proc-se-google-v-cine-zatim-neprosadil
Novinka Proč se Google v Číně zatím neprosadil

Proč se Google v Číně zatím neprosadil

Martin Stančík

Martin Stančík

15. 11. 2009 10:24 1

Proč Číňané "negooglují" tak, jako zbytek světa? Mají vyhledávač Baidu.

Reklama

V roce 2005 byl v Číně prováděn průzkum, ve kterém měli tamní obyvatelé správně napsat slovo "Google" - zvládlo to jen 60% dotázaných. O čtyři roky později se Google, jehož jméno je v některých zemích synonymem pro vyhledávání na internetu, stále nepříliš úspěšně pokouší v Číně prosadit. Google má totiž v zemi velkého konkurenta - Baidu. To se však nyní může změnit. Baidu v tomto roce přešlo na nový reklamní systém a investory museli šéfové tohoto vyhledávače varovat, že v nadcházejících čtvrtletích budou mít menší zisky a ztrácet více zákazníků, než čekali.

Proč se Google v Číně zatím neprosadil
i Zdroj: PCTuning.cz

Podle analytiků by toho mohl využít Google, avšak je třeba, aby změnil svou strategii v zemi a více spolupracoval s čínskými společnostmi. "Z nějakého důvodu značka Google není v Číně tak známá, jako jinde," říká analytik Benjamin Schachter. Příjmy z Číny tvoří jen zlomek z 22 miliard dolarů, které Google za minulý rok vydělal. S tím, jak se zvětšuje tamní populace a čím dál více lidí má přístup k internetu, však budou zisky podle analytiků jenom stoupat, kdežto na svých zaběhlých trzích, jako třeba v USA, postavení společnosti oslabuje (Google zde má kolem 65% trhu).

Proč se Google v Číně zatím neprosadil
i Zdroj: PCTuning.cz

Google v Číně "rozdrtil" již většinu konkurence, včetně Yahoo, avšak stále ovládá jen necelou třetinu tamního trhu. Baidu má na čínském trhu 64% zastoupení. Google si samozřejmě potřebu změn uvědomuje - v září dosadil na post šéfa prodeje v Číně Johna Liu, který se nechal slyšet, že do půl roku chce zdvojnásobit počet zaměstnanců v oddělení prodeje. Pro zajímavost, počet lidí, kteří se starají o prodej a péči zákazníků v Baidu, převyšuje 4000. Google také najal nové inženýry, kteří by měli tamní verzi jeho vyhledávače více přizpůsobit obsahu, který je v čínštině. Kolik zaměstnanců má v zemi Google, není jasné.

Proč se Google v Číně zatím neprosadil
i Zdroj: PCTuning.cz

Podle řady kritiků je problém Googlu také v tom, že Baidu zobrazuje výsledky tak trochu jinak. Pokud například zadáte do čínské verze Googlu sousloví "Power Station" (česky elektrárna), najde vám tento vyhledávač odkazy na stránky, které vysvětlují co to elektrárna je, kdežto pokud toto sousloví zadáte do Baidu, objeví se vám odkazy na zprávy a písničky tchajwanské skupiny Power Station. Číňan, který by hledal tuto skupinu na Googlu, by asi moc nepochodil. A takových příkladů je více. Analytici proto často říkají, že problém Googlu je jednoduchý - prostě to není čínská společnost.

"Místní firmy mohou rychleji měnit své strategie než ty, které musí vždy žádat o povolení ze zámoří," říká čínský komentátor Kaiser Kuo. Experti se shodují s tím, že jedinou možností pro americký vyhledávač je spojovat se s čínskými firmami, jako to například Google udělal v březnu, když uzavřel dohodu s čínskou hudební stránkou Tom100.cn, díky které nabídne přes svůj vyhledávač 1.1 milionu licencovaných skladeb. Toto spojení také vyjadřuje další nevýhodu Goolu na tamním trhu - americký vyhledávač v Číně blokuje přístup k ilegální hudbě, kdežto konkurence ne.
 

Zdroj: Reuters

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama