sestkova-rada-nvidie-pro-stredni-tridu
Hardware Článek Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu | Kapitola 5

Charles

Charles

19. 10. 2004 00:00 44

Seznam kapitol

1. Specifikace čipů NV40 a NV43 2. Balení a provedení 3. Chlazení a kvalita výstupu 4. Kvalita 3D - FullScene AntiAliasing
5. Benchmarky a syntetické testy 6. Herní testy - Direct 3D, OpenGL 7. Otevírání Pixel/Vertex Pipelines 8. Přetaktování a závěr

Pokud některý z výrobců uvede novou řadu grafických karet, můžete vzít jed na to, že z nich během 6 měsíců odvodí levnější, cenově přístupné pod-typy. Zřídkakdy se vyplácí kupovat Hi-End a naprosté novinky, ti chytřejší si počkají, až cena původně exkluzivního zboží klesne na mnohem přijatelnější úroveň. A právě takový okamžik nastává u grafických karet řady GeForce 6800 - objevují se "lehké" typy s cenou pod 9500Kč (s DPH), naprostou novinkou je pak řada GeForce 6600 s rozhraním PCI express a cenou do 5000Kč.

Reklama

Pojďme se podívat na testy. Tentokrát jsme použili dvě různé testovací sestavy - GF6600 je určena pro PCI express. Pro testování obou 6800 byla použity tradiční sestava s Athlonem 64 3200+ s 1MB cache. Navíc kvůli novince v podobě GeForce 6600 jsme nemohli použít poslední oficiální ovladače ForceWare 61.77 jelikož ještě neobsahují podporu pro tuto kartu. Místo nich jsme použili poslední neoficiální v podobě ForceWare 66.81.

Drobnou novinkou je patch 1.10 na 3D Mark 2005, který má za úkol urovnat scóre jinak výkonnostně srovnatelných grafických karet - především propast mezi Radeony a GeForce FX. Odkaz na patch najdete přímo u benchmarku.

 

Hardware - sestava 1

  Procesor   AMD Athlon 64 3200+ (2000MHz, 1MB cache)
  Chladič CPU   GigaByte 3D Cooler
  Paměť   2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Čipset, MotherBoard   VIA K8T800, Soltek SL-K8-AVR
 

Hardware - sestava 2 (pro PCI express)

  Procesor   Intel Pentium 4 3400 (Prescott)
  Paměť   2*256MB DDR2 533MHz Corsair
  Čipset, MotherBoard i925X, MSI 925X Neo-54G
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 66.81 nonWHQL

  Teoretické testy

3Dmark 2001SE built 330
3Dmark 2003 patch 340
3Dmark 2005 patch 1.10
Codecreatures Benchmark Pro
nVidia ChameleonMark
Aquamark 3
D3D VillageMark
TempleMark
FableMark
Matrox SharkMark
OGL VillageMark
OpenGL Stars

  Herní testy

Painkiller 1.31
FarCry 1.1
Unreal Tournament 2004
X2 The Thread
GunMetal
Return to Castle Wolfenstein - Enemy Teritory
Dungeon Siege
Doom III
Serious Sam SE (The Second Encounter)

Jak jsem již jednou zmiňoval, nejsou v současné době dostupné hi-endové grafické karty od ATi (X800PRO/XT), X700 se k nám teprve blíží a X800SE se sice už vyrábí ve velkém, ale zdaleka ještě není na pultech obchodů.

Abyste měli alespoň nějaký opěrný bod, rozhodli jsme se použít několik výsledků ze starších testů Radeonu X800PRO + 9800PRO a nabídnout je v některých grafech jako opěrné body - pro snazší posouzení úrovně výkonu testovaných karet. Je nutné upozornit, že jde o výsledky z výrazně starších ovladačů + DX9.0b, takže jde opravdu jen o vyznačení určité výkonnostní úrovně těchto karet. Skutečné srovnání s nově testovanými Radeony nabídneme brzy v příštích testech.

Radeon X800PRO je vyznačen sytě červeně, Radeon 9800PRO světleji.

Benchmarky a syntetické testy

3DMark 2001 SE

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze 3DMark 2001 SE, built 330
Rozhraní DirectX 8.1
Heslovitý popis Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers)
Dragothic - vertex shader, lightmaps
Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections
Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps
Nastavení Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

3D Mark 2001 pro mne byl největším překvapením. Výkon všech tří karet byl velmi vyrovnaný a velmi nízký. I když vezmu v potaz, že nové ovladače 66.81 mají být optimalizovány pro nejnovější 3D Mark (2005), nejsou výsledky nijak oslňující. Spíše bych se ale přikláněl k chybce v ovladačích, která snad bude brzy odstraněna.

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark 2003

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Verze 3DMark 2003, patch 340
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
Nastavení Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Zde je již situace výrazně lepší a odpovídá reálnému výkonu testovaných karet. X800PRO sice nese 12 pixel pipelines, stejně jako GF6800, ale její taktovací frekvence jsou výrazně vyšší (475*450), takže zbytku pole poněkud uniká.

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark 2005

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Verze 3DMark 2005, patch 1.10
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources
Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška)
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
Nastavení Default
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark 2005 jako nejnovější a nejnáročnější syntetický test výborně škáluje grafické karty. Nižší frekvenci jádra a 4 chybějící pixel pipelines nechá na výkonu 6800 LE pěkně znát. Vliv nových ovladačů je ale zřejmý: GF6600 přidal téměř 600 bodů navíc!

3DMark 2005 - Canyon Flight

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark 2005 - Return to Proxycon

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark 2005 - FireFly Forest

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

SHADERS:

Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze ChameleonMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1
Nastavení 1024x768x32bit, skin Real
Stažení benchmarku http://www.pctuning.cz//ilustrace2/jahoda/ChameleonMark.zip
Návod jak testovat V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt

 
Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Nízké taktovací frekvence a snížený počet pixel pipelines, to se na výsledcích pixel shaderů citelně projeví. Možná zde určitou roli již hrají i optimalizace pro 2.0/3.0 SM.

Pixel Shader 1.1  - 3D Mark 2001

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

PS 1.1 podruhé - opět tatáž situace.

Pixel Shader 1.4 - 3D Mark 2001

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz
 

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

PS 1.4 už opět odpovídá reálnému výkonu karet. Radeon 9800 PRO běží na podobných frekvencích, jako GF6800, ale počet pipelines odpovídá 6800 LE. A výkonnostně je přesně mezi nimi.

Pixel Shader 2.0 - 3DMark 2003

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz
 

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Moderní architektura NV4x se projevuje až u novějšího SM. Dva PS na pipeline umožní GF6600 (i přes 128-bit sběrnici a nižší frekvence) předehnat Radeon 9800PRO.

Vertex Shader 1.1  - MATROX SharkMark

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze SharkMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis vertex shader 1.1
Nastavení -
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr)

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Shark Mark ukazuje, že jedna chybějící vertex pipeline u 6800LE neznamená prakticky žádný rozdíl (alespoň u VS 1.1). Radeon X800 PRO profituje spíše z vyšších taktů.

Vertex Shader 1.1  - 3D Mark 2001

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Vertex Shader - 3D Mark 2003

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

CodeCreatures Benchmark Pro

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek)
Nastavení požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo pamět grafické karty) a HW pixel shader
Stažení benchmarku http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256
Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

CodeCreatures silně zatěžují pixel a obzvlášť vertex shadery. Výsledky jakoby kopírovaly hrubý výkon grafických karet.

Aquamark 3

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze Aquamark 3
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarku http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

  

Jako vždy uvádím i výsledky s anizotropním filtrem aktivovaným v ovladačích. Čím vyšší rozdíl, tím vyšší "optimalizace" AF.

PowerVR D3D TempleMark

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze D3D TempleMark
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis Environment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe -benchmark

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

  

GeForce 6800 LE měla s dokončením testu potíže. Opět se ukazuje, že "starší prostředí" není pro testované karty ideální (minimálně s výbavou nových FW 66.81).

PowerVR D3D FableMark

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze D3D FableMark 1.0
Rozhraní DirectX
Heslovitý popis Soft Shadows (Stencil Buffer)
Nastavení 1024x768x32bit
Stažení benchmarku  http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip
Návod jak testovat FableMark.exe -benchmark

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze D3D VillageMark 1.22
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe, readme.txt

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

  

Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze OGL VillageMark 1.22
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat VillageMark.exe, readme.txt

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

   

OpenGL Stars

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze OpenGL Stars
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test, propustnost pamětí, lens flare, particles
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear
Stažení benchmarku http://www.stars.benchmark.pl/
Návod jak testovat Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen
Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

  

OpenGL Stars skóre odráží na prvním místě propustnost paměťové sběrnice a na druhém pak reálný fillrate. Propustnost paměťové sběrnice 6800 je 2,55x vyšší, než u 6600. Skóre je vyšší 2,6x.

Fill Rate

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

Šestková řada nVidie pro střední třídu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama