GeForce FX 5700 - král střední třídy? | Kapitola 4
Seznam kapitol
Po zlepšené reputaci s FX 5950 jsme se plni očekávání vrhli na pro pro většinu z nás mnohem atraktivnější kartu - GeForce FX 5700. První karta v ČR byla opět od firmy Leadtek a nám nezbývá než se vrhnout na sadu testů, která ukáže, zda GeForce FX 5600 a 5600 Ultra už jsou zbytečnými kartami a zda má ATI Radeon 9600 Pro nebezpečnou konkurenci. Bude mít nVIDIA po delší době v segmentu karet střední třídy horké želízko v ohni?
Přetaktování
Od přetaktování jsem si popravdě mnoho nesliboval. Paměti 3.6 ns, hliníkový nízkootáčkový chladič zprvu nepůsobil také zrovna zázračně. Trochu si u mě zlepšil reputaci, když jsem viděl teplotu ve 2D - ta se pohybovala okolo 30-34 stupňů. Jdeme tedy taktovat. Pro jistotu nejdříve základní takt karty:
Taktoval jsem tentokrát PowerStripem, protože i když WinFox má propracovaný SpeedRunner, tak jsem si spočítal, že při taktování PowerStripem potřebuji nejméně kliknutí na další změnu frekvence :-) (lepší než u Coolbits, Rivatuner 2.0 RC14 kartu nepodporoval).
Tradičně nejdříve přetaktování jádra. Zkusil jsem nejprve zvýšení na 500 MHz. Artefakty se neobjevily, ale čip "zadrhával" a výsledky byly nižší než bez přetaktování. Snižováním o 2 MHz jsem našel dlouhodobě stabilní a perfektně funkční frekvenci 494 MHz.
Trošku skepticky jsem se pustil do taktování pamětí. Riskl jsem to a zvýšil o 100 Mhz DDR, tedy na 650 MHz. Světe div se, benchmarky s 8x FSAA a bez jediné chybičky. Nakonec jsem s přesností 2 (4 MHz efektivně, po kterých jsem zvyšoval) našel dlouhodobě stabilní a bezchybnou frekvenci 654 MHz. Příjemné překvapení!
Výsledné přetaktování Leadtek WinFast A360 TD (GeForce FX 5700 Ultra) : ze 450/500 MHz na 494/654 MHz
Tedy dobře přetaktovatelný kus karty. Slušným přetaktováním paměti jsem vytrhl kartě trn z paty, propustnost pamětí se tak zvedla z 8.8 GB/s na 10.5 GB/s. Maximální teoretický fill-rate čipu se pak zvýšil z 1800 Mtexel/s na 1976 Mtexel/s.
Ovladače ForceWare
O nových ovladačích, jejich optimalizujícímu kompilátoru shader kódu i novince v podobě hybridního brilineárního filtrování v Direct3D jsem už psal v recenzi GeForce FX 5950 Ultra, tak vás případně odkážu tam.
Kvalita obrazu - 3D
Kvalita zobrazení za použití brilineárního i filtrování, anti-aliasingu i případné optimalizace jsou popsány v článku Kvalita obrazu - nVIDIA vs ATi - ForceWare 52.16 vs Catalyst 3.8 - FX 5950 vs Radeon 9800 a proto se v detailech odkážu na něj. FX 5700 je odlehčenou verzí karty FX 5900, není zbavena žádných technologií, i algoritmy jsou stejné, takže kvalita 3D musí být shodná jako u FX 5950 v testu.
Kvalita obrazu - 2D
Kvalitu zobrazení jsem porovnával opravdu s velkým množstvím karet (práce na 3D hitparádě) a na kvalitním monitoru Mitsubishi Diamond Pro 930 SB (19", Super Bright Diamondtron obrazovka, 110 kHz):
Recenzovaný Leadtek WinFast A360 TD (GeForce FX 5700) 128 MB si vedl takto:
- 1024x768, 32 bitů, 120 Hz - výborný (5/5)
- 1280x960, 32 bitů, 100 Hz - výborný (5/5)
- 1600x1200, 32 bitů, 85 Hz - velmi dobrý (4/5)
Ve nejvyšším rozlišení byl obraz lepší než u předchozího Leadtek A380 Ultra TDH (FX 5950 Ultra), ale ve srovnání s ASUS Radeon 9200 SE nebo Sapphire Radeon 9500 či Hercules AIW 9800 SE přece jen trošičku méně ostrý. V nižších rozlišeních byla však ostrost i barvy bezchybné.
Poznámky k posouzení kvality obrazu 2D:
- Jedná se o subjektivní posouzení autorem.
- Záleží i na monitoru a kabelu mezi monitorem a grafickou kartou.
- Někdy si konkrétní grafická karta nemusí "rozumět" s konkrétním monitorem.
- Dokonce záleží i na jednotlivých kusech daného modelu karty.
Testovací konfigurace
Jako soupeře se díky pracím na 3D hitparádě podařilo sehnat opravdu adekvátní protivníky, nejen blízké cenou, ale i vlastnostmi, považte:
- všechny testované karty mají 128 MB paměti
- všechny karty mají 4 pixel pipelines (tedy NV31 a 36 je někdy v některých pracích jen 2x2), pouze GeForce 4 Ti 4800 SE má na každou ze čtyř pipelines dvě texturovací jednotky
- všechny karty podporují rozhraní AGP 8x
- všechny karty mají 128-bitovou šířku paměťové sběrnice
- mimo GeForce 4 Ti 4800 SE (přidané jako etalon) mají všechny plnou podporu DirectX 9
Myslím, že porovnávání bude tedy opravdu fér.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon XP (Barton) @3000+ (200 x 10.5 = 2100MHz) |
Základní deska | ASUS A7V600, čipset VIA KT600 |
Paměť | 512MB Samsung DDR333@400 CL2 (2-3-3-7 CMD2) |
Pevný disk | Seagate Barracuda ATA IV 60GB, 7200ot., 2MB cache, ATA100 |
Grafické karty |
|
Ovladače, software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP1 |
DirectX, čipset driver | 9.0b, VIA 4.49 |
Ovladače grafické karty | nVIDIA Force Ware 52.16 ATi Catalyst 3.8 |
Teoretické testy | 3Dmark 2003 patch 330 3Dmark 2001SE build 330 Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 PowerVR VillageMark 1.20 PowerVR FableMark 1.0 PowerVR Temple Demo 1.0.6 nVIDIA ChameleonMark |
Herní testy | Aquamark 3 Splinter Cell 1.2b Unreal II: The Awakening Unreal Tournament 2003 v2199 Serious Sam Second Encounter 1.07 Return to Castle Wolfenstein Multi-player 1.4 Gun Metal Benchmark 2 v1.2S Max Payne 1.05 Comanche 4 Benchmark Demo |
V teoretických benchmarcích jsem testoval s implicitním nastavením, ve hrách potom většinou s maximálními detaily, trilineárním filtrování, S3 kompresi textur jsem nevypínal. V ovladačích byla vypnuta vertikální synchronizace a všechna nastavení ponechány na maximální kvalitu. Porovnával jsem anisotropní filtr 8:1 u NV31,NV36 karet proti 16:1 R350,RV350 karet.