Češi letos za Vánoční dárky utratili více než loni, nejvíce nakupovali elektroniku, oblečení a zážitky
Podle průzkumu společnosti Shoptet utratilo v letošním roce za nákup vánočních dárků 38 % Čechů částku mezi 4 000 až 8 000 Kč, což je v průměru o 2 000 korun více než loni. Z průzkumu je také patrné to, že téměř 70 % českých zákazníků nakupuje v e-shopech a to nejen na Vánoce, ale po celý rok.
Mnozí z nás jistě před Vánoci zažívala stres z toho, kde a hlavně kdy pořídit dárky a proto se rozhodla nakoupit z pohodlí domova prostřednictvím e-shopů. Z průzkumu je patrné, že většina Čechů vyměnila nákup v kamenných obchodech za e-shopy zejména z důvodu ušetření času (34,6 %). Důležitými faktory pro nákup prostřednictvím internetu byla ve 22,6 % případů širší nabídka produktů a v 15,5 % také výhodnější cena. Překvapivě malé procento Čechů označilo za prioritní důvod nákupu v e-shopech pohodlí a rychlost.
Skoro 40 % českých zákazníků nakoupilo přes internet alespoň část vánočních dárku a pouze 30 % Čechů vyrazilo pro dárky čistě do kamenných prodejen. Nejvíce se nakupovala elektronika (33 %) a poté oblečení (16 %). Překvapením je, že přibližně 18 % dotázaných se rozhodlo pro nákup zážitkových voucherů. V e-shopech se dále kupovaly také knihy, hračky a kosmetika.
Jako způsob dopravy zvolila většina zákazníků kurýrní služby (DHL, PPL apod.), přičemž pouze malé množství lidí (8 %) věřilo České poště. Poměrně překvapivě si 45 % Čechů si zvolilo možnost osobního odběru. Za dárky se na internetu nejčastěji platilo platební kartou (62,5 %). Uhrazení v hotovosti při osobním odběru potom zvolilo přibližně 14 % zákazníků a dobírku pouze 13 % Čechů. Bankovní převod potom využilo pouze 10,5 % lidí.
Z průzkumu je také patrné to, že se Češi pomalu ale jistě učí větší ostražitosti při nákupu na internetu a neřídí se pouze cenou produktů. Svědčí o tom fakt, že 52 % lidí nakupuje pouze v prověřených e-shopech, s nimiž mají zkušenosti sami, nebo jejich okolí.
Zdroj: TZ (průzkum společnosti Shoptet)