Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon | Kapitola 3
Seznam kapitol
V tomto článku si poněkud pohrajeme se základní deskou na čipsetu nForce 4 a oblíbeným procesorem Athlonem 64 3000+. Podstatou samotného článku není zjišťovat výkon samotného procesoru nebo čipové sady, ale především zjistit jaký je vliv nastavení některých vlastností systému. Zaměříme se na Hyper Transport, FSB a vliv duálního řadiče pamětí na výkon při obvyklých činnostech na počítači. Obvyklými činnostmi je myšleno hraní her, komprese audia a filmů.
Athlony 64 mají integrován paměťový radič přímo ve svém jádře, což zvyšuje nároky na počet pinů samotného procesoru a patice, ale odměnou jsou nižší náklady na čipset motherboardu (v případě nForce 4 jeden čip) a také o dost nižší latence, než je tomu v případě řadiče integrovaného na základní desce (tedy alespoň teoreticky).
Athlony 64 a Semprony pro socket 754 mají také integrovaný paměťový řadič přímo v procesoru s tím rozdílem, že je pouze jednokanálový. Tento test odpoví na to, jestli je to pro běžného uživatele handicap, který je natolik vážný, aby bylo nutné přecházet na socket 939, kde mají Athlony 64 duální paměťový řadič a mají tedy 128-bitový přístup k paměti.
Starší série 140 procesorů AMD Opteron určených do profesionálních systému má rovněž jen jednokanálový integrovaný řadič paměti. Novější série 2xx a 8xx mají už duální řadič a rozdíl mezi sériemi je pouze v možnosti vytvořit dvou a osmi-procesorové systémy.
Single-channel vs. Dual-channel | |||
Socket | Paměťové moduly | Propustnost | Přístup k pamětem |
s754 | 1 | až 6.4GB/s | 64-bit |
s939 | 2 | až 3.2GB/s | 128-bit |
Samozřejmě pokud často pracujete se specializovanými programy pro editaci videa či zvuku, kde se často pracuje s velkým objemem dat přímo v operační paměti, pak nemáte co řešit a jednoznačně přejděte na dual-channel, který vám ušetří dnes tolik vzácný čas. Osobně občas pracuji s programem SoundForge, který umožňuje editaci a procesování zvukových stop přímo v systémové paměti a zde je přínos duálního řadiče opravdu znát.
Pro jednoduché zjištění toho, jestli máte paměti zapojeny v dual-channelu nebo v single-channelu opět můžete použít CPU-Z. Mód ve kterém jsou paměti zapojeny se vypisuje také při startu na úvodní obrazovce.
Pro potřeby testu jsem tedy zapojil paměti jak v duálním režimu (128-bit), tak i do 64-bitového single-channelu, kde se propustnost paměťového subsystému logicky zmenší na jednu polovinu, což je dáno přechodem ze 128-bitového přístupu k pamětem na 64-bitový. Použitá platforma je opět socket 939, ale z grafů samozřejmě vysledujete i paralelu pro socket 754, který je rovněž omezen na single-channel.
Doom 3
Verze | 1.1 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 640*480, 1024*768, 1600x1200 ~ high-detail (bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Doom 3 si ve spojení s dual-channelem o něco polepšil, ale celkově se dá říci, že je zde i v rozlišení 1024x768 problém ve slabé grafické kartě. Pokud vezme dostatečně výkonnou grafickou kartu typu GeForce 6800GT nebo Radeon X850XT, tak bude rozdíl činit přibližně 5 FPS.
FarCry
Verze | FarCry 1.3 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 640*480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
FarCry vykazuje přírůstek přibližně 4FPS, což dokládá jistou malou výhodu dual-channelu, ale rozhodně není důkazem dominance.
Half-Life 2
Verze | Half-Life |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 640x480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA/AF) |
Stažení benchmarku | BenchEmAll |
Half-Life 2 si polepšil z testovaných her nejméně, ale to se týká jen počtu FPS, protože procentuálně jsou na tom všechny hry podobně.
Unreal Tournament 2004
Verze | UT2004 3355 |
Rozhraní | DirectX 8/7 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 640x480, 1024x768, 1600x1200 Max Det. (bez FSAA/AF) |
Návod jak testovat | Torlan - BenchEmAll (Custom) |
Unreal Tournament 2004 doznal podle očekávání také malého výkonového nárůstu, který je ovšem stejně jako v předchozích případech zanedbatelný. Pokud bychom měli systém postavený na procesoru Athlon 64 s frekvencí kolem 2.8-3GHz a grafické kartě na úrovni Radeonu X850XT PE a výše, tak bychom zaznamenali i vyšší nárůst výkonu při zapojení do dual-channelu. Zde je výkon omezován dalšími subsystémy.
PCMark 04
PCMark 04 si polepšil v kategorii DivX komprese, kde se náskok pohybuje kolem 4 snímků a je pravděpodobné, že s procesorem na úrovni FX-55 by byl náskok je ještě o něco větší.