Temu, fejky a další neodolatelné nabídky a slevy
i Zdroj: Microsoft Designer (AI)
Internet Článek Temu, fejky a další neodolatelné nabídky a slevy

Temu, fejky a další neodolatelné nabídky a slevy | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

17. 2. 2024 21:00 45

Seznam kapitol

1. Jak se falšuje 2. Levné až podezřele 3. Zmást a obrat 4. Nakupujte u místních prodejců!

Reklamy na Temu vtrhly na naše sociální sítě – a s nimi gamifikace nákupů, absurdní slevy a fejky všelijakého typu. Na to, abyste si koupili stoprocentní fejk, ale žádný čínský e-shop nepotřebujete!

Reklama

Samozřejmě, má to svoje limity. Kdo je profesionál, bude si kupovat ty značky, které mu osobně vyhovují. Taky bych se tam bál nakupovat papíry, protože prostě netušíte, co vám přijde: Může to být opravdu dobré, ale taky podprůměrné, tyhle věci si musíte osahat a vyzkoušet, to je opravdu důležité. 

Rovněž každé zboží není vhodné na nákup přes půlku světa. Problematické je kupovat oděvy, protože nevíte, jaká velikost vám reálně přijde – a co jsem slyšel, nechce se jim reklamovat něco jenom proto, že se do toho nevejdete. Pokud přijde zboží nekompletní anebo poškozené, tak cenu proti fotce poškození údajně proplácejí, ale pokud jde o velikost – no, to co jste si objednali, to prostě máte. 

Můžeme argumentovat tím, že naše eshopy to mají špatné v tom, že musejí vracet do čtrnácti dnů zboží, ale při přímém nákupu z Číny to asi nedává úplně smysl – je docela zvláštní, že se jim podařilo dopravu vyřešit tak, že jim to vůbec vychází. Navíc tu je ten nepříjemný faktor, že u nás si kde kdo navykl vracet kde co, takže jste se nedávno mohli dočíst, že „hodně lidí vrací Apple Vision Pro“. Inu: Vyzkoušeli si to, natočili si video, zafrajeřili před sousedy – a teď to vrací. To je bohužel odvrácená stránka tohoto systému.

Většina lidí, které znám, přistupuje k dovozům z Číny jako ke svého druhu loterii – a kupují tam „hlavně malé blbosti“, které fakticky nepotřebují. To dává naprostý smysl, protože pokud jde o věci, u kterých opravdu potřebujete servis, ho tak nějak musíte mít po ruce. Existují velmi dobré důvody, proč firmy preferují výrobce, kteří jsou schopní zajistit servis na místě, zápůjčku náhradního zařízení a podobně. 

Nevím, komu co Temu ukazuje, ale z elektroniky mi ukazuje víceméně doplňky a příslušenství včetně monitorů, což by se asi ještě dalo risknout, ale tam mi tedy ceny nepřijdou až tak zázračné a kupříkladu huby USB-C mi přijdou cenově srovnatelné s tím, co se dá běžně koupit u nás. Otázkou pak je, do jaké míry je toto příslušenství srovnatelné s tím, co se dá pořídit u nás – a jestli si náhodou nepořídíte scam. 

U Temu mám pocit, že se scamu vyhýbají, ale běžně používají triky jako „obrovské slevy“, které patrně nejsou vůbec žádné slevy – anebo to, že vám například ukážou sedmiportový hub, ale s cenou pro čtyřportový hub, což objevíte ve chvíli, kdy si rozkliknete detaily a vyberte si větší variantu. Je to takový trik, který vás má nalákat a počítá buď s nepozorností, kdy si objednáte menší verzi – anebo s tím, že se smíříte s vyšší cenou u lepší verze.

Další triky, které tam používají, je nekončící proud notifikací, které nabízejí „bleskové slevy“, upozorňují na „poslední kusy skladem“, doporučují možnost „přidat další zboží k existující objednávce v omezeném časovém limitu“ a jiné fígle, které vytvářejí časový nátlak, který vede k impulzivní koupi. Jiný trik spočívá v tom, že proud „nabídek“ je různorodý a matoucí, což komplikuje hledání nejlepší alternativy a komplikuje to možnost srovnání s místními cenami. 

Zkrátka vás to má zmást a přesvědčit o tom, abyste něco, co se vám líbí, hodně rychle hodili do košíku a spěchali k platbě. Platební mechanismy jsou integrované jednoduše, tohle musí jít rychle a snadno. To všechno ale nejsou podvody a scamy, to jsou marketingové triky, se kterými se můžete setkat i u nás.

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama