letni-navigace-pda-asus-a716-gps-holux-230
Mobilní zařízení Článek Letní navigace: PDA Asus A716 + GPS Holux 230

Letní navigace: PDA Asus A716 + GPS Holux 230 | Kapitola 7

Vlček Ondřej

Vlček Ondřej

14. 7. 2004 00:00 20

Seznam kapitol

1. O PDA a navigaci obecně... 2. Abeceda satelitní navigace 3. ASUS MyPal A716 4. GPS modul HOLUX GR-230
5. ASUS MyPal A716 podrobně 6. ASUS MyPal A716 - komunikace s okolím 7. Jádro pudla - GPS navigace v praxi 8. Závěr

Dnešní článek je pro PCtuning docela netypický. I dnes se bude jednat o precizní elektroniku, tentokrát se ale bude jednat o menšího "bratrance" PC (konkrétně PDA ASUS MyPal A716) ve spojení s malým satelitním modulem GPS. Co z tohoto dua, a mapového programu PocketKim vznikne, dozvíte se právě v tomto článku. Mimochodem to bylo asi poprvé, kdy na služebních cestách nechtěl nikdo řídit - všichni chtěli "navigovat"...

Reklama

Připojení GPS Holux k PDA je velice rychlá a jednoduchá záležitost. Díky za to! Protože je tuto operaci občas zopakovat, když si spolu přístroje přestanou rozumět. Během pár dní ale "tak nějak" nevědomky přijdete na to, kdy k tomu dochází a stává se to spíš výjimečně. Celá operace trvá odhadem tak 20 vteřin. Necháte vyhledat nové zařízení Bluetooth, vyberete GR 230 a zvolíte jedinou nabízenou službu (Connect).

Program GPS Viewer, dodaný k Holuxu, je velmi jednoduchý a je dobrý spíše k otestování funkčnosti GPS než k dennímu použití. Zobrazuje jen základní informace jako pozici, nadmořskou výšku, rychlost a směr pohybu.

Pro otestování praktického provozu jsme si zapůjčili "autoatlas" PocketKIM 2.7 firmy Tranis. O komunikaci PDA-GPS není třeba mnoho psát. Většinu času mělo zařízení (přes přední nebo zadní okno automobilu) zaměřeno 5 - 7 satelitů najednou. Při jízdě lesem spadlo výjimečně číslo na 4 a při jízdě otevřenou krajinou, jsme párkrát zaznamenali i 8 satelitů zároveň. GPS posílá při zaměřování přes BlueTooth zhruba 15 KB dat za minutu, což zatíží linku jen minimálně.

PocketKIM disponuje těmito vlastnostmi a funkcemi:

  • Automapa ČR (firma má k dispozici i SR verzi) v měřítku až 1:1250

  • Ulice 72 měst (verze M), ulice 140 měst (verze PRO)

  • Plánování provozně výhodné nebo nejkratší trasy, včetně možnosti zadávat libovolný počet průjezdných bodů

  • Vyhledávání ulic

  • Poskytuje informace získané pomocí GPS: geografickou polohu, nadmořskou výšku, okamžitou rychlost a kurs (azimut)

  • Zobrazení aktuální polohy v mapě včetně směru pohybu

  • Upozornění na odbočku zvukovým signálem při přiblížení ke křižovatce, na které je nutné odbočit

  • Hlídání odklonu od trasy upozorní zvukovým signálem při odchýlení se od naplánované trasy o více než nastavenou vzdálenost. Při nerespektování odchýlení od trasy přepočítá novou cestu

  • Informuje o vzdálenosti k cílovému místu (kilometrové i časové)

  • Logování jízdy do textového souboru

Ukázka designu:

Letní navigace: PDA Asus A716 + GPS Holux 230
i Zdroj: PCTuning.cz
Letní navigace: PDA Asus A716 + GPS Holux 230
i Zdroj: PCTuning.cz
Letní navigace: PDA Asus A716 + GPS Holux 230
i Zdroj: PCTuning.cz
Letní navigace: PDA Asus A716 + GPS Holux 230
i Zdroj: PCTuning.cz
Letní navigace: PDA Asus A716 + GPS Holux 230
i Zdroj: PCTuning.cz
Letní navigace: PDA Asus A716 + GPS Holux 230
i Zdroj: PCTuning.cz
Letní navigace: PDA Asus A716 + GPS Holux 230
i Zdroj: PCTuning.cz
Letní navigace: PDA Asus A716 + GPS Holux 230
i Zdroj: PCTuning.cz


Plánování trasy probíhá takto: zobrazíme mapu, najdeme výchozí město,
zvolíme město cíle (popřípadě město, kudy chceme projet) a nakonec můžeme přepínat mezi itinerářem a mapou
Vyhledávání ulic

Něco málo z nastavení KIMu

To by bylo vše z teorie, ale jak to funguje v praxi? Jako zkušební trasu jsme zvolili cestu Opava - Ostrava - Luhačovice a zpět. Plánování trasy je opravdu jednoduché a (po chvíli) docela intuitivní. Rozdíl mezi nejkratší a provozně výhodnou vyšel něco pod 20 km na 145 km vzdálenosti. Zmapování cest je docela podrobné, ve městech řekl bych dokonalé. Problémem jsou vesnice, kde je většina z nich označena tečkou a nemají navíc zobrazeny všechny vjezdy a výjezdy. S ohledem na to, že téměř celá trasa obvykle prochází silnicemi vyšší třídy a fakt, že program nezabírá v PDA ani 9 MB, lze toto omezení lehce přejít.

Narozdíl od bitmapových map, se vektorové mapy PocketKiM chovají opravdu vzorně. Orientují se automaticky ve směru jízdy (a vždy tedy zobrazují reálný stav kolem automobilu) a před křižovatkami automaticky mění měřítko. Pokud přijedete na křižovatku "T" zobrazí vám mapa vždy správnou situaci. Prostě navigace jako stvořená pro blondýnky ;-)

Současná verze programu bohužel zvukově nesignalizuje (pro jízdu "naslepo"), kterým směrem se má na křižovatce odbočit (s předstihem tedy signalizuje jen okamžik odbočení) - matoucí je, že se na displeji zobrazuje vždy stejná ikonka s šipkou vlevo a tak je nutné občas kouknout na mapu. Nová verze má tento nedostatek údajně odstranit.

Poznámka: Ideální by byla hlasová navigace ve stylu rallye: 200m křižovatka, odbočit vlevo...

Zajímavá situace nastává při přejetí odbočky (vychýlení se ze směru). Program zlostně zavrčí a po chvíli přepočítá novou trasu. Stalo se nám ale, že ze zbývajících 80 km udělal téměř 200. Ve chvíli, když jsem si už myslel něco škaredého, ale program překvapil a přepočítal trasu znovu. Doporučil nám otočit se zpět a pokračovat v předchozí trase.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama