Evropský svátek hráčů a vývojářů GDS 2023 u nás: Parádní oslava české herní scény! | Kapitola 4
Seznam kapitol
GDS (Game Developers Session) je nejstarší a největší videoherní konference ve střední Evropě. Tentokrát měla ještě zvláštní punc v tom, že se GDS 2023 odehrávala v předvánočním Kongresovém centru v Praze, které ti odrostlejší znají ještě jako „pakul“ neboli Palác kultury.
Ke slovu se dostal Dan Vávra, který rozebíral téma proč hry dělat, proč je nedělat, jak je dělat, když už je tedy děláte – a hodně se věnoval umělé inteligenci a nástrojům, které dovolují automatickou přípravu textur, animací a dalších věcí. „Náročnost práce stále roste, GTA mělo na začátku 26 lidí a dnes mají 373 grafiků. Jen grafiků! Pokud nemáte čtyři sta grafiků, nepokoušejte se překonat GTA.“
Daniel Vávra alias Hellboy popisuje neznámý projekt, na kterém experimentuje s generováním obsahu pomocí AI. Ano, obrázky jsou generované!
„Máte na to lidi, co to zvládnou? Jak ji chcete dělat, jak bude veliká? Jak dlouho hru budete dělat? Kolik ji bude dělat lidí? Kolik to celé bude stát?“ Věc se má tak, že dnes je velký hlad po celé řadě profesí, kde by AI mohla velmi zásadně pomoci – jako jsou například realistické animace. „AI animace nebere práci nikomu, protože schopní animátoři na trhu prostě nejsou,“ shrnul to.
Je obrovský problém odhadnout budoucnost, protože na jedné straně je možnost, že uděláte krásnou hru, kterou neutáhnou ani budoucí konzole – anebo to bude naopak vypadat zastarale. Jenomže jaký bude hardware v budoucnosti? To vám výrobci neprozradí, ale dá se odhadnout výkon a paměť z cen. Konzole si drží cenovou hladinu a aproximací se dá odhadnout výkon v teraflops a také dá se odhadnout kapacita RAM. „Konzole brzdí vývojáře her,“ konstatoval. „Ani další generace konzolí nebude mít výkon jako dnešní top karty, jako je třeba 4090.“
Nezdá se to, ale Dan právě před mým bývalým kolegou Michalem Bartoněm, toho času technickým ředitelem pražského Wargamingu, rozvíjí svou teorii o tom, jak automatizace a umělá inteligence již brzy vyhubí grafiky a herní podklady budou vznikat skoro samy a skoro bez odmlouvání.
Velký potenciál vidí právě v AI, které dokáže generovat návrhy, materiály, umí solidní lipsync a dokonce dokáže překládat a brzy i lipsyncovat i postavy do mnoha jazyků. „Budoucnost dabingu je v AI,“ konstatoval. „Je to hrozně pracné, máte tam desetitisíce replik. Nakonec to vyřeší plně syntetický dabing – a jeho kvalita bude lepší, než má dneska třeba dabing na Prima Cool.“