Radeon 9550 na tři způsoby | Kapitola 4
Seznam kapitol
Před nedávnem (krátce po uvedení série "X") ohlásila kanadská společnost ATi dvě novinky. První byla nazvána Radeon 9250 a tou druhou je Radeon 9550, se kterým už jste se v našich recenzích mohli setkat. Tato karta má bezesporu vynikající poměr cena výkon a patří k těm nejprodávanějším v segmentu vyššího low-endu. V dnešním testu najdete srovnání tří velmi odlišných a zajímavých verzí "9550".
Quake III Arena
Verze | Quake III Arena |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine :-), multi-texturing |
Nastavení | 1280x1024/1600x1200x32bit Max Details, timedemo 1, TC on |
Návod jak testovat | Pomocí Quake III bench - nastavení výše |
Radeon 9200 (stejně jako všechny DX8.1 Radeony) podporuje "Quality" FSAA 4x pouze do rozlišení 1024*768, proto nulový výsledek.
Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory
Verze | RtCW: ET |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine, multi-texturing |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit Max Details (high), timedemo 1, demo pctradar |
Návod jak testovat | Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli ~ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps |
Serious Sam 2 - The Second Encounter
Verze | 1.07 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 32bit_HQ++ script, 1280x1024x32bit / +AA 4x & AF 8x, Grand Cathedral |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách") |
SeriousSam 2 má několik plus. Výborně vypadá (jedna z mála "barevných" OpenGL her :-) a navíc jeho nároky na grafickou kartu nejsou nikterak velké. Není závislý jen na jednom "parametru" grafické karty, ale vyváženě hodnotí fillrate, propustnost paměti a TnL...
Doom III
Verze | |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, |
Nastavení | 800*600 ~ low, 1024*768 ~ middle, 1280*1024 ~ high |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Doomem oficiálně testujeme poprvé, takže pár slov navíc rozhodně škodit nebude. Pro spuštění testu otevřete konzoli pomocí současného stisknutí tlačítek [ctrl]+[alt]+[~] a pokud si chcete pro příště aktivaci konzole zjednodušit na pouhé stisknutí tlačítka [~], vložte příkaz "com_allowConsole 1" (bohužel funguje pouze do restartu aplikace). Přejděme ke spuštění testu: napište "com_preloadDemos 1", čímž zoptimalizujete načítání (bez tohoto příkazu není možné považovat výsledek prvního průběhu testu za relevantní a je nutné jej zopakovat; nic však nebrání tomu abyste i po použití tohoto příkazu test zopakovali; výsledek bude ještě přesnější) a nakonec spustíte samotný benchmark příkazem "timedemo demo1.demo".
Doom III dokáže lépe profitovat z technologií grafických karet nVidia GeForce FX a GeForce 6, přičemž naopak využití Shaderů (v kterých spíše excelují Radeony) je decentní. Velkou zátěží je množství normálových map. Přestože je jako minimální požadavek stanovena 64MB grafická karta (GeForce3/4 či DX 8.1 Radeon), potřebuje hra pro akceptovatelný běh 128MB, doporučeno je 256MB a pro "ultra high" mód pak dokonce 512MB.
Engine poněkud předběhl dobu a ačkoli je zajisté schopen vytvořit úchvatně realistické objekty, museli vývojáři přistoupit ke kompromisu a použít relativně "malé" textury (nízké rozlišení, např. stěny) a poměrně omezený počet polygonů (hranaté siluety hlav). Výsledkem je velice rozporuplná grafická stránka. Pokud srovnáme s těmi nejlépe vypadajícími hrami, jako je např. FarCry nebo PainKiller, dostane se Doom3 sice na první místo, co se týče propracovanosti postav (zmíněné normálové mapy), ale na poslední místo v množství polygonů (oproti PK) a taktéž v kvalitě zmíněných textur (zde spíš oproti FC).
Ještě jedna věc by se dala vytknout (minimálně z technologického hlediska): světlo a stín. Upozorňovalo mne na to už i několik hráčů... Příklad: tmavá místnost se zdrojem světla na stropě. To vytvoří klasický světelný kužel, ale objekty, které jsou mimo něj, jakoby se ocitaly v úplné tmě. Polostín a pološero téměř neexistuje. Podobně lze sledovat, že zatímco dva objekty stín mají, u třetího chybí, ale to snad vyřeší některý z nadcházejících patchů.
Přetaktování
K přetaktování R9550 XT jsem se pokusil použít ATi Tray Tools:
400MHz / 250MHz -----> 443MHz / 330MHz
Pro demonstraci rozdílu jsem použil 3D Mark 2001:
Podrobné výsledky najdete v tabulce:
|
400 / 250 |
oc (443 / 330) |
3D Mark 2001 |
11504 | 13486 |
Car chase - low |
145,3 | 168,8 |
Car chase - hi | 74,0 | 83,6 |
Draghotic - low | 166,9 | 201,0 |
Draghotic - hi | 100,2 | 116,7 |
Lobby - low | 182,9 | 218,2 |
Lobby - hi | 100,0 | 113,4 |
Nature | 53,5 | 66,7 |
Fill-rate (single) | 849,2 | 1115,6 |
Fill-rate (multi) | 1537,7 | 1718,0 |
HPC (1L) | 55,6 | 63,0 |
HPC (8L) | 10,1 | 11,1 |
EMBM | 116,1 | 130,7 |
Dot 3 | 103,8 | 142,6 |
Vrtx Shader 1.1 | 121,4 | 158,6 |
Pxl Shader 1.1 | 158,5 | 201,8 |
Pxl Shader 1.4 | 87,0 | 101,0 |
Point Sprites | 12,9 | 16,4 |
Závěr
GeCube Radeon 9550XT Platinum bych (kvůli výkonu) spíše než do low-endu řadil do nižšího mainstreamu. Provedení je kvalitní, výkon velmi slušný a cena (2700 bez dph) také zajímavá. Tato karta je výkonnější než non-PRO 9600 a to je stále slušný výsledek (věřím, že na 9600PRO půjde přetaktovat prakticky každý kus.)
Naopak Radeon 9550 SE (kromě krabice) příliš zajímavou volbou není. Pomalý přístup k pamětem dělá opravdu hodně a to nevykompenzuje ani nižší cena (1810 bez dph). S AntiAliasingem se můžeme úplně rozloučit; když nakouknete do grafů, zjistíte, že v testech, kde FSAA použit nebyl, je výkon této karty srovnatelný se starou 9200. (Jak si tato karta povede proti "nové" 9250 se dozvíte v našem příštím testu.) Tato karta má zamčený BIOS a bude tedy nutné nějaký čas počkat, než se objeví software, s kterým půjde přetaktovat.
Klasický 128-bitový R9550 předvedl, co se od něj očekávalo. V mnoha hrách je na tom výkonnostně velmi blízko identicky taktované FX5700LE; i když průměrem je o chlup rychlejší. Zde spíše záleží na sympatiích uživatele k výrobci grafického čipu, popř. aktuální ceně.
Grafickou kartu GeCube Radeon 9550SE a 9550XT Platinum zapůjčila společnost Abacus, které tímto děkuji.
Pro srovnání byly použity výsledky grafické karty Club 3D Radeon 9200 VIVO, kterou ochotně půjčila společnost ProCA.