geforce-fx-5700-kral-stredni-tridy
Hardware Článek GeForce FX 5700 - král střední třídy?

GeForce FX 5700 - král střední třídy? | Kapitola 4

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

13. 11. 2003 00:00 76

Seznam kapitol

1. NV36 - GeForce FX 5700 a FX 5700 Ultra 2. Balení a software 3. Karta - provedení 4. Přetaktování, kvalita obrazu a konfigurace testů 5. 3DMark 2001 SE, 3DMark 2003, Codecreatures
6. ChameleonMark, VillageMark, ... 7. Aquamark 3, Gun Metal, Max Payne, Comanche 4 8. UT2003, Unreal 2, Splinter Cell 9. Serious Sam 2, Wolfenstein 10. Vyhodnocení výsledků, závěr

Po zlepšené reputaci s FX 5950 jsme se plni očekávání vrhli na pro pro většinu z nás mnohem atraktivnější kartu - GeForce FX 5700. První karta v ČR byla opět od firmy Leadtek a nám nezbývá než se vrhnout na sadu testů, která ukáže, zda GeForce FX 5600 a 5600 Ultra už jsou zbytečnými kartami a zda má ATI Radeon 9600 Pro nebezpečnou konkurenci. Bude mít nVIDIA po delší době v segmentu karet střední třídy horké želízko v ohni?

Reklama

Přetaktování

Od přetaktování jsem si popravdě mnoho nesliboval. Paměti 3.6 ns, hliníkový nízkootáčkový chladič zprvu nepůsobil také zrovna zázračně. Trochu si u mě zlepšil reputaci, když jsem viděl teplotu ve 2D - ta se pohybovala okolo 30-34 stupňů. Jdeme tedy taktovat. Pro jistotu nejdříve základní takt karty:

GeForce FX 5700 - král střední třídy?
i Zdroj: PCTuning.cz

Taktoval jsem tentokrát PowerStripem, protože i když WinFox má propracovaný SpeedRunner, tak jsem si spočítal, že při taktování PowerStripem potřebuji nejméně kliknutí na další změnu frekvence :-) (lepší než u Coolbits, Rivatuner 2.0 RC14 kartu nepodporoval).

Tradičně nejdříve přetaktování jádra. Zkusil jsem nejprve zvýšení na 500 MHz. Artefakty se neobjevily, ale čip "zadrhával" a výsledky byly nižší než bez přetaktování. Snižováním o 2 MHz jsem našel dlouhodobě stabilní a perfektně funkční frekvenci 494 MHz.

Trošku skepticky jsem se pustil do taktování pamětí. Riskl jsem to a zvýšil o 100 Mhz DDR, tedy na 650 MHz. Světe div se, benchmarky s 8x FSAA a bez jediné chybičky. Nakonec jsem s přesností 2 (4 MHz efektivně, po kterých jsem zvyšoval) našel dlouhodobě stabilní a bezchybnou frekvenci 654 MHz. Příjemné překvapení!

Výsledné přetaktování Leadtek WinFast A360 TD (GeForce FX 5700 Ultra) : ze 450/500 MHz na 494/654 MHz

Tedy dobře přetaktovatelný kus karty. Slušným přetaktováním paměti jsem vytrhl kartě trn z paty, propustnost pamětí se tak zvedla z 8.8 GB/s na 10.5 GB/s. Maximální teoretický fill-rate čipu se pak zvýšil z 1800 Mtexel/s na 1976 Mtexel/s.

Ovladače ForceWare

O nových ovladačích, jejich optimalizujícímu kompilátoru shader kódu i novince v podobě hybridního brilineárního filtrování v Direct3D jsem už psal v recenzi GeForce FX 5950 Ultra, tak vás případně odkážu tam.

Kvalita obrazu - 3D

Kvalita zobrazení za použití brilineárního i filtrování, anti-aliasingu i případné optimalizace jsou popsány v článku Kvalita obrazu - nVIDIA vs ATi - ForceWare 52.16 vs Catalyst 3.8 - FX 5950 vs Radeon 9800 a proto se v detailech odkážu na něj. FX 5700 je odlehčenou verzí karty FX 5900, není zbavena žádných technologií, i algoritmy jsou stejné, takže kvalita 3D musí být shodná jako u FX 5950 v testu.

Kvalita obrazu - 2D

Kvalitu zobrazení jsem porovnával opravdu s velkým množstvím karet (práce na 3D hitparádě) a na kvalitním monitoru Mitsubishi Diamond Pro 930 SB (19", Super Bright Diamondtron obrazovka, 110 kHz):

GeForce FX 5700 - král střední třídy?
i Zdroj: PCTuning.cz

Recenzovaný Leadtek WinFast A360 TD (GeForce FX 5700) 128 MB si vedl takto:

  • 1024x768, 32 bitů, 120 Hz - výborný (5/5)
  • 1280x960, 32 bitů, 100 Hz - výborný (5/5)
  • 1600x1200, 32 bitů, 85 Hz - velmi dobrý (4/5)

Ve nejvyšším rozlišení byl obraz lepší než u předchozího Leadtek A380 Ultra TDH (FX 5950 Ultra), ale ve srovnání s ASUS Radeon 9200 SE nebo Sapphire Radeon 9500 či Hercules AIW 9800 SE přece jen trošičku méně ostrý. V nižších rozlišeních byla však ostrost i barvy bezchybné.

Poznámky k posouzení kvality obrazu 2D:

  • Jedná se o subjektivní posouzení autorem.
  • Záleží i na monitoru a kabelu mezi monitorem a grafickou kartou.
  • Někdy si konkrétní grafická karta nemusí "rozumět" s konkrétním monitorem.
  • Dokonce záleží i na jednotlivých kusech daného modelu karty.

Testovací konfigurace

Jako soupeře se díky pracím na 3D hitparádě podařilo sehnat opravdu adekvátní protivníky, nejen blízké cenou, ale i vlastnostmi, považte:

  • všechny testované karty mají 128 MB paměti
  • všechny karty mají 4 pixel pipelines (tedy NV31 a 36 je někdy v některých pracích jen 2x2), pouze GeForce 4 Ti 4800 SE má na každou ze čtyř pipelines dvě texturovací jednotky
  • všechny karty podporují rozhraní AGP 8x
  • všechny karty mají 128-bitovou šířku paměťové sběrnice
  • mimo GeForce 4 Ti 4800 SE (přidané jako etalon) mají všechny plnou podporu DirectX 9

Myslím, že porovnávání bude tedy opravdu fér.

Hardware
Procesor AMD Athlon XP (Barton)  @3000+  (200 x 10.5 = 2100MHz)
Základní deska ASUS A7V600, čipset VIA KT600
Paměť 512MB Samsung DDR333@400 CL2 (2-3-3-7 CMD2)
Pevný disk Seagate Barracuda ATA IV 60GB, 7200ot., 2MB cache, ATA100
Grafické karty
  • Leadtek GeForce FX 5700 128 MB 450/550 MHz
  • ASUS GeForce FX 5600 Ultra 128 MB 400/800 MHz
  • ASUS GeForce FX 5600 128 MB 325/600 MHz
  • Sapphire Radeon 9800 SE 128 MB 128 bit 325/580 MHz
  • Sapphire Radeon 9600 Pro Ultimate Ed. 128 MB 400/600 MHz
  • HIS Excalibur Radeon 9600 128 MB 325/400 MHz
Ovladače, software
Operační systém Windows XP Professional SP1
DirectX, čipset driver 9.0b, VIA 4.49
Ovladače grafické karty nVIDIA Force Ware 52.16
ATi Catalyst 3.8
Teoretické testy 3Dmark 2003 patch 330
3Dmark 2001SE build 330
Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
PowerVR VillageMark 1.20
PowerVR FableMark 1.0
PowerVR Temple Demo 1.0.6
nVIDIA ChameleonMark
Herní testy Aquamark 3
Splinter Cell 1.2b
Unreal II: The Awakening
Unreal Tournament 2003 v2199
Serious Sam Second Encounter 1.07
Return to Castle Wolfenstein Multi-player 1.4
Gun Metal Benchmark 2 v1.2S
Max Payne 1.05
Comanche 4 Benchmark Demo

V teoretických benchmarcích jsem testoval s implicitním nastavením, ve hrách potom většinou s maximálními detaily, trilineárním filtrování, S3 kompresi textur jsem nevypínal. V ovladačích byla vypnuta vertikální synchronizace a všechna nastavení ponechány na maximální kvalitu. Porovnával jsem anisotropní filtr 8:1 u NV31,NV36 karet proti 16:1 R350,RV350 karet.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama