Sapphire Radeon 9800 XT 256MB | Kapitola 11
Seznam kapitol
Nová vlajková loď firmy ATi - Radeon 9800 XT - dorazila do České republiky a PCtuning vám jako první předkládá kompletní recenzi. Podíváme se, jak se nadupaný krasavec firmy Sapphire porve v testech se současnými šampióny - GeForce FX 5900 Ultra a Radeonem 9800 Pro, letmo si projdeme nové funkce v ovladačích ATi Catalyst 3.8 a samotnou kartu jsme opět vystavili 10 herním a 7 teoretickým benchmarkům.
Serious Sam: The Second Encounter
Podle mě nejen jedna z dosud nejlépe vypajících OpenGL her dneška, ale také jeden z nejlepších herních benchmarků. Hra hodně využívá environmental bump mapping, mlhy, efektů jako lens flares, animovaná světla, procedurální textury a údajně až 5-layer multi-texturing. Použil jsem zase demo Grand Cathedral, které dobře reprezentuje nejnáročnější a přitom typické masívní souboje ve hře a je velice citlivé na vysoké přetaktování pamětí grafické karty. Demo je však hodně náročné na výkon procesoru. K testovaní jsem použil High Detail settings++ skripty z 3Dcenter.de a verzi hry 1.07.
Zajímavý jev. Zatímco v 1024x768 v SSAM 2 obě GeForce FX excelují, jejich výkon se při vyšším rozlišení zcela ztratí. V nejtěžším módu pak přijde konečně ke slovu 256 MB paměti.
Return to Castle Wolfenstein
Testoval jsem verzí 1.4 této graficky velice zdařilé předělávky enginu Quake III. Použil jsem hodně diskutované demo z 3Dcenter.de - checkpoint (s Catalysty a zapnutým anti-aliasingem můžete při natahování dema pozorovat poblikávání obrazovky, které však ve vlastní hře přítomno již není). Novodobý Wolfenstein je jednou z mnoha her postavených na enginu Quake III. Je především testem multi-texturingu a také TnL jednotky, i když nutno říct, že je málo závislý na grafické kartě.
Stejně jako Comanche 4 je RtCW a zvlášť demo checkpoint silně závislé na výkonu celého systému. Testoval jsem proto jen nejnáročnější mód. Radeon 9800 XT je jediným Radeonem, který předčí i GeForce FX 5900 Ultra.