Hlavní stránka Hardware Skříně, zdroje, chladiče Chladiče pro Socket A - část 1.
Chladiče pro Socket A - část 1.
autor: Svoboda Tomáš , publikováno 25.11.2003
Chladiče pro Socket A - část 1.
Za poslední měsíce byly recenze vzduchových chladičů pro Socket A na PCtuningu lehce opomíjeny, a proto jsme se rozhodli v době, kdy se tato platforma dostává do nejlepšího (rozuměj po stránce chlazení), sjednat nápravu. Celkový počet chladičů v testu přesahuje dvacítku!! Současně jsme se snažili vybírat ze zajímavějších kousků, takže nečekejte žádný vyložený “spotřebák“. V prvním dílu si představíme úvodní skupinu chladičů v čele s Copper Silent 2 rev.2 a Volcano 11+. Měření výkonu všech chladičů pak naleznete v dílu třetím. {mospagebreak title=Box chladiče}

Dnes nás čekají:

  • tzv. Box chladič,
  • Arctic Cooling Copper Silent 2 (TC) 2. revize,
  • Cooler Master SP5-8ID2E-0L,
  • Thermaltake Volcano 11+,
  • Thermaltake Volcano 9,
  • Zalman CNPS 5005 Cu a Al.

Chladiče pro tuto část testu zapůjčily a partnery testu se staly firmy:

Chladiče pro Socket A - část 1.Chladiče pro Socket A - část 1.Chladiče pro Socket A - část 1.
Chladiče Artic CoolingChladiče Cooler MasterChladiče Thermaltake, Zalman

Všem těmto firmám děkujeme.

Důležité: Měření výkonu a srovnání hlučnosti všech chladičů naleznete ve článku se souhrnnými testy, který bude následovat po dalším dílu s popisem druhé skupiny chladičů. V tomto článku tedy ještě žádné grafy neočekávejte.

Box chladiče

Chladiče pro Socket A - část 1.

Ještě, než přejdeme na vyložené “špeky“, by bylo záhodno představit si alespoň ve zkratce variantu, se kterou se s velkou pravděpodobností v souvislosti s platformou Socket A také setkáte. Pokud chystáte nákup nového CPU, díky situaci s minimální dvouletou záruční dobou už ztěží koupíte jinak něž boxovanou verzi s chladičem. Otázkou však zůstává, jestli ho dát na procesor, nebo do šuplíku.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Spona v detailu

Proto jsme ke konkurenci nadupaných retailových chladičů přihodili i zástupce box-chladičů. Konkrétně chladič k Athlonu XP 2500+ (jádro Barton). Kuriózní je fakt, že u CPU s tímto ratingem byly oba typy chladičů na obrázcích, tedy jak typ s měděnou základnou, tak i typ se základnou hliníkovou. Dostatečné jsou oba, ale ten měděný je už od pohledu o něčem jiném.

Konstrukce

Chladiče pro Socket A - část 1.

 

Chladiče pro Socket A - část 1.
Té šedivé hmoty se raději zbavte

Rozměry jsou poměrně minimalistické, zhruba asi jako samotná patice. Co do konstrukce, žádné fyzikální pokusy se neděly. Pasivní část tvoří základna z hliníku/mědi, do které je vertikálně přiletováno 46 tenkých hliníkových žeber. Na spodní straně je nanesena teplovodivá pasta, kterou však vřele doporučuji za účelem dosažení lepších výsledků odstranit (čímž paradoxně porušíte reklamační podmínky AMD) a nahradit jakoukoliv jinou, byť i obyčejnou bílou silikonovou. Základna neutrpěla zrovna kvalitní opracování, u box-chladiče žádné překvapení. Na pasiv je posazen větráček o rozměrech 6x6x1,5cm točicí zhruba 2500 otáček za minutu při 12V. I přes to se drží hladina hluku v mezích tolerance. Nepříjemný může být možná zvuk hvízdajících kuličkových ložisek.

Chladiče pro Socket A - část 1.
 Přesnou specifikaci se mi zjistit nepodařilo, ale s hlukem to špatné není

Chladiče pro Socket A - část 1.
O mnoho menší už být nemohl.

Následuje bližší pohled na Arctic Cooling Cooper Silent 2 (TC) rev.2 .

{mospagebreak title=Arctic Cooling Copper Silent 2 rev.2}

Chladiče pro Socket A - část 1.

Švýcarská firma Arctic Cooling se poslední dobou těší velké pozornosti. Nutno dodat, že zcela právem. Kvalitní chladiče se dají dělat i bez 0,5kg mědí, stačí mít pár dobrých nápadů a vzít v potaz fyzikální zákony. Co tím myslím, si ukážeme na druhé revizi populárního Cooper Silentu 2 a TC verzi téhož s regulací otáček větráku.

Balení

Chladiče pro Socket A - část 1.

Chladič obdržíte v klasické modré krabičce. Pokud by se jednalo o druhou revizi, bude se pyšnit žlutočerným nápisem “NOISE REDUCED“. Výčet příslušenství je krátký, mimo chladiče samotného v krabičce najdete tubu se silikonovou (bílou) teplovodivou pastou a nálepku Arctic Cooling.

Specifikace

Cooper Silent 2  Revision 2  Revision 2 TC  Revision 1  Revision 1 TC
rozměry pasivu 84 x 76 x 41mm 84 x 76 x 41mm 84 x 76 x 40mm 84 x 76 x 40mm
celkové rozměry 88 x 82 x 79mm 88 x 82 x 79mm 88 x 82 x 70mm 88 x 82 x 70mm
el. specifikace 12 V, 0,13A 12 V, 0,18A 12 V, 0,13A 12 V, 0,18A
váha 395g 395g 395g 395g
otáčky větráku 2200 ot/min 1400 - 2800 ot/min  2200 ot/min 1400 - 2800 ot/min
průtok vzduchu 29 CFM 14 - 36 CFM 29 CFM 14 - 36 CFM
úroveň hluku 18 dB(A) (!) 12 - 24 dB(A) (!) 20 dB(A) 12 - 27 dB(A)
tepelný odpor 0.30 °C/W 0.29 °C/W 0.30 °C/W 0.29 °C/W
použitelné do Athlon XP 3400+ Athlon XP 3500+ Athlon XP 3400+ Athlon XP 3500+
 orientační cena 650 Kč,- s DPH 700 Kč,- s DPH 650 Kč,- s DPH 700 Kč,- s DPH

TC je zkratkou pro Thermal Control, čímž je myšlena automatická regulace otáček. Tepelné čidlo (termistor) je v tomto případě upevněno v dolní části pasivu mezi některými z žeber. Nastavení regulace se perfektně trefilo do kompromisu mezi teplotou a hlukem. I při vyšším zatížení CPU je hluk za přiměřených teplot pro běžného uživatele zcela minimální, ale ani overclocker nebude trpět. Odpadají tedy problémy typu: kam dát čidlo?

Konstrukce 

Chladiče pro Socket A - část 1.
Netradiční už na první pohled.

Pasiv (radiator, chcete-li)

Chladiče pro Socket A - část 1.

AC... by asi v soutěži krásy nezvítězil, většina z nás však má priority někde jinde. Hlavní část tvoří masivní hliníkový monolit s výrazně zdrsněným povrchem. Žeber ve “vějířovém“ uspořádání je celkem 26, na dnešní standart jsou docela silná. Cooper z názvu chladiče připadá na měděnou destičku připevněnou ke spodní straně hliníkového bloku (ostatně kam jinam :-). Destička je k pasivu připájená. Rovina základny je vzorná, konečný “finiš“ ale trochu schází.

Chladiče pro Socket A - část 1.
"Před použitím odstraňte."

Chladiče pro Socket A - část 1.
Matný povrch základny společně s průměrným redakčním honorářem :-)

Větrák

Je tou hlavní odlišností, se kterou se na Cooper Silentu 2 setkáte. Aby bylo dosaženo nižšího aerodynamického hluku, je větrák zavěšen “opačně“, kdy větrák stále fouká směrem na pasiv, ale stator elektromotoru se nachází nad lopatkami. Lopatky samotné mají samozřejmě patřičně upravenou geometrii. Specifikace nelžou, tento chladič je opravdu velmi tichý, ze vzdálenosti půl metru je "relativně" neslyšitelný (při 2200 ot/min). Při pohledu na mizerné chladiče ostatních součástí systému vás určitě bude trápit uplně něco jiného (zpravidla grafická karta).

Chladiče pro Socket A - část 1.

 

V další kapitole naleznete instalaci chladiče a porovnání staré a inovované revize (rev.2).

{mospagebreak title=Arctic Cooling Copper Silent 2 rev.2 - pokračování}

Revision 2 vs revision 1

Chladiče pro Socket A - část 1.
Druhá revize: "ramena" větráku jsou znatelně vyšší.

Rozdíl mezi revizemi tohoto chladiče poznáte lehce podle fotografií. Přepracován byl pouze větrák s příslibem dalšího snížení produkovaného hluku - u klasické verze o 2dB(A), u verze TC o 3dB(A) při maximálních otáčkách. Konečný efekt to přináší, ale aby jste ho postřehli, už musíte mít od základu dobře odhlučněné PC.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Revize 2 - revize 1.

Instalace

Chladiče pro Socket A - část 1.
ABIT NF7-S   ...   ASUS A7V333

Instalace všech chladičů je prověřena na dvou základních deskách. Rozložení (layout) desek s chipsetem nForce2 zastupuje ABIT NF7-S, rozložení typické pro chipsety VIA reprezentuje (přižnávám už trochu postarší) ASUS A7V333.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Zbývá spousta místa...

Při instalaci potěší další maličkost, a to sice spona. 3 očka po každé straně spony už naštěstí patří mezi dobrý zvyk výrobců a ani u Cooper Silentu 2 tomu není jinak. Z jedné strany obsahuje tělo spony pohyblivý “kloub“, díky němuž jí lze přes patici přetáhnout velice jednoduše a nenásilně. Přítlak přiměřený, stabilita výborná. To co nepotěší, je fakt, že chladič si ukousne poměrně značný prostor kolem patice, pokud máte o tento chladič zájem, určitě si předem ověřte, zda se právě na vaši desku vejde. Na fotografii ABITu NF7 to vyšlo opravdu jen o kousek.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Mezi chladičem a kondenzátory je +/- milimetr, proudění vzduchu je mírně omezeno.

Chladiče pro Socket A - část 1.

 

V příští kapitole se podíváme na nový hliníkový Cooler Master SP5-8ID2E-0L.

{mospagebreak title=Cooler Master SP5-8ID2E-0L}

Chladiče pro Socket A - část 1.

SP5-8ID2E-0L je v nabídce Cooler Masteru relativní novinkou. To hlavní, čím se vás bude snažit ohromit, je velice příznivá cena. Oceňujeme však i snahu o inovaci oproti zaběhlé koncepci typu TITAN D5TB.

Balení

Chladiče pro Socket A - část 1.

U popisu balení se opravdu nezdržíme. V krabičce, kterou jsem obdržel, nebylo mimo chladiče samotného vůbec nic :-) Originál by samozřejmě měl obsahovat silikonovou teplovodivou pastu.

Specifikace

 Cooler Master SP5-8ID2E-0L

rozměry pasivu

 82,5 x 82,5 x 50 mm
rozměry větráku  80 x 80 x 25 mm
ložiska větráku  kluzná
el. specifikace  12 V, 0,24 A
otáčky větráku  3000 ot/min
průtok vzduchu  38,25 CFM
úroveň hluku  29 dB(A)
použitelné do  Athlon XP 3000+
 orientační cena  350 Kč,- s DPH

Konstrukce

Chladiče pro Socket A - část 1.
Žebra do "vějíře".

Pasiv

Pasivní část tvoří velký hliníkový monolit. Ze základny vyčnívá celkem 34 tenkých žeber s jemně zdrsněným povrchem. Pro lepší využití toku vzduchu mají žebra “vějířovité“ uspořádání. Základna je opracována poctivě, rovina bez připomínek, je vidět, že se leštilo ... do zrcadlového efektu mnoho nechybí. Sice žádná měď, ale vzhledem k ceně to nevypadá vůbec špatně. Specifikace hovoří dokonce o použitelnosti pro Athlon XP 3000+, ale o tom už bych si dovolil pochybovat (za předpokladu, že nepovažujete teploty nad 70 stupňů za standart).

Chladiče pro Socket A - část 1.
Jenom jedno očko ... špatné znamení.

Chladiče pro Socket A - část 1.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Testovaný chladič už s teplovodivou pastou nějakou zkušenost měl.

Větrák

U větráku se žádné odvážné kreace nekonají. Jedná se o téměř klasický 8x8x2,5cm větrák s vyváženým poměrem 3000 otáček za minutu, průtokem vzduchu 38,25CFM a hlučností 29dB(A). V hierarchii Cooler Masteru nese SP5-8ID2E-0L přízvisko Silent. Osobně sice říkám silent jiné hladině hluku, ale ani tvrzení Cooler Masteru nelze označit za totální nadsázku. Subjektivně působí jen o něco hůře než box chladič. Škoda nadměrně vrčících ložisek (překvapivě kluzných).

Chladiče pro Socket A - část 1.

Instalace

Chladiče pro Socket A - část 1.
SP5-8ID2E-0L na ASUSu.

Instalace tohoto chladiče je vskutku zážitek na celý život. Spona má na každé straně pouze jedno očko, což by ještě nebylo tak hrozné, kdyby nekladla až neuvěřitelný odpor. Žlábek pro zapření šroubováku je také příběh sám pro sebe, když si nedáte pozor, tak si při působení velkou silou při přetahování spony na socket sem tam rýpnete šroubovákem do desky. Tím to ale nekončí. Očka spony jsou příliš široká a i přes brutální přítlak je pasiv připevněný na procesoru poměrně nestabilní. Chladič můžete lehce otáčet a dokonce i nepatrně naklánět. Nevím, kdo tuto sponu navrhoval, ale měl by v zájmu společnosti Cooler Master změnit zaměstnání! Co do prostorové náročnosti žádný problém nenastal.

Chladiče pro Socket A - část 1.
ABIT ... pozor na šroubovák!

Další na řadě čeká exkluzivní Thermaltake Volcano 11+.

{mospagebreak title=Thermaltake Volcano 11+}

Chladiče pro Socket A - část 1.

"Turbína" od Thermaltake nemůže chybět. Současnou špičku společnosti, tedy nové a brutálně vyhlížející Volcano 12, se nám bohužel opatřit nepodařilo. Vezměte tedy zavděk alespoň Volcanem 11+ Xaser Edition. Jediný rozdíl oproti Volcanu 11 bez plus je v regulátoru otáček větráku do 5,25“ pozice.

Balení

Chladiče pro Socket A - část 1.

Prestiž dýchá z Volcana 11+ už podle pohledu na efektní balení. Druhý nejdražší chladič v našem testu dorazil v suverénně největší a nejnacpanější krabici (možná i nejhezčí). Chladič samotný byl pečlivě obložen pro ochranu před nárazy. Z krabice postupně vypadlo následující: Volcano 11+, regulátor do 5,25“ pozice, regulátor na záslepce od PCI, minimanuál, sáček s příslušenstvím. Z onoho sáčku postupně vypadlo: redukce napájení Molex-3pin (de facto se nejedná o redukci, ale o tom až později), tepelné čidlo (pro automatickou regulaci otáček), sáček se silikonovou teplovodivou pastou, čtverec lepící pásky (pro upevnění tepelného čidla), jumper (pro nastavení plných otáček větráku) a 5 šroubků (4 malé, 1 větší :-). 

Chladiče pro Socket A - část 1.

Zajímavé jsou přiložené regulátory. V obou případech se jedná o regulaci napětí potenciometrem. Verze pro 5,25“ pozici je klasické hliníkové “Učko“ v designové linii skříní Thermaltake Xaser, hodí se však k ledasčemu. Jediné, co trochu zamrzí (a reálně sníží jejich hodnotu), je fakt, že regulátory jsou připojeny konektorem podobným formátu používanému pro chladiče GPU nebo chipsetů. Na zbylý regulátor, který nebudete s Volcanem 11+ používat, si tudíž už žádný další větráček ve skříní nepřipojíte.

Chladiče pro Socket A - část 1.

 

Chladiče pro Socket A - část 1.

Specifikace 

 Thermaltake Volcano 11+
rozměry pasivu  70 x 66 x 30,8 mm  
rozměry větráku  80 x 80 x 25 mm  
ložiska větráku  kuličková (2-ball)  
el. specifikace  12 V, 0,04 - 0,5 A  
váha  476 g  
otáčky větráku  1300 ot/min (při 20°C)    4800 ot/min (pří 55°C)
průtok vzduchu  20,55 CFM  75,70 CFM (!)
úroveň hluku  17 dB(A)  48 dB(A) (!)
použitelné do  Athlon XP 3400+  
 orientační cena  1700 Kč,- s DPH  

Konstrukce 

Chladiče pro Socket A - část 1.
1,2,3,4,... 40 velmi tenkých žeber.

Chladiče pro Socket A - část 1.
 Spona se třemi očky ... díky bohu.

 

V příští kapitole podrobněji k pasivu, větráku a instalaci.

{mospagebreak title=Thermaltake Volcano 11+ - pokračování}

Pasiv

Chladiče pro Socket A - část 1.

Pasivní část je na první pohled ve zkratce řečeno brilantně opracovaná hrouda mědi. Napočítáte celkem 40 “hřebenově“ zapuštěných dokonale hladkých žeber o minimální tloušťce. Stojí za tím pravděpodobně snaha o omezení usazování prachu, ale v případě zdrsnění žeber (pasiv Volcana 7+) by se povrch pro tepelnou výměnu zvětšil, což by mohlo mít na konečný výkon pravděpodobně pozitivní efekt. I tak je ale výkon "dostatečný". Pohled na plochu základny byl pro mě mírným zklamáním. Vzhledem k ceně, kterou za Volcano 11+ zaplatíte, bych čekal bezmála zrcadlo. Rovina základny je v pořádku, co se týče vyleštění, je tu definitivně prostor pro zlepšení.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Pasiv nepatří k těm největším, za to exceluje svojí téměř 0,5kg vahou.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Thermaltake to umí lépe.

Větrák

Chladiče pro Socket A - část 1.

Použit byl Smartfan 2 v typické černooranžové barevné kombinaci. Zajímavé jsou především výkonové parametry (viz tabulka specifikací) . S hlukem už to tak dobré není, paralela s vysavačem skutečně existuje. Napájení větráku Volcana 11+ je realizováno přes 3pin konektor, ale Thermaltake doporučuje pro vysoký příkon větráku (až 8,4W) připojení přes přiloženou Molex-3pin redukci, aby nedocházelo k přetěžování desky, podmínkou pro fungování to však není. U redukce nechybí ani zpětná větev ke konektoru desky pro umožnění monitorování otáček. Větrák chrání efektní, nicméně poměrně neefektivní mřížka. Jejím odstraněním lze hladinu produkovaného hluku o něco snížit, pak ale pozor na prsty!

Chladiče pro Socket A - část 1.

Při zapojení větráku a regulátorů máte k dispozici hned několik kombinací (všechny jsou velice podrobně popsány v minimanuálu). Tou první je použít přiložený jumper a provozovat větrák konstantně na nejvyšších otáčkách. Ale trochu mi uniká smysl této možnosti. V balení jsou 2 regulátory, tak proč by proboha někdo používal jumper? Snad jedině někdo se ztrátou sluchu nebo nějaký druh masochisty (ideálně kombinace obojího). Druhá varianta spočívá k připojení tepelného čidla a umístění čidla do blízkosti jádra CPU (standartně mezi CPU a socket). S tím, jak čidlo mění svůj odpor, dochází k automatické regulaci otáček větráku, ale i tato varianta je trochu nešikovná. Volcano 11+ potřebuje pro zchlazení pasivu (na úroveň “požadovanou“ tepelným čidlem) určité minimální otáčky, ale i tyto otáčky jsou z pravidla vysoko nad hranicí absolutního minima, tudíž úplné ticho s automatickou regulací asi nikdy nezažijete. Ovšem velmi záleží na tom, kam čidlo umístíte. V případě, že budete s pozicí více laborovat, můžete najít ideální kombinaci hluk/teplota. Nakonec se nabízejí dva regulátory. Tady už míra ticha/hluku závisí čistě na vás. V11+ je na minimální otáčky opravdu téměř neslyšitelné, ovšem je třeba počítat s tím, že větrák nestíhá uchladit celoměděný pasiv a teplota pomalu roste. Pokud jenom lehce přidáte, okamžitě se ozve onen známý aerodynamický řev doplněný kvílejícími ložisky a teplota začne strmě klesat. Reálně tedy existují jenom dvě možnosti. Buď budete mít tichý, ale průměrný chladič (v této oblasti jsou chladiče Arctic Cooling nepochybně lepší), nebo to pořádně osolíte, teploty budou fantastické, ale vy neuslyšíte vlastního slova. Kdo chce Volcano, musí se prostě s hlukem smířit (ale úplně katastrofální to také není).

Chladiče pro Socket A - část 1.
Jumper, konektor napájení, konektor regulátoru.

 Instalace

Chladiče pro Socket A - část 1.

Instalace překvapivě nebyla těžkým zápasem, jak jsem původně předpokládal. Spona má 3 kotevní očka na každé straně a i přes její kratší dosah jí lze přes socket přetáhnout poměrně jednoduše (záměrně neříkám lehce). I když je Volcano 11+ pekelně těžké, sedí na patici jistě, pohyb je téměř vyloučen. Pasiv V11+ se nad paticí sužuje na 7x7cm, tudíž místa v okolí je dostatek.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Ve všech případech je místa dostatek.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Nainstalovaný 5,25" regulátor.

 

Následuje starší sourozenec v podobě Volcana 9.

{mospagebreak title=Thermaltake Volcano 9} 

Chladiče pro Socket A - část 1.

Po Volcanu 11+ logicky následuje Volcano 9 … tedy logicky vlastně ani ne. U Thermaltake nastalo lehčí zmatení pojmů. Od názvu Volcano 9 by asi každý čekal nástupce úspěšné 7+, ale není tomu tak. Volcano 9 je de facto vylepšená 7 (bez plus) doplněná o větrák Smart fan 2 dnes používaný na Volcanu 11+ (kdo se v tom má vyznat :-). Chci tím pouze říct, že v pojmenování chladičů došlo k faktické záměně modelu 9 a 7+. Od devítky bez celoměděného pasivu tedy neočekávejte totéž, co od dražších modelů 7+ a 11+.

Baleni

Chladiče pro Socket A - část 1.

Žlutá krabička vás na první pohled upoutá sebevědomým textem "SMART & SILENT VOLCANO 9". Je zajímavé, že novější Volcano 11+ (která je rozhodně víc smart & silent než zmiňovaná 9) se už ničím takovým nechlubí. Inu časy se mění. V balení naleznete minimanuál a sáček s příslušenstvím a (opravdu velice) jednoduchý regulátor/potenciometr. Obsah sáčku je shodný s tím, který se nachází u Volcana 11+. Opět nechybí redukce, tepelné čidlo, jumper a silikonová pasta.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Jednodušší už snad být ani nemohl.

Specifikace

 Thermaltake Volcano 9
rozměry chladiče  80 x 80 x 77,3 mm  
rozměry větráku  80 x 80 x 25 mm  
ložiska větráku  kuličková (2-ball)  
el. specifikace  12 V, 0,2 - 0,7 A  
otáčky větráku  1300 ot/min (při 20°C)    4800 ot/min (pří 55°C)
průtok vzduchu  20,55 CFM  75,70 CFM (!)
úroveň hluku  17 dB(A)  48 dB(A) (!)
použitelné do  Athlon XP 2600+ (?)  
 orientační cena  900 Kč,- s DPH  

Konstrukce

Chladiče pro Socket A - část 1.

Spona se třemi kotevními očky.

Chladiče pro Socket A - část 1.

Pasiv

Chladiče pro Socket A - část 1.

Pasivní část je víceméně dědictví modelu 7. Jedná se o těžký hliníkový monolit s masivním a dobře zapuštěným měděným jádrem. Žeber v klasickém "hřebenovém" uspořádání je 23 a jsou silná s hladkou povrchovou úpravou. Rovina základny měděného jádra je vzorná, patrné jsou však stopy po broušení. Základna je tedy (jak hliníková část) poměrně hrubá. Osobně mě překvapila právě váha pasivu. Oproti Volcanu 11+ je chladič jen trochu větší a téměř stejně tak těžký.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Měděné jádro je rozměrné … a také pouze hrubě opracované.

Větrák

U větráku se moc nezdržíme. Je naprosto stejný jako u Volcana 11+, tedy až na oranžový rám. Smart fan 2 nabízí "vrozenou" podporu pro regulaci otáček, jak potenciometrem, tak automaticky. Co do úrovně hlučnosti tu platí v podstatě to samé jako v případě Volcana 11+, žádná sláva. U větráku Volcana 9 se dokonce při nejnižších otáčkách ozývá velice iritující vrčení, že by vada kusu? Subjektivně se mi zdá zvuk vydávaný Volcanem 11+ svým způsobem "příjemnější". Může za to lepší proudění vzduchu přes měděný pasiv s tenkými žebry a překvapivě také mřížka větráku jedenáctky dělá menší nepořádek.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Smart fan 2

Instalace

Chladiče pro Socket A - část 1.

Po zážitcích s instalací Cooler Masteru jsem se domníval, že už mě nic strašnějšího nečeká, ale jak už to v životě bývá... Ke sponě Volcana 9 mám několik připomínek. Spona se neustále zadrhává o tělo pasivu a klade velký odpor. Sice není větší problém chladič na patici nasadit, ale opět ho sundat, je docela oříšek. Při tomto úkonu jsem si háčky socketu desky pořádně "ostrouhal". Přítlak je brutální. Máte absolutní jistotu, že se chladič nepohne, ale občas máte také dojem, že cpu pod chladičem nemohlo přežít.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Nikde nic nepřekáží.

 

 A nakonec Zalman CNPS5005 Cu a Al.

{mospagebreak title=Zalman CNPS5005 Cu a Al} 

Chladiče pro Socket A - část 1.

Zalman CNPS5005 Al a Cu jsme do testu nezařadili pro jejich zdrcující výkon, jako spíš pro trochu exotickou konstrukci. V nabídce Zalmanu už také pomalu spějí do důchodového věku. Zkratku CNPS lze rozklíčovat jako Computer Noise Prevention System, čímž chce Zalman naznačit, kde leží jeho priority. V případě těchto chladičů však ona pasáž s redukcí hluku překvapivě dost skřípe.

Balení

Chladiče pro Socket A - část 1.

První věc, na kterou by mělo být v případě 5005ek pamatováno, je fakt, že je lze montovat pouze na desky se čtyřmi otvory kolem patice. Chladič obdržíte v nenápadné a pořádně nacpané krabičce. Mimo chladiče obsahuje spoustu šroubů a papírových podložek určených pro instalaci, silikonovou teplovodivou pastu, kulatou nálepku a regulátor otáček větráčku Zalman Fan Mate 1, se kterým se dnes setkáte téměř u každého Zalmanu.

Chladiče pro Socket A - část 1.

Nevýhoda regulátoru je zřejmá na první pohled, regulovat není možné mimo vnitřní prostor skříňě. Regulátor je současně jediným způsobem, jak z 5005ky udělat silent cooler. Napětí reguluje v rozmezí 5 až 11V, maximální příkon dosahuje 6W.

Chladiče pro Socket A - část 1.

Specifikace

Zalman CNPS5005   Cu - měděná verze    Al - hliníková verze 
rozměry větráku  91 x 66 x 70 mm  91 x 66 x 70 mm
rozměry větráku  60 x 60 x 25 mm  60 x 60 x 25 mm
váha  485 g (!)  285 g
otáčky větráku  3000 ot/min   3000 ot/min
úroveň hluku 20 dB(A) 20 dB(A)
 5200 ot/min 5200 ot/min
 36 dB(A) 36 dB(A)
tepelný odpor  0.24 °C / Watt  0.27 °C / Watt
použitelné do  Athlon XP 3400+  Athlon XP 3000+
 orientační cena  1050 Kč,- s DPH  700 Kč,- s DPH

Konstrukce  

Chladiče pro Socket A - část 1.

Pasiv

Chladiče pro Socket A - část 1.
Pohled shora

… je na první pohled úplně něco jiného, než na co jsme zvyklí. Celý "sluníčkový" profil je tvořen různě pozohýbanými a stlačenými měděnýmí (v případě Al verze hliníkovými) plíšky, které uprostřed vytvářejí silné jádro od něhož směřují tenká žebra. Žeber je celkem 60! Povrch mají hladký, ale nacházejí se na nich prolisy. Základna je i přes složitou konstrukci vyfrézována a vyleštěna opravdu kvalitně. Její rozměr není nikterak velký, tak akorát na Athlony XP. Měděné/hliníkové jádro drží na místě dva hliníkové bloky, pro chlazení samotné však velký efekt nemají.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Zalman CNPS5005 Cu

Chladiče pro Socket A - část 1.
Zalman CNPS5005 Al

Větrák

Zajímavě působí umístění větráku. Ten totiž, namísto aby vzduch na pasiv vháněl shora, vzduch odsává plastovým tunelem odspodu pasivu směrem vzhůru. Pokud je větrák na minimálních otáčkách, hluk je taktéž minimální. Pokud přidáte, dá o sobě větrák patřičně vědět. Ve srovnání s box chladičem pak CNPS5005 prohrává. Větrák o rozměrech 6x6x2,5cm se svými 5200 otáčkami za minutu je prostě na Zalman až moc "uřvaný".

Chladiče pro Socket A - část 1.

Chladiče pro Socket A - část 1.

Instalace

Chladiče pro Socket A - část 1.

Základní podmínkou, je existence děr kolem socketu. Tento způsob možná zvítězil právě, kvůli nezanedbatelné váze Cu verze. Ze začátku to vypadá složitě, po pohledu do nepřehledného návodu to začne vypadat velice složitě, v principu je to však naprosto jednoduché. Myslím, že není třeba zdlouhavě popisovat. Chladič lze na procesor pohodlně dotáhnout, stabilita podle předpokladu výborná. Systém pro upevnění je to kvalitní, nicméně otvory kolem socketu nejsou u desek samozřejmostí. Oproti klasické sponě však vítám relativně nenásilný způsob montáže.

Chladiče pro Socket A - část 1.
Na místo náročný není.

 

V príštím díle, který bude následovat záhy, se blíže podíváme na:

  • Thermaltake Silent Boost,
  • Cooler Master Aero7 lite,
  • Zalman CNPS6000 Cu a AlCu,
  • TITAN CU5TB,
  • Thermaltake Volcano 7+,
  • Cooler Master X-dream,
  • Zalman CNPS7000A AlCu a Cu (!).

Měření výkonu a srovnání hlučnosti všech chladičů naleznete ve článku se souhrnnými testy, který bude následovat po dalším dílu s popisem druhé skupiny chladičů.

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
21.11.2003 07:31:42   0.0.0.xxx 33
... moc se tesim na vysledky... fandim Aero 7 lite...)
21.11.2003 08:43:42   0.0.0.xxx 33
Nemate moznost otestovat i Zalman CNPS7000-Cu? Chtel bych opravdu tichej comp a tenhle vetrak ma mit super ucinnost pri minimalnim hluku.. Zvazoval jsem i vodu, ale to je trosku pracnejsi reseni
21.11.2003 09:07:18   0.0.0.xxx 23
je skutecne suprovej - jenom budes muset bejt opatrnej pri manipulaci s casem . mam ho pustenej na 1700ot. a neslysim ho ani nahodou
21.11.2003 09:25:48   0.0.0.xxx 33
v testu jsou zajimave chladice, tak jsem zvedavy...
21.11.2003 09:40:47   0.0.0.xxx 32
Porovnání se 7000(A) CU by bylo zajímavý. Mám ho a poměr výkon / hlučnost je opravdu vynikající. Má ale 2 drobné vady a to je cena a fakt, že se díky velmi jemnému "žebrování" u středu zanáší prachem, což mírně zhoršuje chlazení, jinak není, co vytknout. (občasné vyčištění pomůže)
21.11.2003 10:06:04   0.0.0.xxx 22
Nejak stale nevidim fotky druheho chladice(toho hlinikoveho) co mel byt u boxovaneho bartona? Na ktery odkazujete v uplne prvni casti clanku.. Kam se vam ztratily?
21.11.2003 10:07:14   0.0.0.xxx 22
Mas mit filtr pred nasavanim, ja od te doby nevim co je prach. Jinak idealni kombinace na hluk v PC je podle me: CNPS7000A-Cu + ZM80C-HP + PAPST 8412N/2GL + FORTRON FSP350-60PN(PF), dohromady pekne drahe, ale kdyz se to koupi v zahranici, tak to tak hrozne neni. Jo a kam se na to hrabe vodnik :o)))
25.11.2003 06:42:11   0.0.0.xxx 22
Diky vsem za info Vypada to ze uz jsem se rozhodl. Jen nechapu, proc tady stoji (jak pisi v clanku) kolem 3000,- kdyz venku se prodava pod 50$??? Nejmene jsem ho nasel za 36$ coz dneska dela ani ne 1000,- :-o
25.11.2003 07:40:11   0.0.0.xxx 23
Nevíte (nezkoušeli jste někdo), jestli jde použít ten super tichý Arctic Cooler se Socketem 370 - tj. s Pentiem-III/Tualatin?
25.11.2003 07:51:48   0.0.0.xxx 33
Zdravíčko,
kdyby tenhle test měl u sebe i testy jednotlivých procesorů, bylo by to super. Výše uvedené informace bych zjistil v o krámě. Mám Arctic Cooper Silent s regulací otáček. Startuje na 900 otáčkách a při normální práci má 1800 otáček. Stál mě 450kč. Levnější varianta bez regulace otáček stála 350 kč. S tím co mám má můj barton bez záteže 49 stupňů a po zatížení 52. Mám 2500 taktnutého na 2800. Voltáž je 1,65 voltu. Měl jsem dříve Cooler Mastra s regulací otáček pomocí poťáku. Ten se nasazoval daleko lépe, ale cpu s ním mělo teplotu od 50ti to 55 stupnů. Arctit Cooper Silet je podle mě super. Je fakt tichý. Jen si tak vrní. :o) Fakt Bomba! PS: S Thourbregem XP jsem měl teplotu o 10 stupňů nižší. Resp: Thourbreg rev.B0 1800+ přetočený na 2200. Procesor měl teplotu od 35 do 40 stupnů při max zátěži pomocí testů CPU BURN a pod.
25.11.2003 08:16:44   0.0.0.xxx 33
Na PC Tuningu stale pocut dokola tie iste mena - Arctic Cooling, Thermal Take, Zalman..

Neviem preco je uplne opomijeny Speeze. Pritom taky Speeze Vulture Spin je velmi dobry a hlavne tiez uzasne tichy (20dB) chladic a navyse za ludovu cenu. Spracovanie ziaden sunt ako nejaky Cooler Master...
25.11.2003 08:47:49   0.0.0.xxx 33
To si snad AMD dela prdel, ze odstranenim toho jejich bahna prijdu o zaruku!? Vzdyt zlikvidovanim toho braku z jejich cooleru a nanesenim tenky vrstvicky stribrnyho silikonu na procik se mi podarilo snizit prumernou teplotu prociku o 5°C...
25.11.2003 08:55:36   0.0.0.xxx 33
Naozaj by som uz chcel vidiet porovnanie tychto dvoch chladicov a urcite nie som sam. Prosiiim, mohli by ste to pre nas urobit?
Dik.
25.11.2003 08:57:15   0.0.0.xxx 22
Aby se nejakej chytrak neozval. Ja myslim ze nejdrive popis neni vubec na skodu. A popis je kvalitni a fotografie jedinecne. Tak dobre bys ty chladaky nevidel ani svym chytrackym zrakem woe. To by me zajimalo jak v obchode zjistis pritlak spony, uz vidim jak ti daji desku na vyzkouzeni, chytraku.
25.11.2003 08:58:30   0.0.0.xxx 22
Bohuzel se nam chlaice tohoto vyrobce nepodarilo sehnat.
25.11.2003 09:00:42   0.0.0.xxx 33
IMHO je to nesmysl.
25.11.2003 09:07:50   0.0.0.xxx 33
Používám asi 9 měsíců CoolerMaster CP 7JDIB-0L
pasiv 80x68x53 /na spodku měděná podložka/, větrák 70x70x25, 2700ot., 24dB, v bedně není slyšet.
Po zakoupení jsem chladič rozebral a mezi hliník a měděnou podložku dal stříbrnou pastu. Stejnou pastu i na procesor.
Deska Soltek NV 400-64 /nForce2/, procesor XP 2200+, DDR 512/333 :
Dosažené max. 2241 MHz /13.5 x 166/ - teplota 39-64 stupňů dle zatížení.
Normálně používám cca 2.0 GHz /12 x 166/ - teplota 35-55 stupňů dle zatížení a teploty v pokoji. Pro mojí grafiku FX 5200 není větší frekvence CPU zapotřebí.
25.11.2003 09:11:48   0.0.0.xxx 22
Hehe..Tome tak si me dostal.. mam napsany clanek na to same:o//, ale nestacil jsem ho poslat...
25.11.2003 09:15:52   0.0.0.xxx 33
prosimtě kde sis ho taktnul nějak jsem si tam v tom tvým příspěvku nevšim. Jinak ti můžu nabídnout Sphire za 220 bez DPH a človeče mám stejný teploty jako ty ale při 11*210MHz
25.11.2003 09:22:30   0.0.0.xxx 22
hey jatros kde stojí 7000CU-A 3 litry abych si ho tam nekupoval?? pokuď vím tak je 2500,- max
25.11.2003 09:22:55   0.0.0.xxx 22
No zatrnulo mi, ale ted sem si procet zrucni podminky v LEVI (jednoho z hlavnich distributoru AMD):
http://www.levi.cz/clanek.php?id=261

"Příklady některých typických poškození způsobených uživatelem, která nemohou být akceptována v reklamačním řízení:
Nejsou viditelné známky použití termální pasty - Procesor nesmí být uveden do provozu bez patřičného chladiče a termální pasty, která zajišťuje účinný odvod tepla z jádra procesoru do chladiče. Pokud na procesoru nejsou viditelné zbytky termální pasty, znamená to, že procesor buď nebyl nikdy použit, nebo byl použit bez termální pasty. Procesory, které nikdy nebyly použity nebo byly použity bez termální pasty nemohou být akceptovány jako reklamace.'

Dale:

Nesprávné použití termální pasty

"Obrázek zachycuje chladič procesoru (stranu dotýkající se jádra) se dvěma různými pastami. Růžová pasta byla dodána s chladičem a její použití je doporučeno, zatímco bílá pasta byla přidána navíc. Kombinace termálních past je nepřípustná."
25.11.2003 09:24:47   0.0.0.xxx 22
Pro Brnaky (bacha reklama:o)) - Cooper Silent 2 rev.2 TC maji v Petracompu za 585Kc..-je to nejdrazsi chladic z jejich nabidky:o)-takze ostatni jsou levnejsi... a vazne je tichoucky:o)
25.11.2003 09:28:32   0.0.0.xxx 33
Arctic vyrabi pro pentia radu "Super Silent" - ma podobne parametry jako "Cooper Silenty" - jukni se na jejich stranky.. http://www.arctic-cooling.com/en/
25.11.2003 09:34:21   0.0.0.xxx 32
Ty vole co to máš za teploty. 11*215MHz se mi s Spihrem dostalo i na 64 stupňů. Cena toho větráku je 220,- Bez DPH nebo byla před pulrokem
25.11.2003 09:36:52   0.0.0.xxx 33
Brrrrr tfuj
25.11.2003 09:41:38   0.0.0.xxx 33
...lebo mam 1600+ a Volcano 9. Nie som s nim vobec spokojny. Pri najnizsich otackach akosi "vrci", rovnako ako uviedol autor v clanku, takze to nie je vada 1 kusu. A pri automatickej regulacii sa ten hluk neda vydrzat. Pockam na vysledky testov a kupim si asi novy procak aj s chladicom. Vdaka, ze ste spravili tento clanok. Len ho dokoncite co najskor, lebo ohluchnem
25.11.2003 10:16:57   0.0.0.xxx 33
Mam taky Volcano 9, a naprosto stejnej problem s vetrakem, taky pri nizkych otackach nesnesitelne vrci. Takze to rozhodne neni vada jednoho kusu.
25.11.2003 10:40:18   0.0.0.xxx 33
clanek , ja fandim arctic cooling
25.11.2003 10:41:47   0.0.0.xxx 22
Osobně nechápu proč tvrdíte ze by zdrsnění žeber mělo kladný efekt na chlazení, možná prvních pár dní, než se takový povrh totálně zanese prachem, který se na drsná či speciálně tvarovaná žebra bude chytat jedna báseň.

Naopak u základny, pokud je rovná, mi přijde lehce drsnější povrh spíše jako výhoda, přenos tepla je realizován pastou a tudíž drsný povrh = větší kontaktní plocha.
25.11.2003 10:47:53   0.0.0.xxx 22
na to jak pise u ac ze maji tlusta zebra "na dnesni dobu" je to kvuli tomu aby se teplo od zakladny lepe dostavalo ke koncum , zkuste si napriklad u toho coolermastera co nasleduje po ac zmerit gradient zakladna>konec uvidite ten rozdil
25.11.2003 10:52:13   0.0.0.xxx 23
ale nez tady zacnes placat totalni kraviny pate pres desate tak si aspon z vlaku prohlidni fyziku , LAMO
25.11.2003 10:56:20   0.0.0.xxx 32
Plně souhlasím, slabá žebra neodvádí teplo dobře.
Když tak zpočátku silnější a do délky zeslabovat.
25.11.2003 11:01:56   0.0.0.xxx 33
No jo, ale proč CzechComputer píše žo to jde - viz tady - http://www.czechcomputer.cz/inshop/scripts/detail.asp?ItemID=24674& level=21
25.11.2003 11:02:50   0.0.0.xxx 33
Taky se přimlouvám za porovnání těchto chladičů. Koupil sem si AlCu a chci vědět jak moc sem prohloupil :-)
25.11.2003 11:26:08   0.0.0.xxx 33
Mám teda první verzi Copper Silent 2 TC, ale v tom takový rozdíl nebude. A tvrdit, že není slyšet při 2200 otáčkách? Osobně považuju za neslyšitelné, pokud má (ta moje revize 1) kolem 1200 otáček a méně a je v zavřeném case! Doufám, že to od autora bylo myšleno jako velká nadsázka, protože když se otáčky přibližují 2000/min, je už dost slyšet.
25.11.2003 11:48:35   0.0.0.xxx 33
Článek není špatný, ale něco mu přece jen chybí. Rád bych viděl i testy chladičů Spire (FalconRock ll, QuieTude ll, SkiveStream II™ a WhisperRock lV). Ale především - spona, přítlak, žebrování, leštění, apod. jsou sice zajímavé věci, mě, však zajímá v první řadě účinnost chladiče a jeho hlučnost. Bez srovnání těchto faktorů se stává článek pro mě bezcenným. Doufám, že v dalším dílu tohoto článku se objeví i zmiňované chladiče a především testy i chladičů z tohoto dílu na teplotu a hlučnost.
25.11.2003 11:56:24   0.0.0.xxx 22
Souhlas s tim Spirem, mam FalconRock II ä i recenze tu na nej byli dobre, skoro bych se divil, kdyby se tu neobjevil.
Jinak k tem Spireum... Mozna by stalo za zvazeni FridgeRock. Ale Dal bych mu chladak z FalconRocku... ??? )
25.11.2003 12:01:47   0.0.0.xxx 32
ehm, nedal bych mu chladak, ale vetrak z FalconRocku II... ) Pokud se tam samozrejme necha napasovat.
25.11.2003 12:05:44   0.0.0.xxx 22
Miluju recenze chladičů. Proto miluju PC tuning. Pořád tu recenzujete chladiče. Recenzujete chladiče vybavené motherboardem. Minule tu byl i megatest chladičů vybavených grafickou kartou. Ten se mi obzvlášť líbil. Teď konečně recenzujete i chladiče bez dalších zbytečných komponentů. :-)
25.11.2003 12:19:25   0.0.0.xxx 33
Jaky potenciometr je vhodny na regulaci otacek vetraku?
25.11.2003 12:47:17   0.0.0.xxx 33
Potenciometr je pomerne velka a nespolehliva soucastka, opravdu potrebujete
plynulou regulaci? Doporucil bych spise koupit par miniaturnich odporu,
treba 33, 47, 55 ohmu, precvaknout napajeci vodic, a postupne vyzkouset tyto
odpory, a take jejich paralelni a seriove kombinace. Ja sem kdysi snizil
hukot myho vulkana asi na polovinu 47 ohmovym ctvrtwatovym odporem, ale
myslim ze bude stacit i osminkovej. Jestli trvas na potenciometru, tak
dratak bude nejlepsi, a pouzitelny rozsah serioveho odporu je cca 10-60
ohmu, takze se zarid podle toho.
25.11.2003 12:47:56   0.0.0.xxx 33
Tenhle chladič se za 2500,- bez DPH sehnat nedá. Když neřekneš, kde ho maj za 2500,-, bude všem jasný, že kecáš. Spíš bych to viděl na to, že znáš někoho, kdo ho umí za 2500,- někde ukrást...
25.11.2003 13:02:47   0.0.0.xxx 33
tak to sa mylis, tu ho mas za 2538 SKK aj s danou
http://chladice.skbiz.sk/cgi-bin/wbcgi.exe/chladice/eshop/detail_kos.wbc?kod1=ZAL-7000CU&flag=0&mnoz=1
a to ked si prepocitas na ceske koruny je to pekne lacne
25.11.2003 13:20:29   0.0.0.xxx 33
Tichy a vykonny vetrak, pak nepotrebujes potenciometr.
25.11.2003 13:29:44   0.0.0.xxx 22

No tak ten ovsem neni 7000A-CU, ale pouze 7000CU, tedy nema v baleni ty dva dily na pripojeni na SocketA. Jinak 7000CU maji i v nejdrazsim eschope na svete (TNT) za 1744 Kc s DPH (za cca 370Kc vam tu sponu pro SocketA prodaji), takze proc jezdit na Slovensko?

25.11.2003 13:40:35   0.0.0.xxx 32
Blazen hodte na nej siiiit .... :-)))
25.11.2003 14:33:00   0.0.0.xxx 22
Je to vicemene jenom formalita od AMD. Dulezity je, aby vam procesor vyreklamoval prodejce/distributor a ten na pastu na box chladici kasle. V praxi nikdo nerozlisuje, jestli ten sedej nesmysl na chladici zustal, nebo ne. O zaruku u prodejce tak fakticky prijit nemuzete.
25.11.2003 14:38:47   0.0.0.xxx 22
Kde jsou TEPLOTY z TESTU???
25.11.2003 14:39:53   0.0.0.xxx 33
Narazil jsem na "Zalman CNPS A7000-CU 20-25dB(A) Vollkupfer" - muze to bejt on? Cena 45 EUR.
25.11.2003 14:45:23   0.0.0.xxx 33
Jo to je on, ale za 45€ je pekne drahy. Normalne se prodava do 40 a dovezou ti ho i do CR. Zkus napr www.ebay.de.
25.11.2003 15:02:58   0.0.0.xxx 33
Presne na tohle jsem cekal :-) ...Samozrejme nemohu vyloucit, ze mate dokonaly sluch. Pokud pracujete v absolutnim tichu a mate dokonale odhlucneny zbytek pc, je mozne, ze chladic slyset budete. Proto je tam formulka relativne neslysitelny. Z hromady vsech chladicu se vsak tomuto blizi nejvice. Zas takova nadsazka to nebyla. Mimochodem (soudim podle vaseho sluchu) rozdil mezi revizemi byste jiste poznal.
25.11.2003 15:12:01   0.0.0.xxx 33
Priznavam, mel jsem to do clanku jasne napsat (jeste doplnim). Prvni dva dily jsou popisem vsech chladicu, treti dil bude venovan merenim (vsechn chladicu v testu pritozene). Vase zaverecna dedukce je tedy bezchybna :-)
25.11.2003 15:39:36   0.0.0.xxx 32
popis mi je naprd, staci mi nazov/cena/hodnota v stupnoch celzia pri zatazi... ine nepotrebujem, takze tento clanok je zatial absolutne o nicom
25.11.2003 15:39:48   0.0.0.xxx 22
Diky za doplneni. Nemyslel jsem to jako nevyhodu. Chladice Arctic Cooling jsou celkove velice promyslene.
25.11.2003 15:49:27   0.0.0.xxx 22
Dobry hlod kamo.
25.11.2003 15:50:41   0.0.0.xxx 22
a co tak zapojit vrtulu chladica na 5 alebo 7 voltov? a netreba potenciometre, odpory, strihanie kablikov...
25.11.2003 16:05:51   0.0.0.xxx 33
Ja ho nepotrebuju, jen reaguju na to, ze se neda sehnat za 2500Kc bez dane - pritom kdybych ho potreboval, sezenu ho ani ne za polovic s dani.
Anebo v tom mam chaos, protoze vidim
CNPS 7000-AlCu
CNPS 7000A-AlCu
CNPS 7000A-Cu
CNPS 7000Cu
CNPS A7000-Cu
25.11.2003 16:29:36   0.0.0.xxx 33
To jste mě na jedné straně uklidnil a na druhé znervóznil. Plánuji koupi chladiče na tento týden a nemohu se rozhodnout mezi SPIRE SkiveStream II, ARCTIC C2-type a ARCTIC C3v2-type (jaký je rozdíl v těchto 2?). Můžete mi dopředu říct, který si z těchto 3 vybrat? Nebo je nějaký další mnohem lepší v poměru teplota/hluk? Díky za jakoukoli radu. Od kohokoli.
25.11.2003 16:32:49   0.0.0.xxx 33
doufam ze budete recenzovat i Whisper Rock IV, ten Falcon je snad uz dneska pase, osobne sem radeji sel do Whisperu IV
25.11.2003 17:58:16   0.0.0.xxx 33
Důvod hladkých žeber je jednoduchý - prach. Hrubá žebra se poměrně rychle pokryjí vrstvou prachu, která zhorší přestup tepla mnohonásobně. Proto je výhodnější, aby byla hladká - přestup tepla je sice o něco horší než u hrubých, ale zase kdo má comp v prachotěsné místnosti....
25.11.2003 18:06:12   0.0.0.xxx 33
Neuvedení Zalmanu CNPS-7000A-Cu považuji za jasnou diskriminaci v testu,díky které ani nemá cenu pokračovat v testu.
Jedná se o chladič jehož koupi mnoho lidí plánuje a rádo by vydělo výsledky.
Tímto se test stává neobjektivní a řadí se mezy klasické testy spotřebního zboží,kterých jsou všude tucty.
25.11.2003 19:51:00   0.0.0.xxx 32
Připojuji se k výše uvedeným poznatkům. Na plné otáčky šílenej kravál, i na nízkých otáčkách velmi nepříjemný zvuk. Moje vysvětlení - větrák i na nízkých otáčkách znamenitě řeže vzduch. Výrobcem udávaná hlučnost je značně optimistická, v testu na Tomshardware udávají cca 70dB!
25.11.2003 20:32:19   0.0.0.xxx 22
Kde jste přišel na nutnost poskytovat dvouletou záruční lhůtu ? Ta se vztahuje na spotřební zboží, což dle mého nesplňují nejen chladiče CPU, ale všechny vnitřnosti.
25.11.2003 20:32:40   0.0.0.xxx 22
No je to Díl 1., třeba bude v dalších dílech..... Přeci jenom ta cena je fakt strašná, to už ani nejde o účinost, je to škoda peněz.
25.11.2003 20:55:54   0.0.0.xxx 23
Co vy v tom hned nevidite. Do budoucna Cu verzi na pct s velkou pravdepodobnosti uvidite (100% vam to ale slibit nemuzu)a bude srovnavan se sobe rovnym (osobne bych si pral vodik od aquacoolu). Do tohoto testu nam to z ruznych duvodu nevyslo a ano, cena by byla extremne diskriminujici. Spotrebnim zbozim se prosim neohanejte :-)
25.11.2003 21:26:44   0.0.0.xxx 33
Opravdu si myslíš, že jsou výrobci chladičů (Arctic Cooling Cooper Silent 2, Thermaltake Volcano 11+) takový amatéři, kteří perfektně vyleští žebra chladiče, ale se základnou si už neporadí? Možná tě to překvapí, je povrch je zdrsněný záměrně, o čemž jasně vypovídá fotka základny Volcana 11+. Původně byl povrch zrcadlově hladký (spodní proužek) a nasledně byl zdrsněn.
25.11.2003 22:47:34   0.0.0.xxx 33
chip CPU ma definvanou plochu a je temer dokonale hladky, kdyz na nej polozis frezovanej Al, tak se bude primo dotykat nejvis s 50% a mezery bude dohanet poasta - pokud tam polozis lestenej Al tak se bude dotykat primo 85-99,9% povrchu Al.

Kazdej prechod tepla mezi materialama strasne brzdi odvod tepla. aby to fingovalo jak rikas musela by bejt pasta neuveritelne jemna a plna stribra a procha jak chladice tak CPU bejt tak 20x vetsi (muj odhad - nejsem fyzik;-)
26.11.2003 02:03:16   0.0.0.xxx 22
Neni to blbost, v nekterych obchodech (nebudu jmenovat) je to uvedeno, ze pokud sundate ten nesmysl z boxovaneho chladice tak o zaruku prijdete :o(
26.11.2003 05:59:59   0.0.0.xxx 33
Můžu jen potvrdit, drátovej potík není problém, používám pro sychr silně předimenzovanou 7W potvoru o tuším 300 ohmech a jsem schopnej plynule regulovat jakejkoli větrák od nuly až do plnejch otáček bez potíží...
26.11.2003 07:59:34   0.0.0.xxx 33
V tom pripade to svedci o kvalitach takovejch prodejcu. Kdyz to vyrobci a nasledne i distributorovi nevadi, tak to je ze strany prodejce hazeni klacku pod nohy... No nic, kdyz se u jednoho prodejce spalim s opravnenou reklamaci, tak holt priste zkusim nakupovat pres nekoho jinyho...

Zda se mi ze soucasnej marketing prodejcu se zameruje na lakani novejch zakazniku, ale prave takovymhle neopodstatnenym pristupem kasle na to jak si stavajici udrzet...
26.11.2003 08:01:37   0.0.0.xxx 22
:o) Fuj to je, ale bliz ke zdroji bych se asi nedostnal...
26.11.2003 08:03:57   0.0.0.xxx 22

Existuji pouze tyto varianty:


CNPS7000-AlCu
CNPS7000-Cu
CNPS7000A-AlCu
CNPS7000A-Cu


A to A znamena, ze jsou i pro SocketA a ne jenom pro P4 a AMD64.

26.11.2003 10:31:41   0.0.0.xxx 32
souhlas ,ta pasta ma totiz oproti kovu mnohem vetsi tepelny odpor
26.11.2003 11:10:28   0.0.0.xxx 22
nazdar starej znamej.-) ja ho mam taky:-) alespon predpokladam ze ho masi ty:-)
26.11.2003 11:59:44   0.0.0.xxx 23
Ale ten konektor na mobo je 12V. Me prislo jednodussi palit nejakejch par miliwatu na seriovym odporu, nez tahat dalsi drat tam kam se normalne nema.. Navic riskujes ze se ti vetrak na 5V vubec neroztoci.
26.11.2003 12:25:46   0.0.0.xxx 33
Tento tah považuji za diskriminaci Zalmanu a matení čtenářů. Pokud stanovíte cenový limit, dobrá, ale netvrďte mi, že nejlepší Zalmany do 2000Kč pocházejí z letité série 5000. Do 2000 je možné sehnat i zástupce série 7000, sice ne ty nejlepší, ale AlCu rozhodně. Nedávno jsem si všiml, že 7000Cu byl v akci a do tohoto "limitu" by se také vešel. Samotná existence cenového limitu podložená argumentem vodního chlazení se mi nezdá přesvědčivá. Kvalitní měděný chladič je totiž mnohem bezpečnější, než vodní chlazení. Pokud skutečně nehodláte do recenze zařadit novější typy, než prastarou sérii "5000", tak mi nezbývá, než článek považovat minimálně za předpojatý a neobjektivní.

Možná je to subjektivní dojem, ale zdá se mi, že se snažíte protlačit Thermaltake.

o ceně zalmanů 7000 jste doslova napsali:
"to je podle nás (vzhledem ke konkurenci a cenám vodního chlazení) prostě příliš"

Na Zalman je to příliš, ale koukám, že na Thermaltake ne...

Aktuální ceny TNTrade s DPH pro koncového uživatele:

Volcano11+: 1770Kč s daní
7000A AlCu: 1825Kč s daní

Těch 50Kč je je tak neúnosných, že se kvůli nim vyplatí jít do Volcana11, které má nesrovnatelně horší poměr cena/hlučnost; cena/výkon i výkon/hlučnost ?!?
Na něco podobného jsem opravdu hodně dlouho nenarazil.
26.11.2003 12:49:16   0.0.0.xxx 33
A co to prosím Vás je?
Myslíte si, že při koupi chladiče nejste v postavení spotřebitele?
A navíc, logicky, tento výrobek se používáním přece taky "spotřebovává".
(nenechytejte se prosím nidko poslední věty, jako bych to už viděl)
26.11.2003 14:34:03   0.0.0.xxx 33
Chlapi, neblbnete a dejte do toho testu ten celomedeny Zalman taky! Staci si precist prispevky lidi tady, vetsina to chce, vime, ze se da privezt z venku za cenu POD 2000,- tak se ridte pranim svych ctenaru a my vas za to budeme mit jeste radsi! Zatim mi to Vase jednani pripomina trosicku male nastvane decko, ktere si dupne nozkou a krici: "Ne a ne a ne! My tam ten chladic nedame, kdybyste se rozkrajeli!!!" Copak tohle delaji seriozni noviny (kterymi podle mne jste)? Btw, zkuste si vyhledat ten chladic treba v Polsku na google.pl, budete prekvapeni, o kolik nas tady TNTrade "ojebava" ... Diky!
26.11.2003 14:36:14   0.0.0.xxx 33
nez souhlasit s nazorem, ze neuvest cenu u vsech je minimalne "hodne zvlastni". Videl bych to uvest ji bud u vsech, nebo u nikoho a pak se ani nezminovat, ktery je drazsi nebo levnejsi.

Jinak, jestli se Vam nepodarilo sehnat ho do testu, stava se, samozrejme. Proti takove informaci nema podle me nikdo co "virit vodu". Pokud Vam neveri, ze se Vam ho skutecne nepodarilo sehnat, jak muze verit vasim testum a vysledkum a pokud neveri jim, proc sem leze a proc to vubec cte? )

Navic mam pocit, ze se tu az moc hyri pojmy jako "Diskriminace Zalmanu", "Neobjektivnost", "Preferovani toho ci onoho" apod...

Diskriminace Zalmanu: Zatim to NENI TEST, ale POPIS a navic VYROBKU a NE FIREM (navic jeste zdaleka ne vsech!).

Neobjektivnost: Vyrobky navrhuji LIDI (dobra, vytvareji je STROJE, ale ty zase nastavuji a o ty se staraji LIDI), pouzivaji je LIDI a testuji je LIDI. Takze kazdy vyrobek je od sveho zrozeni do sveho konce ve sluzbach LIDI. A lidi jak znamo JSOU NEOBJEKTIVNI, protoze kazdy z nas je jedinecny. Kdyby to tak nebylo, popreli bysme zakladni vlastnost LIDI a prestali bysme byt LIDMI! Proto NIKDO NIKDY nestvori 100% OBJEKTIVNI popis, natoz test.
(A pokud ano, bude to zmet cisel a tabulek a bude to tak uzasne "zazivne", ze skoro nikoho ani nenapadne aby se tim zabyval a cetl to)

Preferovani: Subjektivni dojem ctenare, ktery cetl "Neobjektivni popis" vyrobku napsany redaktorem, ktery se snazi zlepsit ctivost sve prace volnejsim stylem psani, diky cemuz se nevyhne pouziti subjektivnich dojmu, pocitu a nazoru.

Je to docela zamotany kruh, ale zaplat panbuh za nej, jinak by tu PCtuning nejspis ani nebyl. )

Tak takhle nejak to vidim ja.
26.11.2003 15:21:48   0.0.0.xxx 32
Ja se taky pridam s zadosti o recenzi Zalmnanu 7000A-Cu. Je drahy. Ale myslim ze by bylo velmi zajimave srovnani s Al-Cu verzi. Nikde jsem takove srovnani nenasel. Taky spousta lidi premysli o jeho nakupu. Takze jeste jednou prosim o zarazeni 7000 Cu do pristiho Testu. Dekuji
26.11.2003 15:53:43   0.0.0.xxx 22
Mam tento chladic uz treti mesic, je proste perfektni, nelituju jedine koruny co me stal (u zlodeju z TNT).

MB Asus A7N8X Del.2.0, Barton 2500+@210*11=2310MHz, Vcore=1.825V. Otacky stredni kolem 1900rpm - chladic NENI slyset. Teplota (BIOS, MBM5, AsusProbe): idle 32°C, prime95 po pul hodine 46°C, zavreny case Chieftec 2*in&2*out 80mm vetraky@5V.

Jedine co v PC slysim je harddisk IBM, az ho vymenim za barcu tak neuslysim nic;)

Myslim si ze tento chladic je zajimava alternativa k obycejnejsim vodnikum, pro me je podstatne ze se o nej nemusim starat, menit vodu atd. Az budu menit na AMD64, koupim jen ty vecicky kolem uchyceni a vim, ze tento zalman si s uchlazenim nejakeho Athlona FX hrave poradi. Ten, kdo si ho dokaze poridit z ciziny, by nemel vahat - momentalne je to optimalni reseni i z pohledu cena/vykon.

Proto se i ja primlouvam za zarazeni medene sedmitisicovky do testu.
26.11.2003 16:24:11   0.0.0.xxx 22
Prominte, ale uz jste uplne mimo. Nechapu, na jakem zaklade usuzujete, ze se jedna o nejaky promo clanek na Thermaltake. Uz jste cetl zaverecne hodnoceni? Ne?(ani jste nemohl) Prozradim vam jednu jeho cast. Volcano 11+ jsou podle mne vyhozene penize. Mimochodem ten dodatek o cene se tykal pouze Cu verze (cena pres 2700,-, vy byste jiste sehnal i za 1999,-). O cene Al-Cu verze nepadlo ani slovo (cely odstavec se tyka Cu verze, myslim ze to slo pochopit), proto nemusite nic slozite pocitat. Zbytecne delate slozite zavery na zaklade vasi "osobite" interpretace. Take me prekvapuje, jak mate neustale paranoidni predstavu, ze v kazdem pripade musi byt test zamerne zkresleny. Uprime je v pozadi mnohem jednodussi, nez si myslite. Vazne tu na vas cele dny nevymyslime komploty, tezko uverit, ze ano?

Ovsem zaverem musim take priznat, ze ona zminka o financnim limitu byla ode mne docela zbytecna a nepresvedciva (zrodila se ve 4 hodiny rano a to uz kolikrat neodhadnete dusledek toho co pisete). Zaverem: ted to sice nevyslo, ale Cu verze se na pct dockate (do te doby si prosim zvolani o diskriminaci nechte pro sebe).
26.11.2003 16:28:54   0.0.0.xxx 33
Vykaslite sa na Zalmnan 7000A-Cu, ten je prilis drahy. Podla mna je zbytocne kupovat taky drahy chladic, zvlast ak dost casto menite CPU. Povedzme ze kupite CPU a po roku ho vymenite, a kto z vas vie povedat ake patice a vobec CPU tu za rok budu a aky budu potrebovat chladic. S kupou noveho CPU budete stejne s najvacsou pravdepodobnostou kupovat novy chladic. Takze teraz si zoberte kalkulacky a rozpocitajte si tu cenu toho Zalmana na jeden den v jednom roku (predpokladana doba pouzivania toho chladica). Mna by ovela viac zaujimal napr. taky test SPIRE SkiveStream II (celomedený - poniklovaný) za cenu 61Kč s DPH. A este odkaz tym co tu tak kricali ze toho Zalmana vedia kupit v zahranici lacnejsie nech si teda jeho test aj najdu na nejakom zahranicnom serveri. Ja si totizto myslim ze nie vsetko co je drahe musi nutne aj najlepsie chladit, dobre a ticho chladit sa da aj pomerne lacno. Ono totizto ked si to dobre zo vsetkych stran spocitate, ako nakupna cena, doba pouzivania, a vsetky poziadavky vs cena a tak podobne zistite ze ekonomicky ten Zalman na tom bude asi horsie ako napr Spire alebo aky len chladic chcete i ked bude napr o 3dB hlucnejsi a 3 stupne horsie chladit.
26.11.2003 16:59:17   0.0.0.xxx 33
Hihihi, tak na tomto som sa celkom dobre pobavil, citujem:

"Osobně mě překvapila právě váha pasivu. Oproti Volcanu 11+ je chladič větší a téměř stejně tak těžký." (napisane v clanku o Volcano 9)

No to bude asi tým ze Volcano 11+ je Cu cele a Volcano 9 je Cu+Al a ako je zname Cu ma vyssiu mernu hmotnost ako Al, preto ta takmer rovnaka vaha ale vacsia velkost u Volcano 9 - je tam Al ktory je pri rovnakej hmotnosti samozrejme objemnejsi, ze!
26.11.2003 18:11:06   0.0.0.xxx 33

Co to tu sereš za sračky o Spire a Zalman ??? Si vůbec normální ??? Vyděl si někdy testy Zalmana 7000 ??? Asi ani nevíš jak vypadá protože jinak by si tady nemohl vytahovat ty levný krámy co jsou úplně na ho*no.Chci slyšet hluk motoru od Spire v porovnání se Zalmanem po roce používání,pokud ti ten Spire tak dlouho vydrží ;)

26.11.2003 18:16:02   0.0.0.xxx 33
Já se podívám na jednotlivé články a vidím 3stránky Thermaltake z toho 2 Volcano 11+ ??? To mi přijde,že to zavání nadržováním.Sem zvědav kdo další bude mít 3stránky
26.11.2003 18:20:28   0.0.0.xxx 32
to uchytenie som trochu nepochopil.to sa urobia diery do dosky?alebo sa tam nejako prilepia tie redukcie??
26.11.2003 18:34:21   0.0.0.xxx 22
Je to ciste popisna veta, ktera obsahuje informaci o velikosti a velke vaze.

Kolik znate Al-Cu pasivu, co vazi temer pul kila? Z sesti takovych, ktere tu mam, je V9 pri priblizne stejnych rozmerech nejtezsi. Nevim, proc mi vysvetlujete, ze med ma vyssi hustotu :-)
26.11.2003 18:45:31   0.0.0.xxx 22
Normalny som. Testy Zalmana 7000 som videl -> a ako vizera teda viem. (napr. tu http://www.datafuse.net/7000acu.php) To ze Zalman je super vobec nepopieram, len tvrdim ze ta cena je prilis vysoka na to ze to budem pouzivat mozno rok a potom to komusi strelim mozno za dve stovky a este budem rad ze som sa toho zbavil. Alebo este inak je to moc i vzhladom k tomu ze je to totalne blbe zariadenie, nic ine nez par plechov a sprosty ventilator s minimalnou elektronikou, naproti tomu za tu cenu kupim uz aj najlacnejsi cca 40GB HDD co je podstatne zlozitejsie zariadenie i na vyrobu -> nezda sa ti ze je to trochu divne. Moj zaver teda je ze ta cena je velmi nadsadena a vyrobcovia nas takto chcu co najviac osklbat a my sa ako sprosty osklbat nechame. Keby stal tak do 1000 tak ho beriem i ja, tomu teda ver. Len tak mimochodom a ty si Spire vobec v zivote videl a videl nejake testy ked sa tu tak rozkrikujes?
26.11.2003 18:48:46   0.0.0.xxx 23
tie diery v doske musis mat od vyrobcu, ak nemas, mas smolu
26.11.2003 18:49:21   0.0.0.xxx 33
Deska musi mit kolem socketu diry (od vyroby samozrejme), jinak chladic nainstalovat nejde. Problem je prave v tom, ze diry kolem socketu nejsou u vsech desek. Pak uz je to nejom o sroubovani a dotahovani. Redukce prisroubovat zespodu k desce, pak nasadit chladic a do redukci dotahnout strouby s pruzinami (pro pritlak). Doufam, ze mi rozumite.
26.11.2003 18:52:26   0.0.0.xxx 33
to bolo vysvetlene pre tych co to nevedia, aby im to skorej doslo ;-) (alebo vobec doslo)
26.11.2003 19:06:28   0.0.0.xxx 33
Tak to potom diky :-)
26.11.2003 20:10:25   0.0.0.xxx 33
a je to asi nejlepší systém uchycení jaký dnes může být
27.11.2003 08:03:52   0.0.0.xxx 33
Mam podobny, ne-li uplne stejny nazor jako "grdt" a "Killer of Global...". Zalman je moc hezky,zajimave technicky reseny, ale za ty penize ze by poskytl neco super...nehlede na to, abych ho pro lepsi cenu shanel nekde za hranicema. kazdy ma svuj konicek,nekdo Zalmana a udela pro nej cokoliv,ale ja nedam penize za "hloupy" chladic, to radsi budu pouzivat Speeze VultureSpin za 300,-, stejne to za rok za dva vymenim i s CPU. Jinac jsem na testy koukal po ruznych webech a ma teorie se vicemene potvrdila... Muj nazor. CZus.
27.11.2003 08:58:46   0.0.0.xxx 32
Mě spíš vytočilo to, že od Thermaltake recenzujete 3 nejnovější chladiče a od Zalmanu zástupce série staré tak, že už ji v běžných obchodech ani nenabízejí.Ą
Že jste se zmiňoval o verzi CU vím, ale opravdu nezní věrohodně, když vezmete v úvahu nejlepší chladič tohoto výrobce, řeknete, že je příliš drahý a tudíž budete recenzovat zástupce z nejstarší dostupné série.

(Ty 4 hodiny ráno, to znám, takže tu cenovou hranici budu brát s rezervou :-)

Pokud tedy zařadíte libovolný Zalman ze série 7000, či 6x00 tak se omlouvám, že jsem vyvodil ukvapený závěr. Vlastní recenze (či preview) se mi líbí, ale nezdál se mi výběr chladičů do článku. (A to nejsem sám, je jsem to jako první rozvedl.)

PS: Dík za vysvětlení! A hlavně klid! :-)
27.11.2003 09:45:10   0.0.0.xxx 22
Ja se musim smat... Nejzivejsi je tady diskuze o Zalmanu 7000Cu - jestli se vyplati, jaky ma vykon, hlucnost atd. atd. - a vsemu tomuhle by redakce ucinila pritrz, kdyby ho do toho testu zaradila UZ TED, ne az za tri tydny s vodnikama... Je to preci vzduchovy chladic, nebo se mylim?
27.11.2003 09:48:54   0.0.0.xxx 22
Píšete, že budete testovat Zalman CNPS7000A AlCu, ale na stránkách Zalmanu píšou, že je řada CNPS7000 nekompatibilní s ABIT NF7-S v2.0 To mě právě odradilo od koupě tohoto chladiče.
27.11.2003 10:00:19   0.0.0.xxx 22
Je to docela problem s tou kompaktibilitou, ja mam ASUS A7N8X Deluxe a tam je pouze problem s tim, aby jsi nemel zdroj prilis blizko MB. Ale pak jsou MB treba od Solteku nebo od MSI, kde nejde dat na skoro zadny.
27.11.2003 10:26:28   0.0.0.xxx 23
Podla mna ten jumper ma zmysel - napr.: pri dolezitom PC sa ten jumper nasadi a skrinka sa zamkne. Potom ma spravca PC istotu, ze aj ked sa niekto hral s potenciometrami nezhori CPU.
27.11.2003 10:41:32   0.0.0.xxx 33
Podla mna by Ti stacil Arctic Copper Silent 2 TC - ja ho nikdy(ani ked je system zahriaty) nepocujem.
27.11.2003 14:58:31   0.0.0.xxx 33
Musim potvrdit, mam ho tedy jen tyden, ale je opravdu tichy...
Ale teplota je v kompu vyssi nez driv, budu se muset mrknout, jestli jsem nedal moc (nebo malo) pasty ;)
27.11.2003 21:42:08   0.0.0.xxx 33
Ja mam ten copper silent 2 TC
XP2100+ / 2700+ {2125mhz}+1.675V -> idle: 45°C, load: 51°C
28.11.2003 16:40:29   0.0.0.xxx 32
Asi se pouziva pri maximalnim overclockingu (tedy pokud se to tyka chlazeni vzduchem). Chladic neceka az se procik zahreje, nebo rovnou spali, ale hned ho pekne chladi. Clovek si pak muze POSTnout pekna cisla a mit z nich radost a vsem se pochlubit - nebo dokonce provest nejake testy a pochlubit se jeste vice. A potom te jumper zase dat pryc a komp normalne pouzivat.
28.11.2003 17:25:42   0.0.0.xxx 22
speeze = spire?? mi nerikejte ze vam v impactu nepujcili
28.11.2003 17:31:08   0.0.0.xxx 22
falcony sou porad dobry... ) FR II bych v testu videl mooooc rad.
28.11.2003 17:35:48   0.0.0.xxx 23
i kdyby mi ten spire za rok odesel, tak si koupim klido za 270 kc zase novy... a muzu to tak delat jeste 5 let ez se mi cenou vyrovna Zalmanovi.

Kdybych na zalmana mel, sel bych do nej. pokud ale mam napnuty rozpocet na komp, pak je sileny davat 1500 do chladaku procaku aby to spickove chladilo a bylo spickove tichy. tech par stupnu navic uz procaku nic neudela. je jedno jestli mam 50 nebo 35 stupnu kdyz mi to bezi stabilne... a 1-3 dB v rozdilu chladicu stejne smaze vysokootackovej disk..
29.11.2003 20:18:47   0.0.0.xxx 33
Kolik stoji ten Zalman o kterem tady vsichni mluvi? Mam 2000+ BOX a ma prez 60 stupnu bezne, chci koupit novy chladic, ale takovy, ktery mi bude fungovat i na treba 3200+ a bude tichy. Diky
30.11.2003 12:04:39   0.0.0.xxx 33
V CR nevim, nicmene v Polsku ho koupis za cca. 190 zlotych a tady v Anglii je k mani za nejakych 40 liber. Doma se to pry nevyplati kupovat, pac TNTrade na nich dost ryzuje... :-((
30.11.2003 13:45:22   0.0.0.xxx 33
Opravte si tam ty nazvy chladicu Coolermaster - ma tam byt coPPer ne cOOper. (vzdyt to mate velikymi pismenky i na tech vyfocenych krabickach).
1.12.2003 11:57:30   0.0.0.xxx 32
Viz. SUBJ
OK, som zakompletne vysledky v druhej casti, ale zatial by som prvu doplnil / nedaval na web. Inak nema to zmysel/ NEMA ZAVER. Nemozem napisat (squely) clanok s tym, ze to podstatne sa dozviete coskoro.
Berte to ako podnet. Inak ste super a mate SPICA testy!
Dik
Peter
www.lentus.sk
1.12.2003 14:37:00   0.0.0.xxx 23
No problem je v tom, ze redakcni system tady na pct umi max 14 kapitol na clanek a to se proste nidky nemuze vejit, musime tudiz delit a jedinej zpusob, jak zachovat logickou strukturu, je tohle. Bohuzel. Jinak samozrejme chapu, co tim myslite.
1.12.2003 14:57:08   0.0.0.xxx 22
Taktnul jsem ho změnou násobiče.
Páč je ten můj barton má otevřené.
Mimochodem nemáš náhodou Thourbrega ?
Podle mě je teplota 50-55 supňů na Bartona dobrá.
S Thourbregem jsem měl teplotu o 10 stupňů nižší.

A pro po...jde tu taky o hluk.
Možná by se ten procesor dal ještě více chladit, ale hlučnost by asi hodně vzrostla ne ? Teď se ten větrák točí okolo 1800 set otáček.
14.12.2003 14:26:56   0.0.0.xxx 22
Chtel jsem se zeptat jestli mate nekdo tento chladic na desce MSI 745Ultra??? jde mi o to jestli se tam bez problemu vleze??!!:-) predem dekuji za odpoved... nejlepe mejlujte!
23.12.2003 19:54:27   0.0.0.xxx 22
Ted jsem si koupil tenhle chladic a jsem s nim celkem spokojeny.Jednak neni slyset(je prervan vetrakem od grafiky) a chladi taky celkem slusne(o neco lepe nez 5000 otackovy coolermaster). Ale mam jeden neprijemny problem a to ze pri spusteni compu se vetrak otaci pomale a bios mi pak hlasi ze se netoci vubec a musim odmacknout klavesu ze chcu pokracovat. Kdyz jsem se podival do biosu tak tam preblikavaly otacky mezi 0 a 1300 rpm (pritom ma mit 1400-2800 rpm). Po zahrati se otacky zvyssi a uz je to v pohode ale po startu kdyz je comp vychladly tak to furt hazi tu otravnou hlasku. Jinak mam desku MSI KT3 Ultra.
6.1.2004 10:24:46   0.0.0.xxx 33
Mám Athlona 2000XP+ a bez problému chladím 42-45 stupňů Celsia. Co se týče hluku je o hodně tiší než menší větrák na grafice. Nevíte jaká vhodná taktovací frekvence pro tenhle CPU a chladič?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.