Přetaktování Radeon RX 7700 XT: Jak zvýšit výkon a snížit hlučnost nebo spotřebu | Kapitola 8
Seznam kapitol
V návodu na přetaktování Radeon RX 7700 XT se podíváme na to, jak se vypořádat s automatikou v AMD Software tak, abyste snížili spotřebu, zvedli výkon anebo dokonce dosáhli vyššího výkonu při nižší spotřebě. Vyzkoušíme podvoltování, přetaktování grafického čipu i pamětí a různá nastavení ventilátorů.
Profil „Přetaktovat GPU (Overclock GPU)“
Předvolba „Přetaktovat GPU“ by měla nastavit vyšší provozní takty za pomocí zvýšené taktovací frekvence čipu a vyššího limitu příkonu.
Zatímco u ostatních předvoleb zůstává limit GPU Shader Clock Frequency limit na nastavení výrobce, automatické přetaktování hodnotu mění – v tomto případě ji paradoxně sníží z 2 700 na 2 636 MHz.
Zároveň se zvedá limit příkonu, ale o kolik, to přímo z ovládacího panelu nevyčteme. Podle HWiNFO se zvýšil limit příkonu GPU PPT Limit (sustained) z výchozích 210 W na 222,6 a výchozí GPU PPT Limit (short) je 252 W se zvedá na 267,12 W, obojí je tedy navýšeno o 6 %.
Vlevo preset Výchozí, vpravo Přetaktovat GPU
Teploty pak korelují se spotřebou – u teplot hotspotu je vidět, že je většinou o několik stupňů výše, ale v úsecích, kde škrtí takty limit klesá teplota hotspotu na obdobné hodnoty jako u výchozího nastavení.
Otáčky ventilátoru pak reagují na vyšší teplotu hotspotu a jsou o něco výše.
Průměrný příkon karty podle monitoringu se zvedl z 238,6 na 249 W. V náročnější zátěži GPU, kdy karta poběží na úrovni power limitu, bude rozdíl o pár wattů větší.
Za zdrojem je rozdíl asi 12 W.
Pozor, nižší takty při nižší zátěži!
Že automatické přetaktování sníží hodnotu limitu z 2700 na 2636 MHz, se negativně projevuje například v Blenderu, v němž není intenzivně vytížený grafický čip a karta je pod limitem příkonu, pohybuje se na hodnotách 180–200 W. Průměrný takt čipu v něm klesá ze zhruba 2700 MHz na 2676 MHz. Není to dramatický rozdíl, ale spíše zajímavost, že i přetaktováním při zvýšeném power limitu můžete paradoxně takt čipu snížit..
Nedokážu vám říct, proč je při limitu 2636 MHz průměrný „takt GPU“ 2676 MHz, nejspíš to má i nějakou souvislost s architekturou RDNA3 a jejími oddělenými takty frontendu od shaderů.
Aby to bylo ještě zmatenější, můžu k tomu přidat i graf ze stejného měření z HWiNFO, který zaznamenává takty jednotlivých částí. V něm pro změnu mezi naměřenými hodnotami nenajdete žádnou, která by odpovídala modrým řadám s údaji Core Clock z Afterburneru (či GPU Clock z GPU-Z) z grafů výše. Nelekejte se, že vypadá jinak, měření Výchozí a Přetaktovat GPU v něm jdou za sebou, v ostatních grafech už jsou proložené přes sebe.
Ostatní hodnoty už se mění v závislosti na vyšší spotřebě obdobně jako u herního testu.
Na příkonu VGA je vidět, že je karta při renderingu v blenderu pod limitem podstatně hlouběji než v herní zátěži a to je důvod, proč jsou takty čipu na hranici limitu.