Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Vývoj technologií počítačových her — první díl
Vývoj technologií počítačových her — první díl
autor: Tomáš Šulc , publikováno 22.8.2011
Vývoj technologií počítačových her — první díl

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.


Vývoj technologií počítačových her — první díl

Počítačové hry prošly za několik desítek let své krátké existence překotným vývojem a bez debat se z nich stal velký business, ve kterém se točí mnoho miliard amerických dolarů. I když se v dnešní době může zdát, že technologie stojí poslední cca dva roky kvůli herním konzolím na místě, není to tak úplně pravda. I přesto, že je většina nových PC her jen konverzemi konzolových verzí, stále se vyrábějí PC hry zaměřené i na výkonné herní stroje (po vydání DirectX 11 balíků Crysis 2, Shogun 2: Total War či česká série ArmA), které přinášejí stále lepší a lepší vizuální stránku.

Vývoj technologií počítačových her — první díl

Z dlouhodobého hlediska navíc není podstatné, zda se grafika posunuje kupředu po malých krocích každých několik měsíců (jak tomu bylo v uplynulých mnoha letech, kdy vývojáři dávali velké množství peněz na tvorbu ryze PC her a trh s konzolemi existoval víceméně odděleně), či zda evoluce probíhá po velkých skocích, jak tomu pravděpodobně bude v letech následujících.

Vývoj hardwaru jde neustále kupředu přibližně stejným tempem a zatímco výkon počítačů roste v průběhu let lineárně, výkon herních konzolí (na něž se vývojáři her v posledních letech zaměřují především a PC verze her jsou jen porty konzolových provedení) se s každou novou generací ve srovnání s generací odcházející vždy několikanásobně zvýší. Bylo tomu tak v roce 2000 při příchodu Playstation 2 ve srovnání s první verzí, situace se opakovala po příchodu Playstation 3 a není žádný objektivní důvod, aby se tak nestalo i s příchodem další generace herních konzolí.

Příchod osmé generace konzolí je navíc velmi blízko. Z aktuální (sedmé) generace, již tvoří velká trojka Sony Playstation 3, Microsoft Xbox 360 a Nintendo Wii, už totiž Nintendo oficiálně na rok 2012 ohlásilo nástupce pojmenovaného Wii U. Na tento krok reagovalo Sony ohlášením vývoje Playstation 4, který se také začne prodávat v příštím roce a do výroby by konzole měla jít už letos (vývoj je tedy v současné době těsně před dokončením). Pokud tak Microsoft nechce přijít o výbornou pozici číslo dva pracně získanou s konzolí Xbox 360 (o které si mimochodem s prvním Xboxem mohla nechat jen zdát), bude muset i on nástupce Xbox 720 v příštím roce minimálně ukazovat na každé větší akci a do prodeje se konzole musí dostat nejpozději v roce následujícím.

Vývoj technologií počítačových her — první díl

Co to znamená pro nás jako pro fandy hraní na PC a moderních technologií je poměrně jasné. Zatímco letos a pravděpodobně i větší část příštího roku ještě budeme muset vydržet s hrami s přibližně stále stejnou vizuální stránkou, v druhé polovině příštího roku by se situace měla výrazně skokově zlepšit. Vývojáři pro nás sice stále budou mít hlavně upravené hry z konzolí, jenže z novější generace, která ponese moderní hardware na úrovni výkonných PC. Měla by se tak opakovat situace z let 2006 a 2007, kdy přinejmenším po technologické stránce neznamenal port z nových herních konzolí nic špatného a naopak byl zárukou vizuálně vynikající hry.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
250 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 121.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.