Nvidia GeForce 7800GTX - technologie a výkon | Kapitola 3
Seznam kapitol
První! Stejně jako spousta ostatních hardwarových serverů si i PCtuning musel posvítit na nově příchozího hráče na pole grafických karet s označením GeForce 7800GTX. Dnes se podíváme jak na samotný výkon karty Leadtek WinFast PX7800 GTX tak i na technologickou stránku samotné karty. Detailně se podíváme na výkon karty při různých metodách anti-aliasingu, které nová GeForce nabízí. Další články s mnohem podrobnějším popsáním technologií čipu G70 na sebe nenechají dlouho čekat, takže se těšte...
High Dynamic Range (HDR)
Není nic jiného než rozšíření možností počítání osvětlení, které bylo před příchodem HDR omezeno na 32-bitů, což v žádném případě nestačí pro nastavení požadovaného levelu jasu pro různé efekty. S příchodem HDR a možností počítání s FP16 (64-bit) a FP32 (128-bit)se situace značně zlepšila a je možné nasimulovat efekt prudkého světla a různých bloom efektů, které uvidíme v Unreal Enginu 3.
- Princip HDR -
Dnes je implementace HDR jen ve hrách FarCry a Splinter Cell:Chaos Theory, kde v první jmenované je vše ušité velmi horkou jehlou a jedná se spíše o marketingový trik než o demonstraci možností HDR.
Transparent Anti-Aliasing
S příchodem nového čipu musela nVidia zvýšit jak výkon tak i celkovou obrazovou kvalitu při použití vyhlazování, kde měla doposud navrch společnost ATi se svým Temporal AA, které při maximálním nastavení (6) poráželo nVidii a její mix Multi-Samplingu a Super-Samplingu. Tento způsob vyhlazování ovšem nefunguje na objektech s transparentními texturami, což můžeme vidět například na trávě či listí stromů.
- kliknutím zvětšíte -
- kliknutím zvětšíte -
Toto vyhlazování má dva módy, z nichž jeden je založený na Super-Samplingu a druhý na Multi-Samplingu. Transparentní AA v kombinaci s Super-Samplingem je mnohem kvalitnější, protože používá 4 texel samply pro výpočet hodnoty subpixelu, což v případě Multi-Samplingu s jedním texel samplem z principu není možné, ale zato můžeme počítat s mnohem větší rychlostí.
PureVideo
PureVideo (dekódovaní videa s pokročilými metodami de-interlacingu) známe už z minulé generace nVidie, kde byla tato technologie plně funkční jen v mainstreamových čipech (NV43 a NV41) a paradoxně ne v high-endové skupině (NV45), kde měla nVidia z části postavenou reklamní kampaň právě na této technolgii.
- High-definition MPEG-2 hardware acceleration
- High-definition WMV hardware acceleration
- High-quality real-time video recording
- Spatial/temporal adaptive de-interlacing
- 3:2 pull-down correction
- Flicker-free multi-stream scaling
- Display gamma correction
Na vytížení procesoru při tomto HW dekódování WMV a MPEG-2 se podíváme v některém ze samostatných recenzí. Dobrá zpráva ovšem je, že vše je zcela funkční a nemusíme se bát podobných problémů jako na minulé generaci čipů nVidie.
SLI
SLI nás bude provázet ještě dlouho a jelikož největší konkurent nVidie ATi uvedla své řešení CrossFire, které je technologicky poněkud vyspělejší, tak se boj jen přiostří a obě společnosti budou pilně pracovat na tom, aby právě jejich řešení bylo tím nejlepším.
Stejně jako u minulé generace karet nVidia, tak i u GeForce 7800GTX je možné zapojit dvě karty pomocí SLI technologie do páru a dosáhnout tak nejvyššího možného výkonu na běžném herním PC. Bohužel je celé řešení brzděno dnešními procesory, kde ani nový AMD Athlon FX-57 není schopen takovýto systém dostatečně vyživit.