Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition

Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition | Kapitola 4

Z. Obermaier

Z. Obermaier

14. 6. 2016 03:00 119

Seznam kapitol

1. GeForce GTX 1080 Founders Edition 2. Stabilita taktů FE karty 3. Stabilita taktů – 12 her 4. Nový GPU Boost 3.0
5. Teorie taktování 6. Taktování v praxi 7. GTX 1080 pod vodou 8. Závěr a doporučení

V dnešním článku se podíváme taktování Pascalu, neboli čipu GP104 na kartě GeForce GTX 1080 Founders Edition. Proti Maxwellu je zde několik novinek. Prozkoumáme také chování karty v reálných hrách, ověříme tolik diskutované chování boostu a vyměníme chlazení. Těším se můžete na výsledky s vodním blokem.

Reklama

Nový GPU Boost 3.0

Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition
i Zdroj: PCTuning.cz

Základní princip Boostu u architektur Kepler a Maxwell je známý. Karta má základní takt jako odrazový můstek, také má danou z výroby obvyklou (spíše minimální) Boost frekvenci. Například GeForce GTX 980 Ti (Matrix) má základ na 1219 MHz a Boost 1317 MHz. Karta ale běží v náročné zátěži na taktu 1443 MHz. Ofset je v tomto případě 126 MHz. Pokud tedy navýšíte frekvenci o jakoukoliv hodnotu, bude vždy výsledná maximální frekvence vyšší o tuto hodnotu plus ofset. Ofset je totiž pro všechny teploty i napětí stejný.

Pro lepší pochopení příklad: Nastavíme pro jádro +100 MHz, karta tedy bude pracovat na taktu 1317 + 126 + 100 = 1543 MHz, pokud nenarazí na některý z limitů – ať už jde o limit teploty, nebo TDP – pojede na tomto taktu stále. Pojede tedy na taktu 1543 MHz i v situacích, kdy GPU není vytížené naplno (u běžného hraní častá situace) a tudíž je tam ještě prostor k navýšení frekvence a tím i výkonu. Tento okamžik ukazuje obrázek nahoře, Nvidia jej nazývá promarněnou šancí na vyšší výkon.

Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition
i Zdroj: PCTuning.cz

Představte si situaci, kdy karta Maxwell jede na frekvenci 1,5 GHz a hrajete náročnou hru, dojdete do scény, která nevytíží kartu naplno. Boost hlídá teplotu jádra, vytížení pamětí, jádra a hodnotu aktuální spotřeby. V tuhle chvíli čip, který vše hlídá, vyhodnotí, že všechny hlídané veličiny mají rezervu, ale zvýšit sám frekvenci jádra přes nastavený offset nemůže, ta je pevně daná. Vaše karta tedy bude v tu chvíli sice úspornější, ale úspora se nepřemění na vyšší výkon.

To právě Pascal změnil. Ve stejné situaci monitorovací čip na GeForce GTX 1080 zjistí, že máte rezervu a navýší frekvence jádra sám. S tím automaticky také napětí, které je k frekvenci pevně přiřazené. Využití tohoto prostoru k vyššímu výkonu ukazuje druhý obrázek.

Podstatným rozdílem mezi GPU Boost 2.0 a 3.0 je fakt, že u starších karet po startu hry, vyskočí takt na maximum a klesá až s dosažením hraniční teploty, nebo TDP. U Pascalu vyskočí také ihned na maximum, ale začne ihned klesat až na nějakou průměrnou hodnotu, kde má ideální poměr teploty a TDP. Dle zatížení pak takty klesají nebo stoupají.

Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition
i Zdroj: PCTuning.cz

Jádra Kepler/Maxwell mají napětí jádra pevně daná, včetně frekvencí. U GeForce GTX 980 Ti mají všechny základní úsporné profily nastaveno 0,8 V. Výkonový profil pak hodnotu 1,03 až 1,2 V. Karta má dáno, že například frekvence 1,3 GHz potřebuje 1,1V a frekvence 1,4 GHz napětí třeba 1,15V. Kroků je ale jenom několik. Pascal jde ale dále. Už není jen jeden frekvenční ofset, ale desítky ofsetů pro každou frekvenci a napětí. Nvidia rozdělila frekvenční okno od základního taktu k maximálnímu taktu na 80 kroků, pro zjednodušení ale nastavení omezili na laditelných 30 stupňů, každý z nich má dané napětí a frekvenci, která je na tomto napětí stabilní. Napětí na Pascalu už nelze nastavit hodnotou, ale pouze procentuálním navýšením základní hodnoty pro danou frekvenci. Je složité to vysvětlit textem, přiblížíme vám to pomocí obrázků v následující kapitole.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama