Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition

Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition | Kapitola 2

Z. Obermaier

Z. Obermaier

14. 6. 2016 03:00 119

Seznam kapitol

1. GeForce GTX 1080 Founders Edition 2. Stabilita taktů FE karty 3. Stabilita taktů – 12 her 4. Nový GPU Boost 3.0
5. Teorie taktování 6. Taktování v praxi 7. GTX 1080 pod vodou 8. Závěr a doporučení

V dnešním článku se podíváme taktování Pascalu, neboli čipu GP104 na kartě GeForce GTX 1080 Founders Edition. Proti Maxwellu je zde několik novinek. Prozkoumáme také chování karty v reálných hrách, ověříme tolik diskutované chování boostu a vyměníme chlazení. Těším se můžete na výsledky s vodním blokem.

Reklama

Stabilita taktů FE karty

Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition
i Zdroj: PCTuning.cz

Několik dní po uvedení se v recenzi na Tom´s Hardware a poté v diskusích objevila informace, že pokud se karta zahřeje, neudrží vysoké frekvence (nad 1,76 GHz) a padá k základním taktům.

Je zvláštní, že si toho nevšimli i ostatní recenzenti při uvedení, jelikož spousta webů dnes nechává karty před testem zahřát, jelikož už u minulých generací byl výkon jiný (frekvence) u krátkodobých testů a při řádně zahřáté kartě. To je u principu, na jakém Boost pracuje zřejmé. Nemusí to být nesmysl, možná jen někdo dostal kartu, na které byla hůře nanesená pasta.

Referenční karta od Nvidie, kterou má Adam Vágner, má totiž také o něco nižší takty s boost a v intenzivní dlouhodobé zátěži se umí dostat i na základní takt. Ale i tak na tuto frekvenci karta spadla až ve statické scéně v Crysis zvolené záměrně k podobnému týrání karet – herní obdobě „FurMarku“:

Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition
i Zdroj: PCTuning.cz

Při běžném hraní podobnou scénkou jen proběhnete a na dlouhodobou zátěž tohoto typu nenarazíte. Každopádně to vypadá, že některé kusy jsou prostě horší, a jiné lepší.

Velkou roli hraje i okolní teplota, karta totiž balancuje na hranici obou limitů současně – častěji ji brzdí limit spotřeby, ale zároveň je teplota jen o 1-2 °C nižší než limitních 83 °C. Za těchto okolností stačí mít v místnosti o 2-3 °C víc, místo limitu spotřeby nastoupí limit teploty a boostu se začne chovat jinak.

Tento fenomén jsem tedy vyzkoušel jako první...

První obrázek ukazuje průběh v Unigine Heaven 4.0, který jsem použil i jako „zahřívač“ karty pro další měření. Nastavení aplikace bylo na „Ultra“, tedy vše na maximum při rozlišení 2560×1600. Karta byla nastavená na 100 procent TDP, a limity TDP i teploty spojené – tedy default bez žádných změn. Teplota karty je ve stavu zahřátí kolem 82-83 °C, ventilátor jede průměrně na 54 % a frekvence karty kmitají mezi 1759–1810 MHz. Nvidia uvádí typický Boost na 1733 MHz, což bylo s rezervou splněno.

Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition
i Zdroj: PCTuning.cz

Po prvním testu, jsem nechal Unigine běžet v nekonečné smyčce asi 35 minut (všimněte si časového razítka v průbězích). Pak jsem znovu spustil benchmark. Obrázek ukazuje, že teplota karty je stále 82–83 °C a otáčky ventilátoru držely celou dobu na 55 procentech. Nejdůležitější jsou frekvence, které po téměř čtyřiceti minutách, kdy karta jela naplno, kmitaly mezi 1734–1772 MHz. Ani tentokrát tedy frekvence nespadly pod udávanou hodnotu 1733 MHz, v žádném případě k základní frekvenci 1607 MHz. Benchmark je ale syntetický test, a nedá se říct, že by zrovna s Unigine Heaven karty příliš topily, srovnejme si několik reálných her:

Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition
i Zdroj: PCTuning.cz

Začněme hrou Crysis 3, kterou mám nastavenou na absolutní maximum včetně vyhlazování v rozlišení 2560 × 1600. Testuji level (Mission 2) s vysokou trávou, kde pobíháte mezi vagóny a nedaleká věž vás ostřeluje. Nejdříve jsem hrál jen několik minut, takty začínaly na 1911 MHz a skončily na 1823 MHz. Teplota jádra 82 °C, otáčky ventilátoru 53 procent. Poté jsem si dal nesmrtelnost a stoupnul si za vagón, kde mne věž netrefila pokaždé a nechal počítač běžet 30 minut. Frekvence stále držela mezi takty 1797–1810 MHz, nikam níže neklesala.

Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition
i Zdroj: PCTuning.cz

Poté jsem nastavil TDP na 120 % a nechal Crysis 3 běžet dalších 20 minut. Otáčky ventilátoru se dostaly až k 59 %, teploty se držely stále na 84 °C. Tentokrát už frekvence jádra nijak nekmitala a držela stabilních 1823 MHz po celou dobu.

Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition
i Zdroj: PCTuning.cz

Stejné je to i u hry Battlefield 4. Při chvilkovém hraní frekvence začíná na 1911 MHz a po pár vteřinách klesá na 1823 MHz a tu drží. Po dvaceti minutách je frekvence 1810–1823 MHz. Tedy podobný scénář jako u první hry.

Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition
i Zdroj: PCTuning.cz

Situace se nijak nezmění ani po zvýšení TDP limitu na 120 procent. Frekvence pevně drží na 1823 MHz, podstatně se ale navýšily otáčky ventilátoru. Z 55 procent na 65 procent. I to je stále snesitelná hodnota, ale o kartě budete vědět. S dobře odhlučněnou skříní ale neuslyšíte téměř nic.

Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition
i Zdroj: PCTuning.cz

Tímto bych tento první problém shrnul, že u mé karty se neprojevil. Možná, že recenzent, který tento problém měl, opravdu dostal už použitou kartu, nebo vadný kus z nulté série, anebo prostě jen výrazně horší čip. Možná také ovladače v době recenzí nebyly ještě stoprocentní.

Naše karta je plně Retail, jádro bylo vyrobené před měsícem (první týden v květnu). Jak ukazují měření, žádný pokles taktů na základ se nekonal ani po půlhodině hraní her ve vysokém rozlišení. Délka zátěže tedy nehraje zase tak zásadní roli. Karta jela na maximum, takže ani testování pod 4K na to nemůže mít nějaký významný vliv. Frekvence této karty je v plné, dlouhotrvající zátěži v testovaných hrách kolem 1800 MHz, což je téměř o 70 MHz více než říkají specifikace karty o běžném Boostu (1733 MHz).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama