Nové ovladače i pro starší Radeony: Test nárůstu výkonu na RX 6950 XT
i Zdroj: PCTuning.cz
Grafické karty Článek Nové ovladače i pro starší Radeony: Test nárůstu výkonu na RX 6950 XT

Nové ovladače i pro starší Radeony: Test nárůstu výkonu na RX 6950 XT | Kapitola 2

Adam Vágner

Adam Vágner

21. 2. 2023 17:56 79

Seznam kapitol

1. Konečně i pro starší karty 2. Vysoká spotřeba bez zátěže stále nevyřešená 3. Testovací sestava 4. Crysis 3 Remastered, Cyberpunk 2077 5. F1 22 6. Far Cry 6, GTA V
7. Metro Exodus Enhanced Edition, Red Dead Redemption 2 8. Witcher 3, World of Tanks 9. Blender Benchmark, Luxmark, Vray 5 benchmark 10. Průměrný výkon 11. Závěrečné shrnutí

Po několika vlnách nových ovladačů, které podporovaly jen nejnovější Radeony RX 7900, AMD konečně uvedlo i unifikovaný driver s certifikací WHQL a podporou starších Radeonů RX 6000 a dalších modelů. Slibují výrazné nárůsty výkonu v řadě her. Podíváme se, co to udělalo v praxi.

Reklama

Spotřeba RX 7900 bez zátěže stále nevyřešená

Další důvod, proč v poslední době s napětím čekám každou další novou verzi ovladačů pro Radeony, je problém se spotřebou RX 7900 bez zátěže. Pokud používáte displej s nadstandardně vysokou obnovovací frekvencí. Ve známost to vešlo nejprve jako problém vícemonitorových sestav, ale týká se to i počítačů s jedním monitorem, pokud podporuje vyšší obnovovací frekvence.

Například u naší testovací sestavy se 144Hz 4K od MSI se při vyšších než základních 60 Hz na pracovní ploše Windows karta nepřepíná do úspornějších stavů, ale paměti zůstávají běžet na taktech obvyklých pro vyšší zátěž. S kombinací 4K a 144 Hz běží paměti na 905 MHz a příkon karty je podle diagnostiky 55 W, při pomalejších 120 Hz na stejném rozlišení je paradoxně spotřeba ještě vyšší, protože paměti běží na plných 3D taktech a příkon je už kolem 85 W. To už je trochu moc na grafiku, co nic moc nedělá.

Zatím se to dá za cenu jistého diskomfortu (pochopíte, když budete chvíli vedle sebe používat 60Hz a 120Hz panel) řešit tím, že ve Windows nastavíte obnovovací frekvenci na 60 Hz a vyšší frekvence přímo ve hrách. Otravné to je jen ve hrách, které obnovovací frekvenci berou z nastavení v desktopu, kde musíte obnovovací frekvenci změnit v desktopu před spuštěním hry. Mně to vadí spíš kvůli tomu, že už přes dva měsíce do všech testů RX 7900 píšu, že AMD přislíbilo brzkou nápravu, ale problém přetrvává třetí měsíc a začíná to vypadat, že to nepůjde napravit tak jednoduše, jak se u AMD tvářili koncem loňského roku (celkem by mě zajímalo, zda je to vůbec možné ošetřit bez aktualizace BIOSů).

Mimochodem, když už jsem tam na testy nárůstu výkonu ovladačů měl tu RX 6950 XT, zkusil jsem pro jistotu totéž i na ní. Na 60 Hz i 144 Hz ve 4K s jedním monitorem bylo vše, jak má být, ale u 4K na 120 Hz mě překvapil stejný problém jako s RX 7900 – paměti na maximálních 3D taktech a příkon bez zátěže přes 40 W. Nejspíš bude ten problém o cosi hlubší, než se zdálo.

Nové ovladače i pro starší Radeony: Test nárůstu výkonu na RX 6950 XT
i Zdroj: PCTuning.cz

Už pár let je celkem běžná věc, že mají Radeony při jiném než nativním rozlišení displeje vyšší takt pamětí. Všiml jsem si toho při testování spotřeb bez zátěže, dříve jsem testoval příkon karty v idle v rozlišení 1920 × 1080 při 60 Hz, přičemž grafiky byly připojené na monitor od Asusu se 4K na 60 Hz. 

Nové ovladače i pro starší Radeony: Test nárůstu výkonu na RX 6950 XT
i Zdroj: PCTuning.cz

U Radeonů v takovém případě takty pamětí a s tím i spotřeba vyskočí z nějakého důvodu nahoru bez ohledu na to, jestli se o převzorkování obrazu pro displej stará grafická karta, nebo až samontý monitor. Když jsem na problém s vyšší spotřebou v jiném než nativním rozlišení ptal u AMD, zůstalo to viset ve vzduchu bez odpovědi, ale moc jsem to neřešil s tím, že asi jen málokdo provozuje monitor na jiném než nativním rozlišení. Navíc není nic neobvyklého, že při některých konfiguracích desktopů (vícemonitorové sestavy apod.) už u pamětí nestačí základní takty pro 2D a běží na vyšších  frekvencích.

S tím, jak AMD propagovalo nové RX 7900 jako nejmodernější řešení pro rychlé herní panely, ale problémy s úspornými režimy získávají trochu jiný rozměr a je to akutnější problém než v době, kdy jste si o rychlých panelech se 4K mohli nechat jen zdát.

A to už by asi k samotným ovladačům stačilo, pojďme se věnovat naměřeným výsledkům.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama