Core i5-6600K: odemčené čtyřjádro „Skylake“ v testu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Core i5-6600K: odemčené čtyřjádro „Skylake“ v testu

Core i5-6600K: odemčené čtyřjádro „Skylake“ v testu

Z. Obermaier

Z. Obermaier

21. 9. 2015 03:00 44

Seznam kapitol

1. Má dnes čtyřjádro smysl? 2. Intel Core i5-6600K 3. Testovací sestava a specifikace CPU 4. Syntetické testy – paměti 5. Syntetické testy – výpočetní operace 6. Praktické testy I. – Komprese, multimédia 7. Praktické testy II. – Photoshop, Excel, šifrování disku, JavaScript 8. Praktické testy III. – 3D rendering + Multitask
9. Systémový test – PC Mark 7 10. Herní testy – Hry, Dos Box, PhysX 11. Spotřeba a teploty 12. Shrnutí výkonu 13. Přetaktování Core i5-6600K 14. Herní testy 15. Hodnocení a závěr

Po testu nejvyššího modelu Core i7-6700K se čtyřmi jádry a Hyper-Threading se dnes podíváme na levnější čtyřjádro Core i5-6600K, které kvůli absenci Hyper-Threadingu podporuje jen čtyři programová vlákna. Jakým přínosem je podpora 8 vláken u i7-6700K, jak se projeví při běžném nastavení ve hrách a kdy má smysl na ni připlácet 3000 Kč?

Reklama

Má dnes čtyřjádro smysl?

Core i5-6600K: odemčené čtyřjádro „Skylake“ v testu
i Zdroj: PCTuning.cz

Před několika týdny Intel uvedl první z řady nových procesorů (Core 6. generace) Skylake. Procesor Core i7-6700K sice nepřekvapil výkonem vůči předchozí generaci, v globálu ale jeho výkon od dob Sandy Bridge poskočil tak, že už jako náhrada Core i7-2600K stojí za úvahu. Sám jsem poslal svůj Core i7-2600K do světa, a koupil Core i7-6700K do nové testovací herní sestavy. Upgrade na Core i7-6700K je jasný, v tuto chvíli jiné výkonnější volby do LGA 1151 není. Procesor za deset tisíc ale není dostupný každému, tak se opět fóra začala plnit odvěkou otázkou: Bude na hry lepší procesor s Hyper-Threadingem, tedy Core i7-6700K, nebo o kousek levnější Core i5-6600K, byť bez Hyper-Threadingu? Má osm vláken dnes nad čtyřmi výhodu? V náročných aplikacích většinou ano, ale je tomu také tak i ve hrách v normálních HD+ rozlišeních?

Pamatuji doby, kdy byl Hyper-Threading ve hrách spíše na škodu a ubíral procesoru výkon, kde ho potřeboval. Stokrát dokázaný a změřený byl fakt, že fps u velké většiny her bylo na stejné frekvenci s vypnutým Hyper-Threading (HT) někdy i dost vyšší než s HT zapnutým. Je tomu tak i dnes? Může se osm vláken v určitých situacích projevit na herním výkonu pozitivně? Právě to se dnes vedle klasického testu procesoru pokusíme zjistit. V samostatné kapitole se zaměříme na měření herního výkonu právě mezi Core i7-6700K a Core i5-6600K.

Změní DirectX 12 herní počítače?

Hodně se mluví o DirectX 12, jakožto změně celého herního trhu, jak ho známe. Zejména je kladen důraz na snížení CPU overhead, který je ale na mnoha webech vykládán špatně. Často se setkáváme s názorem, že s příchodem DirectX 12 už žádná „osmijádra“ potřebovat nebudeme, bude stačit slabý procesor se dvěma jádry a výkonná grafická karta. Tohle je ale zčásti omyl, plynoucí z pohledu pouze na polovinu věci. Zde platí, že v DirectX 11 málokterá hra využívá výrazně více jader než jedno nebo dvě. Pokud se podíváme na výklad od AMD, je první jádro CPU vytíženo masivně (v podstatě přetížené), dalších několik jen málo a některá dokonce vůbec. Vše důležité tedy leží na prvním jádru, kterému to samozřejmě samotnému trvá dlouho. U DirectX 12 půjde zátěž patrně lépe rozložit na všechna jádra, tudíž logicky bude úloha vykonána rychleji, díky spolupráci třeba všech osmi jader. I pod DirectX 12 tedy bude více jader mnohdy výhodou nežli naopak.

Dvoujádrový procesor a výkonná grafika může pod DirectX 12 těžit pouze z toho, že by mělo DirectX 12 snížit režie souvisejcí s voláním procesoru grafické kartě. Pokud bude ale hra naprogramovaná jako současné „CPU Limited“, nepomůže vám v tomto případě ani svěcená voda. Jaká bude ale realita, uvidíme až s prvními skutečnými hrami, tedy to nelze s jistotou říci nyní. Zdali DirectX 12 skutečně změní rozvržení vytížení počítače při hrách CPU-GPU nějak výrazně, teprve uvidíme, ale více jader se může vždy hodit, nejen pro hry.

Čtyři versus osm vláken

Jak si dnes stojí čtyřjádra s HT a bez, změříme v herním testu. Otázkou ale je, jestli se situace změní s hrami pro DirectX 12. Než na ni dostaneme odpověď, bude tu stejně nejspíš další generace procesorů a i grafických karet.

Pokud jste uživatel, který nehraje pouze hry, ale na stejném počítači i pracuje v moderních aplikacích, asi není co řešit. Čtyřjádro v desktopu je v podstatě absolutní minimum. Každé další vlákno vám nějaký výkon navíc přidá. Bude zajímavé zjistit, jak velký rozdíl bude mezi čtyřjádrem s HT a bez v řadě náročných testů. Jelikož osm vláken s HT není osm plnohodnotných jader, tudíž výkon nemůže škálovat lineárně i vzhledem k jiným taktům obou procesorů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama