radeon-x800-se-s-256mb-pameti-od-msi
Hardware Článek Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI | Kapitola 2

Souček Jiří

Souček Jiří

22. 11. 2004 00:00 63

Seznam kapitol

1. ATi Radeon X800 SE - v podání MSI 2. Testovací sestava + syntetické testy 3. Herní testy - Direct3D, OpenGL 4. Podtaktování a přetaktování, Závěr

Již před dlouhou dobou ohlásila ATi grafickou kartu vycházející z jádra R420 (Radeon X800) vybavenou pouhými 8 aktivními pixel pipelines. Zprávy se hodně lišily, ale často byla zmiňována pouze PCI Express verze a nejistá situace na našich trzích. Až nyní je spekulacím konec. Karta nazvaná Radeon X800 SE již existuje a dokonce v provedení AGP 8x. Měli jsme možnost otestovat produkt společnosti MSI - "RX800" vybavený 256MB paměti. A věřte, že výsledky jsou opravdu zajímavé.

Reklama

 

Hardware

  Procesor  AMD Athlon 64 3200+ (2000MHz, 1MB cache)
  Chladič CPU  GigaByte 3D Cooler
  Paměť  2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Čipset, MotherBoard  VIA K8T800, Soltek SL-K8-AVR
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 65.73 / 66.81 (srovnání u GF6800)
Catalyst 4.11

  Teoretické testy

3Dmark 2001SE built 330
3Dmark 2003 patch 340
3Dmark 2005 patch 1.10
Codecreatures Benchmark Pro
nVidia ChameleonMark
D3D VillageMark + TempleMark
FableMark
Matrox SharkMark
OGL VillageMark
OpenGL Stars

  Herní testy

Aquamark 3
Painkiller 1.35
FarCry 1.1
Unreal Tournament 2004
X2 The Threat
TombRaider - Angel of Darkness
Return to Castle Wolfenstein - Enemy Teritory
Dungeon Siege
Doom III
Serious Sam SE (The Second Encounter)

Opět  tu máme jednu změnu a tou je novinka v našem seznamu herních testů. TombRaider - Angel of Darkness je založen na moderním enginu, který používá vertex i pixel shadery (1.x-2.0). Další podrobnosti najdete u grafu.

Krom výsledků MSI RX800 (Radeon X800 SE) v grafech najdete Radeon X800 PRO (jako nejbližší výkonnější kartu od ATi), Radeon 9800 PRO (stejný počet pixel pipelines), jako zajímavost a srovnání s předchozí generací Radeon 9500 PRO, který zastával podobnou úlohu, jaká by dnes měla náležet Radeonu X800 SE. 

Z konkurenčního hardwaru samozřejmě nechybí GeForce 6800 LE a GeForce 6800, jejichž výsledky jsou ale převzaty z předchozích testů (použité ovladače 66.81 podávají vynikající výsledky ve hře Painkiller, testu 3DMark05 a obecně při použití FSAA, ale v některých jiných testech - 3DMark 2001/2003 - podávají velmi nízký výkon. Proto jsem přidal i výsledky GeForce 6800 na ForceWare 65.73). A jako poslední asistent se hlásí GeForce FX 5900 XT od společnosti Leadtek (WinFast A350 XT TDH).

Grafické karty nVidia byly testovány na ovladačích 66.81, pokud není uvedeno jinak.

Poznámka redakce: V souvislosti s teoretickými testy bychom chtěli poprosit čtenáře, aby se vyjádřili v diskuzi pod článkem. Problém je následující: Několik čtenářů namítalo, že teoretické testy v nynějším rozsahu jsou zbytečné, proto by se jejich množství mělo zredukovat a měl by se zařadit spíše nějaký další herní test. Rozhodnutí tedy necháme na vás. Pokud se v diskuzi pod článkem vyjádříte ve významu syntetické testy zredukovat, dojde zřejmě k vypuštění testů jako jsou například TempleMark, VillageMark, OpengGL Stars.

Benchmarky a syntetické testy

3DMark2001 SE

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze3DMark2001 SE, built 330
RozhraníDirectX 8.1
Heslovitý popisCar Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers)
Dragothic - vertex shader, lightmaps
Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections
Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps
NastaveníDefault - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download/
Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Na první pohled zaujme výkonnostní rozdíl mezi verzemi ovladačů na GeForce 6800; tomu jsme se ale již věnovali. Radeon X800 SE se drží velice dobře, nabízí o 8% vyšší výkon než GF6800 s dvanácti pipeline!

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark03

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Verze3DMark03, patch 340
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisWings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
NastaveníDefault, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml
Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

 

3DMark03 k novému Radeonu již tak shovívavý není. Nelze říct, zda je karta rychlejší nebo pomalejší než GF6800 - opět záleží na ovladačích :-)

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

V Mother Nature je ale Radeon X800 SE vítězem (+19% GF 6800)

3DMark05

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Verze3DMark05, patch 1.10
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisReturn to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources
Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška)
Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
NastaveníDefault
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download
Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Nový 3DMark05 posouvá GeForce FX znatelně níže; Radeon X800 SE konkurenci opět překonává, ale nijak razantně.

3DMark05 - Canyon Flight

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark05 - Return to Proxycon

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark05 - FireFly Forest

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Pixel + Vertex Shadery

Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeChameleonMark
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popispixel shader 1.1
Nastavení1024x768x32bit, skin Real
Stažení benchmarkuhttp://www.pctuning.cz//ilustrace2/jahoda/ChameleonMark.zip
Návod jak testovatV adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt

 
Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Pixel Shader 1.1 zvládá Radeon X800 SE i přes pouhých 8 pixel pipelines velice dobře (+24% GeForce 6800).

Pixel Shader 1.1 (3DMark2001)

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Pixel Shader 1.4 (3DMark2001)

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Pixel Shader 2.0 (3DMark03 a 3DMark05)

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

V PS 2.0 je již situace jiná; GeForce 6800 je výrazně rychlejší.

Vertex Shader 1.1  - MATROX SharkMark

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeSharkMark
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popisvertex shader 1.1
Nastavení-
Stažení benchmarku 
Návod jak testovatSpustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr)
Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Vertex Shadery 1.1 (3DMark2001/03) a 2.0 (3DMark05)

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

6 vertex jednotek a vyšší taktovací frekvence posouvají Radeon X800 SE před GeForce 6800.

CodeCreatures Benchmark Pro

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeCodecreatures Benchmark Pro 1.0.0
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popispixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek)
Nastavenípožaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader
Stažení benchmarkuhttp://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256
Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

 

PowerVR D3D TempleMark

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeD3D TempleMark
RozhraníDirectX 6
Heslovitý popisEnvironment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers)
Nastavení1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit
Stažení benchmarku 
Návod jak testovatD3DVillageMark.exe -benchmark
Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

  

PowerVR D3D FableMark

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeD3D FableMark 1.0
RozhraníDirectX
Heslovitý popisSoft Shadows (Stencil Buffer)
Nastavení1024x768x32bit
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip
Návod jak testovatFableMark.exe -benchmark
Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Pro použití Stencil Shadows je architektura NV40 (GeForce 6800) mnohem vhodnější než R420 (Radeon X800).

Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeD3D VillageMark 1.22
RozhraníDirectX 6
Heslovitý popispraktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarkuhttp://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovatD3DVillageMark.exe, readme.txt
Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

  

V tomto testu se vyskytla podivná anomálie - Radeon X800 PRO nemůže ani po teoretické stránce dosahovat tak rozdílného výkonu v porovnání s Radeonem X800 SE. Výsledky jsem samozřejmě přeměřil, ale vše zůstalo beze změny.

Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeOGL VillageMark 1.22
RozhraníOpenGL
Heslovitý popispraktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarkuhttp://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovatVillageMark.exe, readme.txt
Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

   

OpenGL varianta testu podává standardní výsledky. Radeon X800 SE a GeForce 6800 staví na stejnou úroveň.

OpenGL Stars

Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeOpenGL Stars
RozhraníOpenGL
Heslovitý popispraktický fill-rate test, propustnost pamětí, lens flare, particles
Nastavení1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear
Stažení benchmarkuhttp://www.stars.benchmark.pl/
Návod jak testovatNastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen
Radeon X800 SE s 256MB paměti od MSI
i Zdroj: PCTuning.cz

  

OpenGL Stars je nakloněn grafickým kartám společnosti nVidia. Zajímavé je, že i GeForce FX 5900 XT vítězí nad Radeonem 9800 PRO.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama