Evropský svátek hráčů a vývojářů GDS 2023 u nás: Parádní oslava české herní scény! | Kapitola 6
Seznam kapitol
GDS (Game Developers Session) je nejstarší a největší videoherní konference ve střední Evropě. Tentokrát měla ještě zvláštní punc v tom, že se GDS 2023 odehrávala v předvánočním Kongresovém centru v Praze, které ti odrostlejší znají ještě jako „pakul“ neboli Palác kultury.
Druhý den zahájil Dean Hall, tvůrce DayZ, který popisoval, jak se díky službám, jako je Game Discover Co, dá rozhodovat racionálně o tom, co vlastně vyvíjet a čemu věnovat úsilí. Je to velmi akční a velmi vtipný Novozélanďan, který nám popisoval peripetie své první cesty do Evropy – někdy prostě zapomenete, že jste na druhé straně planety a že to, že odlétáte v létě, znamená, že přiletíte do zimy. A také nám popisoval, jak musel získat pracovní vízum v podstatě formou poklidného protestu, protože o novém typu víza místní velvyslanectví ještě nevědělo.
DayZ, vy a zombie. Užijte si!
Služba Game Discover vám dovoluje ze zájmu v Early Access odhadovat, kolik nakonec prodáte kusů hry.
Očekává se, že s penězi na vývoj to bude v blízké budoucnosti dost těžké.
Dnes se podle Deana situace zásadně mění díky něčemu, co nazval The Subscription Apocalypse. Služby založené na předplatném ničí zisky z prodejů. „Místo nákupu filmů máme Netflix, místo cédéček Spotify a místo nákupu her si lidi pořizují Game Pass. Lidi tak mají skoro za nic obrovské množství zábavy.“
I vydávání DLC musí mít svoji strategii.
Rada nenásledovat srdce, ale čísla asi není ta, kterou chtěla většina vývojářů slyšet – ale padla a je tady.
Aby se tento efekt potlačil, je potřeba přistoupit k němu kreativně. „Musíte mít něco unikátního – a nabídnout to správným způsobem ve správný čas. Musíte si budovat vztah s komunitou, aby ve vás neviděli jenom herní titul, ale vývojáře. A musíte vytvářet DLC a další obsah, který budete nabízet různým skupinám vašich fanoušků. Klíčová je komunikace s hráči, důležité je střídat obrázky u vašich postů, dělat bundly a popichovat vaše fanoušky k akci. Segmentujte svoje DLC pro různé zákazníky – a studujte je. Sledujte peníze a řiďte se čísly, ne srdcem. Udělejte ze svých zákazníků superfanoušky, snažte se hodně rychle získat recenze na Steamu – je vlastně jedno, jestli pozitivní anebo negativní. Trh se změnil, je třeba ho následovat.“
Unreal Engine
Zajímavou přednáškou byly novinky z Unreal Engine prezentované Ari Arnbjörnssonem. Předvedl například Electric Dreams, což je systém procedurálního generování krajiny (PCG, Procedural Content Generation), systém pro generování materiálů Substrate, pokročilý animační systém obličeje Metahuman, systém exportu One Button pro všechny platformy najednou – a také editor s funkcí Live edit, kdy tvůrce vytváří obsah, který okamžitě hraje hráč.
Unreal přináší spoustu vylepšení a dalších novinek!
Unreal plánuje dát tvůrcům nejúspěšnějších her pořádnou nálož dotací.
Unreal se snaží vytvořit FAB, obrovskou unifikovanou databázi a obchod s assety, které mohou kupovat pro svoje projekty, ale také je mohou vytvářet a nabízet je jiným. Unreal plánuje investovat velké množství peněz nejúspěšnějším tvůrcům – a navíc nabízí velmi příznivý model pro tvůrce, kdy do obratu jednoho milionu dolarů tvůrci neplatí nic, nad tuto částku je to 5 % z obratu – a to za každý titul separátně, takže pokud má nezávislý vývojář například pět projektů, ale žádný nepřekročil milion dolarů, neplatí nic! „Jsme úspěšní, jenom pokud vy jste úspěšní,“ shrnul to Ari na závěr.