Úvaha: Co to s námi vlastně hraje Apple za hry?
i Zdroj: PCTuning.cz
Apple Článek Úvaha: Co to s námi vlastně hraje Apple za hry?

Úvaha: Co to s námi vlastně hraje Apple za hry? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

23. 4. 2010 03:00 97

Seznam kapitol

1. Steve a jeho Apple 2. Sní Jablíčka o elektronických ovečkách? 3. Revoluční produkty s příchutí Orwella 4. Nakousnuté virální kampaně

Reklamní strategie Apple jsou kontroverzní, inovativní a jsou často předmětem diskuse. Apple je vůbec kontroverzní a je často předmětem různých debat, které se obvykle pohybují mezi tím, zda je Steve Jobs génius, vizionář a převratný inovátor – a nebo šílenec posedlý budováním sekty, která se musí klanět jeho dílům, ať už jsou jakákoliv.

Reklama

Jobsovým cílem nebylo informovat o výrobku, ale vybudit lidi – a to se mu naprosto povedlo. Macintosh byl revoluční. Ale i u něj se projevovaly rysy kontroly: Na klávesnici původního Macintoshe nejsou kurzorové šipky – traduje se, že to je proto, že Jobs chtěl stůj co stůj donutit lidi používat myš. Ze stejného důvodu byl počítač balen tak, že myš byla zabalena zvlášť a umístěna tak, že ji uživatel musel vzít do ruky jako první.

Smyslem pro detail byl Jobs posedlý vždy – a vždy také tvrdil, že obal je součástí produktu. Nese v sobě určitý výchovný význam, má za úkol uživatele donutit něco udělat. Zda tohle „nucení“ fungovalo u Macintoshe popravdě nevím, ale asi ne, protože se kurzorové klávesy záhy na klávesnice Apple vrátily a jsou tam dodnes. Po odchodu Jobse změnilo vedení Apple reklamní agenturu, ale po svém návratu se k Chiat\Day vrátil. Vrátil se také k silným, úderným, téměř ideologickým reklamám – mezi ty nejvýznamnější patří „Myslete jinak“ a „Já jsem PC, já jsem Mac“. 

Úvaha: Co to s námi vlastně hraje Apple za hry?
i Zdroj: PCTuning.cz

Reklama „Myslete jinak“ pokračuje v podobném poselství, jako mělo „1984“ – říká něco v tom smyslu, že pokud věříte, že dokážete změnit svět, pak ho opravdu změnit můžete. Považuji za poněkud bizarní, že tato reklamní kampaň přišla v době, kdy Jobs (racionálně) redukoval portfolio Apple a nebylo tedy moc z čeho vybírat. Nabídka PC byla velice široká a variabilní, zatímco nabídka Apple velmi chudá. Jde také o reklamu extrémně elitářskou, naznačující, že pokud se i vy cítíte výjimeční, měli byste mít Apple. 

Ve filozofii Apple je skrytý obrovský rozpor: Jobs chce produkty jednoduché, snadno pochopitelné, přístupné i laikům. Při designu se opakovaně prořezává funkcionalita a odstraňují se věci, které konkurenční produkty mají. První iPody měly čip, který údajně mohl ladit rádio a dovoloval nahrávání zvuku, ale Jobs to nechtěl, chtěl se soustředit jenom na přehrávání s tím, že by více funkcí uživatele mátlo. Apple Story mají vlastní podporu, kam se lidi objednávají i kvůli tak „hloupým otázkám“, jako třeba jak zapojit iPod k počítači a jak do něj nahrát hudbu. To je nepochybně velmi přívětivé – zkuste se zeptat na podobnou věc experta na Windows – bude jenom zírat. (A když se na něco podobného zeptáte na linuxovém fóru, buď si z vás budou dělat legraci, budou vás přezíravě ignorovat – a v nejlepším vás odkážou někam na web.) 

Úvaha: Co to s námi vlastně hraje Apple za hry?
i Zdroj: PCTuning.cz

Přesto, že produkty mají být jednoduché, nikdo vám nedovolí dělat si co chcete – a nikdo s vámi nebude mít soucit, pokud jde o peníze. Apple je drahý a nijak se netají s tím, že je exkluzivní. Výrobky Apple představují něco, čím se můžete chlubit. Tahle filozofie dohromady trochu připomíná výrobce aut, který produkuje „Bugatti určené pro začátečníky“. Běžně se setkáváme s čistým zkreslováním faktů. Reklama „Já jsem PC, já jsem Mac“ je sice vtipná, je ale lživá. Utahuje si z věcí, ze kterých by si utahovat neměla, jako kupříkladu z faktu, že Windows mají spoustu virů, zatímco Mac ne. Jde přitom o efekt daný kritickým množstvím: Podobně, jako se Facebook stal významným díky tomu, že nasbíral nadkritické množství uživatelů, je i PC velmi rozšířené a je proto lukrativním cílem pro malware.

To neplatí o Apple: Nikdo se nebude namáhat probourat do okrajového systému, který má méně než 5% podíl – to je totéž, jako byste měli pětadevadesáti­procentní neúspěch. Apple byl chráněn čistě díky své exkluzivitě, která ho činila jako cíl bezvýznamným. S nárůstem podílu Apple ovšem jeho atraktivita roste a objevuje se malware i pro Apple platformy – a ukazuje se, že i díky podobným zcestným reklamám se uživatelé Apple chovají riskantně a nechápou smysl bezpečnosti. 

Dodnes se tak můžeme setkat s legendami o tom, jak pro Apple viry „neexistují“ a podobně. Ignorace rizik je pro Apple typická – když nastal nárůst infekcí pro iPhone, Apple to odbylo s tím, že jde o přístroje, které byly jailbreaknuty. Opustili jste jablečný ráj Informační Čistoty a nakousli si své jablko? Váš problém! Steve se nenechá zviklat tím, že je něco „standardní“ – své standardy si definuje sám. Ve světě PC je běžný Flash, ale Steve se rozhodl spolu s iPadem protlačit HTML5. Problém není v tom, že by iPad nezvládl Flash, podobně jako je nesmysl, že by nezvládl skutečný multitasking. Počítač s pradědečkem ARMu v srdíčku, Acorn Archimedes, zvládal multitasking tak, že se o tom současně existujícím 286 a 386kám mohlo jenom zdát. Steve skutečný multitasking nechce a proto na iPadu nebude.

Úvaha: Co to s námi vlastně hraje Apple za hry?
i Zdroj: PCTuning.cz

Místo toto k nám na obrazovkách promlouvá jako Velký Bratr a vysvětluje, proč je multitasking zbytečný a nebo, případně, proč ho jenom Apple dokáže udělat po svém a tedy „správně“. Jablíčkoví věřící opakují tyhle nesmysly a občas k nim něco sami přidají. Obvykle se posmívají Windows – a přitom skuteční experti uznávají, že Windows od verze 2000 představují velmi použitelný a stabilní systém a zdůrazňují zvláště to, že dokáží přijatelně fungovat s obrovskou horou různých periferií, což je skutečně pozoruhodný úspěch. Apple je taky stabilní, ovšem za cenu tuhé kontroly hardware. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama