AMD vs. Intel a jejich vliv na GeForce 6600GT aneb komu zvoní hrana | Kapitola 3
Seznam kapitol
Ve válce o nejlepší procesor existují od nepaměti dva znepřátelené tábory, které za každou cenu prohlašují, že právě ten jejich názor je správný a jimi vybraný procesor ten nejvýkonnější. Rozhodl jsem tedy udělat malý test platforem Intel a AMD, kde byly u každé z nich použity mainstreamové procesory, které jsou relativně dostupné a hodí se právě ve spojení s dnešním králem mainstreamových grafických karet GeForce 6600GT. Tuto kartu považuji za jedno z nejlepších řešení pro domácí počítač, který bude užíván k rozličným činnostem.
Jak najít v grafech své CPU
Samozřejmě většinu uživatelů bude zajímat jestli se GeForce 6600GT hodí právě k jejich CPU. Znalý uživatel si najde v grafech právě to co potřebuje, ale teď se pokusím poradit těm, kteří si nejsou jisti na jaké výkonové hladině se jejich CPU pohybuje.
V následujícím grafu jsou přiloženy výsledky procesorů na jednotlivých testovaných frekvencích v programu Super Pi, který počítá velmi známou konstantu pi (Ludolfovo číslo) na velký počet desetinných míst (až 33 500 000). Tento test sice nemá s hrami nic moc společného, ale pro základní orientaci postačí. Stáhněte si tedy tento zajímavý prográmek a udělejte si svůj vlastní výsledek (při nastavení 2M).
Držte se však jednoho zásadního pravidla, pokud vás výsledek bude horší než 140s, tak pro vás koupě GeForce 6600GT nebude mít příliš velkého významu a raději investujte do levnější GeForce 6600 nebo nového CPU. Když si porovnáte výsledky z her a ze Super Pi, tak snadno zjistíte, že nějaká spojitost tady je.
Testovací sestavy
Do testu tedy máme dva systémy založené na jiných typech platforem. Budeme tedy posuzovat jak si tyto systémy poradí s oblíbenými herními hity, které jsou vysoce náročné na výkon CPU. Oba systémy jsou shodně osazeny 1GB Ram (2x512MB v dual-channelu) a mají rovněž shodnou grafickou kartu Leadtek GeForce 6600GT na základních frekvencích. U Pentia 4 630 je nutné použít pamětí DDR2, které mají o něco vyšší propustnost, což se ale u her projeví jen minimálně.
V případě Athlonu 64 moc nezáleží na vysoké FSB při přetaktování, takže výsledná frekvence téměř přesně odpovídá modelům s vyšším multiplikátorem, ale taky zde je jedna výjimka v podobě modelů řady FX, která má 1MB L2 cache a totéž platí u Athlonu 64 4000+, kde se v podstatě jedná o přeznačený Athlon FX-53.
Pentiu 4 630 zvýšená FSB pomůže, takže na stejné frekvenci by mělo být o něco výkonnější než modely se základní FSB na 200MHz (4x200MHz). Stejně tak by se měla projevit větší cache L2 (2MB).
Pro oba systémy jsem použil dodávaných boxovaných chladičů, ať jsou podmínky stejné. Paměťové moduly jsou nastaveny podle SPD a žádné agresivnější časování jsem neuplatňoval. Oba systémy pracovaly na čisté instalaci Windows XP SP2 s posledními ovladači dané platformy, takže podmínky úspěšného testu jsou splněny. Jako doplnění uvádím, že bylo potřeba updatovat BIOS DFI základní desky, jelikož starší verze měla s novým Pentiem problémy. Ovladače grafické karty jsou klasicky verze 71.84 WHQL.
Grafická karta je tedy GeForce 6600GT pro sběrnici, konkrétně se jedná o model Leadtek PX6600GT THD. Tento model je tedy obyčejná varianta se základními takty 500MHz pro jádro a 1000MHz pro paměti GDDR3. Srovnání s konkurencí vidíte v tabulce, kde je přítomen i Radeon X700Pro a levnější GeForce 6600.
Radeon X700Pro | GeForce 6600GT | GeForce 6600 | |
VPU | RV410 | NV43 | NV43 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC
|
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 120 milionů | 147 milionů | 147 milionů |
Paměťová sběrnice | 128 -bit DDR(I - III) | 128 -bit DDR(I - III) | 128 -bit DDR(I - III) |
Paměť | 128-256 MB | 128 MB | 128-256 MB |
Takt čipu | 425 MHz | 550 MHz | 300 MHz |
Takt pamětí | 430 MHz (860 DDR) | 560 MHz(1120 DDR) | 275 MHz (550 DDR) |
Paměťová propustnost | 13,8 GB/s | 16.0 GB/s | 8.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 3400 Mpixel/s | 4000 Mpixel/s | 2400 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 3400 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s | 2400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 3 | 3 |
Počet Pixel Pipelines | 8 | 8 | 8 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 b | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Cena (s DPH) | 4500 | 5500 | 3300 |
Testy jsou prováděny v rozlišení 640x480, 1024x768 a 1600x1200, kde nejnižší rozlišení ukáže výkon samotného procesoru, který není brzděn grafickou kartou. V nejvyšším rozlišení se naopak projeví limitace samotné grafické karty.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3000+ (1800MHz, 512kB cache) Intel Pentium 4 630 (3000MHz, 2MB cache) |
Chladič CPU | BOX |
Paměť | 2x512MB Corsair DDR 400 CL2,5 2x512MB Corsair DDR2 533 CL3 |
Čipset, MotherBoard | MSI K8N Diamond 54G (nForce 4 SLI) DFI LanParty 925X-T2 (i925X) |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | nVidia ForceWare 71.84 WHQL |
Herní testy | Doom III 1.1 |