Průvodce taktováním GeForce GTX 1080 Founders Edition | Kapitola 6
Seznam kapitol
V dnešním článku se podíváme taktování Pascalu, neboli čipu GP104 na kartě GeForce GTX 1080 Founders Edition. Proti Maxwellu je zde několik novinek. Prozkoumáme také chování karty v reálných hrách, ověříme tolik diskutované chování boostu a vyměníme chlazení. Těším se můžete na výsledky s vodním blokem.
Taktování v praxi
Na takto pokročilé taktování GeForce GTX 1080 se dostanete pomocí dvou aplikací. U obou je ale tento režim taktování ještě v rané fázi vývoje. První aplikací je EVGA XOC Precision. Ale ten je pomalý a pojetí jeho ovládání mi nevyhovuje. Afterburner je mnohokrát lepší, jeho rozhraní je jednoduché, přesně co potřebuji. Pokud jste fandové barviček, i Afterburner má v rukávu skiny barevné a kulaté. Nejprve si povězme, co budete potřebovat a jak systém ovládat, hlavně obrazovku s Voltage/Frequency Curve Editor.
Editor křivky je v Afterburneru skrytý a jen tak jej nenajdete, tlačítko pro spouštění se má objevit později, až budou vychytané mouchy. Také podporuje pouze Pascal, a je jen ve veřejných betaverzích 4.3.0. Zde tedy malá vysvětlivka jak jej používat:
- Editor křivky se spouští pouze kombinací kláves Ctrl+F
- Pokud stisknete Shift, lze myší posouvat celou křivku najednou vertikálně (Basic mód)
- Pokud stisknete Ctrl, lze křivku upravovat tažením za její body (Linear mód)
- Myší také můžete klikat a tahat za všechny body křivky a libovolně je měnit (Manual mód)
- Profil křivky si můžete uložit stejně jako profily v Afterburneru
- Reset křivky do prvotní podoby bez úprav - Ctrl+D
Já jsem pro dnešní článek zvolil klasickou, tu nejjednodušší metodu taktování – Basic. To znamená, že v políčku Core Clock v Afterburneru nastavím takt a celá křivka mé karty se o tuto hodnotu posune nahoru. Osobně taktuji skrze křivku, ale tohle je nejlepší a nejrychlejší způsob pro většinu z vás, ovšem nedá se tak dostat k naprostému maximu karty (a karta může mít i vyšší spotřebu než při pečlivěji nastavené křivce). Pro běžné taktování to postačí.
Taktování GTX 1080
Jak vidíte na obrázku, takt jádra jsem navýšil o 180 MHz a paměti o 350 MHz. Finální frekvence jádra po dvaceti minutách byla byla 2000 MHz (VID 1,025 V). Paměti pracovaly na taktu 11,6 GHz. Výše už karta stabilní nebyla, nepomáhá nic, ani napětí ani zvyšování základního taktu. Jediné co pomůže, je chlazení, které udrží kartu pod teplotou 84 °C. Jak se pak karta chová, uvidíte v příští kapitole.
Výkon po přetaktování
Tohle je naprosté maximum, které jsem z referenční GeForce GTX 1080 dostal s jejím vzduchovým chladičem. Nelze přesně říci, na kterých taktech karta pracuje, jelikož rozpětí je několik napěťových ofsetů, které karta střídá dle vytížení aplikací. Výkon nenarostl nijak zásadně. Po přetaktování je GeForce GTX 1080 o 6 % nad základním výkonem. Podívejme se ještě na průběhy teplot a frekvencí ve hře Crysis 3.
Ve hře je to stejné, nárůst frekvence odpovídá předchozím testům. Zvýšení taktu v Afterburneru o 180 MHz znamená frekvenci jádra 2000 MHz. Hra tento takt bez potíží drží, fps opět stoupla kolem sedmi procent. Tohle taktování ani nestojí za řeč, je vidět, že GTX 1080 už z výroby jede téměř na maximu a rezerva je minimální.