Just Cause 3 – rozbor hry a nastavení detailů | Kapitola 3
Seznam kapitol
Just Cause 2 před více než pěti lety přinesl nejen obrovskou herní plochu, ale také velmi pokrokovou grafiku s GPGPU efekty. Pokračuje třetí díl ve stopách svého předchůdce? Poběží vám se sníženými detaily i na slabším hardware? V tomto rozboru se opět podíváme na všechna nastavení a jejich vliv na výkon.
Fullscreen
Volba režimu obrazu – máte na výběr pouze v okně (No) nebo přes celou obrazovku (Yes).
Vertical Sync
Volbou, kterou asi znáte ze všech her, vypínáte synchronizaci obrazu s refreshem monitoru. Bez synchronizace se snímky zobrazují okamžitě s kratším lagem, ale při pohybu vidíte roztrhaný obraz. Se synchronizací jsou snímky vždy celé, ale pokud fps klesne pod refresh monitoru (třeba 60 fps), hra naopak začne působit trhaněji než bez V-sync.
Jestli zapnout, nebo nezapnout V-sync, záleží na vás. Neřeší to asi jen majitelé monitorů s FreeSync a G-Sync.
Anisotropic Level
Nastavení AF výrazně ovlivní kvalitu textur ve větší vzdálenosti. Zvolit lze všechny dostupné úrovně od 2× po 16×. Deaktivace AF možná není, ale kdo by jej vypínal? Problém je spíš ten, že AF zdaleka nefunguje na všechny textury a některé povrchy jdou i při volbě 16× stále rozmazané. To se dá však napravit nastavením 16x HQAF přes ovladače – viz. kapitola „Advanced tweaking“.
Vliv AF na výkon je v této hře poměrně velký. Z velké části za to může snížený FOV. Textury jsou více přiblíženy k pozorovateli a při zvýšení úrovně AF roste výrazněji požadavek na výkon texturovacích jednotek. V testované scéně byl rozdíl mezi maximem a minimem 43 fps vs. 48 fps.
Pokud patříte mezi experty, jistě poznáte proč jsem vybral tuhle scénu. Je zde i při 16× AF krásně vidět optimalizace filtrace na základní nastavení ovladačů – tzv. brilinear mip-map filtr. Toho se zbavíte jen při nastavení ovladače na vysokou kvalitu (proto označení HQAF). Zároveň při HQAF se výrazně zredukuje shimmering té vzdálenější části obrazu.
Nastavení na 16× (po najetí myší se zobrazí 2×)
Rozlišení obrazovky
Protože hra po načtení autosave pokračuje vždy na nějakém místě v okolí vašeho posledního pohybu, je možné scénu několikrát opakovat – stačí jen znovu načíst hru. V tento moment jsem tedy v PC vyměnil testované grafiky (Nvidia) aby scéna seděla a přeměřil vliv na výkon při běžném pobíhání krajinou. ASUS Radeon R9 290 byl testován až později v podobné scéně (hra má jen jeden autosave).
Kvůli nedostatku VRAM jsem testoval GTX 670 jen s texturami na nastavení Medium. I přesto však výkon s rostoucím rozlišením klesal výrazněji díky nedostatku paměti. Ten se i na referenční nastavení projeví po delším hraní. Nebýt paměti, hra běží i na GTX 670 do full HD rozlišení velice dobře.
Grafiká karta Radeon R9 290 byla otestována stejně jako GTX 980 Ti při maximálních detailech (paměť ji neomezuje). V testované scéně výkon odpovídal, ale při delším hraní bylo vidět, že kartu občas limitoval procesor. To se sice stávalo i na GTX 980 Ti, ale na výrazně vyšším fps.
Zbývá se ještě podívat na výkon GeForce GTX 980 Ti, včetně rozlišení 4K. Test jako vždy provedu v maximálních detailech – něco co od grafické karty této kategorie očekáváte.
Hra Just Cause 3 na GeForce GTX 980 Ti s maximální detaily běží v rozlišení 4K na hranici pohodlné hratelnosti. Protože testujeme referenční GTX 980 Ti, která běží kolem 1100 MHz (kartu limituje chladič a temp target), můžete po přetaktování čekat o něco lepší výsledek.