Novinka zvaná „fake news“ aneb o dlouhé historii lži ve službách „dobra“
i Zdroj: depositphotos
Zábava Článek Novinka zvaná „fake news“ aneb o dlouhé historii lži ve službách „dobra“

Novinka zvaná „fake news“ aneb o dlouhé historii lži ve službách „dobra“

Michal Rybka

Michal Rybka

9. 7. 2022 09:30 9

Seznam kapitol

1. Falešné zprávy 2. Za dobrou věc 3. Lepší než pravda 4. Hlavně nenápadně 5. Zpátky ni krok

O tom, kdo vynalezl falešné zprávy neboli fake news, se vede spor mezi Donaldem Trumpem, BuzzFeedem a organizací First Draft. Předtím všichni říkali jen pravdu, zvláště významné osoby a politici. Ne, dělám si srandu, lže se od nepaměti – a ve velkém rozsahu!

Reklama

Jazyk je ohebné stvoření, stačí málo a máte nový odborný termit, kterým můžete ohromovat neznalce. Tak například je můžete varovat před nebezpečím polysacharidů, zatímco dříve byly rizikové karbohydráty a ještě předtím moučné výrobky. Je to sice jedno a to samé, ale vymyslete pro starou věc nové slovo – a najednou je z vás odborník!

To samé platí pro „fake news“. Vznik pojmu si lživě přisvojil Donald Trump, jak nás upozorňuje list Washingtonian – a na pravou míru uvádí to, že to byl Craig Silverman z BuzzFeed News. 

Ve skutečnosti i toto je prý fake news, protože s pojmem přišel prý přišla organizace First Draft. 

V praxi je jedno, kdo vymyslel pojem „fake news“: Takových neologismů vysypete za hodinu z rukávu stovku. Podstatné je, že pojem „fake news“ tak, jak ho používají mainstreamová média, není ten samý význam v jakém „fake news“ používal Donald Trump: On tímto pojmem označoval mainstreamová média, konkrétně jejich schopnost věci překroutit, reinterpretovat anebo zcela zamlčet informace, pokud uznají za vhodné. Fakt, že toto opomenul autor článku ve Washingtonian vysvětlit, ve skutečnosti ilustruje, co tím přesně Trump myslel. 

Dobře, ponechme Trumpa a jeho rozmíšky s médii v minulosti a podívejme se na to, co přesně pod pojmem „fake news“ míní mainstream. Definice na Wikipedii říká, že jde o „lživé či zavádějící informace, které jsou šířeny jako zprávy“ (false or misleading information presented as news). Takto vzato by šlo o poměrně úzkou skupinu informací, protože za prvé většina lží se nešíří v podobě zaměnitelné se zprávami, a za druhé jen těžko tak můžeme označit názorové formáty typu rozhovoru či komentáře, protože ty nelze považovat za „zprávy“. 

Naopak za fake news můžeme klidně považovat u nás velmi oblíbený formát „komerčního sdělení“, protože jde o zavádějící informace, které se tváří jako zpráva, ačkoliv jde o reklamu – a aby byla média z obliga, jenom se to označí jako „komerční sdělení“. Z toho si ostatně utahoval i South Park v epizodě Sponsored Content (sezóna 19, epizoda 8). 

Proč? Protože „komerční sdělení“ vyhovuje druhé kategorii z toho, jak BBC News definuje zdroje fake news. Komerční sdělení má za úkol zvýšit prodeje, jde to reklama, přičemž je těžko rozeznatelné od článku. 

Podle BBC News existuje pět základních zdrojů fake news:

  1. Joker – Klasický troll, který si z ostatních dělá srandu.
  2. Scammer – Někdo, kdo šíří falešné informace proto, že na nich může vydělat peníze.
  3. Politician – Šíří úmyslné falešné informace, protože se mu to politicky hodí.
  4. Konspirační teoretici – Specialisté na vytváření teorií o podstatě teorií, kteří věří, že je za vším nějaké spiknutí.
  5. Insider – Falešný odborník, který se tváří, že má přístup k informacím, ke kterým se nedostane nikdo jiný.

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama