Co nabízí "nový" Radeon 9250? | Kapitola 4
Seznam kapitol
Minulý týden jsme vám nabídli recenzi Radeonu 9550 a dnes přichází na řadu jeho nižší kolega, Radeon 9250. Nemá smysl zapírat, že o skutečnou novinku nejde; stejně jako v předchozím případě vznikl drobnou úpravou starší karty. Výkonnostní rozdíl oproti původnímu modelu je poněkud jiný, než jsem původně očekával, ale více již v článku...
Quake III Arena
Verze | Quake III Arena |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine :-), multi-texturing |
Nastavení | 1280x1024/1600x1200x32bit Max Details, timedemo 1, TC on |
Návod jak testovat | Pomocí Quake III bench - nastavení výše |
Quake využívá na velkém množství povrchů dvouvrstvý multitexturing, na což se výborně hodí architektura GeForce 4 (vlastně GeForce 2 až GeForce FX), které mají na každé pipeline implementovány dvě texturovací jednotky.
Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory
Verze | RtCW: ET |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Quake III engine, multi-texturing |
Nastavení | 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit Max Details (high), timedemo 1, demo pctradar |
Návod jak testovat | Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli ~ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps |
Serious Sam - The Second Encounter
Verze | 1.07 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures |
Nastavení | 32bit_HQ++ script, 1280x1024x32bit / +AA 4x & AF 8x, Grand Cathedral |
Návod jak testovat | http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách") |
Doom III
Verze | |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, |
Nastavení | 800*600 ~ low, 1024*768 ~ middle, 1280*1024 ~ high |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Přetaktování
K přetaktování jsem se pokusil použít ATi Tray Tools, ale frekvence "tradičně" padala na původní hodnoty (BIOS lock), takže jsem nakonec (úspěšněji) využil PowerStrip:
Overclocking: 240MHz / 200MHz -----> 270MHz / 227MHz
Kartu lze přetaktovat na obdobné frekvence, jako u většiny dnešních R9200. To je výsledek výroby v UMC. Pokud pamatujete na původní RV250 (Radeon 9000), jež byly schopny běžet na 300-325MHz, tak to je už bohužel minulost.
|
240 / 200 |
oc (270 / 227) |
3D Mark 2001 |
7244 | 7541 |
Car chase - low |
90,4 | 96,3 |
Car chase - hi | 54,0 | 56,9 |
Draghotic - low | 102,2 | 107,9 |
Draghotic - hi | 56,2 | 57,3 |
Lobby - low | 118,6 | 123,5 |
Lobby - hi | 64,1 | 65,8 |
Nature | 32,3 | 33,2 |
Fill-rate (single) | 557,8 | 620,3 |
Fill-rate (multi) | 948,3 | 1072,1 |
HPC (1L) | 18,5 | 20,6 |
HPC (8L) | 4,7 | 5,3 |
EMBM | 79,4 | 85,5 |
Dot 3 | 66,3 | 73,2 |
Vrtx Shader 1.1 | 60,7 | 68,3 |
Pxl Shader 1.1 | 95,2 | 107,2 |
Pxl Shader 1.4 | 61,7 | 66,4 |
Point Sprites | 14,1 | 15,8 |
Nárůst výkonu příliš výrazný není (max. 10%) a to i přesto, že karta na vyšších frekvencích podle všeho skutečně běžela (PowerStrip, Everest; při dalším navýšení frekvence jádra se snížila stabilita a u pamětí přibyly artefakty).
Závěr
Nejvíce mě překvapily velice nízké výkonnostní rozdíly mezi 9200 (250MHz) a 9250 (240MHz). Krom několika výjimek byly v rozmezí jednoho-dvou procent, tzn. zanedbatelné. Je jen trochu škoda, že už se mi do tohoto testu nepodařilo zařadit SE verzi, která se liší pouze 64-bitovou sběrnicí, přičemž frekvence jádra i pamětí (na rozdíl od 9200SE) zůstávají nesníženy. 9250SE je tak skutečně výkonnější než 9200SE a alespoň v této podobě si onu "padesátku" navíc zasluhuje.
Určitě není třeba připomínat, že Radeon 9250 není určen do herních sestav, ale své místo si určitě najde. Vzhledem k tomu, že jde o jádro RV280, zůstává na solidní úrovni podpora pro video a TV-out, což tuto kartu směruje do počítačů určených primárně pro přehrávání videa s možností připojení například televizní obrazovky.
S přihlédnutím k tomu, že 9250 disponuje 128-bitovou paměťovou sběrnicí a její výkon není ještě tak nízký, je možné s touto kartou rozhýbat i mnohé herní tituly. A nejen ty starší. Např. Serious Sam 2, Painkiller a s osekanější grafikou nebude problém ani jeden z UT. Náročné novinky a la Doom III a FarCry jsou už příliš tvrdý oříšek a potencionální zájemce se s nimi musí rozloučit.
Za zapůjčení grafických karet Club 3D Radeon 9250 a Radeon 9200 VIVO děkuji společnosti ProCA.
Za zapůjčení grafických karet GeCube Radeon 9200SE a Leadtek GeForce 4 MX děkuji společnosti Abacus.