Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci? | Kapitola 3
Seznam kapitol
Řada firem vidí pod modelem Free to Play (F2P) budoucnost. V F2P se navíc ukrývá lákavá možnost omezení pirátství a zvýšení zisků ze zemí, kde se dosud za software neplatilo. Také půjde „podojit“ hráče více, než bylo doposud obvyklé. Je tenhle model skutečně tak úžasný a vizionářský, jak je nám pořád všude slibováno?
To všechno zní hrozně hezky, tak nějak mirkodušínovsky. Jenomže vývoj her stojí peníze a peníze se musí prostě z hráčů stáhnout. Důsledkem je to, že F2P hru musíte navrhnout jako stroj na sběr peněz, který vypadá jako hra. Existují dokonce nástroje pro odhady příjmů z vaší F2P hry, takže se nemá smysl tvářit, že hlavní je hra a to, že vám za ní spokojení hráči platí, je vedlejší. Naopak, hlavní je systém na sběr peněz, který se obaluje hrou, což znamená, že design takového sběrače má máloco společného s klasickými hrami, které znáte.
Hru nenavrhujete tak, aby se dobře hrála neplatícím hráčům, ale aby se jim hrála o poznání lépe, až zaplatí. Je to trochu jako s autem, se kterým můžete „neomezeně“ jezdit, ale připlatíte si za možnost zařadit dvojku, pak za možnost řadit trojku, pak za čtyřku a samostatně se platí za zpátečku. Neříkejte, že s takovým autem nejde jezdit! Jde.
Jednou možností, jak F2P hru monetizovat, je Pay to Win. Nejde vám hraní? Nevadí – můžete si zaplatit a odemkneme všechny levely. Pokud vám to stále nejde, můžete si dokoupit průvodce. A nebo si můžete zaplatit dohrání celé hry. Kupujete si zkrátka cheaty! Je to jako v onom úžasném kresleném vtipu, ve kterém Diablo není schopen porazit postavu hráče a ptá se, kde sebral to úžasně odolné brnění: „Jaká nadpozemská moc ti tu zbroj dala?!“ „Tátova kreditka!!!“ Tak – to je Pay to Win systém, který není až tak divný, jak by se mohlo zdát. Vždyť i v minulosti jste si mohli koupit knížku o tom, jak dohrát tu či onu hru, jenom kdysi na průvodcích vydělávali profesionální pisálkové, zatímco dnes za to kasíruje výrobce. Dokud jde jenom o single player, ať si možnost vyhrát hráči kupují zcela podle své libosti!
Jinak to samozřejmě vypadá v multiplayeru, kde si hráči můžou zakupovat prémiové věci. Hráčům, kteří odmítají utrácet, to může přijít nefér, jde ale o velmi silnou pobídku k tomu, aby i je přiměla trochu si provětrat účet. Není podstatné, zda hráči na fórech reptají, důležité je, že se o prémiovém obsahu mluví, hráči si ho závidí a nakonec se k utrácení samo přesvědčí. Bohužel je pak nutné řešit věci, jako je kradení vzácného obsahu, hackování účtů a podobně, ale nevadí.