Grafické karty AMD Radeon HD 6950 a HD 6970 v testu | Kapitola 3
Seznam kapitol
Na tento okamžik jistě většina z vás netrpělivě čekala, dnes bude odhaleno vše a čekání končí. AMD dnes totiž uvádí Radeony řady 6900, se zcela změněnou architekturou, vysokým výkonem v teselaci, sofistikovaným řízením spotřeby a samozřejmě vysokým herním výkonem. Co nabídnou proti starším Radeonům nebo GeForce 400 a 500?
Architektura
Jak už jistě víte z uniklých slajdů, fám na internetu a domněnek, jádro Cayman přináší zcela změněnou strukturu ALU jednotek a jádra jako celku. Jádra Cypress a jeho předchůdci byla založená na VLIW5 architektuře, kdy v jednom Shader Core bylo pět výpočetních jednotek. Ty jsou superskalární a každá zvládá MADD operaci (MUL + MAD). Jedna z pěti navíc ještě funguje i jako SFU (special-function unit tedy specifické operace - např. EXP, LOG, RCP, RSQ, SIN, COS a další...). Nyní ale nastává změna a jednotek je o jednu méně, všechny jsou si nyní rovnocenné a zvládají i speciální funkce. Architektura čipu se mění na VLIW4. To přinese efektivnější vytížení výpočetních jader, úsporu deset procent plochy čipu při stejném výkonu a zjednodušení kódu.
Také struktura celých bloků (SIMD) se změnila. Jádro Cypress mělo 20 SIMD bloků a v každém 80 Stream procesorů (16x Shader Core). To činilo plný počet 1600 Stream procesorů. Jádro Cayman nese SIMD bloků 24 a v každém 16 Shader Core, při čtyřech jednotkách v každém je počet všech Stream procesorů roven číslu 1536, tedy nakonec méně než u Cypress. Jelikož jsou ale všechny jednotky plnohodnotné, není to závažný nedostatek.
Důležitou změnou je zdvojení frontendu, kdy nyní jádro dokáže generovat dva trojúhelníky za takt. To bude mít význam hlavně u geometrického výkonu - teselace. S navýšeným počtem SIMD bloků také narostl počet Texturovacích jednotek. Výrobce dále zmiňuje rychlý paměťový řadič a frekvenci pamětí až 5,5 GHz což je úctyhodná hodnota.
Další změny v architektuře představuje vylepšení ROP (RBE) jednotek. Ty by měly být v některých operacích dvakrát až čtyřikrát rychlejší než ty současné. Bohužel dle slajdu jde o situace, které se v dnešních hrách nevyskytují. Tedy v podstatě žádná změna pro současné hry. AMD také hodně zapracovalo na výpočetních možnostech svých karet a bude s nimi chtít do budoucna zaútočit na profi sféru, která nyní téměř celá patří kartám konkurence. Z hlavních změn vyzdvihněme vyšší výkon v double-precision operacích, rychlejší práce s pamětí, zlepšení atomických operací atd.
Vylepšená Teselace
Zde je místo si říci, že jádro Cypress nebylo nijak pomalé v běžných hrách, spíše naopak. Současný návrh jader Cypress/Barts v herním výkonu nezaostává ani není nijak omezen, ztráta výkonu nastává až v masivně geometrických operacích jako jsou Teselace. To chtělo AMD s jádrem Cayman změnit a zdá se, že se podařilo. Vše bylo totiž upraveno pro DX11 hry současné a budoucí. Jak ukazuje graf výkon v teselaci by měl být dvakrát a více lepší než Radeonu HD 5870. V reálu to sice tak není, ale nárůst rozhodně není zlý. Uvidíte v testech.
Vylepšené vyhlazování, nový režim AA
S novým jádrem přichází i zcela nový režim MSAA vyhlazování - EQAA. Ten by měl mít lepší obrazový výstup než dnešní režimy a dopad na výkon mít minimální. Pokud chcete nový režim vyzkoušet, je nutné jej aktivovat v ovládacím panelu.
Další novinkou je Morphological Anti-Aliasing (MLAA). Nová technika je kompatibilní s jakoukoliv DX9/DX10/DX11 hrou a lze ji vynutit nastavením ovladačů. Dopad na výkon by měl být podobný CFAA, kvalita ale bližší SSAA. Výraznou měrou je v tomto režimu použit výpočetní výkon Shaderů a DirectCompute.
Poslední obrázek ukazuje rozdíly v zobrazení s různým nastavením vyhlazování. Jaký se vám zdá nejlepší nechám na vás, mě osobně se ale MLAA zdá v mnoha hrách spíše na obtíže než posunek kupředu. Ostatně už brzy vyjde snad článek, kde se budeme srovnáním kvality obrazu nových Radeonů HD 6000 a GeForce 500 zabývat podrobně.