Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI | Kapitola 3
Seznam kapitol
Již před dlouhou dobou ohlásila ATi grafickou kartu vycházející z jádra R420 (Radeon X800) vybavenou pouhými 8 aktivními pixel pipelines. Zprávy se hodně lišily, ale často byla zmiňována pouze PCI Express verze a nejistá situace na našich trzích. Až nyní je spekulacím konec. Karta nazvaná Radeon X800 SE již existuje a dokonce v provedení AGP 8x. Měli jsme možnost otestovat produkt společnosti MSI - "RX800" vybavený 256MB paměti. A věřte, že výsledky jsou opravdu zajímavé.
Aquamark 3
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Radeon X800 SE je protentokrát vítězem (+4 až 12% oproti GeForce 6800).
Unreal Tournament 2004
Verze | UT2004 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Unreal Tournament 2004 je parketa nVidie; ovšem kombinace testu Primeval s FSAA znamená pro tyto karty výrazný výkonnostní propad.
Stencil test - X2: The Threat Rolling demo
Verze | X2 Rolling Demo |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | stencil shadows, bump mapping |
Nastavení | 1024x768x32bit auto-quality off, fsaa off, bump mapping on, benchmark on |
Stažení benchmarku | http://www.egosoft.com |
Návod jak testovat | X2-demo.exe, další nastavení výše |
Alespoň podle výsledků tohoto testu se zdá, že ATi pomocí novějších ovladačů pomalu dohání náskok nVidie při používání stencil shadows. Výsledky GeForce 6800 jsou však stále lepší.
Tomb Raider - Angel of Darkness
Verze | TRAOD V49 (=0.49) |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Pixel Shadery 1.1+ 1.4 + 2.0, cinema efekty (Depth of Field PS2.0, Glow, HeatHaze...), Vertex Shader |
Nastavení | 1024x768, 1280*1024, 1600*1200, Max Details, AF (8x) |
Návod jak testovat | Po nainstalování patche 0.49 zkopírovat soubor TRAOD.exe ze adresáře "BIN" do adresáře hry (\TRAOD\TRAOD.exe) Poté nastavit (settings) vše na maximální kvalitu, pouze character + camera update na "half" () |
Do seznamu herních testů jsem zařadil i poslední díl legendární série Tomb Raider nazvaný Angel of Darkness. Engine hry mohutně využívá především 2.0 pixel shaderů (krom vody i mnohé cinema efekty a stíny vytvářené právě pomocí 2.0 pixel shaderů). Vysoké nároky řadí TR na podobnou laťku jako třeba Doom III nebo FarCry.
Situace je velice vyrovnaná. GeForce má mírně navrch při vyšším rozlišení; Radeon při nižším. Jde ale pouze o kosmetické rozdíly.
Dungeon Siege
Verze | Dungeon Siege |
Rozhraní | DirectX 7 |
Heslovitý popis | T&L, HSR |
Nastavení | 1024x768x32bit, Max Details, AA 4x, AF 8x |
Návod jak testovat | Parametry nastavit ve hře, případně použít příkazy z DS Benchmark Readme |
Při FSAA má navrch Radeon, bez použití FSAA GeForce. Opět kosmetický rozdíl.
Painkiller
Verze | Painkiller 1.31 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud... |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | konzole: "benchmark c5l1" -pozor na rozdíl mezi verzemi!!! |
V obou rozlišeních vede Radeon X800 SE nad GeForce 6800. Při FSAA je výsledek mnohem vyšší (i přes 50%)
Painkiller - test 2
Verze | Painkiller 1.31 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud... |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | konzole: "benchmark c5l2" -pouze od verze 1.3 |
Limit CPU je znát, ale jisté rozdíly mezi situací s FSAA a bez FSAA jsou stále znatelné.
FarCry
Verze | FarCry 1.1 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Ve FarCry nabízí Radeon X800 SE při 1600*1200 skóre o 11% horší (než GF 6800), ale 1280*1024 a 1024*768 jsou mírně nakloněny ve prospěch ATi. To je pravděpodobně způsobeno dosažením limitu praktického fillrate (ten je u GF 6800 právě o cca 10% výše).
Herní testy - OpenGL
Return to Castle Wolfenstein : Enemy Territory
Verze | RtCW: ET |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine, multi-texturing |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit Max Details (high), timedemo 1, demo pctradar |
Návod jak testovat | Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli ~ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps |
Quake 3 engine zřejmě navždy zůstane parketou GeForce. Dokonce i GeForce 6800LE snadno X800SE dožene.
Serious Sam - The Second Encounter
Verze | 1.07 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 32bit_HQ++ script, 1280x1024x32bit / +AA 4x & AF 8x, Grand Cathedral |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách") |
Přestože se ATi snaží vylepšit ovladače pro OpenGL, není to ještě zdaleka ono. GeForce 6800 je rychlejší.
Doom III
Verze | |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, |
Nastavení | 800*600 ~ low, 1024*768 ~ middle, 1280*1024 ~ high |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Nižší rozlišení a detaily dělají z GeForce 6800 i 6800LE jednoznačné vítěze. Všimněte si, že GeForce FX nové ovladače nesedí a degradují tuto kartu na úroveň 9500PRO.
Vyšší rozlišení i detaily posouvají kanadský hardware (ATi) o příčku výš, ale na vítězství to stále nestačí.