnici AGP, kde by i nForce 3 či VIA KT800Pro odvedla ještě slušnou práci.

Pokud jde o typ zvolené pamětí, tak rozhodně neuděláte chybu, když zvolíte dnes už levné DDR 1 400MHz v páru o velikosti 1GB. Pokud samozřejmě požadujete maximální možnosti pro taktování, tak existují i moduly DDR 1 s rychlostmi 500-550MHz, ale bohužel jsou neúměrně drahé. Pozor ovšem na kompatibilitu, protože nForce 4 bývá občas na použité moduly trošku náročná.

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
8.5.2005 23:24:32   0.0.0.xxx 4943
jen mi dovolte poznamenat, ze mi pripada legracni testovat vliv fsb na hrach na kterych se nejvice upletnuje vykon graficke karty. Myslim ze by bylo ferove zahrnout jak testy herni (na kterych je videt ze si v podstate nepomuzem) ale tak i testy napr. renderovaci (max , maya apod) tak testy pametove propustnosti, testy komprimaci apod. Rekl bych, ze bysme si udelali komplexnejsi nazor. Jinak pekny clanek, diky.
8.5.2005 23:42:06   0.0.0.xxx 4241
CHtel bych videt test rozdilu frekvence pameti protoze to je snad jediny co jde hodne znat nechapu ze testujete neco v cem neni rozdil uplne zbytecne celej clanek stacilo to napsat a zabyvat se frekvenci pameti ci CL.
9.5.2005 01:04:41   0.0.0.xxx 4039
testy 3dmax, maya a spol by dopadly uplne stejne jako hry...omezeni by spocivalo v ovladacich a graficke karte, takze by rozdily nebyly patrne. Proc testovat propustnost pameti?Na to nestaveni HT a ani FSb nema vliv pokud netaktujeme zaroven i pameti a jak jsem poznamenal, tak rozdily jsou v jednotkách procent(1-2).
9.5.2005 01:54:50   0.0.0.xxx 3740
Pripajam sa k predoslym nazorom.. ...preco sa neobjavili aj ine testy? Nieco kde nehra hlavnu rolu graficka karta. WinRAR, kodovanie videa, zvuku, pripadne nejaka kompilacia... ...a este k tomu FSB, ktore "nema vplyv na vykon"... ...ked sa dviha FSB tak je to vacsinou aj s pamatami... ...vacsina ludi si moze dovolit frekvenciu medzi 220-240MHz... ...bolo to testovane spolu s pretaktovanymi pamatami? alebo vzdy bezali na 200MHz?... ..ak pamate bezali stale na 200MHz je cely test zbytocny, nikto si nebude menit FSB, HTT a nasobic aby zostal na default frekvenci s pamatami a CPU...
9.5.2005 03:08:20   0.0.0.xxx 4241
no myslim ze vas test ohledne FSB byl asi hodne zbytecne, je asi logicke ze kdyz cpu na 300mhz s pameti na 200 nebude rychlejsi na stejne frekvenci pokud bude pomer 200/200 . takze v pristim testu si poridte lepsi pameti ddr600 a pak delejte takovejdle zaver v teto vete : Zde je pravidlo zcela jednoduché, protože jak jsme v tomto testu zjistili, tak Athlonů 64 závisí jejich výkon pouze na konečné frekvenci CPU a nikoliv na FSB. vzdy a pokazde bude vliv vykonu podminen propustnosti pameti....uz od dob starych celeronu 300/366
9.5.2005 07:04:52   0.0.0.xxx 4246
Článek je super.
Jen ta perla na závěr mě udivila:
,,nForce 4 bývá občas na použité moduly trošku náročná."

nForce 4 není na paměti vůbec připojená !
A pro chipset není rozdíl jestli komunikuje s pamětma Kingstone popřípadě Adata nebo HongŠhang!

Protože celá komunikace probíhá přes CPU!

No jinak až na tuhle perlu na závěr to byl opravdu dobrý a přínosný článek! Fakt se mi líbil!
9.5.2005 07:16:03   0.0.0.xxx 4240
Kdyz uz neco prekladate z anglictiny, tak si dejte prosim pozor na bilion (anglictina) a miliarda (cestina) oboje = 10e9. Bilion a miliarda se v cestine pouziva pro trochu jine jednotky......
9.5.2005 07:26:12   0.0.0.xxx 4141
Myslim, ze kolega Lewit mel na mysli renderovani v 3D programech a ne rychlost zobrazovani pri nahledu. Pri renderovani se zpravidla grafika moc nezapojuje...
9.5.2005 07:34:44   0.0.0.xxx 4442
Stale ten stejnej kreten porad vsude przni diskuze. Co ses to proboha za kastrata? Normalni asi nejses, zbyva jedina moznost....debil. Jinak by jsi uvazoval. Neni to tak davno, co se ti nekdo snazil na SH strankach vysvetlit, ze i deska muze mit vliv na praci s pameti a jejich kompatibilitu, ale ty tupej debile nejses schopnej vubec ten mozek zapojit a porad tady seres svoje tupy nazory. Proboha napis, ve ktere firme pracujes, abych vedel, kam nikdy nemam jit nakupovat, protoze poslouchat tvoje totalne mimo nazory muze byt dobry maximalne pro lamy, ale me z toho uz tresti hlava.

PS: proc si jinak myslis, ze by se treba na Anandtechu venovali testum kompatibility a testovali ruzne pameti s ruznymi deskami.
PS2: kompatibilita pameti s deskou se take meni BIOS od BIOSu!

Takze uz proboha zmiz. Zacni si cist Abicko doma u maminky a prestan vsechny srat svyma tupyma kecama, na ktery neni nikdo zvedavej a jsou uplne mimo.
9.5.2005 08:00:03   0.0.0.xxx 4144
Trošku to přeháníš..kdybys radši napsal jak to je doopravdy připojený a neplácal kraviny že? Proč by komunikace chipsetu s pamětma nemohla být přes CPU, hm?
9.5.2005 08:46:39   0.0.0.xxx 4240
Pan autor clanku by si mohol uvedomit ze FSB(Front Side Bus) u K8 architektury vo VNUTRI CPU!!!
To comu autor vravi "FSB" je v skutocnosti vychodzia frekvencia generatora CLK (base frequency [BF]); frekvencia HT [HTF]sa z nej ziska vynasobenim BF nasobicom zbernice HT; frekvencia jadra CPU [FCORE]za z nej ziska vynasobenim BF nasobicom CPU; frekvencia pamati(t.j.pamatoveho radica kt.je sucastou CPU) FMEM sa ziska ako celociselny podiel frekvencie procesora FCORE delitelom frekvencie pamate.
Podotykam ze hodnoty ktore maju vplyv na vykon su tieto: HTF - udava rychlost komunikacie is I/O a grafickym podsystemom
FCORE - udava rychlost jadra CPU (jedna vlastne sa o analog K7 CPU v klasickom ponimani)
FMEM - udava rychlost komunikacie s pamatou

Inak povedane kofiguracia
BF=200 HTF=4*200=800 FCORE=8*200=1600 FMEM=1600/8=200 je IDENTICKA Z HLADISKA VYKONU s konfiguraciou
BF=400 HTF=2x400=800 FCORE=4*400=1600 FMEM=1600/8=200
jedine sucasti ktore by v tajekto situacii bezali na vyssej frekvencii (BF=400>200) by boli CLK generator a obvody ktory jeho signal prenasaju priamo do cipov !!!

Preboha ved si uvedomte ze obdobou FSB z cias K7 ci P4 je u K8 Crossbar switch !!! ktory je priamo v CPU.

Je mi luto ze musim tvrdit ze je niekdo vul, ale preboha ved si nastudujte o com pisete a potom nebudete robit analyzy o opotrebovani pneumatik na aute ktore ich nema !!!

Apropo to ze sa podobnych "odbornych" nazorov na K8 ako ste prezentovali najde na nete vela este neznamena ze to co od nich prevezmete je spravne.

Sorry ale tentokrat mi to uz nedalo.
9.5.2005 09:08:31   0.0.0.xxx 4040
samozrejme ze komunikace s pameti probiha pres CPU, ale na desce zalezi hodne - 1) na BIOSu 2) na HW reseni desky - např. umisteni a velikost kondenzatorů, vedeni a odruseni pametove sbernice, atd...
9.5.2005 09:10:47   0.0.0.xxx 4142
Já se připravuju na kompletní rebuild stroje. Od desky přes paměti po grafiku a procesor. GK mam vybranou, gf6600gt, ale rozmejslim se, jestli za 1. Investovat do 939 a A64 3000+, nebo 2. Hodit to na nejvykonejsi 754 sempron, kde bych i tak porad jeste usetril nebo za 3. Pockat az bude mit sempron procesory pro 939, coz je podle me jedno, protoze jedinej rozdil bude v dualnich radicich, ktery ve hrach moc vykonu nepridaj. . Pameti bych zvolil az podle koupeny desky (zaviselo by samozrejme na zvolenym cpu). Jestli ma cenu (jak porad kazdej v clancich hecuje .. nejlepsi by bylo vlozit penize do 939 a 64 procesoru). . Videl jsem tu nedavno clanek na pretaktovany sempron, ve kterem byl megaboost narust vykonu a bylo vubec jedno jestli ma dualni radice ci ne. Potom jsem jeste projizdel par clanku a kdyz se nekdo pta .. a prosim, chci kupovat nove pc, ale nejcem rozhodli mezi 754 a 939 .. pak "asi pokazdy co jsem videl" je rada .. JDI do 939 A64. Pisou ty odpovedi lidi ? Nebo autori clanku ? ) Zajimalo by me jaky marketingovy tah to zase je. .vrtat lidi do neceho, co je abnormalne pruhledny Precist si clanek, jak je uplne jedno v dnesni dobe co mas za procesor, jestli 64 nebo 32. Ze proste 64 procesor neznamena zadnej boost ve hrach a kdo si mysli ze jo, tak je ovlivnenej reklamou... Tak to by me zajimalo, proc potom do odpovedi chudakum co by radsi usetrili a modlej se pro odpoved, uplne krasne ti staci sempron, dostanou odpoved A64 na gamestiscali byl ted z nejakyho webu test a ten ukazal, ze i pouziti Win64 na A64 nijak neovlivni vykon ve hrach. I kdyby mel clovek 64 ovladace na grafiku, v podstate by je musel mit na vsechno co vykon ve hrach opravdu ovlivnuje a + v neposledni veci, musela by bit prizpusobena take hra, pro chod pod 64 procesorem. . To ale jen tak nebude, leda by vsichni prestoupili na 64. Nemyslim si, ze budou od kazdy hry delat dve verze. Spis si myslim, ze co nejdelsi dobu budou chtit zahrnout s 32 hrama co nejvetsi spektrum hracu a pocitat s tim, ze na 64 ti hra 32 pojede taky. No , nevim .. podle me jde jen o marketing """KUP SI 64 procesor, ktery je ti na *****""" ale budes ho mit doma, utratis vic penez a budes frajer Super ..
9.5.2005 09:15:00   0.0.0.xxx 4239
Podle me narust par fps .. kdy je fps 60 nebo 65 zas tak velky rozdil abych musel utratit o treba 3000 vic neni. No nevim, poradte ..
9.5.2005 09:25:25   0.0.0.xxx 4239
Spise bych me zacit premyslet v cestine...
9.5.2005 09:34:45   0.0.0.xxx 4238
Uvedom si, na co byl test zameren a neplkej nesmysly o DDR600....od dob Celeronu se hodne zmenilo a pokud si myslis ze propustnost o GB vetsi ti ovlivni vykon systemu, tak se mylis...ujistuju te ze mezi pametmi v DCH (DDR400MHz) a DCH(DDR5xxMHz)neni skoro zadny rozdil..pokude neberu v uvahu aplikace ktere to vyuziji(s temi 99 procent lidi nedela)
9.5.2005 09:42:47   0.0.0.xxx 4141
Je sice pekne, ze sis dal praci s vypisem...dokonce vim co je ve vnutri AMD64. Uvedom si, ze tak jak si to napsal by 90% lidi nepochopilo o jde..v clanku zminuju, ze jsou tyto veci na sobe primo zavisle.Zkus si napsat clanek tak aby ho pochopila vetsina lidi...kdyz delam grafiky muzu vychrlit text ktery pochopi procento lidi, kteri bud maji prehled o tom, jak funguji enginy a jadra grafickych karet...a k cemu mi to bude?Odpoved je k nicemu...
9.5.2005 09:56:09   0.0.0.xxx 4140
Vsichni pisou 939 protoze je to tedko nejlepsi reseni vykon/cena. Jinak k tomu dualu... jak pises 60 vs 65 FPS tak to je asi 10% a ty 3000Kč je taky 10% ceny. Dostaneš co si zaplatiš.)
9.5.2005 10:13:22   0.0.0.xxx 4240
No vlastne si si sam krasne odpovedal... ...evidentne ti nezalezi na kazdom jednom FPS, ty xces iba slusny vykon zodpovedajuci peniazom ktore do toho vrazis.... ...v tom pripade je s939 asi zbytocny... ...kedze si hrac, tak usetrene prachy radsej investuj do grafiky, mysky a monitora...
9.5.2005 10:19:11   0.0.0.xxx 4141
To máš pravdu.
Rozhodně s tebou sohlasím.

A proto jsem se pozastavil nad větou:
,,nForce 4 bývá občas na použité moduly trošku náročná."

Takže buď: Desky s NF4 bývají na použivé moduly trochu náročné. .. ale to je taky blbost.

Správně by to mělo být: Athlony 939 jsou na použité paměti více náročné.

Což je pravda.
Protože třeba až jádro Venice opravuje chybu Winchesteru.
Winchester jak je to dobrý procík nemá ten nejlepší radič pamětí a občas to opravdu zlobí. Winchestery jsou na použité paměti poměrně náročné.

A to je pravda.
Ale pořád s tím konkrétní chipset NF4 nemá nic společného.
Je to záležitost desky, biosu a CPU.
9.5.2005 10:21:21   0.0.0.xxx 3940
Škoda že nemáš ani dost kuráže a úvest svůj pravý mail.
I ty chudáčku. Neběháš náhodou po nocích po parku a neznásilňuješ hloupé ženské? Na ženskou si asi troufneš.
A na chlapa jen anonymě :o))

Viď :o))
9.5.2005 10:21:59   0.0.0.xxx 4240
no neviem, mam skusenosti aj s tym, ze niektore hry a aplikacie bezali lepsie bez dualu a niektore s dualom (vacsina), ale aj tak sa koli tomu neoplati vrazit dalsie 3000,- ...ina vec je ked sa na to clovek pozre tak, ze 754 je v podstate vymierajuci socket (sam ho vlastnim) a z hladiska buducej aprejdovatelnosti je lepsie brat socket 939.
btw pre tych co by chceli rypat, ze kde som vzal dual na 754, tak netestovali sme to u mna, ale u kamosa co ma 939nu
9.5.2005 10:34:28   0.0.0.xxx 4139
Jejda, tak ty ses tu poprad? Ja myslel, ze ztahnes ocas mezi nohy a uz konecne vypadnes nekam, kde nemaji pocitace a kde bys nemohl porad opruzovat.

Nezbyva nez doufat, ze jednou vyrostes a taky budes dospely a ty sracky z tebe padat prestanou. Ne, zenske neznasilnuji, ale tobe bych ho narval prdeli az do krku.
9.5.2005 10:34:28   0.0.0.xxx 3841
Jejda, tak ty ses tu poprad? Ja myslel, ze ztahnes ocas mezi nohy a uz konecne vypadnes nekam, kde nemaji pocitace a kde bys nemohl porad opruzovat.

Nezbyva nez doufat, ze jednou vyrostes a taky budes dospely a ty sracky z tebe padat prestanou. Ne, zenske neznasilnuji, ale tobe bych ho narval prdeli az do krku.
9.5.2005 10:36:30   0.0.0.xxx 3840
Ve hrach fakt bude rozdil 00%(zatim ), kdyz jsou zkompilovany pro 32bit a nebo i pro 64bit ale nevyuzivaj novy optimalizace tak se nestane nic nebo se to teoreticky muze i zpomalit.
Jina vec jsou firemni aplikace, ale ty normalniho cloveka nejak netrapej . (Databaze pri reindexaci 100000+ zaznamu vam podekuje za kazdej Mhz a Mb/s)
9.5.2005 10:36:49   0.0.0.xxx 3938
Pokud chces PC na hrani, tak jdi do Semprona na S754. Rozhodne bych to nedaval na nejvykonnejsi Sempron, ale na Sempron 2800+ s 256kB cache a ten nataktoval kam az pujde (viz zminovany test). Pokud ti nevadi AGP, tak to flakni na Soltek slk8an2 - nF3 (cca 2000,-). Usetreny prachy si bud nech nebo vraz do RAM (na hrani je 1Gb optimalni). Takovy PC jsem delal,stoji to par korun a ma to ve hrach vic nez slusny vykon. Nevyhodu to ma, ze na tom neni uz moc co upgradovat, takze az ti to prestanen stacit, budes muset vymenit zase vse. Na S939 s PCIe by ti pro upgrade stacilo vymenit jen cpu+grafiku. Takze asi tak, stejne si musis odpovedet sam, jestli ti ty usetreny prachy za to stojej.
9.5.2005 11:27:11   0.0.0.xxx 4240
Mas v tom gulas...zkus si zjistit co je to LDT (ve sve podstate analogie s FSB). Crossbar s. vubec do diskuze o FSB (pardon LDT)netahej.
9.5.2005 11:47:56   0.0.0.xxx 4140
LDT = Lightning Data Transfer zbernica, neskor premenovana na HyperTransport[HT] zbernicu
FSB = Zbernica po ktorej CPU komunikuje s pamatou a chipsetom, neskor z pamatou cez chipset
(teda by sme za "FSB" mohli skor povazovat HT zbernicu ale to je dost problematicke nakolko ked tento pojem vznikol tak sa ficalo na strojoch tried 8086 ci 80286 a CPU vtedy nezriedka pristupovali k pamati cez ISA zbernicu)
Proste pouzivat termin "FSB" u K8 je prinajmensom problematicke az zmatocne. To ze sa ho kvantum ludi drzi zo zotrvacnosti je vsak zial skutocnost.
Nechcem znevazovat Vasu snahu, ale to co ste vy testovali aspon v 1. casti bolo "pretaktovanie" clock generatorov a mozno este chipsetu, ktory tuto zakladnu frekvenciu tiez pouziva(aj ked by v principe vdaka HyperTransport architekture nemusel)
O kikse ktory stes neskor spotili tvrdenim ze prve opterony 140 boli jednokanalove sa mi uz ani nechce bavit, nestoji to za tu namahu.
9.5.2005 11:53:47   0.0.0.xxx 3840
mino má pravdu. Měřil jste parametry, které prakticky nemají vliv na výkon. To je pak vcelku logické, že vyjdou výsledky v rámci statistické chyby. Je to asi takové, jako zkoumat, zda cyklistovi jedoucímu po dálnici bude stačit jeden jízdní pruh nebo jich bude potřebovat pět. Podobně absurdní test. S onou "base frequency" má také pravdu, u A64 je FSB integrovaná přímo v čipu. A věřte tomu, že čtenáři pochopí, co chcete říct, je to jen otázkou toho, jak to řeknete.

9.5.2005 11:59:17   0.0.0.xxx 3939
LDT = Lightning Data Transport, vývojový název sběrnice HyperTransport (HT). Protože HT nepřenáší data z paměti do CPU, nelze ho považovat za FSB. A i kdyby (jako že ne), pak frekvence 200 MHz vámi udávaná jako FSB sama o sobě k žádnému přenosu dat na platformě K8 neslouží, proto nemůže mít vliv na výkon (to až frekvence z ní násobené, jak tvrdí mino).



9.5.2005 12:19:17   0.0.0.xxx 4140
nejdriv si to vyzkousej pak sud neco ok?
9.5.2005 12:21:07   0.0.0.xxx 3941
Keď som sa asi pred 3-mesiacmi rozhodoval kuopvať komp, večšina ľudí mi doporučilo tiež práve A64-3000 939, vychádzali jak z článkov a recenzíí tak aj z vlastných skúseností. Myslimsi, že to vôbec nie je špatná volba. Keď som si skúšal system bez dualu, nebilo to síce o moc pomalšie, ale bolo poznať, že to je lenivejší. Pokial chceš postavit komp za co najmenej penazí zo slušným výkonom, tak 754 (Sempron alebo A64) niesu vôbec zlá volba, ale myslím si, že priplatiť pár penez za ty novšie technológie sa oplatí, ono ten pracovny komfort je lesi, máš lepší možnosť upgadu. Samozrejme záleží načo ten komp staváš a ako ho budeš využívať. Rozhoduje vela faktorov.

PS: Este jedno plus to ma. A64 939 idu perfektne pretaktovat , v pohode na 2,4GHz(@A643800) a dobre kusi na dobrych deskach s dobrym chladenim až na 2,7GHz! "Za tu ce nu, no nekup to." ;-)
9.5.2005 12:38:19   0.0.0.xxx 4043
Mam tuto sestavu:A64 2800+@2,4GHz(3000,-), Apacer 2*512DDR400(2700,-), MB DFI LP 250GB(3000,-), 6800(7100,-) a nemam pocit ze by mi neco chybelo... Hry chodej vsechny v 1024*768 v plnejch detailech a nemam strach ze by mi za rok neco neslo. A to lahodny ticho u tak vykonny masiny(CPU: 11397b sandra04, 1064b 3d03, Super_PI 35s a GK: 10450b v 3d03, 4000b v 3d05) je opravdu taky bozi... Ten procak je silnejsi nez s939 3800+ v zakladu a s teplotou v zatezi do 41°C je to pecka.
PS: Kdyztak muzu dodat i komponenty za nakupku, delam i prodej PC...
9.5.2005 13:14:00   0.0.0.xxx 4141
Mam jednu otazku. Je nejako mozne, resp. umoznuje niektora doska zvysit nasobic? Mam Winchester 3000, nasobic 9x, MB MSI Neo SLI platinum mi neumoznuje zmenu smerom hore, len dole. Dakujem za odpoved.
9.5.2005 13:38:48   0.0.0.xxx 3940
Mas smulu, to bys byl prvni na svete. Vse se taktuje pomoci FSB pricemz musis nastavit delicku pameti, HT snizit atd, jelikoz se od toho fsb odviji prac. frekvence celeho MB, ne jen CPU...
9.5.2005 13:43:34   0.0.0.xxx 3939
Bohuzel ta musim zklamat, A64 maju nasobič smerom hore uzamknuty a esta som nepočul spôsob, ako ho u týchto procesorov otvoriť.(inak od dosky to nezáleží) Jedine procesory A64 FX maju multyplikator odomknutý, ale tie su prehnane drahe.
Ale sak to ide dobre taktovat aj z uzmaknutim nasobičon, nie? :-)
9.5.2005 13:51:34   0.0.0.xxx 4042
jak uz tu nekdo psal, odpovedel jsi si sam. Ja jsem se nedavno rozhodoval stejne a vybral jsem Sempron3100, deska s nForce3 a AGP karta. Proste proto ze jsem cca 2 tis usetril na cpu a desce a zase koupil hodne rychlou kartu. Vsichni o 939 a A64 pisou jako ze mas moznost upgradu, no ja funguju tak ze jednou za par let koupim proste celej novej pocitac a upgrady me neberou, takze nevymejslim zadnou slozitou perspektivu do budoucna. Do ted jsem mel 5 let celerona 466 a dalsi pocitac asi driv jak za 3 roky kupovat nebudu a to stejne nebude mit upgrade smysl, to si zas koupim neco noveho.
9.5.2005 13:58:24   0.0.0.xxx 3939
Nás tady podle tebe dementy krmíš zprzněnou analízou a ještě máš tu drzost zastírat svojí chybu za bludy co sem píšeš místo odpovědi žes to podělal.

ty chudáku
9.5.2005 14:30:51   0.0.0.xxx 4040
Nemyslím si, že Petr neví o čem píše - jen vychází z obečně (i když nesprávně) používaných pojmů. I recenzentům aut je jasné, že stisknutím pedálu akcelerátoru nepřidávají žádný "plyn" (tedy směs vzduchu s palivem asi není plyn).

Je tedy jasné že procesory K8 (Athlon 64) již klasickou sběrnici FSB nemají (ve skutečnosti je zde pouze generátor základní frekvence), přesto se pojem FSB objevuje ve VŠECH BIOSech desek pro procesory řady K8 - a to je to místo, kde se přetaktovávající uživatel pohybuje.
Pokud máte dojem, že testy jsou zbytečné - tak vězte, že to je dnes stále základní způsob dokazování vynesené hypotézy. Často něco konstatovat jen nestačí - a prosím, pochopte, že mořit se s testey 1 a 1/2 není žádná sranda.
Co se týče paměti, je zde spousta možnosti nastavení a z článu pouze plyne to, že není nutné za každou cenu honit "FSB" ale že je možné více experimentovat s cílovou frekvencí a taktem paměti (i paměti jsou stále v rovnici výkonu K8 na druhém místě)...
9.5.2005 14:46:56   0.0.0.xxx 3840
Zbytecne zvysovat nasobic. Stejne das treba 9x267=2400mhz, HT nechas 5x a mas to lepsi nez kdybys dal 11x200,protze HT jede rychleji.
9.5.2005 14:47:34   0.0.0.xxx 4140
melo to byt 12x200 :-D
9.5.2005 14:52:16   0.0.0.xxx 4038
Aj podla mna je zbytocnost zameriavat sa na testy podobneho grafickeho charakteru, ked o to tu prave neslo. Co tak urobit test na nieco take, ze vytaktovat procak 3000+ 939 a pamate so zakladnou 400Mhz ktore si moze kazdy dovolit na max? Ide tu o to kolko sa da zo zakladneho taktu vytlacit? Nie??? Nekupis predsa 3800+ ked staci taktnuta 3000+.
9.5.2005 15:00:08   0.0.0.xxx 3839
Mame prece delicku na pameti,takze i s 400MhZ Memy lze vyzdimat z prociku max.
9.5.2005 15:02:17   0.0.0.xxx 3839
Osobne tady taky postradam test rozdil, kdyz mame treba MEM 250 a FSB 250 vs MEM 200 a FSB 250. Tohle tam nikde neni takova zasadni vec!!!
9.5.2005 15:03:43   0.0.0.xxx 4042
Nebyl bych si tím, Jirko, až tak moc jistý. Pakliže někdo testuje, jaký je rozdíl výkonu mezi nastaveními frekvence HyperTransportu 1000, 900, 1032 a 900 MHz, pak jaký to má smysl? Obzvlášť v okamžiku, kdy využití téhle sběrnice je tak možná v řádu jednotek procent.

To, že výrobci základních desek používají pojem "FSB" vůbec nic neříká o tom, jestli to tak používají správně. Ono obecně výrobci desek jsou schopni dát do BIOSů prasárny v přímém rozporu s dokumentací.

9.5.2005 15:07:13   0.0.0.xxx 3938
A ještě dvakrát to pošli
Vyjadřování máš patnáctiletýho fakana. Nedokážeš ani vymyslet svoje argumenty, takovýhle lidi by se měly banovat.
9.5.2005 15:12:24   0.0.0.xxx 3938
To je vcelku odvážné tvrzení.
9.5.2005 15:29:04   0.0.0.xxx 4141
netestuju rozdil nezi 1000,900,1032 a 900MHz u HT..pokud by sis precetl ten text tak tam rikam ze tyto rozdily jsou zanedbatelne...coz je oproti tvemu tvrzeni trochu rozdil.

Za druhe pokud se stykas s normalnimi uzivateli, tak jiste vis, ze je zde stale ustalena pravda, ze diky vysokemu taktu "FSB" dosahneme vyssiho vykonu jako u Pentii 4 a AXP. Nebo mas pocit, ze uzivatel s DFI nForce 4, ktery smazi "FSB" na 350MHz vi, ze mu to je k nicemu?To bych nerekl a prave proto tento test vznikl. Stejne tak vliv dual-channelu a propustnosti samotneho HT.

Chapu, ze jsem zabrousil na tvuj pisecek (procesory),ale moje prace spocivala v necem jinem nez rozpitvavani architektury K8. Ze tvych clanku je poznat, ze remeslu rozumis, ale taky je poznat, ze jsi teoretik.
9.5.2005 15:35:46   0.0.0.xxx 4341
Rozdil mezi moduly ktere pouzivam doma 500MHz (CL3 Kingmax - bezi na cca 520MHz) a Corsairy 400MHz (CL 2.5) je v DCH temer nulovy...cca 1-2FPS ve hrach. V 3Dmaxu a light stejne vysledky. Cokoliv od rippovani a az po prevody to nepoznamena. Jediny rozdil (opět minimalni) je kdyz pracujes s velkym objemem dat pri v systemove pameti (video stopy, zvukove stopy).
9.5.2005 15:42:49   0.0.0.xxx 3940
Sám si právě dokázal, že rozdíl tam je a sakra velký. Jak by jinak mohla paměť 500 MHz s horším časováním dosahovat výsledků paměti 400 MHz s lepším časováním? Udělej si srovnání se stejným časováním ;-).

9.5.2005 15:51:53   0.0.0.xxx 4041
"Tato kapitola se bude snažit odpovědět na otázku, zda mají tyto vysoké frekvence své opodstatnění. Jinými slovy, jestli se vyplatí snížit multiplikátor HT a zvyšovat frekvenci FSB až do svého maxima." - můžeš mi vysvětlit, jak může "FSB" (správným názvem base frequency) jakkoli ovlivnit výkon systému, když se vůbec nikde nepoužívá? To je přesně to, na co mino narážel a na co si mu ještě neodpověděl.

9.5.2005 15:53:16   0.0.0.xxx 4141
Zkus si na SHW zapujcit nejakou nForce 4 a polaboruj s pametmi na stejne frekvenci s jinym casovanim. CL3 vs CL2.5 se ti temer neprojevi...temer znamena zanedbatelne. Ja jsem ti tim chtel rict, ze zvysenou propustnost v praxi poznas jen u miziveho procenta aplikaci. Kdyz uz bys chtel do neceho rypat, tak do nastaveni TRAS na 1T nebo 2T, kde uz by meritelny rozdil v realnych aplikacich byt mohl...protoze se tim casto vyresi problemy s propustnosti (u me cca 4900 vs 5800 v Sandre).
9.5.2005 16:11:51   0.0.0.xxx 3939
Tak vzhledem k tomu, že jsem si testoval rozdíl mezi 5-2-2-2 a 7-3-3-2.5, můžu s klidem prohlásit, že nárůst výkonu je i při stejné frekvenci dost významný. Ano, tvojí logikou, je to jen u aplikací, které pracují s pamětí. U ostatních, vcelku pochopitelně, je rozdíl úplně minimální nebo vůbec žádný.
9.5.2005 16:18:38   0.0.0.xxx 3738
Hele dostal jsem na tvuj pisecek.. a ty jsi mi to pravem natrel...dobre ok...co se tyka architektury K8 mas pravdu o tom neni diskuze.
9.5.2005 16:21:12   0.0.0.xxx 3940
A o tom to tady prece je, ne?V cem jsi konkretne takovy narust vykonu zaznamenal?
9.5.2005 17:56:51   0.0.0.xxx 4041
Povecte mi pls niekto kompetentny z diskusie ci ma vplyv na celkovy vykon pocitaca frekvencia pamate. Teda ci pocitac co ma frekvenciu 1800 a pamate idu na 200 je menej vykonny ako pocitac co ide na 1800 mhz a pamate na 250 mhz. Je tam rozdiel? Ak ano, aky? Este k tomu suvisiaca podotazka...Zahrieva sa procesor s FSB 300 viac ako procesor s FSB 200 pri rovnakej vyslednej frekvencii??? BOha toto su podstatne otazky pre overclockera, neviem co tu riesite. Btw. ak uz toto nema zmysel tak potom cely OC nema zmysel
9.5.2005 18:41:33   0.0.0.xxx 3938
Mate psany,ze grafika je 6600 256MB frekvence se mi nezdaji,byla taktovana nebo ne??
9.5.2005 18:48:12   0.0.0.xxx 3839
to musolo byt GT nebo se pletu?
9.5.2005 19:11:59   0.0.0.xxx 3840
Mno ja mam usetreno asi 7 - 8000 Kc a jeste setrim . + co prodam z ty sestavy co mi tu ted lezi. Z toho uz moc nevydoluju (Athlon 1800xp+, GF MX420, DDR 256/266, deska Elitegroup) Ja prave musim upgrade celyho kompa, protoze mam na prd desku. Neni spatna, spis stara . Zvlada pameti jen do /266 , coz je ee. Chci si kupovat aspon 2x DDR400 treba od kingmaxu nebo Corsairu (ty maj ted peknou cenu na czechcomputeru na CL2,5). Takze desku musim kupovat na 100% a od toho se celyho odviji muj problem . Ja to prave beru taky tak, ze kdybych chtel neco dokoupit, treba lepsi procesor, za 3 roky uz nic novyho do 754 nekoupim. Jde zas o to, jestli za 3 roky vubec bude stacit ta deska co ted koupim Nikdo nevi co bude za pul roku, kor za roky 3 ) Ja tu sestavu na ktery jedu mam 4 roky a v podstate jsem do ni nestrcil ani korunu. Hmm to je tezky rozhodovani, bud na jistotu do neceho, kde je jisty, ze to za par let nebude prestavitelny, nebo na nejistotu za vic penez do neceho, co prestavitelny nejspis bude, ale neni jisty, jestli to na prestavbu bude stacit ) AMD ted vydavaj socket az socketem, buh vi jestli se nerozhodnou za rok a pul pro socket 949 a pojede na tom kazdej jejich procesor :_) Kdybych nebyl tak nerozhodnej ) Ja nevim, ja mam takovy tuseni, ze asi pockam do podzimu )) az vyjde Sempron pro 939 a uvidi se. Do ty doby trebu uz pojede i longhorn (mno ....)nebo se to nejak vyresi s optimalizaci a pujde vyuzit i vykon A64. Jo. Jak jste nekdo psal, ze mate 939 A64 3000+ a nemuzete si stezovat .. jako samozrejme, nikdo nerika, ze za ty penize vykon nedostanete. Jen jde o to, jestli dostanete takovej vykon kterej by mel 64 bitum odpovidat. Ja nevim, jsem na vazkach ) Ale jak tu hodne lidi reklo, asi pujdu do nekteryho semprona. Koukal jsem, oni maj na listu jeste procesory asi 3 typy, 2 recenzovany na E3 nebo kde .. snad az do 3600+ (ale to bych kecal .. nekamenujte me, nekde jsem na neco koukal), takze si myslim, ze jeste za rok bude na co upgradnout. Eeeee jeste uvidiimee : ) uz z toho mam hlavu zase
9.5.2005 19:13:14   0.0.0.xxx 4041
mel sem na mysli testy kde se zapojuje vyhradne procesor , renderovani apod.
9.5.2005 19:20:56   0.0.0.xxx 4040
ze Eagle ma pisecek v podstate vsude :O)
9.5.2005 19:44:43   0.0.0.xxx 3940
clanek vcelku dobry, ale ty lamersky komentare si autor mohl nechat od cesty. Rozdily pri zmene fsb synchro s pameti samozrejme jsou, ale pokud se da dolu casovani, vyhody jdou prirozene k cipku. Vykonnostne vzato, 2-2-2-5-1T vs 3-3-3-8-2T je rozdil prakticky okolo 5-9%, a tedy pokud se vykon, byt bez normalizace k HT, pohybuje radove vysoka rychlost sbernice, horsi casovani = 200MHz pro pameti a agresivvni casovani, narust vykonu tedy zhruba odpovida rozdilum vykonu, jako je u agresivniho vs normalniho casovani. A stale tam litaji rozdilne rychlosti HT. To, co z toho autor vyvodil je velice humorne. Proc vsechny WR jsou s high fsb a agresivnim casovanim? Asi nahoda, checht. A co delicka pro pameti? Neznas? Vyssi multi se berou jen pokud chces jet synchro s pametma, ty lamo. Sorry, ale uz to fakt neslo. Jinak na nasobcich HT taky nezalezi, dulezita je jen vysledna frekvence. A nastaveni v biosu ne vzdy odpovidaji realite, viz nektery z prispevku, tusim i od Eagla. Je to tak. Takze v sume fajn test, ale to uz snad vsichni dobre vime nebo ne... ?
9.5.2005 21:01:14   0.0.0.xxx 3839
Kazdy tu mluvi o tom jak je jednoduchy dostat A64 na xy Mhz i pri 400Mhz Pametech.Mam A64 3200+ a 400Mhz Pameti.Pokud zvednu fsb tak to nedaj jasne pameti.pokud bych zmenil delicku napriklad na 180 (popr 166) tak sem zase slysel neco o tom ze je to asynchroni a nepojede to.Muzete mi prosim nekdo vysvetlit princip taktovani pokud mate jen 400mhz pameti ?pokud bych snizil delic na napriklad 166,pak by se pocitala vysledna frekvence 5(HT) x 166 ? Prosim o vysvetleni sem celkem novacek na poli OC.
9.5.2005 21:03:43   0.0.0.xxx 3941
A jeste jedna vec pro upresneni ... mam desku MSI Platinum nforce4 SLI.Zkousel sem zmenit delicku pameti z 200mhz na 180 (i na 166) a v obou pripadech mi nenajel BIOS.Resilo to az vymazani CMOS.Ostatni frekvence sem nemenil...(Omlouvam se za zmatek ve vyrazech ale jak rikam sem novice...)
9.5.2005 21:07:20   0.0.0.xxx 3940
K prvej otazke: frekvencia pamete aj pri rovnakej frkvencii ma dost podstatny vliv a to hlavne na pametovu propustnost, otestovat si to mozes napr v EverestHomeEdition(aida32).
K druhej otazke: pri rovnakej vyslednej frekvencii a vysej FSB by mala byt teolota procesora! uplne rovnaka. Neni tam dôvod pokial nieje zvisena frekvencia alebo voltaz aby sa zvisovala teplota CPU.
PS: A podstata OC je v max. dosahnutej, stabilnej frekvencii CPU pre kazdodene pouzitie (nie iba score v benchmarkoch), a po pripade OC statnych komponentov(RAM,GPU). Ako vidime, HT nema zmysel a ramky iba tie lepsie(DDR500,600,...)
9.5.2005 21:11:53   0.0.0.xxx 3936
...vyssia frekvencia pamete aj pri rovnakej frekvencii CPU ...
9.5.2005 21:35:25   0.0.0.xxx 3738
;p huh ted vidim co sem napsal za blbost ... 5x 166 by pameti asi fakt nedali ;p ...
9.5.2005 21:41:12   0.0.0.xxx 3840
Hod pameti na 133 nebo 166, pojede ti to, neboj, ze to nepujde je blbost, ze je to asynchro je pravda, ht hod na 4x, pokud mas 939, pokud mas 754 tak na 3x a zvedej fsb, ja mel na test A64 2800+ na MSI K8n neo FSR za 2litry a jel sem na 2600Mhz z 1800Mhz, ramky kingmax 2x512Mb 433mhz cl2,5 za par kacek jely synchro bez chyb, sakra dobrej kauf ...jel sem tusim 289x9 a deska zvladala, procaqk taky stable a pameti memtest naprosto OK synchro pri zachovani cl na 2,5-3-3-7 ) No neni to supr?Pak mi vysvetlete, proc platit velky prachy za 939...jen jesi chcete PCI-e (k nicemu) nebo jesi budete upgradovat CPU, ja upgraduju dycky komplet deska a cpu a vetsinou i ramky...a kdyz vam A64 jede na 2,6Ghz, na co upgrade?Rok, spis vic s tim musite vydrzet...ja osobne mam thortona odemcenyho na bartona a taktlyho na 2400Mhz, vykon supr, ramky taky kingmaxy synchro, fsb 210, ma unlock nasobic....Sem spoko....mam 8rda3+
9.5.2005 21:43:19   0.0.0.xxx 3940
Ja taky napsal blbost, pameti nejely synchro...jely na 166 myslim....proste nakonec s davaly tusim 48xMhz
9.5.2005 21:58:50   0.0.0.xxx 3740
nataktovana GF6600 256MB se silencerem 6 ...
9.5.2005 22:16:20   0.0.0.xxx 3939
Tak uz mozna vim co presne dela zmena delicky u pameti ... pocita se pak napr 5/6 frekvence ....Ale samozrejme velice rad uvitam jakekoliv vysvetleni jakze to je vlastne u tech a64 (200mhz fsb) a 400Mhz pameti...A jak uz jsem napsal...Pokud sem zmenil delicku z 200 na 166 tak mi kompl ani nenajel do biosu,natoz tak do oken.Newim v cem je problem.
9.5.2005 23:51:44   0.0.0.xxx 3840
Dle mého názoru nick přesně vystihuje osobu :o)) Takže Pepíku, namísto držkování a insultování normálních lidí, kteří se chtějí dozvědět něco nového nebo se jen podělit se světem o svůj názor plný argumentů, by jsi měl zahučet zpět do depa a přebýt tam léto, pak podzim, zimu, jaro, léto...,podzim... bla bla bla... ;o) Nebo bys nám mohl konečně sdělit třeba nějaké tvé argumenty pro podložení tvých názorů, třeba budou o něco přesvědčivější než ty tvoje dosavadní krafy o "-z-táhlém ocasu mezi nohama" :o)) Že by měl chlapec z něčeho trauma? ;o))
Přeju všem pěknýho dna! :o)
10.5.2005 00:52:18   0.0.0.xxx 3941
Pokial som to bobre pochopil, tak si sice použil deličku na ramky ale zabudol si znížť násobič HT z 5 na 4. Preto ked zvisiš FSB tak ti padne lebo to nezvladne HT.
Pouzi postup: zníž pamete na 333Mhz(5/3 povodnej hodnoty 5/3*200=333Mhz) a HT multiplikátor zníž na 4 (4*200=800Mhz).

Frekvencia HT sa neodvija od frekvencie RAM ale od FSB-takze si tam napisal peknu blbost("pokud bych snizil delic na napriklad 166,pak by se pocitala vysledna frekvence 5(HT) x 166 ?")Vysledna frekvencia by zalezala stale na fsb, ramky mozu ist aj na 100MHz.

Pokracujme. Další velmi dôležitím krok je, aby si zamblokoval zbernice: PCI(33Mhz),AGP(66Mhz),PCI(100Mhz) na tychto hodnotach. ked to nasprviš, tak to nebude stabilne nikdy. No a mozes zvisovat FSB tak po 5-10Mhz. Ked sa dostanes na 250MHz potom. RAM(5/3*250=416Mhz, to by este mohli zniest, ked nie znizit delicku), HT(4*250=1000Mhz)no a procak 10*250=2500Mhz@3900+(teoreticky). Keby si chcel ist este vissie, znizit HT na 3x, pamete tak aby sa vysledna frekvencia pohybovala oklo 400Mhz.
Prajem vela stastia.
10.5.2005 08:33:44   0.0.0.xxx 4041
ty musíš být ale pěknej blbeček Bilisku124, viď?
10.5.2005 08:56:30   0.0.0.xxx 4040
Ok diky za vysvetleni.Te blbosti 5x166 u pameti sem si vsiml ;).Jinak pises ze pokud zvednu fsb a nesnizim HT tak to bude unstable.ANO ! Jenze JEDINA vec kterou sem udelal a uz mi nenajel BIOS bylo POUZE snizeni DELICKY ! Tzn Pameti sem prepnul na 166 a OSTATNI sem nechal na PUVODNICH hodnotach.A system uz nenajel.To vypada jako nejakej kiks BIOSU bo co ja wim.Jo a prosim na PCIe lock je nekde samostatna kolonka v BIOSU ?Mam tam nastaveni PCIe clock a tam je 100Mhz ... muzu libovolne pridavat ale ubirat ne.Jinak dik moc za vysvetleni presne to sem potreboval.
10.5.2005 09:05:13   0.0.0.xxx 4041
A jeste prosim jedna otazka.Co je pravdy na tom ze zvyseni FSB neunesou SATA disky ?Slysel sem neco o tom ze pri OC je dobre zapojit SATA disk na SATA 3 bo 4 konektor.Dik moc.
10.5.2005 09:52:31   0.0.0.xxx 3941
Opsal sis ze sveho CPU cisla?Nemas nahodou CBBID kousek?Jestli ano,tak zapomen na MSI na nejake taktovani a f klidu a pohode vsechno nastav na default,protoze nic nenataktujes...
10.5.2005 10:01:04   0.0.0.xxx 3839
Pokad ide o tu delicku, tak s podobnym problemom som sa este nestretol. Moze to bit chyba biosu(doska vipada bit kvalitna), alebo teoreticky aj problem s pametami(co je to zac).
Este mna napadlo ci si to delenie spavil spravne, lebo si si to vlastene nikdy neoveril (ale to uz iba skusam uvazovat nad seckymi moznostami). No pokial by to neslo, potom jedine kupit lepsie pamete DDR500. Stim co som pisal hore by to malo uplne stacit.

Ohladne tych SATA diskov, ja som si nicoho nevsimol a mam 2x120 RAID, ale o podobnom probleme som pocul aj ja.

Co sa tyka PCIE tak pokial tam mas tu kolonku tak s nou nic nerob a malo by to zostat na tych 100Mhz. Skontrolujes si to treba cez GenClock. Ten najdes aj na tajto stranke( http://www.pctuning.cz/titulnistrana/software/Default. aspx?CatID=268&LayId=2&ArtId=20233 ) (!!Pozor pri stahovani, stahni ho len pre tvoj cipset!!!!!)
10.5.2005 11:07:40   0.0.0.xxx 4039
pane kolego...zkuste si precist tento cnalek, nez zacnete psat cemu nerozumite....

http://hulan.cz/blog/item/vliv-casovani-pameti-na-vykon-nulovy

ono CL3, 2, 1.5 opravdu nema tak podstatny vliv na vykon PC...;)
10.5.2005 12:49:14   0.0.0.xxx 4039
Zda sa mi byt riadne divne testovat FSB, ked latencie na A64 maju ovela vacsi vplyv na vykon. Skuste si zmerat 400MHz DDR CL2 a 500MHz DDR CL3 a uvidite, aky je v tom rozdiel v prospech nizsej latencie...
10.5.2005 18:49:41   0.0.0.xxx 4038
Máte to přehozené: 3.2GB/s pro duaál a 6.4GB/s pro single.
10.5.2005 22:38:15   0.0.0.xxx 3838
Autor ukazal ako testovat nieco, a pritom neotestovat nic. Pre toho, kto sa rozunie pocitacom clanok vyznieva komicky. Jednak testovat nieco, coho vysledok je dopredu jasny je nezmysel a este to urobit tak amatersky a testovat tieto veci na hrach, je ukazka amaterizmu. Rozhodne by sa prejavili o nieco vacsie rozdiel v komprimacii videa a audia a v grafickych a kancelarskych aplikaciach. V buducnosti sa asi oplati vyhnut clankom od tohoto autora.
11.5.2005 03:32:05   0.0.0.xxx 3939
a zase ten amater hulan....boze,za co nas trestas???
11.5.2005 08:08:32   0.0.0.xxx 4239
to Lewit: tak to nemáš pravdu, protože málokdo hraje MAX,MAYu, apod. :-))
Tady je důležité, jak se projeví HT a FSB na současných hrách, které se hrají, než v programech.
11.5.2005 09:38:03   0.0.0.xxx 4037
blbeček seš sám
11.5.2005 13:13:03   0.0.0.xxx 3938
Jak se demontuje IHC? A co to vlastne je? Ja nemuzu zvysit FSB na vic nez 303MHz. Takze podle 1.kapitoly by to melo jit vejs...
13.5.2005 14:11:30   0.0.0.xxx 4040
http://forum.zive.cz/viewtopic.php?t=1329&start=105

odsud dál a je vše jasné
13.5.2005 15:04:49   0.0.0.xxx 3940
Sakra a proc se tady porad hadate? Kazdemu rozumnemu cloveku je prece jasne, ze jedina volba je zmena! Vymenime CSSD, vymenime menu, vymenime CPU! Kupte si Intel a budete spokojeni At zije flame!
13.5.2005 18:16:58   0.0.0.xxx 3939
No my jsme tady spise polemizovali nad tim co se do povazovat za podstatny narust...pro me tech prumerne 3 procenta neznamena rozdil (ted mluvim o hrach).
25.10.2005 19:45:17   85.71.37.xxx 4142
Chtěl bych se vás zeptat jestli někdo nevíte kde se mění v biosu násobič HT já mám základní desku GA-K8NF-9 nForce4.Dík za odpověď
1.2.2006 21:44:34   85.70.228.xxx 3331
Lidičky mam CPU AMD Athlon 64 3500+ Venice, zakladní desku MSI nForce 4 platinum a paměti Kingston DIMM 1024MB DDR 400MHz Dual Channel Kit CL2 (CAS Latency 2 - 2-3-2-6-1T).. Může mi někdo poradit jak to mam přetaktit? Paměti sem dal na 166MHz, HT frequency na 3, CPU voltage o 5% vic a FSB mam 242MHz. Takže frekvence CPU sem zved z 2200 na 2661MHz ale pameti mi jedou jen na 190,1MHz coz je asi blby. kdyz dam FSB vic staci o 3 tak to pada nebo se nazapne. Poradí mi někdo pls?
21.10.2006 23:36:10   89.24.6.xxx 153
WWW.KUKU.CZ
13.12.2006 14:27:46   88.101.69.xxx 22
Nevýte někdo jaký je nejvyšší bezpečný napětí pro AMD Athlon64 3500+ Venice?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

2 čtenáři navrhli autorovi prémii: 1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.