sound-blaster-x-fi-zvukova-evoluce-nebo-revoluce
Hardware Článek Sound Blaster X-Fi: zvuková evoluce nebo revoluce?

Sound Blaster X-Fi: zvuková evoluce nebo revoluce? | Kapitola 2

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

14. 11. 2005 01:00 51

Seznam kapitol

1. X-Fi aneb P4 3.4GHz pro zvuk.. 2. EAX Advanced HD 5.0 3. X-Fi jsou tři v jednom... 4. Další speciality řady X-Fi
5. X-Fi, jednotlivé produkty 6. Měření - RightMark Audio Analyzer 7. Poslechové subjektivní testy, závěr

Nová řada zvukových karet Creative X-Fi (Xtreme Fidelity) má vyvolat, poté co většina uživatelů se začala spokojovat se stále kvalitnějšími integrovanými kodeky na základních deskách, novou vlnu zájmu o Sound Blastery. Po týdnu testování mohu prohlásit, že je pravděpodobné, že k takovému obratu skutečně dojde - když ne po naší recenzi, tak možná poté, co nové X-Fi uslyšíte hrát. Zvukové možnosti jsou opravdu působivé...

Reklama

V oblasti vytváření prostorového a 3D zvuku (nasazeného zejména ve hrách) je firma Creative už několik let vedoucí společností. Je to dokonce tak daleko, že dnes se prakticky s žádným jiným pokročilým systémem, mimo EAX (Environmental Audio Extensions) od Creative, už ani nepočítá.

Sound Blaster X-Fi: zvuková evoluce nebo revoluce?
i Zdroj: PCTuning.cz

Výsadní pozici si firma Creative pojistila nejen celou řadou patentů ale také... skoupením všech významných konkurentů. V roce 2000 to byla firma Aureal Semiconductor, která dříve vyvinula pokrokový systém A3D (Aureal3D), v roce 2003 pak přišla na řadu zvuková softwarová společnost Sensaura. Naštěstí, mnoho řešení a nápadů bylo včleněno do dnešního standardu EAX Advanced HD 5.0.

EAX Advanced HD 5.0

Popis systému EAX značně překračuje rámec tohoto článku, zaměřím se proto pouze na nové a nejzajímavější vlastnosti páté řady tohoto systému "rozšíření pro vytváření prostorového zvuku".

Environment FlexiFX

EAX 5.0 nabízí tvůrcům her ještě více možností modelování zvukového prostředí než předchozí verze. U X-Fi bude jeden nebo více zdrojů zvuku (podporováno je až 128 "zdrojů" 3D zvuků) možné zařadit do jednoho ze čtyř souběžně pracujících efektových "slotů". Bude tedy možné přehrát některé zvuky bez zpoždění (reverb), np. vycházející z otevřeného prostoru před hráčem, zatímco jiné (monstra, zbraně) odpovídají zvukům, které přicházejí np. z uzavřené místnosti za vámi. Zvětšila se také pružnost celého systému - efekty je možné aplikovat jak na jedno- tak vícekanálové zvuky.

EAX PurePath

Nová verze dovoluje lepší "management / mastering" vícekanálového zvuku - tedy kontrolu nad signálem který je směrován k jednotlivými reproduktorům vícekanálových sestav. Je možné np. efektivněji filtrovat, zesilovat pásmo nízkých frekvencí (LFE) a směrovat je do subwooferu, dialogy postav (u sestav 5.1, 6.1 a 7.1) je možné směřovat do středového reproduktoru apod...

EAX MacroFX

Speciální sada nástrojů (Joro: jednoúčelová simulace efektů podle potřeby - tak postupoval vývoj EAX vždycky) byly věnována věrnější simulaci "blízkých" zvuků - například když je někdo těsně za vámi. Uplatní se také u šeptání a blízkého hovoru. Běžné algoritmy v na tomto úkolu selhávají.

Environment Occlusion

EAX 5.0 přináší zlepšení simulace tlumených zvuků (za překážkou, stěnou). V praxi se využije tehdy, kdy od místností kde se použít nějaké zvukové prostředí (například bathroom - koupelna) nás dělí nějaká zvuk tlumící překážka. Je to tedy způsob jak tlumit jiné, už spočítané efekty.

EAX Voice, Microphone Environment FX

EAX 5.0 dovoluje dotváření zvuku u her, kdy s pomocí Microphone Environment FX se hlas hráče "namapuje" přímo do herního zvukového prostoru se všemi aktuálními efekty (hra přitom nemusí ani podporovat hlasovou komunikaci). Vytvoří se jednoduše nový zdroj zvuku, na který se aplikují všechny EAX efekty základního prostředí. Systém je kompatibilní prakticky se všemi hrami podporujícími EAX API.

Zcela jiný rozměr pak získávají muliplayerové hry podporující 3D Voice Over IP. Ve hře tak můžete své virtuální spoluhráče slyšet tam, kde se v herním 3D prostředí nacházejí. Simulace jde dokonce tak daleko, že pokud je v blízkosti "nepřítel" - uslyší váš hovor také (tuto možnost máte ale i vy). Může dokonce odhadnout z jakého prostředí (a směru) zvuk přichází.

I když je kompletní seznam podporovaných funkcí imponující, Creative prohlašuje, že zdaleka nevyčerpává výpočetní sílu procesoru X-Fi a slibuje další rozšíření.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama