Editujte a nahrávejte zvuk zdarma – Volume doprava aneb použití kompresoru, nejmocnějšího audioefektu
i Zdroj: David Bartus, CC0, via Wikimedia Commons
Návody Článek Editujte a nahrávejte zvuk zdarma – Volume doprava aneb použití kompresoru, nejmocnějšího audioefektu

Editujte a nahrávejte zvuk zdarma – Volume doprava aneb použití kompresoru, nejmocnějšího audioefektu | Kapitola 2

Jindřich Pirner

Jindřich Pirner

10. 8. 2023 19:00 5

Seznam kapitol

1. Úvod do komprese a typy kompresorů 2. Komprimujeme lidský hlas 3. Normalizace a limiter 4. Monitoring hlasitosti 5. Ducking - Ztišení hudby v pozadí 6. Velký slovníček pojmů a závěr

Zvukový kompresor se postará o srovnání hlasitosti tišších pasáží s těmi hlasitějšími, vaše nahrávka bude díky tomu v záplavě ostatních konkurenceschopná. Dodržování náležitých standardů pak zajistí příbuzný efekt, limiter, a řekneme si také, co je to normalizace či ducking, pomocí nějž lze ztišit hudbu, když mluvíte.

Reklama

Budeme používat bezplatný MCompressor od MeldaProduction, který si můžete stáhnout na meldaproduction.com.

Instalátor je poněkud nepřehledný, obsahuje všechny pluginy od MeldaProduction, i ty placené. Vyberte VST3 verzi MCompressoru a pak zadejte správné cesty pro instalaci pluginů – buďto výchozí složku, kam chce pluginy instalovat Audacity (C:\Program Files\Audacity\Plug-ins), nebo složku, kam se VST3 pluginy instalují nejčastěji (C:\Program Files\Common Files\VST3). Audacity si je tam najde. Aktivace pluginu v rozhraní Audacity probíhá stejně, jako v případě TDR Nova. Zvažte, jestli chcete pokračovat v laborování v režimu real-time efektů, nebo je aplikovat jednotlivě po sobě. V režimu real-time totiž sice slyšíte všechno hned, ale nevidíte změny na waveformu stopy, čili se musíte řídit jen sluchem a ukazateli v pluginech. 

Výhodou režimu real-time je, že si můžete hrát s pořadím jednotlivých pluginů ovlivňujících zvuk nahrávky, aniž byste museli na výsledek čekat. Pořadí jednotlivých efektů, práci s nimiž si zde ukazujeme, je přitom zásadní. Doporučoval bych vám umístit je ve stejném pořadí, v jakém si je představujeme. Zkoušet si s umístěním laborovat můžete později, jde ale o to, že přinejmenším limiter, k němuž se dostaneme v závěru, by měl být jako poslední, aby zajistil, že v nahrávce nedojde ke clippingu překročením hodnoty True Peak. Zmiňoval jsem sice, že Audacity disponuje automatickým značkováním pasáží, kde ke clippingu dochází, nicméně tato funkce v případě používání režimu real-time nefunguje. Takže to, zda vám to někde clippuje, zjistíte až po uložení záznamu do nového souboru.

MCompressor tedy umístíme za TDR Nova, na druhé pozici ve sloupci real-time efektů. K nastavení tohoto pluginu lze přistoupit dvojím způsobem:

1. možnost – Předvolby

Budete-li používat v pluginech výhradně tovární předvolby, stane se z vás tzv. „presetový mág“, člověk, který vůbec nerozumí tomu, co dělá, protože je zvyklý jen klikat na předvolby a zůstávat u nich, pokud tím dosáhne svého. Bohužel takto funguje většina hudebníků – i těch slavných. Přístup je to špatný, na druhou stranu může někdy práci dost urychlit. Třeba když víte, že nastavení, které potřebujete, je nějakému z presetů hodně podobné a vám se nechce nastavovat vše ručně. Tak jen preset po načtení poupravíte. Ale zrovna u komprese vaší řeči je manuální nastavení stejně nejlepší, a víceméně jedinou volbou, protože je nutné použít individuální nastavení závisející na charakteru vašeho hlasu, úrovni signálu, jíž jste při nahrávání dosáhli, obsažených artefaktech atd. Kromě toho byste se v případě, že bych vám jen řekl, jakou předvolbu naklikat, vůbec s kompresorem nenaučili pracovat.

Okno presetů v MCompressoru
i Zdroj: PCTuning.cz
Okno presetů v MCompressoru

Chcete-li si přesto zkusit nějakou z továrních předvoleb, načtěte si v MCompressoru tu s názvem Voice. Do seznamu presetů se dostanete přes vnitřní menu (devět teček) v okně MCompressoru (viz. obrázek). Přes tlačítko Presets & Settings, které patří k Audacity, mi přístup k presetům jednotlivých pluginů nefungoval, resp. mi tím šlo uložit a vyvolat jen předvolbu, co jsem sám vytvořil.

2. možnost – Ruční nastavení

Ručním nastavením dosáhnete ideálního navýšení hlasitosti a zlepšení zřetelnosti vašeho hlasu, které bude optimalizováno právě pro váš nahrávací řetězec, váš hlas a vaše konkrétní nastavení zisku na mikrofonu, jež jste při pořizování záznamu použili. Představíme si proto nastavení pro kompresi řeči více či méně obecně vhodné, ne však univerzálně použitelné – protože takové neexistuje. Mnou vytvořená vzorová předvolba měla za cíl maximální zvýraznění hlasitosti nahrávky, aniž by došlo ke zkreslení zvuku / clippingu.

A)  Nejprve doporučuji MCompressor resetovat. Zdálo by se, že k tomu stačí načíst preset Default, ale není tomu tak. Přesto jej načtěte a pak vynulujte hodnoty Ratio a Threshold ručně. Ratio nastavte na 1:1, Threshold na 0 dB. Toto nastavení zajistí, že nebude přítomna žádná komprese. Hodnotu Attack nastavte na 10ms, Release na 30ms.

B)  Jestliže jste samotné nahrávání provedli jakž takž kvalitně, měly by se hodnoty zobrazené v poli IN v MCompressoru pohybovat v průměru kolem -18 dB, přičemž nejhlasitější pasáže by měly dosahovat zhruba -6 dB

C)  K úrovním v předešlém bodě se váže nastavení Threshold. Nastavte jej pod průměrnou úroveň, na níž jste viděli, že se pohybuje vstupní signál. Hodnotu Threshold spočítáme tak, že k průměrné úrovni IN signálu přičteme 6 až 12 dB. Pro většinu voice overů vychází výsledný Threshold v rozmezí -18 a -30 dB. Mně to vyšlo na -25,4 dB.

D)  Zvyšte ratio na 2 až 4 : 1, podle toho, co bude znít v nahrávce přirozeněji. Za jakousi referenční hodnotu lze považovat ratio 3:1. Tzn., že na každé 3 dB signálu jej kompresor sníží na 1 dB relativně; jinak řečeno jde 1 dB ven na každé 3 dB, co jdou dovnitř. Má-li signál 6 dB, kompresor redukuje gain na 2 dB.

E)  Nastavováním hodnoty attack docílíte přirozenějšího zvuku. Měli byste se pohybovat mezi 1–5ms. Příliš rychlý attack zapříčiní přiškrcený a plochý zvuk; pomalý attack způsobí, že nebude přítomna žádná slyšitelná redukce zisku (gain). Tempo lidské řeči je obvykle svižnější, slova se rychle míhají po fonémech, attack se proto nastavuje takovým způsobem, aby počáteční hlásce umožnil vyznít dříve, než nastoupí komprese. Z toho důvodu zní většina nahrávek lidské řeči přirozeně s dobou 1–5 ms.

F)  Hodnotu release nastavte tak, aby v nahrávce nebylo slyšitelné žádné „pumpování“. K tomu dochází, když je komprimována i tišší část fonetiky, výsledkem čehož se dynamika zvlní a zvuk přeprocesuje. My chceme, aby se komprese zastavila chvíli poté, co slovo přejde do své tišší části. Doba 10–15 ms zní na release obvykle přirozeně, můžete však jít až na 30 ms.

G)  Po nastavení všech hodnot při přehrávání záznamu sledujte ukazatel redukce zisku (Gain Reduction Meter). V MCompressoru je to mezi měřáky ten úplně vpravo, je nad ním písmeno R. Na něm je skvělé, že průběžně zobrazuje také nejvyšší dosaženou úroveň redukce. Hodnota R v dB říká, do jaké míry dochází k aplikování komprese poté, co signál překročí threshold. Běžná, přirozeně znějící úroveň redukce zisku se pohybuje mezi 3 až 10 dB. Zkuste štelovat threshold do té doby, než dosáhnete redukce 6 dB, která je pro voice overy ideální.

H)  Podle toho, jaké redukce zisku jste dosáhli, nakonec o tuto hodnotu zvyšte výstupní zisk regulátorem Output. Tento se často označuje jako Make-up či Make-up Gain právě proto, že se jím dorovnává redukovaný zisk.

Výsledné nastavení MCompressoru
i Zdroj: PCTuning.cz
Výsledné nastavení MCompressoru

Pokud jste udělali vše správně a hodnoty, které vidíte, přibližně odpovídají uvedeným doporučením, docílili jste redukování nejhlasitějších pasáží a navýšení celkového signálu stejnou měrou, do jaké byly navýšeny pasáže nejtišší. Tzn., že zredukoval-li jsem nejhlasitější pasáže v celé nahrávce o -5,98 dB, musel jsem Make Up Gain nastavit  na +5,98 dB.

Tímto jste dokončili všechna základní nastavení, změny jiných hodnot už od tohoto bodu nebudou mít na výsledek příliš vysoký dopad. Shrňme si doporučené hodnoty nastavení:

  •  Threshold: -18 až -30 dB (zde použito -25,4 dB); vypočítává se přičtením 6 až 12 dB k průměrné intenzitě vstupního / IN signálu
  •  Ratio: 3:1 (použito); zkoušet můžete rozmezí 2:1 až 4:1
  •  Attack: 1-5ms (použita 1ms)
  •  Release: 10-15ms, max. 30ms (použito 11 ms)
  •  Nejvyšší naměřená úroveň redukce zisku (R): Měla by být 3 až 10 dB (zde -5,98 dB)
  •  Output (Make Up Gain): Dorovnejte hodnotu zjištěnou měřením nejvyšší úrovně zisku (zde přičteno +5,98 dB)
Editujte a nahrávejte zvuk zdarma – Volume doprava aneb použití kompresoru, nejmocnějšího audioefektu
i Zdroj: PCTuning.cz

Na obrázku vidíte porovnání původní nahrávky (nahoře) s tou komprimovanou (dole). Rozdíl je patrný na první pohled. K tomuto znovu podotýkám, že mi šlo o ukázku co největšího zesílení při udržení True Peaku na bezpečné hodnotě. Neklipuje to a hraje to nahlas, aniž by docházelo ke zkreslení. Nicméně kdyby bylo mým záměrem tuto věc někde publikovat, určitě bych nevolil pro hlas takto přehnanou úroveň hlasitosti. Tu doporučuji zohlednit podle toho, co je doporučeno na cílové platformě a podle referenčních nahrávek, jimž se můžete snažit přiblížit. Něco si z dané platformy stáhněte, otevřete v Audacity, prozkoumejte, a při nastavování parametrů se tím inspirujte, aby váš waveform vypadal podobně.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama