Šestková řada nVidie pro střední třídu | Kapitola 7
Seznam kapitol
Pokud některý z výrobců uvede novou řadu grafických karet, můžete vzít jed na to, že z nich během 6 měsíců odvodí levnější, cenově přístupné pod-typy. Zřídkakdy se vyplácí kupovat Hi-End a naprosté novinky, ti chytřejší si počkají, až cena původně exkluzivního zboží klesne na mnohem přijatelnější úroveň. A právě takový okamžik nastává u grafických karet řady GeForce 6800 - objevují se "lehké" typy s cenou pod 9500Kč (s DPH), naprostou novinkou je pak řada GeForce 6600 s rozhraním PCI express a cenou do 5000Kč.
S příchodem grafických karet Radeon 9500 se objevil vedle standardního přetaktování i nový způsob možnosti navyšování výkonu - a to pomocí aktivace (ať už hardwarové nebo později softwarové) z výroby vypnutých pipelines. Pravda je, že něco podobného se objevilo již dříve u některých, méně známých, grafických karet 3Dfx, nicméně až s Radeonem 9500 se to dostalo do všeobecného podvědomí. A jelikož má nyní ATi svou řadu Radeon X800 a nVidia řadu GeForce 6800, kde obě firmy nabízejí odlišné čipy lišící se mimo různými taktovacími frekvencemi taktéž počtem aktivovaných pipelines (přičemž je fyzicky vždy přítomný plný počet), tak se myšlenka odemykání těch vypnutých opět vrací v plné síle a nám nezbývá nic jiného, než se na tuto problematiku podívat trochu blíže.
Doba od prvních metod poněkud pokročila a dnes si s pipelines můžeme pohrát bez nutnosti jakéhokoliv hardwarového zásahu. O těchto možnostech u karet řady Radeon X800 jsme již psali, proto se nyní při příležitosti tohoto porovnání čipu 6800 LE s 6800 vrhněme právě na ně. K tomuto účelu budeme potřebovat RivaTuner v nejnovější verzi 2.0 Release Candidate 15.2.
Po jeho spuštění se naše pozornost přesune na záložku "NVStrap driver", kde se dále zaměříme na oblast s popisem "Graphics processer configuration", kde je nutné změnit položku "Active pixel/vertex units configuration" na "Custom". Pro názornější ukázku následuje obrázek s inkriminovanou položkou.
Pokud budete chtít aktivovat vypnuté pipelines, tak musíte mít zaškrtnutou pložku "Allow enabling hardware masked units". Dále stačí jen kliknout na "Customize" a zobrazí se výčet a konfigurace všech pipelines. V horním řádku je hned zleva uvedeno o jaký čip (respektive o jakou konfiguraci pixel/vertex pipelines) se za standardních podmínek jedná. V tomto případě GF 6800 je zde tedy uvedeno 12x1 (pixel) a 5 (vertex) pipelines. Zprava je naopak uvedeno v jaké konfiguraci momentálně čip pracuje (v tomto případě tedy 16x1 (pixel) a 6 (vertex) pipelines.
V samotném rozpisu pipelines je také uvedeno, která pipeline je přesně vypnutá a která je aktivní (state - enabled/disabled). Pokud budete nějakou chtít zapnout, není nic snazšího, než onu vypnutou označit (vlevo se objeví "zaškrtávací" znak) a potvrdit. Poté je nutný restart počítače, aby se mohly provedené změny projevit. Váš úspěch/neúspěch poznáte až při spuštění nějakého grafického benchmarku, či hry (ve Windows samozřejmě nic nepoznáte). V našem případě jsme se tedy dostali odemknutím všech pipelines na úroveň shodné konfigurace jako 6800 GT (samozřejmě taktovací frekvence jsou nadále rozdílné) bez výskytu jakýchkoliv artefaktů v obraze.
Jelikož jsme uspěli v případě 6800, jali jsme se opět práce a přešli jsme na levnější variantu 6800LE. Jak zobrazuje následující obrázek, tak její standardní konfigurace je 8x1 (pixel) a 4 (vertex) pipelines. Postup je naprosto stejný jako v předešlém případě s tím rozdílem, že nyní tu máme na výběr několik možností. Je vypnutých 8 pixel pipelines (tedy 2 bloky s kterými je možné zkusit štěstí) a 2 vertex pipelines (taktéž 2 varianty pro nastavení).
Po pár pokusech jsme dospěli k finální a bezchybné konfiguraci 12x1 (pixel) a 5 (vertex) pipelines. Získali jsme tedy polovinu potencionálního navýšení výkonu, jež čip teoreticky umožňuje. Jen pro zajímavost jsme ale projeli jeden test s onou vadnou šestou vertex pipeline - následuje screenshot z 3DMarku05 na němž jsou viditelné projevy vadné jednotky.
- pro zvětšení klikněte myší -
I zde jsme tedy uspěli, ale mohlo to být ještě lepší (kdyby se nám podařilo bezchybně otevřít všechny jednotky - bylo by to hned o něčem jiném). Dostali jsme se tedy s čipem GeForce 6800 LE konfigurací pipelines na úroveň čipu 6800 - a to v plném rozsahu, jelikož standardní taktovací frekvence jsou pro jádro i paměť shodné.
Pro znázornění možného navýšení výkonu jsem projel 3DMark03, 3DMark05 a Aquamark3. Toto testování bylo prováděno za jiných podmínek, než ostatní výkonnostní testy. Byla použita sestava s procesorem Pentium 4 3GHz (Northwood), základní deskou Asus P4P800 a operační pamětí sestávající se z 2*256 MB DDR400 Kingston CL2.5. Navíc, a to hlavně, byly použity poslední oficiální ovladače od nVidie - ForceWare 61.77. Proto tedy nelze přímo srovnávat, nicméně závěr lze vyvodit stejný. Přece jen jde o to, o kolik se zvýší výkon se, pokud se aktivují uzamčené pipelines. Jde tedy o výkonnostní poměr (nárůst), který lze vyvodit z následujících tabulek:
3DMark03
|
GeForce 6800 |
GeForce 6800 LE | ||
12x1 / 5 |
16x1 / 6 | 8x1 / 4 | 12x1 / 5 | |
+% výkonu |
9 % | 23 % | ||
Score |
8708 | 9495 | 6697 | 8264 |
Wings of Fury |
227,6 | 230,8 | 206,7 | 224 |
Battle of Prox. | 67,5 | 74,3 | 49,5 | 63,3 |
Troll´´s Lair | 57,8 | 64,2 | 41,8 | 54,7 |
Mother Nature | 47,3 | 52,6 | 35,9 | 44,2 |
FillRate Single | 2363 | 2368 | 2152 | 2310 |
Fillrate Multi | 3765 | 4978 | 2359 | 3507 |
Vertex Shader | 24,1 | 26,8 | 19,7 | 22,8 |
Pixel Shader | 112,4 | 132,7 | 76,5 | 104,3 |
RagTroll | 37,7 | 40,1 | 30,9 | 35,8 |
|
GeForce 6800 |
GeForce 6800 LE | ||
12x1 / 5 |
16x1 / 6 | 8x1 / 4 | 12x1 / 5 | |
+% výkonu |
11 % | 19 % | ||
Score |
2442 | 2709 | 1908 | 2280 |
Return to Proxycon |
8,9 | 9,7 | 7,3 | 8,4 |
Firefly Forest | 7,5 | 8,6 | 5,4 | 6,7 |
Canyon Flight | 14,1 | 15,4 | 11,2 | 13,5 |
FillRate - Single Texturing | 2580 | 2624 | 2347 | 2480 |
FillRate - Multi Texturing | 3800 | 5038 | 2365 | 3528 |
Pixel Shader | 82 | 101,6 | 54,1 | 77,1 |
Vertex Shader - Simple | 38 | 38,1 | 30,8 | 36 |
Vertex Shader - Comples | 26,4 | 29,4 | 21,5 | 24,7 |
|
GeForce 6800 |
GeForce 6800 LE | ||
12x1 / 5 |
16x1 / 6 | 8x1 / 4 | 12x1 / 5 | |
+% výkonu |
3 % | 12 % | ||
Score |
54265 | 56064 | 47175 | 52721 |
GFX |
7758 | 8094 | 6381 | 7440 |
Jak je tedy vidět, otevření dalších pipelines se u 6800 LE výkonnostně projeví mnohem více, než v případě 6800. To ale není žádným překvapením.