pruvodce-monitory-technika-a-serizovani
Monitory Článek Průvodce monitory - technika a seřizování

Průvodce monitory - technika a seřizování | Kapitola 7

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

21. 4. 2004 00:00 66

Seznam kapitol

1. Základní typy obrazovek 2. Rozteč bodů a antireflexní vrstva 3. Která obrazovka je skutečně plochá? 4. Elektronika - rozkladové frekvence 5. Nokia Monitor Test - geometrie
6. Nokia Monitor Test - jas a "pumpování" 7. Nokia Monitor Test - barvy, konvergence 8. Nokia Monitor Test - ostrost, rozlišení 9. Nokia Monitor Test - moiré, rozlišení

Po zveřejnění článku o servisním OSD menu monitorů jsme obdrželi několik žádostí o vysvětlení některých pojmů souvisejících s monitory, případně abychom uvedli postup jak monitory seřídit (včetně odpovídajících programů). Na toto téma jsme v průběhu doby psali několikrát - málokdo si však dá tu práci s procházením starších článků, proto jsme se rozhodli publikovat souhrnný článek zabývající se touto problematikou (použili jsme fragmenty některých starších článků).

Reklama

Barvy - colors

Průvodce monitory - technika a seřizování
i Zdroj: PCTuning.cz

Nový monitor by měl mít velice pěkné barevné podání. Technologie přeci jenom o něco postoupila a především Trinitronové obrazovky by měly mít jasné a čisté barvy. Jestliže máte řekněme pět let starý a patrně již hodně vysvícený monitor, musí pro vás být pohled na nový Trinitronový monitor šokem. Jak jste mohli na něčem tak odpudivém tak dlouho pracovat? :-)))

Na testu Colors si jednak můžete vyzkoušet, jak intenzivní jsou tři základní barvy (červená, modrá a zelená), dále pak, jak vypadá velmi intenzivní bílá (ta by měla být opravdu bílá, mnohem jasnější než např. list fotografického papíru). Důležité na tomto testu je ale především to, zda je barva ve všech částech obrazu stejná. Pokud není, znamená to jasný defekt monitoru a v takovém případě bych ho nekupoval. Později by to jistě nebylo snadné vyreklamovat. Všímejte si i maličkých zašedlostí, především pak poblíž krajů.

Poznámka: Také je vhodné podobný test udělat v prostředí Windows. Otevřete si některý z programů a zkoumejte, zda jsou barvy v pořádku. Patrně bude nutné doladit vyvážení barev v rozích, každopádně by barvy měly být všude stejné.

Poslední částí testu je zobrazení bílého čtverce uprostřed jinak černého pozadí. Účelem je, aby bylo jasně vidět, nakolik dokáže intenzivní bílá ovlivňovat tmavé okolí. Pokud si v místě testování uděláte naprostou tmu, patrně si všimnete toho, že těsné okolí nebude zcela černé, ale spíše šedivější.

Konvergence

Konvergencí nazýváme tzv. sbíhavost barev. Teoreticky by všechny elementární paprsky RGB daného bodu měly "mířit" do stejného místa - pokud tomu tak není je obraz v této části obrazovky v lepším případě neostrý, v horším případě bílé linie mají dokonce zabarvené okraje.

Poznámka: Prubířským kamenem konvergence je typicky np. fialová mřížka (tedy RGB bez "G - green") - pokud se na okrajích čar zobrazují modré nebo červené stíny, není v tomto místě konvergence zcela dokonalá.

Průvodce monitory - technika a seřizování
i Zdroj: PCTuning.cz


Kliknutím zvětšíte na celou plochu.

Test konvergence není nic jiného než test toho, jak dobře na sebe navazují jednotlivé barvy. Prvních několik obrazovek je jednobarevných, ovšem nenajdete zde ani jednu ze základních barev, pouze barvy složené. Na těchto obrazcích zkoumejte, zda je barva ve všech částech stejná, především se pak soustřeďte na rozdíly uprostřed a po stranách. Pokud konvergence není v pořádku, uvidíte namísto barvy, která má být zobrazována, čáry základních barev.

Poslední obrazovka je nejzajímavější. Jedná se o kříže složené z tří základních barev. V ideálním případě by na sebe měly tyto čáry přesně navazovat (ani zblízka nepostřehnutelná odchylka). Už jen z principu tvoření barev "v čárách" toto ale není u Trinitronových obrazovek možné, zde se vždy setkáte s odchylkou, která by ale měla být v ideálním případě v řádu čtvrtiny milimetru.

Průvodce monitory - technika a seřizování
i Zdroj: PCTuning.cz


Kliknutím zvětšíte na celou plochu.

Co se týče celého obrazu, je důležité si seřídit konvergenci podle středu a poté se dívat na kraje, zda některá z barev neujíždí. U plochých nebo téměř plochých monitorů je pravidlem, že v krajích bude konvergence jiná než uprostřed, proto v těchto místech ani věrnost barevné předlohy nemusí být zcela ideální. V žádném případě by ale odchylka neměla být taková, že mezi čárami budou mezery!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama