amd-vs-intel-a-jejich-vliv-na-geforce-6600gt-aneb-komu-zvoni-hrana
Hardware Článek AMD vs. Intel a jejich vliv na GeForce 6600GT aneb komu zvoní hrana

AMD vs. Intel a jejich vliv na GeForce 6600GT aneb komu zvoní hrana | Kapitola 3

Štefek Petr

Štefek Petr

27. 4. 2005 00:00 224

Seznam kapitol

1. Platformy pod drobnohledem - INTEL 2. Platformy pod drobnohledem - AMD 3. Jak určit výkon svého CPU v grafech a testovací sestavy 4. Doom 3
5. FarCry 6. Half-Life 2 7. Unreal Tournament 2004 8. Závěr

Ve válce o nejlepší procesor existují od nepaměti dva znepřátelené tábory, které za každou cenu prohlašují, že právě ten jejich názor je správný a jimi vybraný procesor ten nejvýkonnější. Rozhodl jsem tedy udělat malý test platforem Intel a AMD, kde byly u každé z nich použity mainstreamové procesory, které jsou relativně dostupné a hodí se právě ve spojení s dnešním králem mainstreamových grafických karet GeForce 6600GT. Tuto kartu považuji za jedno z nejlepších řešení pro domácí počítač, který bude užíván k rozličným činnostem.

Reklama

Jak najít v grafech své CPU

Samozřejmě většinu uživatelů bude zajímat jestli se GeForce 6600GT hodí právě k jejich CPU. Znalý uživatel si najde v grafech právě to co potřebuje, ale teď se pokusím poradit těm, kteří si nejsou jisti na jaké výkonové hladině se jejich CPU pohybuje.

V následujícím grafu jsou přiloženy výsledky procesorů na jednotlivých testovaných frekvencích v programu Super Pi, který počítá velmi známou konstantu pi (Ludolfovo číslo) na velký počet desetinných míst (až 33 500 000). Tento test sice nemá s hrami nic moc společného, ale pro základní orientaci postačí. Stáhněte si tedy tento zajímavý prográmek a udělejte si svůj vlastní výsledek (při nastavení 2M).

AMD vs. Intel a jejich vliv na GeForce 6600GT aneb komu zvoní hrana
i Zdroj: PCTuning.cz

Držte se však jednoho zásadního pravidla, pokud vás výsledek bude horší než 140s, tak pro vás koupě GeForce 6600GT nebude mít příliš velkého významu a raději investujte do levnější GeForce 6600 nebo nového CPU. Když si porovnáte výsledky z her a ze Super Pi, tak snadno zjistíte, že nějaká spojitost tady je.

Testovací sestavy

Do testu tedy máme dva systémy založené na jiných typech platforem. Budeme tedy posuzovat jak si tyto systémy poradí s oblíbenými herními hity, které jsou vysoce náročné na výkon CPU. Oba systémy jsou shodně osazeny 1GB Ram (2x512MB v dual-channelu) a mají rovněž shodnou grafickou kartu Leadtek GeForce 6600GT na základních frekvencích. U Pentia 4 630 je nutné použít pamětí DDR2, které mají o něco vyšší propustnost, což se ale u her projeví jen minimálně.

V případě Athlonu 64 moc nezáleží na vysoké FSB při přetaktování, takže výsledná frekvence téměř přesně odpovídá modelům s vyšším multiplikátorem, ale taky zde je jedna výjimka v podobě modelů řady FX, která má 1MB L2 cache a totéž platí u Athlonu 64 4000+, kde se v podstatě jedná o přeznačený Athlon FX-53.

Pentiu 4 630 zvýšená FSB pomůže, takže na stejné frekvenci by mělo být o něco výkonnější než modely se základní FSB na 200MHz (4x200MHz). Stejně tak by se měla projevit větší cache L2 (2MB).

Pro oba systémy jsem použil dodávaných boxovaných chladičů, ať jsou podmínky stejné. Paměťové moduly jsou nastaveny podle SPD a žádné agresivnější časování jsem neuplatňoval. Oba systémy pracovaly na čisté instalaci Windows XP SP2 s posledními ovladači dané platformy, takže podmínky úspěšného testu jsou splněny. Jako doplnění uvádím, že bylo potřeba updatovat BIOS DFI základní desky, jelikož starší verze měla s novým Pentiem problémy. Ovladače grafické karty jsou klasicky verze 71.84 WHQL.

Grafická karta je tedy GeForce 6600GT pro sběrnici, konkrétně se jedná o model Leadtek PX6600GT THD. Tento model je tedy obyčejná varianta se základními takty 500MHz pro jádro a 1000MHz pro paměti GDDR3. Srovnání s konkurencí vidíte v tabulce, kde je přítomen i Radeon X700Pro a levnější GeForce 6600.

 

 Radeon X700Pro

GeForce 6600GTGeForce 6600
VPU

RV410

NV43

NV43

Výrobní proces0.11 ľm TSMC0.11 ľm TSMC

0.11 ľm TSMC

 

Technologie čipu256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů120 milionů

147

milionů
147 milionů
Paměťová sběrnice

128

-bit DDR
(I - III)

128

-bit DDR
(I - III)

128

-bit DDR
(I - III)
Paměť128-256 MB128 MB128-256 MB
Takt čipu

425

MHz
550 MHz300 MHz
Takt pamětí430 MHz
(860 DDR)

560

MHz
(1120 DDR)
275 MHz
(550 DDR)
Paměťová propustnost13,8 GB/s

16.0

GB/s

8.8

GB/s
Fill-rate (single-texturing)

3400

Mpixel/s
4000 Mpixel/s

2400

Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)3400 Mtexel/s4000 Mtexel/s

2400

Mtexel/s
Vertex Shader

6

3

3

Počet Pixel Pipelines

8

8

8

Počet TMU/pipeline111
Vertex Shader verze2.0 3.03.0
Pixel Shader verze2.0 3.03.0
DirectX9.0 b9.0 c9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MSkombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Cena (s DPH)450055003300

Testy jsou prováděny v rozlišení 640x480, 1024x768 a 1600x1200, kde nejnižší rozlišení ukáže výkon samotného procesoru, který není brzděn grafickou kartou. V nejvyšším rozlišení se naopak projeví limitace samotné grafické karty.

 

Hardware

  Procesor  AMD Athlon 64 3000+ (1800MHz, 512kB cache)
Intel Pentium 4 630 (3000MHz, 2MB cache)
  Chladič CPU  

BOX

  Paměť2x512MB Corsair DDR

 

400 CL2,5

2x512MB Corsair DDR2

 

533 CL3
  Čipset, MotherBoard

MSI K8N Diamond 54G (nForce 4 SLI)


DFI LanParty 925X-T2 (i925X)
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 71.84 WHQL

  Herní testy

Doom III 1.1
FarCry 1.31
Half-Life 2
Unreal Tournament 2004 3355
 

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama