geforce-fx-5950-ultra-nova-vlajkova-lod-nvidie
Hardware Článek GeForce FX 5950 Ultra - nová vlajková loď nVIDIE

GeForce FX 5950 Ultra - nová vlajková loď nVIDIE | Kapitola 2

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

11. 11. 2003 00:00 44

Seznam kapitol

1. NV38 2. ForceWare 52.16, Kvalita obrazu 2D a 3D 3. Balení a software 4. Karta 5. Přetaktování a konfigurace testů 6. 3DMark 2001 SE, 3DMark 2003, Codecreatures
7. ChameleonMark, VillageMark, ... 8. Aquamark 3, Aquamark 2 9. UT2003, Unreal 2, Splinter Cell 10. Max Payne, Gun Metal, Comanche 4 11. Serious Sam 2, Wolfenstein 12. Vyhodnocení výsledků, závěr

Před pár dny jsme probrali kvalitu obrazu na top modelech obou firem - Radeonu 9800 i FX 5950. Dnes se podíváme, jak si FX 5950 Ultra vede ve výkonnostních testech v porovnání s Radeony 9800, 9800 Pro a 9800 XT i předchozími GeForce FX 5900 a FX 5900 Ultra. Na testy dorazila zajímavě provedená karta od Leadteku, která na první pohled zaujme pěknou krabicí, vysokou hmotností i netradičním chladičem.

Reklama

Ovladače ForceWare

GeForce FX 5950 Ultra - nová vlajková loď nVIDIE
i Zdroj: PCTuning.cz

Společně s kartami FX 5950 a FX 5700 vydala nVIDIA nové ovladače verze 52.16, pokrok v nich má být natolik velký, že bylo upuštěno od ustáleného názvu Detonator a zavedeno nový - ForceWare. Změny ForceWare 52.16 týkají především karet GeForce FX. Do ovladačů byl přidán kompilátor pixel shader kódu, který v reálném čase přeskládá instrukce do pokud možno co nejefektivnějšího pořadí a pak jej pošle GPU:

GeForce FX 5950 Ultra - nová vlajková loď nVIDIE
i Zdroj: PCTuning.cz

Stejně tak Microsoft vydal novou verzi svého HLSL (jazyk pro programování shaderů), která podporuje zadávání různé přesnosti shaderu a dovoluje tak zrychlit provádění bez ztráty kvality (GeForce FX umí více přesností shaderu a pro některé není vždy potřeba nejvyšší - 32 bitů).

Opravdu výraznou změnou v Direct3D je nahrazení trilineárního filtrování tzv. "brilineárním", což je mix bilineárního a trilineárního filtru. Kvalita je mírně horší než u pravého trilineárního filtrování, které naštěstí zůstalo v OpenGL beze změny.

Kvalita obrazu - 3D

Kvalita zobrazení za použití brilineárního i filtrování, anti-aliasingu i případné optimalizace jsou popsány v článku Kvalita obrazu - nVIDIA vs ATi - ForceWare 52.16 vs Catalyst 3.8 - FX 5950 vs Radeon 9800 a proto se v detailech odkážu na něj.

Kvalita obrazu - 2D

Kvalitu zobrazení jsem porovnával opravdu s velkým množstvím karet (práce na 3D hitparádě) a na kvalitním monitoru Mitsubishi Diamond Pro 930 SB (19", Super Bright Diamondtron obrazovka, 110 kHz):

GeForce FX 5950 Ultra - nová vlajková loď nVIDIE
i Zdroj: PCTuning.cz

Recenzovaný Leadtek WinFast A380 Ultra TDH MyVIVO (GeForce FX 5950 Ultra) 256 MB si vedl takto:

  • 1024x768, 32 bitů, 120 Hz - výborný (5/5)
  • 1280x960, 32 bitů, 100 Hz - výborný (5/5)
  • 1600x1200, 32 bitů, 85 Hz - dobrý (3/5)

Ve nejvyšším rozlišení byl obraz lehce rozmazaný, ve srovnání s ASUS Radeon 9200 SE, 9600 SE a Radeon 9800 XT nebo Sapphire Radeon 9500 (nebo prozradím už dopředu i Leadtek WinFast A360 TD GeForce FX 5700) méně ostrý. Jmenované karty si udržely obraz ostrý i v rozlišení 1600x1200. V nižších rozlišeních byla však ostrost i barvy bezchybné.

Poznámky k posouzení kvality obrazu 2D:

  • Jedná se o subjektivní posouzení autorem.
  • Záleží i na monitoru a kabelu mezi monitorem a grafickou kartou.
  • Někdy si konkrétní grafická karta nemusí "rozumět" s konkrétním monitorem.
  • Dokonce záleží i na jednotlivých kusech daného modelu karty.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama