Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon |
autor: Štefek Petr , publikováno 9.5.2005 |
Specifikaci standardu sběrnice Hyper Transport má na svědomí HyperTransport Technology Consortium, které bylo založeno společnostmi Advanced Micro Devices, Alliance Semiconductor, Apple Computer, Broadcom Corporation, Cisco Systems, nVidia, PMC-Sierra, Sun Microsystems a Transmeta. Hyper Transport byl před vznikem tohoto konsorcia znám jako Lightning Data Transport (LDT).
Hyper Transport (dále jen HT) je full-duplexní (posílá data oběma směry současně) sběrnice, která je připojena na integrovaný NorthBridge a je schopna pracovat na rychlostech od 200MHz do 1400MHz, což zajišťuje až 2.8GT/s (biliónů transakcí za sekundu, kde transakce představuje přenesení 1bitu). Tyto rychlosti znamenají opravdu velkou rezervu v propustnosti této sběrnice, kde lze při maximálních možných daných specifikací dosáhnout až 22.4GB/s, což představuje asi 70 násobné zrychlení oproti staré legacy PCI sběrnici (tyto rychlosti se týkají nového standardu HT 2.0 při 32-bitech).
Podporu Hyper Transportu tedy nevyužívají jen výrobky společnosti AMD, ale samozřejmě i jiných společností mezi kterými je i ATi, SiS, ULi, nVidia a VIA. V naprosté většině se jedná o čipsety pro motherboardy, ale HT najde uplatnění i v superpočítačích jako je CRAY.
V současné době můžeme u platformy AMD vidět HT na dvou rychlostech, a to 800MHz pro systémy na socketu 754 a 1000MHz pro systémy na socketu 939. Pomalejší varianta (tedy 800MHz) je k vidění i na socketu 940, který je určen pro procesory AMD Opteron. Nesmíme opomenout na velmi důležitou věc, kterou je šíře této sběrnice. Hyper Transport může pracovat s šíří 2, 4, 8, 16 a 32-bitů a to obousměrně (full-duplex).
Hyper Transport | ||
Dnes | V budoucnu | |
Propustnost | 8 GB/s | 22.4 GB/s |
Bitová šíře | 16-bit | 32-bit |
Frekvence | 1 GHz | 1.4GHz |
Testované rychlosti Hyper Transportu:
- HT 1x odpovídá propustnosti 1.6GB/s
- HT 2x odpovídá propustnosti 3.2GB/s
- HT 3x odpovídá propustnosti 4.8GB/s
- HT 4x odpovídá propustnosti 6.4GB/s
- HT 5x odpovídá propustnosti 8.0GB/s
Základní deska MSI K8N Diamond, kterou používáme na testy je založena čipsetu nVidia nForce 4 SLI, který v současné době představuje špičku mezi desktopovými čipsety pro procesory Athlon 64. Právě na tomto systému si ukážeme jak snížení propustnosti HT ovlivní běžnou činnost, která zahrnuje hraní her, kompresi hudby a filmů.
Často se setkávám s tím, že uživatelé, kteří ještě s overclockingem nemají potřebné zkušenosti zbytečně své úsilí degradují snahou o vysokou frekvenci HT nebo dokonce při taktování opomenou snížit multiplikátor této sběrnice. Problém spočívá v tom, že většina základních desek spolehlivě pracuje s HT jen do frekvence 1100MHz, ale samozřejmě se najdou i výjimky, které vyvrací pravidlo.
Při pokusech s přetaktováním Athlonů 64 je bez snížení tohoto násobiče HT většinou konečná při frekvenci FSB něco přes 220MHz. Tento test by měl ukázat jak rezervy HT do budoucna, tak vyvrátit strach se snížení výkonu, pakliže je nastaven násobič na hodnotu 3x, kde tato hodnota s přehledem stačí i na nejlepší overclockerské desky jako DFI či ABIT, kde je možno dosáhnout až FSB až 350MHz (samozřejmě při takové frekvenci FSB činí frekvence HT opět až 1050MHz). V další kapitole si zase posvítíme na vliv frekvence FSB na výkon procesoru.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3000+ (1800MHz, 512kB cache - 1.4V ) |
Chladič CPU | BOX |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 |
Grafická karta | Leadtek GeForce 6600 256MB (550/620) |
MotherBoard | MSI K8N Diamond 54G (nForce 4 SLI) |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | nVidia ForceWare 76.44 (WHQL) |
Teoretické testy | PCMark 04 |
Herní testy | Doom III |
Doom 3
Verze | 1.1 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 640x480, 1024x768, 1600x1200 ~ high-detail (bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Doom 3 versus Hyper Transport dopadl velmi zajímavě, neboť při snížení násobiče na 1x došlo k propadu o 7 snímků, což už opravdu není zanedbatelné. Opět je ale nutné podotknout, že za normálních podmínek nemá uživatel důvod nastavovat násobič Hyper Transportu tak nízko. Rozdíly mezi mezi nastavením 5x, 4x a 3x jsou nepodstatné.
FarCry
Verze | FarCry 1.3 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 640x480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
FarCry je na tom o něco lépe než Doom 3 při minimální propustnosti Hyper Transportu, kde se výkonový pokles pohybuje jen kolem 2 FPS. V rozlišení 1600x1200 se díky grafické kartě rozdíly naprosto setřely.
Half-Life 2
Verze | Half-Life |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 640x480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA/AF) |
Stažení benchmarku | BenchEmAll |
Half-Life 2 stejně jako FarCry pocítil propad 2 FPS, a to i v rozlišení 1600x1200, kde by se takový propad uskutečnit neměl díky omezení grafickým akcelerátorem. Jeden snímek za sekundu ovšem znamená spíše povolenou odchylku od měření.
Unreal Tournament 2004
Verze | UT2004 3355 |
Rozhraní | DirectX 8/7 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 640x480, 1024x768, 1600x1200 Max Det. (bez FSAA/AF) |
Návod jak testovat | Torlan - BenchEmAll (Custom) |
Unreal Tournament 2004 ukazuje podobné výsledky jako předchozí hry a maximální rozdíl činí jen 4 FPS. Opět je tedy rozdíl mezi frekvencemi 1GHz a 200MHz velmi malý, což ukazuje značnou rezervu.
PCMark 04
PCMark 04 v dílčích testech neodhalil žádné výchylky, což je dáno také tím, že tyto testy nespotřebují příliš velké procento celkové propustnosti.
{mospagebreak title=FSB - vliv na výkon procesoru}Dosažení co největší frekvence FSB (Front Side Bus) je odjakživa takovou malou overclockerskou Mekkou a je všeobecně uznáváno pravidlo, čím více, tím lépe. Toto pravidlo je nepochybně postaveno na dobrém logickém základu, ale platí v současné době jen u některých platforem (Intel). Kvalitní základní desky dovolí uživateli nastavovat FSB po 1 MHz až do hodnot přesahujících 400MHz, což už je opravdu velmi předimenzované a v praxi nepoužitelné.
Zásadní věc je ovšem vědět (ne myslet si), jaký má zvýšená frekvence FSB vliv na reálný výkon procesoru. Tato kapitola se bude snažit odpovědět na otázku, zda mají tyto vysoké frekvence své opodstatnění. Jinými slovy, jestli se vyplatí snížit multiplikátor HT a zvyšovat frekvenci FSB až do svého maxima. Přímo na to navazuje otázka, jestli se vyplatí na platformě AMD 64 investovat do drahých overclockerských základních desek (DFI, Abit, Epox).
Doporučené základní desky pro overclocking:
Socket 939
- DFI LanParty UT NF4 Ultra-D
- DFI LanParty UT NF4 SLI-D
- ABIT AN8 Fatal1ty
- EPoX 9NPA+ Ultra
- MicroStar K8N Neo2 Platinum
Socket 754
- DFI LanPARTY UT nF3 250Gb
- ABIT NF-8
- Epox EP-8KDA3+
- MicroStar K8N Neo Platinum
- Asus K8N4-E Deluxe
Jednu polovinu tohoto dilematu si vyřešíme hned na počátku. Desky s možností vysokého FSB se určitě vyplatí v případě, že máte procesor s nízkým multiplikátorem jako například v testu použitý Athlon 64 3000+ s jádrem Winchester, který má své maximum s velmi dobrým chlazením kolem 2.6-2.7Ghz (frekvence kolem 2.7GHz už s demontovaným IHS), což je bez toho, aby deska zvládla FSB kolem 300MHz nemožné. Dále si vzpomeňme na Sempron 2600+ s jádrem Palermo (multiplikátor 8x) na levnějším socketu 754, který rovněž bez možnosti stabilní FSB přes 300MHz na své maximum nedostaneme. Tedy ano, v těchto případech mají tyto desky smysl.
U procesorů Athlon 64 je frekvence HT a FSB fixována na sebe, takže pokud přetaktujete FSB, tak zároveň přetaktujete i Hyper Transport (proto ono snižovaní násobiče u HT). Frekvenci zjistíte například v programu CPU-Z a samozřejmě v BIOSu základní desky.
Pro zajištění nepatrného ovlivnění podmínek pamětmi byly samozřejmě při každém každém jednotlivém měření nastaveny na hodnotu kolem 400MHz, kde právě tato hodnota je typická u nepřetaktovaného systému s Athlonem 64 a je to také oficiální podporované maximum pro paměti DDR 1. Použitý motherboard dovoluje nastavení frekvence pamětí se skokem 16MHz, což jsem v tomto testu velmi docenil.
Měření proběhlo při následujících nastaveních:
Front Side Bus | |||
Multiplikátor | FSB | Frekvence CPU | Hyper Transport |
9x | 200MHz | 1800MHz | 1000MHz |
8x | 225MHz | 1800MHz | 900MHz |
7x | 257MHz | 1799MHz | 1032MHz |
6x | 300MHz | 1800MHz | 900MHz |
FSB byla tedy přizpůsobena požadované frekvenci 1800MHz, což představuje základní takt Athlonu 64 3000+ pro socket 939. Poslední dosažitelná hodnota na použité základní desce MSI K8N Diamond byla 300MHz, což je na MSI velmi slušný výsledek. Rovné podmínky jsou tedy zajištěny. Jak vyšlo najevo z minulé kapitoly, tak snížení frekvence Hyper Transportu neměla zásadní vliv na vybrané testy, tudíž rozdíly 100MHz u jednotlivých měření jsou zanedbatelné. Pro úplnost dodávám, že procesor fungoval ve všech případech s defaultním napětím 1.4V.
Doom 3
Verze | 1.1 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 640*480, 1024*768, 1600x1200 ~ high-detail (bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Doom 3 si zvýšením FSB vůbec nepomohl a rozhodující je tedy pouze konečná frekvence CPU. Pokud bychom synchronně s FSB přetaktovali i paměti, tak by tu jistě nějaké navýšení výkonu bylo, ale samozřejmě jen v jednotkách FPS.
FarCry
Verze | FarCry 1.31 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 640*480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
FarCry zcela kopíruje průběh hry Doom 3, takže ani zde se nekoná žádný ten snímek navíc.
Half-Life 2
Verze | Half-Life |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 640x480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA/AF) |
Stažení benchmarku | BenchEmAll |
Half-Life 2 ukazuje při nejvyšším nastavení přírůstek 1 FPS, což je v toleranci odchylky při měření, čili naprosto nepodstatné.
Unreal Tournament 2004
Verze | UT2004 3355 |
Rozhraní | DirectX 8/7 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 640x480, 1024x768, 1600x1200 Max Det. (bez FSAA/AF) |
Návod jak testovat | Torlan - BenchEmAll (Custom) |
Unreal Tournament 2004 vykazuje na nejvyšších frekvencích FSB přírůstek 1FPS, a to se opět nedá považovat za podstatnou záležitost.
PCMark 04
PCMark 04 pokračuje v kurzu nastaveném hrami, což znamená, že se žádný náskok s vysokým FSB nekoná.
{mospagebreak title=Duální řadič pamětí - vliv na výkon systému}Athlony 64 mají integrován paměťový radič přímo ve svém jádře, což zvyšuje nároky na počet pinů samotného procesoru a patice, ale odměnou jsou nižší náklady na čipset motherboardu (v případě nForce 4 jeden čip) a také o dost nižší latence, než je tomu v případě řadiče integrovaného na základní desce (tedy alespoň teoreticky).
Athlony 64 a Semprony pro socket 754 mají také integrovaný paměťový řadič přímo v procesoru s tím rozdílem, že je pouze jednokanálový. Tento test odpoví na to, jestli je to pro běžného uživatele handicap, který je natolik vážný, aby bylo nutné přecházet na socket 939, kde mají Athlony 64 duální paměťový řadič a mají tedy 128-bitový přístup k paměti.
Starší série 140 procesorů AMD Opteron určených do profesionálních systému má rovněž jen jednokanálový integrovaný řadič paměti. Novější série 2xx a 8xx mají už duální řadič a rozdíl mezi sériemi je pouze v možnosti vytvořit dvou a osmi-procesorové systémy.
Single-channel vs. Dual-channel | |||
Socket | Paměťové moduly | Propustnost | Přístup k pamětem |
s754 | 1 | až 6.4GB/s | 64-bit |
s939 | 2 | až 3.2GB/s | 128-bit |
Samozřejmě pokud často pracujete se specializovanými programy pro editaci videa či zvuku, kde se často pracuje s velkým objemem dat přímo v operační paměti, pak nemáte co řešit a jednoznačně přejděte na dual-channel, který vám ušetří dnes tolik vzácný čas. Osobně občas pracuji s programem SoundForge, který umožňuje editaci a procesování zvukových stop přímo v systémové paměti a zde je přínos duálního řadiče opravdu znát.
Pro jednoduché zjištění toho, jestli máte paměti zapojeny v dual-channelu nebo v single-channelu opět můžete použít CPU-Z. Mód ve kterém jsou paměti zapojeny se vypisuje také při startu na úvodní obrazovce.
Pro potřeby testu jsem tedy zapojil paměti jak v duálním režimu (128-bit), tak i do 64-bitového single-channelu, kde se propustnost paměťového subsystému logicky zmenší na jednu polovinu, což je dáno přechodem ze 128-bitového přístupu k pamětem na 64-bitový. Použitá platforma je opět socket 939, ale z grafů samozřejmě vysledujete i paralelu pro socket 754, který je rovněž omezen na single-channel.
Doom 3
Verze | 1.1 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 640*480, 1024*768, 1600x1200 ~ high-detail (bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Doom 3 si ve spojení s dual-channelem o něco polepšil, ale celkově se dá říci, že je zde i v rozlišení 1024x768 problém ve slabé grafické kartě. Pokud vezme dostatečně výkonnou grafickou kartu typu GeForce 6800GT nebo Radeon X850XT, tak bude rozdíl činit přibližně 5 FPS.
FarCry
Verze | FarCry 1.3 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 640*480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
FarCry vykazuje přírůstek přibližně 4FPS, což dokládá jistou malou výhodu dual-channelu, ale rozhodně není důkazem dominance.
Half-Life 2
Verze | Half-Life |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 640x480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA/AF) |
Stažení benchmarku | BenchEmAll |
Half-Life 2 si polepšil z testovaných her nejméně, ale to se týká jen počtu FPS, protože procentuálně jsou na tom všechny hry podobně.
Unreal Tournament 2004
Verze | UT2004 3355 |
Rozhraní | DirectX 8/7 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 640x480, 1024x768, 1600x1200 Max Det. (bez FSAA/AF) |
Návod jak testovat | Torlan - BenchEmAll (Custom) |
Unreal Tournament 2004 doznal podle očekávání také malého výkonového nárůstu, který je ovšem stejně jako v předchozích případech zanedbatelný. Pokud bychom měli systém postavený na procesoru Athlon 64 s frekvencí kolem 2.8-3GHz a grafické kartě na úrovni Radeonu X850XT PE a výše, tak bychom zaznamenali i vyšší nárůst výkonu při zapojení do dual-channelu. Zde je výkon omezován dalšími subsystémy.
PCMark 04
PCMark 04 si polepšil v kategorii DivX komprese, kde se náskok pohybuje kolem 4 snímků a je pravděpodobné, že s procesorem na úrovni FX-55 by byl náskok je ještě o něco větší.
{mospagebreak title=Závěr}Hyper Transport
Podle všech dosavadních výsledků je propustnost Hyper Transportu druhou věcí, která nejméně ovlivňuje výkon systému, a tak se není třeba bát toho, když máte procesor nebo základní desku, která podporuje jen 800MHz u HT (4x200MHz). Testy prokázaly, že ani snížení na nejnižší možnou hodnotu systém příliš neoslabí, ale subjektivně musím říci, že systém je pak o něco línější než za normálních podmínek.
V praxi z toho plyne jediná věc, pokud se chystáte přetaktovat procesor, tak se soustřeďte na samotnou frekvenci CPU a Hyper Transport na hodnotách třeba nižších než stanovený 1GHz (u socketu 939) vás nemusí trápit. Samozřejmě při přetaktování je dobré vyladit celý systém, tak aby nikde nebylo příliš ubráno. Konečné nastavení HT tedy orientujte podle frekvence sběrnice, což znamená vždy zkontrolovat výsledný takt HT a pokud příliš nepřesahuje 1GHz (nejlépe do 1.1GHz), tak můžeme být spokojeni a jít laborovat na jiný píseček.
FSB
Zde je pravidlo zcela jednoduché, protože jak jsme v tomto testu zjistili, tak Athlonů 64 závisí jejich výkon pouze na konečné frekvenci CPU a nikoliv na FSB, kde ani hodnoty kolem 300MHz nepomohou k vyššímu výkonu CPU na stejné frekvenci. Mít tedy frekvenci FSB nastavenu například na hodnotě 350MHz je tedy spíše o pocitu z dobře nataktovaného procesoru než z navýšení výkonu. To vše ovšem platí jen pokud srovnáváme CPU na stejné frekvenci.
Pokud máme procesor, který má zamknutý násobič (všechny krom řady AMD Athlon 64 FX) a ještě je tento násobič na hodnotách kolem 8-9x, tak se jednoznačně motherboardy s možností stabilní práce s vysoko taktovanou FSB rozhodně hodí. Vše si ukážeme na malém příkladu. Vezměme Athlon 64 3000+ s multiplikátorem 9x a dvě desky, jedna zcela obyčejná levnější deska s možnostmi stabilní FSB kolem 260MHz a druhou dražší overclockerskou desku, kterou bez problému donutíme k práci s FSB vyšší než 300MHz. Výsledek je takový, že na levnější desce dostaneme Athlon 64 3000+ na frekvenci maximálně kolem 2.4GHz (limitováno základní deskou) a na dražší OC základní desce dosáhneme třeba taktu 2.7GHz (limitováno procesorem - samozřejmostí je perfektní chlazení).
Dual-channel vs. Single-channel
Zde je situace poněkud složitější. Pokud máte základní desku pro socket 754 s Athlonem 64, což znamená nutně použít single-channel, tak nemusíte úprkem přecházet na dual-channel a tím i socket 939, protože navýšení výkonu není nijak zásadní. Samozřejmě v teoretických benchmarcích je propustnost paměťového subsystému poloviční, ale v reálných aplikacích je rozdíl jen v jednotkách procent.
Pokud si budete pořizovat počítač nový, tak se už rozhodně vyplatí šáhnout po socketu 939 s Athlony 64 a jejich duálním řadičem pamětí, což obnáší zvolení čipsetu, kde raději preferujte nForce 4 nad VIA KT890 a tím i solidní PCI Express základ systému. Výjimka by snad byla rozumná jen v případě, že vlastníte opravdu výkonnou grafickou kartu řady Radeon X800 nebo GeForce 6800 pro sběrnici AGP, kde by i nForce 3 či VIA KT800Pro odvedla ještě slušnou práci.
Pokud jde o typ zvolené pamětí, tak rozhodně neuděláte chybu, když zvolíte dnes už levné DDR 1 400MHz v páru o velikosti 1GB. Pokud samozřejmě požadujete maximální možnosti pro taktování, tak existují i moduly DDR 1 s rychlostmi 500-550MHz, ale bohužel jsou neúměrně drahé. Pozor ovšem na kompatibilitu, protože nForce 4 bývá občas na použité moduly trošku náročná.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Jen ta perla na závěr mě udivila:
,,nForce 4 bývá občas na použité moduly trošku náročná."
nForce 4 není na paměti vůbec připojená !
A pro chipset není rozdíl jestli komunikuje s pamětma Kingstone popřípadě Adata nebo HongŠhang!
Protože celá komunikace probíhá přes CPU!
No jinak až na tuhle perlu na závěr to byl opravdu dobrý a přínosný článek! Fakt se mi líbil!
PS: proc si jinak myslis, ze by se treba na Anandtechu venovali testum kompatibility a testovali ruzne pameti s ruznymi deskami.
PS2: kompatibilita pameti s deskou se take meni BIOS od BIOSu!
Takze uz proboha zmiz. Zacni si cist Abicko doma u maminky a prestan vsechny srat svyma tupyma kecama, na ktery neni nikdo zvedavej a jsou uplne mimo.
To comu autor vravi "FSB" je v skutocnosti vychodzia frekvencia generatora CLK (base frequency [BF]); frekvencia HT [HTF]sa z nej ziska vynasobenim BF nasobicom zbernice HT; frekvencia jadra CPU [FCORE]za z nej ziska vynasobenim BF nasobicom CPU; frekvencia pamati(t.j.pamatoveho radica kt.je sucastou CPU) FMEM sa ziska ako celociselny podiel frekvencie procesora FCORE delitelom frekvencie pamate.
Podotykam ze hodnoty ktore maju vplyv na vykon su tieto: HTF - udava rychlost komunikacie is I/O a grafickym podsystemom
FCORE - udava rychlost jadra CPU (jedna vlastne sa o analog K7 CPU v klasickom ponimani)
FMEM - udava rychlost komunikacie s pamatou
Inak povedane kofiguracia
BF=200 HTF=4*200=800 FCORE=8*200=1600 FMEM=1600/8=200 je IDENTICKA Z HLADISKA VYKONU s konfiguraciou
BF=400 HTF=2x400=800 FCORE=4*400=1600 FMEM=1600/8=200
jedine sucasti ktore by v tajekto situacii bezali na vyssej frekvencii (BF=400>200) by boli CLK generator a obvody ktory jeho signal prenasaju priamo do cipov !!!
Preboha ved si uvedomte ze obdobou FSB z cias K7 ci P4 je u K8 Crossbar switch !!! ktory je priamo v CPU.
Je mi luto ze musim tvrdit ze je niekdo vul, ale preboha ved si nastudujte o com pisete a potom nebudete robit analyzy o opotrebovani pneumatik na aute ktore ich nema !!!
Apropo to ze sa podobnych "odbornych" nazorov na K8 ako ste prezentovali najde na nete vela este neznamena ze to co od nich prevezmete je spravne.
Sorry ale tentokrat mi to uz nedalo.
Rozhodně s tebou sohlasím.
A proto jsem se pozastavil nad větou:
,,nForce 4 bývá občas na použité moduly trošku náročná."
Takže buď: Desky s NF4 bývají na použivé moduly trochu náročné. .. ale to je taky blbost.
Správně by to mělo být: Athlony 939 jsou na použité paměti více náročné.
Což je pravda.
Protože třeba až jádro Venice opravuje chybu Winchesteru.
Winchester jak je to dobrý procík nemá ten nejlepší radič pamětí a občas to opravdu zlobí. Winchestery jsou na použité paměti poměrně náročné.
A to je pravda.
Ale pořád s tím konkrétní chipset NF4 nemá nic společného.
Je to záležitost desky, biosu a CPU.
I ty chudáčku. Neběháš náhodou po nocích po parku a neznásilňuješ hloupé ženské? Na ženskou si asi troufneš.
A na chlapa jen anonymě :o))
Viď :o))
btw pre tych co by chceli rypat, ze kde som vzal dual na 754, tak netestovali sme to u mna, ale u kamosa co ma 939nu
Nezbyva nez doufat, ze jednou vyrostes a taky budes dospely a ty sracky z tebe padat prestanou. Ne, zenske neznasilnuji, ale tobe bych ho narval prdeli az do krku.
Nezbyva nez doufat, ze jednou vyrostes a taky budes dospely a ty sracky z tebe padat prestanou. Ne, zenske neznasilnuji, ale tobe bych ho narval prdeli az do krku.
Jina vec jsou firemni aplikace, ale ty normalniho cloveka nejak netrapej
FSB = Zbernica po ktorej CPU komunikuje s pamatou a chipsetom, neskor z pamatou cez chipset
(teda by sme za "FSB" mohli skor povazovat HT zbernicu ale to je dost problematicke nakolko ked tento pojem vznikol tak sa ficalo na strojoch tried 8086 ci 80286 a CPU vtedy nezriedka pristupovali k pamati cez ISA zbernicu)
Proste pouzivat termin "FSB" u K8 je prinajmensom problematicke az zmatocne. To ze sa ho kvantum ludi drzi zo zotrvacnosti je vsak zial skutocnost.
Nechcem znevazovat Vasu snahu, ale to co ste vy testovali aspon v 1. casti bolo "pretaktovanie" clock generatorov a mozno este chipsetu, ktory tuto zakladnu frekvenciu tiez pouziva(aj ked by v principe vdaka HyperTransport architekture nemusel)
O kikse ktory stes neskor spotili tvrdenim ze prve opterony 140 boli jednokanalove sa mi uz ani nechce bavit, nestoji to za tu namahu.
PS: Este jedno plus to ma. A64 939 idu perfektne pretaktovat , v pohode na 2,4GHz(@A643800) a dobre kusi na dobrych deskach s dobrym chladenim až na 2,7GHz! "Za tu ce nu, no nekup to." ;-)
PS: Kdyztak muzu dodat i komponenty za nakupku, delam i prodej PC...
Ale sak to ide dobre taktovat aj z uzmaknutim nasobičon, nie? :-)
ty chudáku
Je tedy jasné že procesory K8 (Athlon 64) již klasickou sběrnici FSB nemají (ve skutečnosti je zde pouze generátor základní frekvence), přesto se pojem FSB objevuje ve VŠECH BIOSech desek pro procesory řady K8 - a to je to místo, kde se přetaktovávající uživatel pohybuje.
Pokud máte dojem, že testy jsou zbytečné - tak vězte, že to je dnes stále základní způsob dokazování vynesené hypotézy. Často něco konstatovat jen nestačí - a prosím, pochopte, že mořit se s testey 1 a 1/2 není žádná sranda.
Co se týče paměti, je zde spousta možnosti nastavení a z článu pouze plyne to, že není nutné za každou cenu honit "FSB" ale že je možné více experimentovat s cílovou frekvencí a taktem paměti (i paměti jsou stále v rovnici výkonu K8 na druhém místě)...
To, že výrobci základních desek používají pojem "FSB" vůbec nic neříká o tom, jestli to tak používají správně. Ono obecně výrobci desek jsou schopni dát do BIOSů prasárny v přímém rozporu s dokumentací.
Vyjadřování máš patnáctiletýho fakana. Nedokážeš ani vymyslet svoje argumenty, takovýhle lidi by se měly banovat.
Za druhe pokud se stykas s normalnimi uzivateli, tak jiste vis, ze je zde stale ustalena pravda, ze diky vysokemu taktu "FSB" dosahneme vyssiho vykonu jako u Pentii 4 a AXP. Nebo mas pocit, ze uzivatel s DFI nForce 4, ktery smazi "FSB" na 350MHz vi, ze mu to je k nicemu?To bych nerekl a prave proto tento test vznikl. Stejne tak vliv dual-channelu a propustnosti samotneho HT.
Chapu, ze jsem zabrousil na tvuj pisecek (procesory),ale moje prace spocivala v necem jinem nez rozpitvavani architektury K8. Ze tvych clanku je poznat, ze remeslu rozumis, ale taky je poznat, ze jsi teoretik.
K druhej otazke: pri rovnakej vyslednej frekvencii a vysej FSB by mala byt teolota procesora! uplne rovnaka. Neni tam dôvod pokial nieje zvisena frekvencia alebo voltaz aby sa zvisovala teplota CPU.
PS: A podstata OC je v max. dosahnutej, stabilnej frekvencii CPU pre kazdodene pouzitie (nie iba score v benchmarkoch), a po pripade OC statnych komponentov(RAM,GPU). Ako vidime, HT nema zmysel a ramky iba tie lepsie(DDR500,600,...)
Přeju všem pěknýho dna! :o)
Pouzi postup: zníž pamete na 333Mhz(5/3 povodnej hodnoty 5/3*200=333Mhz) a HT multiplikátor zníž na 4 (4*200=800Mhz).
Frekvencia HT sa neodvija od frekvencie RAM ale od FSB-takze si tam napisal peknu blbost("pokud bych snizil delic na napriklad 166,pak by se pocitala vysledna frekvence 5(HT) x 166 ?")Vysledna frekvencia by zalezala stale na fsb, ramky mozu ist aj na 100MHz.
Pokracujme. Další velmi dôležitím krok je, aby si zamblokoval zbernice: PCI(33Mhz),AGP(66Mhz),PCI(100Mhz) na tychto hodnotach. ked to nasprviš, tak to nebude stabilne nikdy. No a mozes zvisovat FSB tak po 5-10Mhz. Ked sa dostanes na 250MHz potom. RAM(5/3*250=416Mhz, to by este mohli zniest, ked nie znizit delicku), HT(4*250=1000Mhz)no a procak 10*250=2500Mhz@3900+(teoreticky). Keby si chcel ist este vissie, znizit HT na 3x, pamete tak aby sa vysledna frekvencia pohybovala oklo 400Mhz.
Prajem vela stastia.
Este mna napadlo ci si to delenie spavil spravne, lebo si si to vlastene nikdy neoveril (ale to uz iba skusam uvazovat nad seckymi moznostami). No pokial by to neslo, potom jedine kupit lepsie pamete DDR500. Stim co som pisal hore by to malo uplne stacit.
Ohladne tych SATA diskov, ja som si nicoho nevsimol a mam 2x120 RAID, ale o podobnom probleme som pocul aj ja.
Co sa tyka PCIE tak pokial tam mas tu kolonku tak s nou nic nerob a malo by to zostat na tych 100Mhz. Skontrolujes si to treba cez GenClock. Ten najdes aj na tajto stranke( http://www.pctuning.cz/titulnistrana/software/Default. aspx?CatID=268&LayId=2&ArtId=20233 ) (!!Pozor pri stahovani, stahni ho len pre tvoj cipset!!!!!)
http://hulan.cz/blog/item/vliv-casovani-pameti-na-vykon-nulovy
ono CL3, 2, 1.5 opravdu nema tak podstatny vliv na vykon PC...;)
Tady je důležité, jak se projeví HT a FSB na současných hrách, které se hrají, než v programech.
odsud dál a je vše jasné