radeon-9550-na-tri-zpusoby
Hardware Článek Radeon 9550 na tři způsoby

Radeon 9550 na tři způsoby | Kapitola 4

Souček Jiří

Souček Jiří

30. 9. 2004 00:00 110

Seznam kapitol

1. RV350 2. Benchmarky a syntetické testy 3. Herní testy - Direct 3D 4. Herní testy - OpenGL, přetaktování, závěr

Před nedávnem (krátce po uvedení série "X") ohlásila kanadská společnost ATi dvě novinky. První byla nazvána Radeon 9250 a tou druhou je Radeon 9550, se kterým už jste se v našich recenzích mohli setkat. Tato karta má bezesporu vynikající poměr cena výkon a patří k těm nejprodávanějším v segmentu vyššího low-endu. V dnešním testu najdete srovnání tří velmi odlišných a zajímavých verzí "9550".

Reklama

Quake III Arena

Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze Quake III Arena
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis Quake III engine :-), multi-texturing
Nastavení 1280x1024/1600x1200x32bit
Max Details, timedemo 1, TC on
Návod jak testovat Pomocí Quake III bench - nastavení výše
Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon 9200 (stejně jako všechny DX8.1 Radeony) podporuje "Quality" FSAA 4x pouze do rozlišení 1024*768, proto nulový výsledek.

Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory

Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze RtCW: ET
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis Quake III engine, multi-texturing
Nastavení 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit
Max Details (high), timedemo 1, demo pctradar
Návod jak testovat Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli „~“ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps
Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Serious Sam 2 - The Second Encounter

Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze 1.07
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures
Nastavení 32bit_HQ++ script, 1280x1024x32bit / +AA 4x & AF 8x, Grand Cathedral
Návod jak testovat http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách")
Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

SeriousSam 2 má několik plus. Výborně vypadá (jedna z mála "barevných" OpenGL her :-) a navíc jeho nároky na grafickou kartu nejsou nikterak velké. Není závislý jen na jednom "parametru" grafické karty, ale vyváženě hodnotí fillrate, propustnost paměti a TnL...

Doom III

Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze  
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis Cube Maps, 
Nastavení 800*600 ~ low, 1024*768 ~ middle, 1280*1024 ~ high
Návod jak testovat [ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]
Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

Doomem oficiálně testujeme poprvé, takže pár slov navíc rozhodně škodit nebude. Pro spuštění testu otevřete konzoli pomocí současného stisknutí tlačítek [ctrl]+[alt]+[~] a pokud si chcete pro příště aktivaci konzole zjednodušit na pouhé stisknutí tlačítka [~], vložte příkaz "com_allowConsole 1" (bohužel funguje pouze do restartu aplikace). Přejděme ke spuštění testu: napište "com_preloadDemos 1", čímž zoptimalizujete načítání (bez tohoto příkazu není možné považovat výsledek prvního průběhu testu za relevantní a je nutné jej zopakovat; nic však nebrání tomu abyste i po použití tohoto příkazu test zopakovali; výsledek bude ještě přesnější) a nakonec spustíte samotný benchmark příkazem "timedemo demo1.demo".

Doom III dokáže lépe profitovat z technologií grafických karet nVidia GeForce FX a GeForce 6, přičemž naopak využití Shaderů (v kterých spíše excelují Radeony) je decentní. Velkou zátěží je množství normálových map. Přestože je jako minimální požadavek stanovena 64MB grafická karta (GeForce3/4 či DX 8.1 Radeon), potřebuje hra pro akceptovatelný běh 128MB, doporučeno je 256MB a pro "ultra high" mód pak dokonce 512MB.

Engine poněkud předběhl dobu a ačkoli je zajisté schopen vytvořit úchvatně realistické objekty, museli vývojáři přistoupit ke kompromisu a použít relativně "malé" textury (nízké rozlišení, např. stěny) a poměrně omezený počet polygonů (hranaté siluety hlav). Výsledkem je velice rozporuplná grafická stránka. Pokud srovnáme s těmi nejlépe vypadajícími hrami, jako je např. FarCry nebo PainKiller, dostane se Doom3 sice na první místo, co se týče propracovanosti postav (zmíněné normálové mapy), ale na poslední místo v množství polygonů (oproti PK) a taktéž v kvalitě zmíněných textur (zde spíš oproti FC).

Ještě jedna věc by se dala vytknout (minimálně z technologického hlediska): světlo a stín. Upozorňovalo mne na to už i několik hráčů... Příklad: tmavá místnost se zdrojem světla na stropě. To vytvoří klasický světelný kužel, ale objekty, které jsou mimo něj, jakoby se ocitaly v úplné tmě. Polostín a pološero téměř neexistuje. Podobně lze sledovat, že zatímco dva objekty stín mají, u třetího chybí, ale to snad vyřeší některý z nadcházejících patchů.

Přetaktování

K přetaktování R9550 XT jsem se pokusil použít ATi Tray Tools:

400MHz / 250MHz -----> 443MHz / 330MHz

Pro demonstraci rozdílu jsem použil 3D Mark 2001:

Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

Podrobné výsledky najdete v tabulce:

 

400 / 250

oc (443 / 330)

3D Mark 2001

11504 13486

Car chase - low

145,3 168,8
Car chase - hi 74,0 83,6
Draghotic - low 166,9 201,0
Draghotic - hi 100,2 116,7
Lobby - low 182,9 218,2
Lobby - hi 100,0 113,4
Nature 53,5 66,7
Fill-rate (single) 849,2 1115,6
Fill-rate (multi) 1537,7 1718,0
HPC (1L) 55,6 63,0
HPC (8L) 10,1 11,1
EMBM 116,1 130,7
Dot 3 103,8 142,6
Vrtx Shader 1.1 121,4 158,6
Pxl Shader 1.1 158,5 201,8
Pxl Shader 1.4 87,0 101,0
Point Sprites 12,9 16,4

Závěr

GeCube Radeon 9550XT Platinum bych (kvůli výkonu) spíše než do low-endu řadil do nižšího mainstreamu. Provedení je kvalitní, výkon velmi slušný a cena (2700 bez dph) také zajímavá. Tato karta je výkonnější než non-PRO 9600 a to je stále slušný výsledek (věřím, že na 9600PRO půjde přetaktovat prakticky každý kus.)

Naopak Radeon 9550 SE (kromě krabice) příliš zajímavou volbou není. Pomalý přístup k pamětem dělá opravdu hodně a to nevykompenzuje ani nižší cena (1810 bez dph). S AntiAliasingem se můžeme úplně rozloučit; když nakouknete do grafů, zjistíte, že v testech, kde FSAA použit nebyl, je výkon této karty srovnatelný se starou 9200. (Jak si tato karta povede proti "nové" 9250 se dozvíte v našem příštím testu.) Tato karta má zamčený BIOS a bude tedy nutné nějaký čas počkat, než se objeví software, s kterým půjde přetaktovat.

Klasický 128-bitový R9550 předvedl, co se od něj očekávalo. V mnoha hrách je na tom výkonnostně velmi blízko identicky taktované FX5700LE; i když průměrem je o chlup rychlejší. Zde spíše záleží na sympatiích uživatele k výrobci grafického čipu, popř. aktuální ceně.

Grafickou kartu GeCube Radeon 9550SE a 9550XT Platinum zapůjčila společnost Abacus, které tímto děkuji.

Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

Pro srovnání byly použity výsledky grafické karty Club 3D Radeon 9200 VIVO, kterou ochotně půjčila společnost ProCA.

Radeon 9550 na tři způsoby
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama