Too much innovation error: Předběhli svou dobu a dojeli na to | Kapitola 4
Seznam kapitol
Nedostatek inovace může firmu zničit. Co ale přemíra inovace? I když to vypadá podivně, příliš velké vizionářství, příliš rychlý růst a fakt, že jste první na trhu a máte ho celý pro sebe, může být stejně devastující, jako když se na inovace vykašlete úplně. Každý si asi vzpomene na mraky zařízení, technologií a služeb, které vypadaly skvěle, a neuspěly.
O to, jak to vypadá, když to přeženete s inovací, by donedávna mohl vyprávět Dougles Engelbart. Předběhl svoji dobu o dobrou generaci, jeho tým vynalezl většinu fundamentálních technologií, od myši až po videokonference – a přesto byl skoro zapomenut. Ba co více, trvalo deset let, než se vynálezy začaly prosazovat v praxi. Jeho největší prorocká myšlenka, totiž že budoucnost nepatří PC, ale cloudovým systémům, ke kterým budou lidé přistupovat z levných terminálů, se začala masově prosazovat teprve rok po jeho smrti. Většinu času byl ignorován. Muselo to být extrémně frustrující.
Obecně se zdá, že není úplně dobré být na trhu první. Ocitnete se na něm sami, a zatímco bojujete s nedostatky ve vašem hardwaru či softwaru, jiné firmy tiše pracují na variaci vaší technologie, ze které odstranili počáteční chyby. Přejímání je obecnou strategií, na které založil svůj úspěch například Apple, v technologiích je to ale úplně běžné. Je to konzervativní strategie, kdy sázíte prakticky na jistotu.
V případě Apple Newton se dokonce Apple vzdal přelomového dotykového počítače, protože byl na svou dobu příliš inovativní a kvůli omezenému výkonu nedotažený – a k podobnému konceptu se vrátil až s iPhonem.
Podobné projekty najdeme u každé firmy: Microsoft experimentoval už v 90. letech se smartphony a potom s Tablet PC, s nimiž předběhli dobu. Microsoft Mira představil v roce 2003 koncept „remote display“, který dnes můžeme najít třeba u tabletu Nvidia Shield. Bylo to velmi podobné, obsah z PC se streamoval na displej obrazovky. Mira měla určité problémy, hlavně cenu, která byla srovnatelná s laptopem. Ten nápad nám tehdy přišel nesmyslný, ale ukazuje se, že na něm něco je. Stačí, aby technologie dozrála, bezdrátový přenos se zrychlil, obrazovka se zlepšila, výdrž na baterie se prodloužila a celé se to podstatně zlevnilo.
Jak ale poznat, který nápad je šílený a který je jenom předčasně narozený? Podle mého názoru je třeba posoudit, zda technologie, pokud by u ní byly odstraněny všechny technické problémy, by lidem skutečně přinášela užitek. Zapomeňte na cenu, zapomeňte na rozměry, váhu, výdrž baterie – sledujte jenom utilitární hodnotu. Je to praktické? Přináší to nějaký užitek, zjednodušuje to práci? Většina lidí nedokáže posoudit vizionářský koncept, protože neustále posuzuje aktuální užitečnost a aktuální cenu. „Nepotřebuju tablet, stačí mi PC.“ „Bez myši se objedu, ty grafické nástavby nad příkazovou řádkou stejně počítač jen zdržují.“ „Nepotřebuju drahou terminálovou obrazovku s klávesnicí, výhodnější jsou děrné štítky.“ „Tahle předražená bronzová kopí jsou k ničemu, zajdu si do lesa a seberu klacek, je skoro stejně dobrý – ale je zadarmo!“ Ano, přesně tohle uvažování nám brání pochopit inovaci.