Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon | Kapitola 2
Seznam kapitol
V tomto článku si poněkud pohrajeme se základní deskou na čipsetu nForce 4 a oblíbeným procesorem Athlonem 64 3000+. Podstatou samotného článku není zjišťovat výkon samotného procesoru nebo čipové sady, ale především zjistit jaký je vliv nastavení některých vlastností systému. Zaměříme se na Hyper Transport, FSB a vliv duálního řadiče pamětí na výkon při obvyklých činnostech na počítači. Obvyklými činnostmi je myšleno hraní her, komprese audia a filmů.
Dosažení co největší frekvence FSB (Front Side Bus) je odjakživa takovou malou overclockerskou Mekkou a je všeobecně uznáváno pravidlo, čím více, tím lépe. Toto pravidlo je nepochybně postaveno na dobrém logickém základu, ale platí v současné době jen u některých platforem (Intel). Kvalitní základní desky dovolí uživateli nastavovat FSB po 1 MHz až do hodnot přesahujících 400MHz, což už je opravdu velmi předimenzované a v praxi nepoužitelné.
Zásadní věc je ovšem vědět (ne myslet si), jaký má zvýšená frekvence FSB vliv na reálný výkon procesoru. Tato kapitola se bude snažit odpovědět na otázku, zda mají tyto vysoké frekvence své opodstatnění. Jinými slovy, jestli se vyplatí snížit multiplikátor HT a zvyšovat frekvenci FSB až do svého maxima. Přímo na to navazuje otázka, jestli se vyplatí na platformě AMD 64 investovat do drahých overclockerských základních desek (DFI, Abit, Epox).
Doporučené základní desky pro overclocking:
Socket 939
- DFI LanParty UT NF4 Ultra-D
- DFI LanParty UT NF4 SLI-D
- ABIT AN8 Fatal1ty
- EPoX 9NPA+ Ultra
- MicroStar K8N Neo2 Platinum
Socket 754
- DFI LanPARTY UT nF3 250Gb
- ABIT NF-8
- Epox EP-8KDA3+
- MicroStar K8N Neo Platinum
- Asus K8N4-E Deluxe
Jednu polovinu tohoto dilematu si vyřešíme hned na počátku. Desky s možností vysokého FSB se určitě vyplatí v případě, že máte procesor s nízkým multiplikátorem jako například v testu použitý Athlon 64 3000+ s jádrem Winchester, který má své maximum s velmi dobrým chlazením kolem 2.6-2.7Ghz (frekvence kolem 2.7GHz už s demontovaným IHS), což je bez toho, aby deska zvládla FSB kolem 300MHz nemožné. Dále si vzpomeňme na Sempron 2600+ s jádrem Palermo (multiplikátor 8x) na levnějším socketu 754, který rovněž bez možnosti stabilní FSB přes 300MHz na své maximum nedostaneme. Tedy ano, v těchto případech mají tyto desky smysl.
U procesorů Athlon 64 je frekvence HT a FSB fixována na sebe, takže pokud přetaktujete FSB, tak zároveň přetaktujete i Hyper Transport (proto ono snižovaní násobiče u HT). Frekvenci zjistíte například v programu CPU-Z a samozřejmě v BIOSu základní desky.
Pro zajištění nepatrného ovlivnění podmínek pamětmi byly samozřejmě při každém každém jednotlivém měření nastaveny na hodnotu kolem 400MHz, kde právě tato hodnota je typická u nepřetaktovaného systému s Athlonem 64 a je to také oficiální podporované maximum pro paměti DDR 1. Použitý motherboard dovoluje nastavení frekvence pamětí se skokem 16MHz, což jsem v tomto testu velmi docenil.
Měření proběhlo při následujících nastaveních:
Front Side Bus | |||
Multiplikátor | FSB | Frekvence CPU | Hyper Transport |
9x | 200MHz | 1800MHz | 1000MHz |
8x | 225MHz | 1800MHz | 900MHz |
7x | 257MHz | 1799MHz | 1032MHz |
6x | 300MHz | 1800MHz | 900MHz |
FSB byla tedy přizpůsobena požadované frekvenci 1800MHz, což představuje základní takt Athlonu 64 3000+ pro socket 939. Poslední dosažitelná hodnota na použité základní desce MSI K8N Diamond byla 300MHz, což je na MSI velmi slušný výsledek. Rovné podmínky jsou tedy zajištěny. Jak vyšlo najevo z minulé kapitoly, tak snížení frekvence Hyper Transportu neměla zásadní vliv na vybrané testy, tudíž rozdíly 100MHz u jednotlivých měření jsou zanedbatelné. Pro úplnost dodávám, že procesor fungoval ve všech případech s defaultním napětím 1.4V.
Doom 3
Verze | 1.1 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 640*480, 1024*768, 1600x1200 ~ high-detail (bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Doom 3 si zvýšením FSB vůbec nepomohl a rozhodující je tedy pouze konečná frekvence CPU. Pokud bychom synchronně s FSB přetaktovali i paměti, tak by tu jistě nějaké navýšení výkonu bylo, ale samozřejmě jen v jednotkách FPS.
FarCry
Verze | FarCry 1.31 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 640*480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
FarCry zcela kopíruje průběh hry Doom 3, takže ani zde se nekoná žádný ten snímek navíc.
Half-Life 2
Verze | Half-Life |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 640x480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA/AF) |
Stažení benchmarku | BenchEmAll |
Half-Life 2 ukazuje při nejvyšším nastavení přírůstek 1 FPS, což je v toleranci odchylky při měření, čili naprosto nepodstatné.
Unreal Tournament 2004
Verze | UT2004 3355 |
Rozhraní | DirectX 8/7 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 640x480, 1024x768, 1600x1200 Max Det. (bez FSAA/AF) |
Návod jak testovat | Torlan - BenchEmAll (Custom) |
Unreal Tournament 2004 vykazuje na nejvyšších frekvencích FSB přírůstek 1FPS, a to se opět nedá považovat za podstatnou záležitost.
PCMark 04
PCMark 04 pokračuje v kurzu nastaveném hrami, což znamená, že se žádný náskok s vysokým FSB nekoná.