geforce-6600-gt-vyplati-se-nebo-pretaktovat-6600
Návody Článek GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600? | Kapitola 4

Charles

Charles

3. 11. 2004 00:00 70

Seznam kapitol

1. Specifikace čipu NV43 - GeForce 6600, 6600 GT 2. Leadtek WinFast PX6600GT TDH (GeForce 6600 GT) 3. XFX GeForce 6600 GT 4. Benchmarky a syntetické testy 5. Herní testy - Direct 3D, OpenGL 6. Herní testy - OpenGL, závěr

Nedávno jsme vám představili grafické karty ze šestkové série jako zástupce střední třídy nVidie v podání GeForce 6600 a GeForce 6800 LE. Kromě výkonnostního porovnání a představení recenzovaných karet jsme ale narazili na něco velmi zajímavého. Něco, co si zcela jistě zaslouží samostatný článek. Řeč je o nevídaných možnostech přetaktování jádra GeForce 6600. Proto se na to podíváme mnohem důkladněji a při té příležitosti si představíme i výkonnější variantu - GeForce 6600 GT v podání hned dvou karet od různých výrobců. Paměti jsou u GT verze již standardně taktované na úctyhodných 1GHz. A aby to bylo zajímavější, přetaktujeme i obě GT-čka.

Reklama

Pojďme se podívat na testy. Tentokrát jsme nepoužili naši standardní testovací sestavu, jelikož se jedná o grafické karty pro PCI Express a tak jsme opět provedli měření na konfiguraci, jež byla nasazena i při minulém testování GeForce 6600. Opět byly použity stejné ovladače ForceWare 66.81, takže můžete nahlédnout do minulého článku pro případné srovnání s vyšší třídou v podání zástupců 6800. Tento článek je ale jen o duelu 6600/6600 GT

 

Hardware

  Procesor  Intel Pentium 4 3400 (Prescott)
  Paměť  2*256MB DDR2 533MHz Corsair
  Čipset, MotherBoardi925X, MSI 925X Neo-54G
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 66.81 nonWHQL

  Teoretické testy

3Dmark 2001SE built 330
3Dmark 2003 patch 340
3Dmark 2005 patch 1.10
Codecreatures Benchmark Pro
nVidia ChameleonMark
Aquamark 3
D3D VillageMark
TempleMark
FableMark
Matrox SharkMark
OGL VillageMark
OpenGL Stars

  Herní testy

Painkiller 1.31
FarCry 1.1
Unreal Tournament 2004
X2 The Threat
Return to Castle Wolfenstein - Enemy Teritory
Dungeon Siege
Doom III
Serious Sam SE (The Second Encounter)

Co se týče grafů, tak jsem zelenou barvou vyznačil u obou karet jejich standardní nastavení a posléze přetaktování reprezentuje typicky červená (Žádná karta od ATi se zde nenachází, takže nemůže dojít díky barevnému značení k žádné záměně). Původně mělo jít čistě jen o jízdu "by Leadtek", ale posléze se připojil i kolemjdoucí XFX, proto v grafech v popisu karet označení Leadtek nehledejte, vyznačil jsem jen XFX, kterou stejně reprezentuje jen jeden výkonnostní ukazatel (z pěti celkových). Členění je myslím i přesto naprosto jasné, jelikož jsme si zúčastněné karty dostatečně předem představili. OC u popisů karet značí Overclocked - přetaktováno.

Pro zjednodušení tedy rekapitulace:

GeForce 6600 Leadtek - jádro 300@570MHz, paměť 550@700MHz

GeForce 6600 GT Leadtek - jádro 500@546MHz, paměť 1000@1180MHz

GeForce 6600 GT XFX - jádro 500@577MHz, paměť 1000@1250MHz

Benchmarky a syntetické testy

Nejdříve se zaměříme tradičně na syntetické testy. Pokud půjde o hodnocení průběhu, tak jednotlivá výkonnostní pořadí jsou víceméně známá už předem. Proto v průběhu zaměřím hlavně na schopnost GeForce 6600 dostat se přetaktováním na úroveň standardní GeForce 6600 GT a posléze na závěr zhodnotím celou situaci i vzhledem ke schopnostem přetaktování GeForce 6600 GT.

3DMark 2001 SE

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze3DMark 2001 SE, built 330
RozhraníDirectX 8.1
Heslovitý popisCar Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers)
Dragothic - vertex shader, lightmaps
Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections
Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps
NastaveníDefault - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download/
GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark2001 pomalu ale jistě začíná zastarávat, ale přesto jej zatím není třeba vyřazovat.

3DMark 2003

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze3DMark 2003, patch 340
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisWings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
NastaveníDefault, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml
GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

Zde GeForce 6600 evidentně dost výrazně ztrácí cenné body právě kvůli nízkému taktu jádra. Pokud jej ale přetaktujeme (samozřejmě paměti z 550MHz na 1 GHz nedostaneme), dýchá již GeForce 6600 GT na záda. Výkonnostní zisk je zde díky "značnému" přetaktování jádra naprosto nevídaný - inu 90% navíc dělá své.

3DMark 2005

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze3DMark 2005, patch 1.10
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popisReturn to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources
Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška)
Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
NastaveníDefault
Stažení benchmarkuhttp://www.futuremark.com/download
GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark05 aneb bitva o každý bod. Jak je vidět, přetaktování dokáže i na tomto poli celkem divy. Skoro tisíc bodů navíc - to mluví samo za sebe.

3DMark 2005 - Return to Proxycon

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

3DMark 2005 - FireFly Forest

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

Zde přetaktovaná GeForce 6600 dokonce předhání GT verzi na standardní rychlosti. Důvod je naprosto jasný - o něco málo vyšší frekvence jádra. Rychlejší paměť zde tedy takovým přínosem jako u ostatních testů nebude.

3DMark 2005 - Canyon Flight

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

Situace se opět navrací do zajetých kolejí - členění, které by se dalo očekávat a evidentně takhle bude vypadat i většina dalších testů. Samozřejmě kromě některých syntetických, jež jsou třeba konkrétně zaměřeny na výpočetní sílu jádra - tedy FillRate, jelikož v takových případech předežene přetaktovaná GF 6600 s rychlejším jádrem svou výkonnější variantu (za standardních podmínek samozřejmě) v podání GF 6600 GT.

SHADERS:

Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeChameleonMark
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popispixel shader 1.1
Nastavení1024x768x32bit, skin Real
Stažení benchmarkuhttp://www.pctuning.cz//ilustrace2/jahoda/ChameleonMark.zip
Návod jak testovatV adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt

 
GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

Pixel Shader 1.1  - 3D Mark 2001

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

Situace bude vypadat víceméně ve všech případech stejně - přece jen... rozdíly jsou předem jasné a výkonnostní členění také díky tomu, že jde jen o vyšší a vyšší takty.

Pixel Shader 1.4 - 3D Mark 2001

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

Pixel Shader 2.0 - 3DMark 2003

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

Vertex Shader 1.1  - MATROX SharkMark

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeSharkMark
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popisvertex shader 1.1
Nastavení-
Stažení benchmarku 
Návod jak testovatSpustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr)
GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Všechny funkce a schopnosti karet jsou naprosto shodné, takže zde platí zákon silnějšího (s rychlejšími takty). Žádná vychytralá strategie pomocí kombinace vertex/pixel jednotek či té nebo oné techniky není možná, proto myslím, že není třeba dalších komentářů. Půjde víceméně jen o procentuální zisk - pořadí a rozestupy jsou předem jasné už teď.

Vertex Shader 1.1  - 3D Mark 2001

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

Vertex Shader - 3D Mark 2003

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

CodeCreatures Benchmark Pro

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeCodecreatures Benchmark Pro 1.0.0
RozhraníDirectX 8
Heslovitý popispixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek)
Nastavenípožaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader
Stažení benchmarkuhttp://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256
GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Aquamark 3

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeAquamark 3
RozhraníDirectX 9
Heslovitý popispixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarkuhttp://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm
GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Jako vždy uvádím i výsledky s anizotropním filtrem aktivovaným v ovladačích. Čím vyšší rozdíl, tím vyšší "optimalizace" AF.

PowerVR D3D TempleMark

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeD3D TempleMark
RozhraníDirectX 6
Heslovitý popisEnvironment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers)
Nastavení1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit
Stažení benchmarku 
Návod jak testovatD3DVillageMark.exe -benchmark
GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Přichází na řadu již zmíněné syntetické testy, jež jsou silně závislé na výpočetní síle jádra. Proto se přetaktovaná GeForce 6600 dostane i před nepřetaktovanou GeForce 6600 GT.

PowerVR D3D FableMark

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeD3D FableMark 1.0
RozhraníDirectX
Heslovitý popisSoft Shadows (Stencil Buffer)
Nastavení1024x768x32bit
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip
Návod jak testovatFableMark.exe -benchmark
GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeD3D VillageMark 1.22
RozhraníDirectX 6
Heslovitý popispraktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarkuhttp://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovatD3DVillageMark.exe, readme.txt
GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeOGL VillageMark 1.22
RozhraníOpenGL
Heslovitý popispraktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarkuhttp://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovatVillageMark.exe, readme.txt
GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

  

OpenGL Stars

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz
VerzeOpenGL Stars
RozhraníOpenGL
Heslovitý popispraktický fill-rate test, propustnost pamětí, lens flare, particles
Nastavení1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear
Stažení benchmarkuhttp://www.stars.benchmark.pl/
Návod jak testovatNastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen
GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

 

OpenGL Stars skóre odráží na prvním místě propustnost paměťové sběrnice a na druhém pak reálný fillrate. Propustnost paměťové sběrnice 6800 je 2,55x vyšší, než u 6600. Skóre je vyšší 2,6x.

Fill Rate

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

GeForce 6600 GT - vyplatí se, nebo přetaktovat 6600?
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama